روغن ضروری (Essential Oil) چیست؟ روغن های ضروری کدامند؟

همه چیز در مورد اسانس ها

از جمله اینکه اسانس ها در حل اکثر مشکلات سلامت افراد شهرت خوبی دارند.

آیا تب دارید؟ می توانید کمی روغن زیتون به پاهای خود بمالید.

آیا از از دست دادن حافظه رنج می برید؟ روغن رزماری بازیکنان در آن غوطه ور هستند.

اما سوال اینجاست که واقعیت پشت اسانس ها دقیقا چیست؟ آیا آنها واقعا مفید و مفید هستند؟ آیا آنها می توانند به بدن آسیب برسانند؟ آیا دارونما فقط موثر نیست؟ آیا واقعا برای بدن مناسب هستند؟ در این مقاله قصد داریم این مشکل را حل کنیم.


اسانس دقیقا چیست؟

روغن‌های ضروری که به روغن‌های جامد نیز معروف هستند، در تماس با اکسیژن به سرعت تبخیر می‌شوند.

اسانس ها به زبان ساده از گیاهانی که با تقطیر با بخار آب یا آب یا با فشار سرد به دست می آیند استخراج می شوند. در طی این فرآیند، روغن موجود در گیاه را می توان به صورت بسیار غلیظ استخراج کرد.

هنگامی که روغن‌های ضروری را استنشاق می‌کنید، اجزای آن به گیرنده‌هایی در بینی متصل می‌شوند که مولکول‌های بو را می‌خوانند و سپس سیگنال‌هایی از طریق عصب بویایی به سیستم لیمبیک و آمیگدال در مغز ارسال می‌شوند.

بیش از 5000 ترکیب شیمیایی مختلف وجود دارد که روغن های رایج را تشکیل می دهند. هر یک از این ها به روش های مختلفی با گیرنده ها تعامل دارند و بنابراین ممکن است اثرات متفاوتی بر بدن داشته باشند.


اسانس چگونه کار می کند؟

اسانس ها حاوی ترکیبات بیولوژیکی مانند فاکتورهای رشد، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی به دست آمده از گیاهان هستند. از آنجایی که اسانس های بدست آمده از گیاهان مختلف متفاوت است، این ترکیبات ممکن است برای هر گیاه متفاوت باشد.

اسانس ها دارای فعل و انفعالات بیولوژیکی پیچیده ای در بدن انسان هستند و روغن های مختلف می توانند واکنش های متفاوتی به آنزیم ها و هورمون ها ایجاد کنند.

به عنوان مثال، ماده فعال روغن درخت چای، ترپینن-4 است که نشان داده شده است که کک های خارجی را می کشد و آمیب ها را آلوده می کند و باعث از بین بردن عفونت های چشمی می شود.

یکی از ناخواسته ترین مواردی که در طبیعت یافت می شود مسمومیت با پیچک است. واکنش بدن به سموم سمی وحشتناک است و باعث ایجاد برجستگی های قرمز خارش دار روی پوست می شود.

به گفته کارشناسان، عملکرد اسانس ها با این گیاهان متفاوت است، اما اثر آن قوی تر است.

اسانس ها می توانند بیش از 10 برابر بیشتر از روغن های گیاهی باشند. به همین دلیل است که حتی پس از چند قطره استفاده از آنها تأثیر می گذارد.

به طور کلی، مواد فعال در این روغن ها می توانند سوئیچ را در داخل بدن فعال کنند. مثلا روغن اسطخدوس می تواند اعصاب بویایی در مغز را تحریک کند و باعث ایجاد یک اثر افسردگی شود که سیستم عصبی مرکزی را کند می کند و حواس را آرام می کند. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که همه روغن‌ها آنطور که در آگهی می‌شود کار نمی‌کنند. آنها از گیاهان مختلف به دست می آیند و بنابراین می توانند بر بدن تأثیر بگذارند.

مهمتر از همه، نحوه استفاده از این روغن ها نیز باید در نظر گرفته شود. مقداری را باید به پوست مالید و برخی را نوشید.


روشی مطمئن برای روغن کاری اسانس ها

افرادی که به روغن های ضروری عادت ندارند ممکن است شما را خوب نکنند. برخی از شرکت های بزرگ راه هایی برای اعمال این روغن ها ارائه می دهند. افرادی که اطلاعات زیادی در مورد آن ندارند ممکن است در معرض خطر استفاده غیرقانونی از روغن های ضروری باشند.

