سلامتی و پزشکی

نقش آب در سلامت بدن چیست؟

تقریباً همه می دانند که او برای زنده ماندن به آب نیاز دارد و با نوشیدن منظم آب بدنی سالم خواهد داشت. اما دقیقا نقش آب در سلامت بدن چیست و هر بار که آن را بنوشید چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

اگر بخواهیم به سوال بالا پاسخ دهیم باید خیلی حرف بزنیم. حدود 60 درصد وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد. بدن شما از آب در تمام سلول ها، اندام ها و چربی ها برای کمک به تنظیم دما و حفظ سایر عملکردها استفاده می کند. از آنجایی که بدن شما از طریق تنفس، تعریق و هضم آب از دست می دهد، مهم است که با نوشیدن مایعات و خوردن مایعات فراوان، آب را دوباره پر کنید.

SAINGY چه مقدار آب در روز باید نوشید؟ به طور کلی، مقدار آب مورد نیاز شما به عوامل زیادی بستگی دارد: آب و هوا، میزان فعالیت بدنی شما، و اینکه آیا شما یک بیماری یا سایر مشکلات سلامتی دارید که بر مصرف آب شما تأثیر می گذارد. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا آب جزء مهمی از سلامت شما است.

1. آب از نخاع و مفاصل شما محافظت می کند

آب بیش از هر چیز برای رفع تشنگی و کنترل دمای بدن استفاده می شود. اما فراموش نکنید که این مایع همچنین پوست بدن شما را مرطوب نگه می دارد. آیا می توانید تصور کنید وقتی چشم ها، بینی یا دهان شما خشک می شود چه احساسی خواهید داشت؟ هیدراته نگه داشتن بدن به حفظ سطوح بهینه رطوبت در این مناطق حساس و همچنین در خون، استخوان ها و مغز کمک می کند. علاوه بر این، آب به محافظت از نخاع کمک می کند و به عنوان روان کننده مفاصل شما عمل می کند.

. آب به بدن شما کمک می کند تا از شر مواد زائد و سموم خلاص شود

خوردن آب کافی به بدن اجازه می دهد تا مواد زائد و سموم را از طریق عرق، ادرار و مدفوع دفع کند. آب به کلیه ها کمک می کند تا مواد زائد را از خون خارج کنند و رگ های خونی کلیه های شما را باز نگه می دارد و آنها را فیلتر می کند. مرکز پزشکی دانشگاه روچستر اشاره کرده است که آب در جلوگیری از احتقان موثر است. با این حال، همانطور که تحقیقات نشان داده است، هیچ مدرکی وجود ندارد که افزایش سیالیت احتقان را درمان کند.

3. آب به هضم غذا کمک می کند

بدن شما به آب نیاز دارد تا فرآیند گوارش به درستی کار کند. آب به تجزیه غذایی که می خورید کمک می کند و اجازه می دهد مواد مغذی توسط بدن جذب شوند. پس از نوشیدن آب، هم روده و هم روده بزرگ آب را جذب می کنند که وارد جریان خون می شود و مواد مغذی را از بین می برد. هنگامی که روده شما آب را جذب می کند، مدفوع شما از مایع به جامد تبدیل می شود. علاوه بر این، آب به هضم فیبر محلول کمک زیادی می کند. این فیبر با کمک آب به ژل تبدیل شده و هضم را کند می کند.

4. آب از کم آبی جلوگیری می کند

طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بدن شما هنگام ورزش، یا عرق کردن در گرما، یا تب یا بیماری که باعث استفراغ یا اسهال می شود، مایعات زیادی از دست می دهد. اگر به هر یک از این دلایل دچار کم آبی هستید، مهم است که مصرف آب خود را افزایش دهید تا بتوانید سطح آب طبیعی بدن خود را بازیابی کنید. پزشک ممکن است نوشیدن آب بیشتر را برای درمان سایر بیماری ها مانند بیماری مثانه و سنگ در رگ های خونی توصیه کند. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، در مورد نوشیدن مایعات با پزشک خود صحبت کنید زیرا بدن شما بیش از حد معمول مایعات مصرف می کند، به خصوص اگر در دوران شیردهی هستید.

نقش آب در سلامت بدن

5. آب به عملکرد صحیح مغز کمک می کند

آیا تا به حال احساس حواس پرتی کرده اید؟ بهترین راه حل در این مواقع نوشیدن مقداری آب است. بر اساس یک مطالعه کوچک روی مردان بزرگسال چینی که در مجله بین المللی بهداشت محیط و عمومی در ژوئن 2019 منتشر شد، تحقیقات نشان می دهد که کمبود آب منجر به کاهش حافظه، تمرکز و انرژی می شود. به گفته محققان، این تعجب آور نیست، زیرا آب 75 درصد مغز را تشکیل می دهد. حفظ تعادل الکترولیت در بدن در حفظ عملکرد بدن مهم است. گابریل لیون، فیزیوتراپیست در شهر نیویورک می گوید: «الکترولیت های کم در بدن می تواند باعث مشکلاتی مانند ضعف عضلانی، خستگی و حواس پرتی شود.

6. آب سیستم ایمنی بدن شما را سالم نگه می دارد

آب بخش مهمی از خون شما است. (به عنوان مثال، حدود 90 درصد پلاسمای شما – مایع زرد رنگ در خون شما – آب است.) اگر بدن شما کم آب باشد، حجم خون شما افزایش می یابد که می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت (سدیم) مواد معدنی در بدن شما شود. این الکترولیت ها برای عملکرد ماهیچه ها و قلب ضروری هستند. کم آبی می تواند منجر به کاهش جریان خون و در نتیجه کاهش فشار خون شود، بنابراین ممکن است هنگام ایستادن احساس خستگی و ضعف کنید.

7. آب باعث تغذیه سالم می شود

آب ممکن است مانند یک مایع ساده روی زمین به نظر برسد، اما در واقع قوی ترین مایع است. بر اساس مطالعه ای که در فوریه 2016 در مجله تغذیه انسانی منتشر شد، بر روی بیش از 18300 بزرگسال آمریکایی، افرادی که فقط 1 درصد آب می نوشند کالری کمتر و چربی کمتری داشتند. قند، سدیم و کلسترول. غذاهای مبتنی بر آب می توانند سیر کننده باشند، به خصوص اگر قبل از غذا آب بنوشید. با این غذاها حتی می توانید مواد معدنی در آب مراقب باشید و این می تواند برای سلامتی شما مهم باشد.

نقش آب در سلامت بدن

چقدر آب نیاز دارید؟

مقدار آب مورد نیاز شما به چیزهای زیادی بستگی دارد و برای هر فردی متفاوت است. توصیه های متخصص برای بزرگسالان به شرح زیر است:

  • 5 فنجان (2.7 لیتر) در روز برای زنان
  • 5 فنجان (3.7 لیتر) در روز برای مردان

اینها شامل انواع مایعات، از آب میوه گرفته تا نوشیدنی هایی مانند چای، آب میوه و غذا است. به طور کلی، شما 20 درصد آب مورد نیاز خود را از غذایی که می خورید دریافت می کنید.

افراد همچنین می توانند آزمایشاتی مانند آزمایش رنگ ادرار خود را انجام دهند تا ببینند آیا آب بدنشان کم شده است یا خیر. بعد از رفتن به دستشویی رنگ ادرار را بررسی کنید. از زرد تا زرد می توانید مطمئن باشید که بدنتان تمیز است. زرد تیره نشانه کم آبی بدن است. ادرار قهوه ای یا تقریباً سیاه رنگ یک علامت فوری است و باید فوراً درمان شود.

منبع: وبلاگ فیلتر مینروا

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا