سلامتی و پزشکی

نقش کلسیم در سلامت بدن

تاریخ ارسال:

28 ژوئن 2021

همه ما در مورد تأثیر کلسیم بر قدرت استخوان و دندان شنیده ایم ، اما این تأثیر کلسیم بر سلامتی تنها بخشی از تأثیر این ماده بر حفظ سلامتی و عملکرد طبیعی بدن است. به همین دلیل ، در قسمت بعدی این مقاله ، ما این ماده معدنی را بر اساس اطلاعات پزشکی زیر میکروسکوپ قرار می دهیم تا در مورد نقش کلسیم در بدن بحث کنیم ؛ با ما همراه باشید.

کلسیم چیست؟
کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای همه موجودات زنده از جمله انسان است. بدن به تنهایی نمی تواند کلسیم تولید کند و باید از طریق غذا تهیه شود.
نقش کلسیم در بدن چیست؟
همانطور که قبلا ذکر شد ، کلسیم در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارد ، از جمله مهمترین آنها:
نقش کلسیم در انقباض عضله
کلسیم به تنظیم انقباض عضله کمک می کند. هنگامی که یک عصب عضلانی تحریک می شود ، بدن کلسیم ترشح می کند ، که به پروتئین عضله کمک می کند روند انقباض را کامل کند.
نقش کلسیم در لخته شدن خون و سلامت قلب
نقش کلسیم در لخته شدن خون از مهمترین تأثیرات این ماده بر سلامت جسمی است. روند انعقاد خون بسیار پیچیده است ، مراحل زیادی را شامل می شود و به یک دسته مواد شیمیایی نیاز دارد که یکی از آنها کلسیم است.
نقش کلسیم در انقباض عضلانی نیز برای عملکرد صحیح میوکارد ضروری است. کلسیم همچنین باعث شل شدن عضلات صاف عروق خونی می شود. علاوه بر این ، بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که بین مصرف زیاد کلسیم و فشار خون پایین رابطه وجود دارد.
سایر خواص کلسیم بر روی بدن
علاوه بر این ، کلسیم برای سیستم عصبی برای انتقال اطلاعات عصبی ، ترشح هورمون و عملکرد طبیعی سلولهای بدن ضروری است. اگرچه فقط 1٪ کل کلسیم بدن برای این اهداف استفاده می شود ، اما بدن از نزدیک سطح خون و کلسیم سرم را کنترل می کند. تغییرات شدید در کلسیم خون و خون بسیار خطرناک است و ممکن است باعث گرفتگی عضلات شدید و حتی مرگ و سایر بیماری های حاد شود. بنابراین ، بدن برای تنظیم خون و کلسیم سرم از ذخایر کلسیم در استخوان ها استفاده می کند.
99٪ باقیمانده کلسیم بدن در استخوانها و دندانها یافت می شود که برای استحکام و عملکرد آن ضروری است. از آنجا که بدن نمی تواند کلسیم تولید کند ، اگر در رژیم غذایی خود کلسیم کافی دریافت نکند ، از ذخایر استخوانی خود برای ثابت نگه داشتن خون و کلسیم سرم استفاده می کند. بنابراین ، مصرف ناکافی کلسیم می تواند مشکلات جدی دندانی و پوکی استخوان یا پوکی استخوان ایجاد کند.
مقدار کلسیم مورد نیاز در روز
میزان کلسیم مورد نیاز در روز با توجه به سن و شرایط خاص متفاوت است. این مقدار برای کودکان 1 تا 3 ساله معادل 700 میلی گرم در روز و برای کودکان 4 تا 8 سال 1000 میلی گرم در روز است. بین سنین 9 تا 18 سال ، بدن برای رشد ، استخوان سازی و رشد دندان های دائمی به کلسیم بیشتری احتیاج دارد ، این میزان به 1300 میلی گرم در روز افزایش می یابد. پس از این سن ، تا 50 سالگی ، نیاز روزانه به 1000 میلی گرم در روز برمی گردد.برای افراد بالای 50 سال ، 1200 میلی گرم در روز معمولاً توصیه می شود ، اما این نیاز برای مردان کمتر است.
بهترین منابع غذایی کلسیم
بهترین راه برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن ، خوردن غذاهای طبیعی غنی از کلسیم است. غالب این غذاها شیر ، پنیر و ماست هستند. افرادی که کلسترول بالا و چربی خون دارند می توانند از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنند. برخی از سبزیجات مانند کلم پیچ ، کلم بروکلی ، اسفناج و شلغم حاوی کلسیم هستند. ماهی سالمون و ساردین نیز سرشار از کلسیم هستند. به عنوان یک وعده غذایی معمول ، این غذاها نمی توانند نیاز کلسیم روزانه ما را برآورده کنند ، بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از چند وعده غذایی در روز در تمام این گروه ها تأمین کنیم. به عنوان مثال ، برخی از محصولات لبنی و برخی از سبزیجات باید تهیه شوند. اگر به دلایلی ، این غذاها نمی توانند مقدار کلسیم مورد نیاز بدن را هر روز تأمین کنند ، می توانید از غذاهای غنی شده با کلسیم استفاده کنید. مهمترین این غذاها نان ، غلات ، ترکیبات سویا و آب پرتقال غنی شده با کلسیم است.

با وجود ترجیح کلسیم از منابع طبیعی ، متأسفانه ، بسیاری از افراد در رژیم های غذایی خود کلسیم کافی دریافت نمی کنند. این بدان معنی است که این افراد هر روز باید از مکمل های کلسیم استفاده کنند. از طرف دیگر ، سیستم گوارشی ما فقط می تواند 500 میلی گرم کلسیم در هر وعده غذایی جذب کند. بنابراین ، یک فرد کمبود کلسیم باید چندین مکمل کلسیم مصرف کند و نباید کل کلسیم مورد نیاز خود را همزمان در یک وعده مصرف کند ، زیرا معمولاً بیش از 500 میلی گرم کلسیم از دستگاه گوارش دفع می شود. از طرف دیگر ، مصرف مکمل های کلسیم می تواند باعث یبوست شود ، بنابراین بهتر است از مکمل های کلسیم حاوی منیزیم برای جلوگیری از این مشکل استفاده شود ، در حالی که محتوای سبزیجات و فیبر در رژیم غذایی افزایش می یابد.
اگر ویتامین D کافی در رژیم غذایی نباشد ، جذب روده ای کلسیم کاهش می یابد. بنابراین ، برای افزایش جذب کلسیم در رژیم غذایی ، ویتامین D باید همزمان مصرف شود. از آنجا که ویتامین D محلول در چربی است ، غذاهای غنی از کلسیم باید به همراه ویتامین D و غذاهای چرب مصرف شوند. این مورد در مورد مکمل های کلسیم نیز صادق است. به همین دلیل است که اولاً اکثر مکمل های کلسیم حاوی ویتامین D هستند و ثانیا توصیه می شود این مکمل ها با غذاهای چرب مصرف شوند.
عوارض کمبود کلسیم
دریافت ناکافی کلسیم ابتدا به کمبود کلسیم استخوان (استئوپنی) و سپس به پوکی استخوان یا پوکی استخوان منجر می شود. ده ها میلیون آمریکایی اکنون از پوکی استخوان رنج می برند و 80٪ آنها زن هستند. 34 میلیون آمریکایی دیگر از کمبود کلسیم رنج می برند که در صورت عدم درمان ممکن است به پوکی استخوان منجر شود. حدود نیمی از شکستگی در زنان و یک چهارم شکستگی در مردان ناشی از پوکی استخوان است. این خطر با افزایش سن افزایش می یابد.

چه کسی بیشتر در معرض کمبود کلسیم است؟
برخی افراد بیشتر در معرض کمبود کلسیم هستند. مهمترین گروه زنانی هستند که به یائسگی رسیده اند و دیگر استروژن کافی ترشح نمی کنند.ورزشکاران زن یا کسانی که در ارتش به کار بدنی سنگین می پردازند باید کلسیم کافی دریافت کنند ، در غیر این صورت خطر شکستگی ناشی از استرس و استرس (شکستگی های استرس) افزایش می یابد. زنانی که مدت طولانی قاعدگی ندارند نیز در معرض کمبود کلسیم قرار دارند. افرادی که به دلیل عدم تحمل لاکتوز ، آلرژی به شیر یا رژیم های گیاهی ، محصولات لبنی مصرف نکرده اند ، احتمال کمبود کلسیم در آنها بیشتر است.
کلسیم چگونه اندازه گیری می شود؟
بهترین راه برای درک میزان کلسیم استخوان ها ، انجام آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) است. از آنجا که برای انجام این آزمایش از اشعه ایکس استفاده می شود ، پزشک شما باید جوانب مثبت و منفی انجام این آزمایش را بسنجد و در صورت لزوم ، این آزمایش را درخواست کند.
ورزش یک عامل موثر برای جلوگیری از پوکی استخوان است. البته ، بهترین تمرین ، تمرین بدن است که سعی دارد بر نیروی جاذبه غلبه کند یا فعالیت را در حالت ایستاده انجام دهد. نمونه هایی از این ورزش ها پیاده روی سریع ، دویدن و رقص است. شنا به جلوگیری از پوکی استخوان کمک نمی کند. بنابراین ، برای جلوگیری از پوکی استخوان ، به رژیم غذایی غنی از کلسیم ، ویتامین D و ورزش بروید.

منبع:
ods.od.nih.gov
ncbi.nlm.nih.gov

منبع اصلی مسئولیت کلیه محتوای وب سایت را بر عهده دارد و بانک مشاغل Infojab مسئولیتی در قبال مطالب آن ندارد.

دکمه بازگشت به بالا