برخی از مردم نمی دانند که می توان از آن در هر زمان و هر مکان استفاده کرد، اما اینطور نیست. مقداری از آنها را باید به بدن مالید و برخی را به صورت خوراکی مصرف کرد. بنابراین افرادی که از این محصولات استفاده می کنند باید بسیار مراقب باشند.

روغن های ضروری می توانند پوست شما را تحریک کرده و باعث خارش شوند. گزارش هایی از سموم قوی ناشی از اسانس ها مانند تشنج، عوارض بارداری و سموم در کبد و ریه ها گزارش شده است.

به عنوان مثال، لینالول، ماده اصلی اسانس اسطوخودوس، می تواند سلول های پوست را از بین ببرد و خطر ابتلا به درماتیت مرتبط را افزایش دهد. با این حال، این اسانس ها در صورت استفاده صحیح بی خطر هستند.

هنگامی که تحریک وجود دارد معمولا خفیف و محدود به پوست است. برای کاهش خطر استفاده با اسانس ها، بهتر است آن را با اسانس ها که روغن های طبیعی هستند ترکیب کنید.

بیشتر واکنش‌های خنده‌دار نتیجه استفاده از روغن‌های تمیز یا غلیظ است، اما اگر آنها را دفن کنید، یک مزیت خواهید داشت. اکثر شرکت ها اسانس های تصفیه نشده را می فروشند. به همین دلیل باید آن را نرم کنید.

بزرگسالان باید روغن ضروری 2.5 تا 10 درصد نرم می شود. به عنوان مثال، برای نرم کردن 10٪، حامل روغن باید 60 قطره اسانس در هر اونس (30 گرم) اضافه کند.

اسانس های رایج عبارتند از: روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن کنجد. برخی افراد می گویند که اسانس ها را می توان به صورت خوراکی مصرف کرد. با این حال، این گفته لزوما درست نیست.

روغن های ضروری در کبد به مواد شیمیایی گیاهی تجزیه می شوند. اگر اینها جمع شوند، برای بدن سمی خواهند بود.

یک مطالعه نشان می دهد، آن زن روغن زیتون بلعیده شد، در کما به بیمارستان فرستاده شد.

اسانس ها را از راه خوراکی مصرف کنیدده برابر بیشتر از استفاده از آن روی سوژه، روغن های ضروری را وارد جریان خون می کند. این نوع کاربرد معمولا برای مدت کوتاهی در شرایط شدید مانند باکتری، عفونت های ویروسی و حتی سرطان زیر نظر پزشک انجام می شود.

اگرچه جامعه پزشکی بزرگ است کاربرد اسانس این برای درمان سرطان تایید نشده است، اما مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن‌های ضروری می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند، با این حال، برای تایید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما مصرف اسانس ها باید با احتیاط انجام شود.

به عنوان مثال، کارشناسان توصیه می کنند که روغن گوگرد نباید به صورت خوراکی مصرف شود. روغن میخک گزینه دیگری است که برای مصرف خوراکی توصیه نمی شود. کارشناسان بر این باورند که اسانس ها را نمی توان به صورت خوراکی بدون پزشک مصرف کرد.

حال سوال اینجاست که چگونه می توان از روغن های ضروری به طور ایمن استفاده کرد؟ کدام اسانس ها برای سلامتی مفیدترند؟

برای چندین سال روغن های ضروری برای رایحه درمانی استفاده می شود. حس بویایی بسیار قدرتمند است و کارشناسان معتقدند که این حس بر افکار، عواطف، احساسات، حافظه و رفتار ما تأثیر می گذارد.

روغن‌های ضروری می‌توانند عفونت‌های چشم را کاهش دهند، سیستم ایمنی را تحریک کنند یا سیستم عصبی را آرام کنند. اگر سردرگم هستید، روغن اسطوخودوس یک روغن ضروری برای مبتدیان است.

می توانید آن را قبل از خواب استنشاق کنید، چند قطره آن را در یک دیفیوزر چکان کنید یا آن را روی نقاط فشار خود (گردن، مچ دست یا سایر مناطقی که سکته در آن برجسته تر است) بمالید.

مطالعات مختلفی روی اسطوخودوس انجام شده است و نشان می دهد که این روغن برای اهداف مختلف موثر است.

یک مطالعه نشان می دهد که اسپری روغن اسطوخودوس می تواند فعالیت آلفا و تتا را در مغز افزایش دهد و منجر به کاهش فشار خون، ضربان قلب و دمای پوست شود. اما یک مطالعه بزرگ دیگر از این نتایج حمایت می کند و نشان می دهد که بیدار شدن با این روغن قبل از خواب سطح اضطراب را کاهش می دهد و کیفیت خواب را در افراد بهبود می بخشد.

استنشاق روغن اسطوخودوس به مدت 30 دقیقه در دوران قاعدگی می تواند سفتی و درد شکم را در این شرایط کاهش دهد. اگر می خواهید از روغن های ضروری برای مشکلات گوارشی استفاده کنید، با پزشک خود صحبت کنید. می توانید از کپسول های رزماری که در مطالعات انجام شده و در درمان زخم معده موثر بوده اند استفاده کنید.

روغن ترنج یکی دیگر از روغن های ضروری است که خواص زیادی دارد و اغلب برای درمان افسردگی استفاده می شود زیرا می تواند پاسخ استرس را کاهش دهد.

هنگامی که این روغن در دیفیوزر قرار می گیرد به ایجاد حس خوب در بیمار کمک می کند. از این روغن می توان در داروهای ضد باکتری و ضد قارچ بر علیه ای کولای، لیستریا و غیره استفاده کرد.


آیا کیفیت اسانس مهم است؟

اغلب شرکت‌هایی را می‌بینید که روغن‌های ضروری را با یادداشت‌های پزشکی، یادداشت‌های آروماتراپی و یادداشت‌های پزشکی تبلیغ و می‌فروشند. متأسفانه چنین چیزی هرگز اتفاق نمی افتد. هیچ اسانسی برای استفاده پزشکی تایید نشده است.

هرکسی که ادعا می کند مدرک پزشکی دارد یا مدرک پزشکی گرفته است چیزی جز یک شعار ندارد. حال سوال این است که چگونه اسانس های خالص را از سایر چیزها تشخیص دهیم؟ آیا قوانین و مقرراتی برای این کار وجود دارد؟

تنها قانونی که در زمینه اسانس ها وجود دارد، قانون ایزوتوپ است. این قانون می گوید روغن های ضروری باید تمیز و طبیعی باشند بودن.

اسانس های طبیعی بسیار متنوع هستند و نباید اثری روی کاغذ سفید باقی بگذارند. این روغن نباید بوی گندیده یا شبیه الکل داشته باشد. به دنبال روغن های ارزان قیمت نباشید اسانس های ارزان قیمت روغن های مصنوعی یا روغن های معدنی ترکیب شده با اسانس ها هستند.

روغن های مصنوعی چطور؟

صحبت زیاد اگر اسانس های مصنوعی وجود دارد. تشخیص روغن واقعی و مصنوعی بسیار دشوار است. اما اسانس های مصنوعی به ندرت حاوی تمام مواد شیمیایی موجود در کارخانه های بزرگ هستند. قیمت همچنین می تواند نشان دهنده مصنوعی بودن آنها باشد.


شناسایی اسانس ها

به گفته کارشناسان، خلوص اسانس های مختلف بسیار گسترده است و بسته به میزان غلظت و منبعی که از آن منشا می گیرد، می تواند متفاوت باشد. کیفیت اسانس ها می تواند تحت تأثیر نگهداری نامناسب و تولید نامناسب قرار گیرد.

اگر روغن مورد نیاز شما در معرض نور خورشید یا اکسیژن قرار گیرد، ممکن است ترکیبات موجود در آن تغییر کند. بهتر است آنها را در یک مکان خنک و تاریک نگهداری کنید.

برای اطمینان از تمیز بودن روغن، می توانید از شرکت بپرسید که آیا آنها طیف سنجی جرمی روی آن انجام داده اند یا خیر. این آزمایش می تواند مخلوط روغن را نشان دهد.


اخرین حرف

روغن ضروری زمانی که در رایحه درمانی استفاده یا دفن شده برای کاربرد محلی، می تواند در عین حال ایمن و مفید باشد. اگرچه هیچ اسانسی برای درمان آسم یا میگرن وجود ندارد، اما می تواند به بسیاری از مشکلات انسان کمک کند.

روغن های ضروری مانند اسطوخودوس و روغن گل رز می توانند درمان خوبی برای مشکلاتی مانند عفونت چشم، درد، استرس و اضطراب باشند. اینها می توانند به عنوان اولین خط دفاعی برای جلوگیری از پیشرفت یا بدتر شدن بیماری استفاده شوند.

ارائه و استفاده از اسانس ها باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود. اگر به شدت بیمار هستید یا به شدت بیمار هستید، باید با پزشک خود صحبت کنید. روغن های ضروری باید با دقت و تحقیق مورد استفاده قرار گیرند. اگر سوالی دارید از یک متخصص کمک بگیرید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا