سلامتی و پزشکی

نقش ید در بدن؛ از سلامت تیروئید تا پیشگیری از گواتر

ید یکی از مهمترین مواد معدنی برای سلامتی است. این ماده در بسیاری از غذاها یافت می شود و مصرف کافی در رژیم غذایی ضروری است. در این مقاله قصد داریم آخرین اطلاعات پزشکی را برای معرفی نقش ید در بدن و همه خواص آن نقل کنیم ؛ لطفاً به مجله Apple Health Medical توجه کنید.

ید چیست و هدف آن چیست؟
ید یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در خاک و آب دریا یافت می شود. آب نمک و غذاهای گیاهی به طور کلی مهمترین منابع غذایی ید در نظر گرفته می شوند و این ماده معدنی سرشار از نمک یددار است.
از آنجا که ید خواص زیادی برای بدن دارد ، مصرف ید برای حفظ سلامتی ضروری است و باید از طریق رژیم غذایی ید کافی دریافت شود.

نقش ید در بدن چیست؟
همانطور که قبلاً ذکر شد ، ید دارای طیف وسیعی از کاربردها در بدن است که مهمترین آنها عبارتند از:
رشد طبیعی جنین در دوران بارداری
زنان باردار به ید بیشتری نیاز دارند ، زیرا مصرف ید ارتباط مستقیمی با رشد مغز جنین دارد. یک مطالعه نشان داد کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری دچار کمبود ید بودند ، در هنگام تولد دارای ضریب هوشی پایین تر و ضریب هوشی پایین تری بودند.
بهبود سلامت تیروئید برای کاهش خطر ابتلا به گواتر
غده تیروئید که در جلوی گلو انسان قرار دارد به تنظیم هورمون ها کمک می کند. اینها هورمون هایی هستند که متابولیسم ، سلامت قلب و بسیاری موارد دیگر را کنترل می کنند.
تیروئید برای تولید هورمون تیروئید به ید نیاز دارد.عدم وجود ید ممکن است میزان این هورمون را در بدن کاهش داده و منجر به کم کاری تیروئید شود.
مصرف ید نیز با گواتر ارتباط دارد. گواتر وضعیتی است که در آن غده تیروئید بزرگتر از حد طبیعی می شود. هم کم کاری تیروئید و هم پرکاری تیروئید می توانند منجر به بزرگ شدن گواتر شوند.
گره های غیر سرطانی تیروئید (کیست) نیز می توانند باعث بزرگ شدن تیروئید شوند.
اما در بسیاری از موارد ، اندازه غده تیروئید به دلیل کمبود ید به طور مستقیم تغییر می کند.
تیروئید بیش فعال را مدیریت کنید
یک نوع ید به نام ید رادیواکتیو یا ید رادیواکتیو ممکن است به درمان تیروئید پرکار کمک کند. ید رادیواکتیو یک داروی خوراکی است که سلولهای تیروئید اضافی را از بین می برد و به کاهش هورمون تیروئید اضافی کمک می کند.
البته ، ید رادیواکتیو باید تحت نظر پزشک مصرف شود ، زیرا استفاده نادرست از آن می تواند عوارض جانبی جدی از جمله تخریب بیش از حد سلول های تیروئید را ایجاد کند.
سایر فواید ید برای بدن
علاوه بر موارد فوق ، استفاده از ید برای بهبود عملکرد شناختی ، درمان بیماری های فیبروکیستیک سینه ، درمان عفونت ها و بهبود وزن هنگام تولد شناخته شده است. ید رادیواکتیو نیز برای درمان سرطان تیروئید استفاده می شود.
غذای حاوی ید
جلبک دریایی بیش از هر ماده غذایی دیگری حاوی ید است ، بنابراین یک گرم جلبک دریایی می تواند نیاز روزانه انسان را چندین بار تامین کند. سایر منابع غنی از ید عبارتند از ماهی کاد ، ماست ساده ، شیر ، پنیر ، تخم مرغ ، میگو و سایر غذاهای دریایی. محتوای ید مشتق شده از گیاه کم است.با توجه به اهمیت ید در رژیم غذایی ، این ماده نه تنها به نمک سفره (نمک یددار) ، بلکه به غذاهای دیگر مانند نان ، ماکارونی و غلات صبحانه نیز اضافه می شود. بیشتر ید اضافی در رژیم غذایی روزانه در تیروئید ذخیره می شود. اگر مقدار کافی ید دریافت نکنید ، این ذخیره می تواند نیازهای بدن را برای چندین ماه برطرف کند ، اما سپس علائم کمبود ید ظاهر می شود.

نیاز روزانه بدن انسان به ید
این نیاز با افزایش سن متفاوت است ، اما معمولاً بین 100 تا 150 میکروگرم متغیر است. هر دو جنس به مقدار مشابه ید نیاز دارند ، اما زنان در دوران بارداری به حدود 220 میکروگرم و در دوران شیردهی به بیش از 290 میکروگرم در روز نیاز دارند. اکثر آمریکایی ها ید کافی در رژیم غذایی روزانه خود مصرف می کنند و بنابراین نیازی به مصرف مکمل ندارند. برای به دست آوردن ید مورد نیاز روزانه ، ترکیبی از منابع غذایی فوق الذکر کافی است.
عوارض کمبود ید
کمبود ید در دوران بارداری می تواند به رشد و نمو جنین آسیب برساند متأسفانه کمبود ید شایع ترین علت نقایص مادرزادی در جهان است و به راحتی می توان از آن جلوگیری کرد. کمبود این ماده در دوران نوزادی و کودکی نیز می تواند باعث اختلالات رشد و تکامل شود.
در سنین بالاتر ، کمبود ید می تواند باعث بزرگ شدن غیرطبیعی غده تیروئید و برآمدگی جلوی گردن شود که گواتر نامیده می شود. گواتر (به دلیل کمبود ید) به این دلیل است که کمبود ید را با افزایش میزان عبور خون از تیروئید جبران می کند. در صورت تداوم کمبود ید ، فرد دچار کم کاری تیروئید می شود.
چه کسانی بیشتر در معرض کمبود ید هستند؟
بیشتر ید روی زمین در اقیانوس ذخیره می شود و مقدار کمی نیز در خاک یافت می شود. از سوی دیگر ، هرچه از اقیانوس دورتر باشیم ، ید در خاک کمتر است. بنابراین ، گیاهانی که در مناطق کوهستانی رشد می کنند دارای مقدار کمی ید هستند و افرادی که در این مناطق زندگی می کنند در معرض کمبود ید هستند.
در نتیجه ، افرادی که در هیمالیا ، آلپ و آند زندگی می کنند بالاترین میزان کمبود ید را در جهان کشف کرده اند. خوشبختانه پس از اجرای برنامه ملی ایالات متحده برای افزودن ید به نمک و غذا ، کمبود ید به ندرت اتفاق می افتد ، اما با وجود این ، هنوز حدود 2 میلیارد نفر در جهان در مناطقی زندگی می کنند که کمبود ید در آنها گسترده است. این افراد باید از نمک یددار یا غذای دارای ید کافی برای جلوگیری از خطر کمبود ید استفاده کنند. زنان باردار نیز باید ید کافی در رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنند.

عوارض مصرف بیش از حد ید
مصرف زیاد ید (مانند کمبود) می تواند منجر به گواتر و متعاقب آن کم کاری تیروئید شود. این به این دلیل است که ید زیاد باعث افزایش ترشح هورمون تحریک کننده تیروئید یا TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید) ، کاهش تولید هورمون تیروئید و ایجاد گواتر می شود. افرادی که به دلیل کمبود شدید ید از داروهای حاوی ید استفاده می کنند در معرض مسمومیت با ید هستند. علائم مسمومیت شامل سوزش سر دل ، گلودرد ، تب ، تهوع و استفراغ ، اسهال ، درد شکم ، نبض ضعیف و کما در موارد شدیدتر است.به طور خلاصه ، توصیه می شود که ید مورد نیاز بدن را به عنوان ترکیبی از منابع غذایی و نمک یددار برای محافظت از افراد در برابر خطر کمبود ید تأمین کنید. این مشکل در دوران بارداری و شیردهی اهمیت بیشتری پیدا می کند.
کلمات اخر
ید یکی از مهمترین مواد معدنی بدن انسان است که نقش حیاتی در سلامت تیروئید ، کاهش خطر ابتلا به گواتر ، کنترل تیروئید پرکار ، درمان سرطان تیروئید و بهبود سلامت نوزادان در دوران بارداری دارد. با این حال ، مصرف ید نباید بیش از حد باشد.مصرف زیاد ید می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. جلبک دریایی ، ماهی کاد ، شیر و تخم مرغ منابع اصلی ید هستند.
منبع:
ods.od.nih.gov1
ncbi.nlm.nih.gov2
ods.od.nih.gov3

مسئولیت تمام محتوای وب سایت بر عهده منبع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا