آشنایی با مهم ترین تجهیزات شبکه

تجهیزات اکتیو شبکه

به تجهیزاتی که برای انتقال اطلاعات نیاز به جریان الکتریکی دارند و برای کار کردن نیاز به اتصال به برق دارند، تجهیزات اکتیو یا فعال گفته می شود. برای خرید تلفن VoIP  و تلفن سیسکو 7962 به سایت مراجعه کنید. برای بررسی قیمت تلفن تحت شبکه کلیک کنید.

در واقع تجهیزاتی که سیگنال الکترونیکی تولید، تقویت ، هدایت می کنند را اکتیو می گویند.

تجهیزات شبکه اکتیو مانند

سوئیچ :

سوئیچ یکی از مهمترین تجهیزات مورد نیاز شبکه کامپیوتری است. از سوئیچ برای اتصال اجزای شبکه (گره ها) مانند اکسس پوینت ، روتر ، پرینتر ، دوربین های مداربسته استفاده می کنند.

روتر :

روتر  یا مسیریاب ، چند شبکه اینترنتی را به یکدیگر وصل می کند. روتر ها به صورت کابلی و بی سیم در شبکه مورد استفاده قرار می گیرند.

روترها بسته های اطلاعاتی را بین شبکه ها ، ارسال و دریافت می کنند. روترها با آدرس هایی که در اختیار دارند، بسته های اطلاعاتی را انتقال می دهند.

رادیو :

به دستگاه هایی در بین تجهیزات شبکه گفته می شود که بسته های اطلاعاتی را دریافت و آنرا در محیط به صورت اتصال بی سیم ارسال و پخش می کند. از رادیو می توان به عنوان یک دستگاه CPE برای هر سرویس گیرنده (client) در شبکه PtMP (ارتباط یک نقطه به چند نقطه ) یا PtP (ارتباط  یک نقطه به یک نقطه) و یا به عنوان سرویس گیرنده وایرلس قدرتمند (wireless client) استفاده کرد.

اکسس پوینت :

عملکرد اکسس پوینت به این شکل است که از روتر یا سوئیچ سیگنال های WiFi را دریافت و سپس آنها را در بستر شبکه در محیط ارسال می کند. کافیست اکسس پوینت را در مکان مناسب از محلی که می خواهید از شبکه WiFi استفاده کنید ، نصب کنید و سیگنال WiFi را بصورت بی سیم برای تجهیزات خود دریافت کنید.

ماژول فیبرنوری:

ماژول های فیبرنوری اطلاعات را از طریق پالس نوری و با سرعت بسیار بالا انتقال می دهند . از ماژول های فیبرنوری برای انتقال داده در مسافت های طولانی و سرعت بالا استفاده می شود. ماژول ها به سوئیچ با پورت مختص فیبرنوری متصل می شوند.

ماژول های فیبرنوری سرعت بسیار بالاتری را در مقایسه با سایر ارتباطات از طریق کابل یا برق در شبکه ارائه می کنند. در واقع در ارتباطات از طریق فیبر نوری، سیگنال ها با نور انتقال پیدا می کنند. به طبع از آن سرعت انتقال از طریق نور بسیار بالاتر از سرعت انتقال از طریق برق و تجهیزات بی سیم (سنتی) در شبکه است. لازم به ذکر است “سیگنال” در تجهیزات بی سیم امواج و در فیبرنوری پالس نوری نامیده می شود.

دکمه بازگشت به بالا