شکستگی لگن چقدر طول میکشد؟

شکستگی لگن یکی از مشکلاتی است که عوارض آن می تواند جان و سلامت شما را تهدید  کند. از آن جایی که با افزایش سن قدرت بدنی افراد تحلیل می رود و ضعیف­تر می شود، خطر شکستن استخوان ها به ویژه لگن افزایش می یابد. با بالا رفتن سن، استخوان ها ضعیف تر می شوند و حتی ممکن است به پوکی نیز مبتلا شوند؛ بنابراین، افراد مسن بیشتر در خطر بروز این عارضه قرار دارند. این به این معنا نیست که افراد جوان از این عارضه مستثنی هستند؛ بلکه فقط احتمال آن برای جوانان کمتر است.

مجله سلامت

شکستگی لگن چیست؟

شکستن قسمت بالایی استخوان ران از یک یا چند ناحیه را شکستگی لگن می نامند. شدت این عارضه بسته به علت آن که می تواند سانحه رانندگی یا سقوط باشد، متفاوت است. بیش از 75 درصد این اتفاق مربوط به زنان مسن است؛ زیرا زنان پس از یائسگی، توده استخوانی خود را از دست می دهند و استخوان های آن ها ضعیف تر می شود.

این شکستگی می تواند با درد زیادی همراه باشد که یکی از علائم اصلی آن محسوب می شود. به­­طور معمول پزشکان برای درمان، از جراحی استفاده می کنند؛ اما مدت زمان زیادی طول می کشد تا فرد به طور کامل بهبود یابد. همچنین برای افزایش سرعت بهبود، باید اقداماتی را نیز پس از جراحی انجام دهید.

انواع مختلف این عارضه از نظر نوع پایداری

برای درمان و بهبود سریع تر ابتدا باید با انواع شکستگی لگن آشنا شوید . اکثر اوقات این عارضه در  اثر یک ضربه بسیار شدید ایجاد می شود؛ دلیل این آسیب شدید می تواند شامل مواردی مانند سقوط از ارتفاع، تصادف شدید، تمرینات حادثه­ساز ورزشی و سقوط از پله ها باشد. به طور کلی پس از ضربه شدید به لگن، استخوان آن شکسته شده یا ترک بر می دارد.

در  صورت درمان نشدن نیز، ممکن است محل ترک برداشته عفونت کند. سپس این عفونت به سایر اعضا بدن انتقال پیدا می کند. در  نتیجه، این امر می تواند به قیمت جان فرد تمام شود. در حالت کلی، 2 نوع شکستگی وجود دارد.

·         نوع پایدار

در نوع پایدار در عین وجود شکستگی، باز  هم استخوان در جای صحیح خود قرار می­گیرد. در این هنگام تنها یک استخوان شکسته است. این عارضه در ایلئوم و ساکروم که به ترتیب بالا ترین و پایین ترین استخوان ها هستند، اتفاق می افتد.

این نوع شکستگی همیشه دردناک بوده و درد در ناحیه لگن و کشاله ران احساس می شود. این درد با حرکت دادن مفصل ران در تلاش برای راه رفتن، تشدید می شود. البته ممکن است که فرد قادر به راه رفتن باشد؛ همچنین برخی از افراد متوجه می شوند که با خم نگه داشتن زانو می توانند درد را تا حد زیادی کاهش دهند.

·         نوع نا پایدار

در نوع ناپایدار، 2 یا چند استخوان می شکند و قسمت انتهایی مفصل از جای اصلی خود خارج می شود. شکستن استخوان در نوع ناپایدار، در اثر ضربه بسیار شدید اتفاق می افتد و با خون ریزی همراه است؛ همچنین این امر می تواند به اندام های داخلی هم آسیب برساند. به­طور کلی­، توصیه می شود در  صورت وارد شدن ضربه شدید و احساس درد، به دکتر شکستگی لگن مراجعه کنید.

شکستگی های بزرگ و نا پایدار لگن باعث درد و شوک شدید می شوند. درد در لگن، کشاله ران، پشت، شکم یا پایین پا ها نمایان شود. استخوان های این قسمت از بدن دارای منبع خون زیادی هستند؛ بنابراین، خونریزی شدیدی اتفاق خواهد افتاد. خونریزی در داخل شکم نیز اتفاق می افتد که قابل مشاهده نیست.

درمان شکستگی لگن با جراحی

با تشخیص زودهنگام این عارضه می توان فرد بیمار را سریع تر تحت  درمان قرار داد. انجام فرآیند درمانی، موثر  واقع شده و مدت بهبودی نیز کوتاه تر می شود. در  صورت بی توجهی به علائم، فرد دچار عوارضی از جمله لخته شدن خون و در  نهایت التهاب و عفونت خواهد شد؛ بنابراین، باید هنگام مشاهده علائم، به پزشک مراجعه کنید. در  صورت شدید بودن آسیب، پزشک نسخه جراحی برای شما می نویسد.

فرآیند عمل ترمیم شکستگی لگن چگونه است؟

در صورتی که عارضه از نوع پایدار و خفیف باشد، نیازی به عمل جراحی نیست. در  این  حالت بیمار نیاز دارد تا استراحت کند. همچنین در این مدت باید دارو مصرف کرده و تمرینات فیزیوتراپی انجام دهد، اما اگر نوع آن نا پایدار باشد، باید استخوان تحت عمل جراحی قرار گیرد؛ چرا که در این حالت استخوان لگن در محل اصلی خود قرار ندارد و پزشک باید طی جراحی آن را به جای اصلی خود برگرداند. برای اینکه جراحی شما به بهترین شکل ممکن انجام شود، باید از برترین دکتر شکستگی لگن در تهران کمک بگیرید.

در صورتی­که ترک شدید باشد، پزشک جراح مجبور است مفاصل را تعویض کند؛ همچنین، باید از پلاتین، پیچ و پلیت های فلزی استفاده کند. با کمک این ابزار ها، پزشک استخوان را به جای اصلی بر می گرداند و آن را تثبیت می کند. برای انجام عمل جراحی ستون فقرات را بی حس یا بیمار را بیهوش می کنند.

 مراقبت های پس از جراحی

پزشک پس از انجام عمل جراحی، دارو های مسکن تجویز می کند. از  سوی  دیگر شکستگی لگن، موجب افزایش خطر لختگی خون می شود؛ بنابراین، پزشک برای بیمار، دارو های رقیق کننده خون تجویز می کند تا این خطر را کاهش دهد. به  این  ترتیب بیمار با مصرف دارو های رقیق کننده خون از لخته شدن آن در رگ های پا جلوگیری خواهد کرد. در  حالت  کلی بیمار باید استراحت کرده و دارو مصرف کند، اما پزشک می خواهد که بیمار هر  چه سریع تر از جای خود بلند شود؛ زیرا با این کار استخوان ها سریع تر جوش می خورند و خون نیز لخته نمی شود. به  این  ترتیب مدت بهبودی کاهش می یابد.

استخوان های ترک خورده و خرد شده، پس از حدود 4 هفته شروع به ترمیم می کنند؛ همچنین، مدت زمان کاهش درد بسته به شدت آسیب متفاوت است. به طوری­که درد برخی از بیماران پس از چند روز کاهش می یابد اما برخی دیگر تا چند هفته باید مسکن مصرف کنند . از  نظر دکتر مرصاد موسوی، بیماران می توانند پس از چند روز و حداکثر پس از یک هفته فعالیت های سبک را شروع کنند.

یکی دیگر از عوامل موثر در مدت زمان بهبودی، سن افراد است؛ زیرا افراد مسن تر استخوان های ضعیف تری نسبت به جوانان دارند. با این حال، رفع نهایی درد و ترمیم شکستگی لگن می تواند بین 6 تا 12 هفته طول بکشد. در  حالت  کلی اما باید از دکتر معالجه خود درباره مدت زمان بهبودی سوال کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید.

درمان و ترمیم شکستگی لگن با دکترتو

دکترتو یکی از پلتفرم های با کیفیت برای ارائه خدمات درمانی محسوب می شود . دکترتو با ایجاد فضایی جذاب و دسترسی آسان، در  راستای رفاه حال بیماران فعالیت می کند. شما می توانید برای درمان شکستگی لگن، بهترین پزشکان و متخصصان را در هر نقطه از ایران پیدا کنید؛ همچنین امکان دریافت ویزیت غیر حضوری و دریافت مشاوره وجود دارد. شما می توانید با برقراری تماس با کارشناسان و متخصصان دکترتو، برای رفع مشکل خود کمک بگیرید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا