آموزش نحوه سوکت  زدن کابل شبکه cat6 

سوکت زدن کابل شبکه cat6 یکی از مراحل راه اندازی شبکه است که به منظور اتصال کابل شبکه تابیده شده به سوکت شبکه انجام می گیرد. در سوکت زدن کابل شبکه باید به طور صحیح کابل شبکه به کانکتورهای RJ45 متصل شود. حساسیت و ظرافت سوکت زدن کابل بسیار بالا است و اگر حتی یک سیم در جای مناسب خود قرار داده نشود باعث ایجاد مشکل می شود. در این مقاله به موضوعات پیرامون کابل شبکه و آموزش نحوه سوکت زدن کابل شبکه cat6 می پردازیم. دکل خود مهاری به دکل های سه یا چهار وجهی گفته می شود که به وسیله کابل یا سیم مهار به تکیه گاه محکمی مثل زمین، دیوار یا بلوک های بتنی وصل می شوند. دکل مهاری جهت شبکه تلفن همراه، رادیو وایرلس و شبکه های رایانه ای در مکان هایی که فضا به قدر کافی باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل شبکه چیست؟

پرکاربردترین و مهم ترین کابل های شبکه در ایران کابل های شبکه Cat5e و Cat6 هستند که از لحاظ نوع و جنس با یکدیگر تفاوت دارند ولی نحوه سوکت زدن هر دو یکسان است. برای سوکت زدن کابل شبکه باید سوکت و کابل هر دو طبق یک استاندارد ساخته شده باشند. به عنوان مثال اگر کابل شبکه نوع شیلددار SFTP یا FTP است باید سوکت انتخابی نیز شیلدار باشد تا عملکرد خوبی در حذف نویز داشته باشد.

سوکت شبکه چیست؟

زمانی که یک ارتباط دو طرفه بین دو برنامه در اجرا درون شبکه برقرار می شود سوکت به عنوان یکی از نقاط پایانی این ارتباط در نظر گرفته می شود. برای اینکه لایه TCP قادر به شناسایی برنامه ای باشد که به آن داده ارسال می شود باید  یک سوکت به شماره درگاه متصل گردد. ترکیبی از آدرس IP و شماره پورت در یک ارتباط قطعه پایانی را تشکیل می دهد. دو نقطه پایانی به صورت منحصربفرد توانایی شناسایی هر اتصال TCP را دارند؛ در نتیجه امکان ایجاد چندین ارتباط بین میزبان و سرور وجود دارد.

برای رنگ بندی سیم ها در کابل شبکه دو نوع استاندارد شامل استاندارد T-568A و استاندارد T-568B وجود دارد که از نظر فنی و نوع استفاده شبیه یکدیگر هستند و فقط رنگ بندی آن ها با هم تفاوت دارد. نحوه سوکت زدن کابل شبکه به صورت Straight به این ترتیب است که باید هر دو سر کابل شبکه با استاندارد T-568A یا T-568B به سوکت متصل گردند. همچنین برای سوکت زدن کابل به  صورت کراس باید دو طرف کابل با استاندارد مخالف هم سوکت زده شوند. به منظور اتصال کابل به سوکت بایستی هر سیم کابل شبکه (شامل هشت سیم) با رنگ خاص در یک شیار سوکت قرار گیرد.

ترتیب رنگ بندی در استاندارد T-568A 1.سفید سبز 2. سبز 3. سفید نارنجی 4. آبی 5. سفید آبی 6. نارنجی 7. سفید قهوه ای 8. قهوه ای ترتیب رنگ بندی در استاندارد T-568B 1.سفید نارنجی 2. نارنجی 3. سفید سبز 4. آبی 5. سفید آبی 6. سبز 7. سفید قهوه ای 8.قهوه ای ابزار مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه برای سوکت زدن کابل شبکه به ابزار کاربردی که بتواند در سوکت زدن صحیح و تمیز کابل شبکه کمک کند نیاز داریم؛ این موارد به شرح زیر هستند. کابل شبکه: اصلی ترین ابزار برای سوکت زدن، انتخاب کابل شبکه مناسب با نوع کاربری مد نظر است.

دکل مهاری G35 یکی از انواع دکل های مهاری است که ظاهری سه ضلعی دارد. دکل مهاری G35 به صورت سکشن های سه متری است و پایه های لوله نمره 3 دارند. دکل مهاری G35 نیز یکی از این مواردی است که در محیط هایی با وسعت زیاد کاربرد دارد و سبک بودن آن سبب ایجاد فوایدی در آن شده است. فروش دکل مهاری g35  امکان تهیه این نوع دکل با کیفیت بالا و استانداردهای مورد نیاز را برای مشتریان فراهم می کند . یکی از مدل های دکل مهاری، دکل مهاری G35 است که سه ضلعی می باشد و دارای قطعاتی به اندازه 3 متر است که به آن سکشن می گویند. نمره پایه های آن لوله سه است و اتصال خرپایی را در نوع A خواهید دید که نمره میلگردهای آن هشت می باشد. از دکل G35 که باربری پایینی دارند برای نصب کردن دیش های کوچک اینترنتی و یا آنتن های بی سیم می توان استفاده نمود.

سوکت شبکه یا سوکت (RJ-45): برای متصل کردن تجهیزاتی مانند سوئیچ، روتر و کیستون به کابل از سوکت شبکه استفاده می شود. آچار شبکه: برای پانچ کردن کابل شبکه به سوکت RJ-45 نیاز به آچار شبکه داریم. استریپر (Stripper): به منظور لخت کردن و جدا کردن روکش کابل شبکه از استریپر استفاده می شود. همچنین معمولا آچارهای شبکه مجهز به استریپر هستند. تستر کابل:  این ابزار برای اطمینان پیدا کردن از اتصال کابل شبکه به سوکت کاربرد دارد. روکش یا کاور سوکت شبکه: استفاده از کاور سوکت سبب محافظت سوکت هنگام جابجایی کابل و سوکت می شود و از لحاظ ظاهری نیز کابل شیک تر به چشم می آید. سیم چین: به منظور بریدن سیم  های اضافی از سیم چین استفاده می شود.

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

نحوه سوکت زدن کابل شبکه : سوکت زدن، اتصال کابل شبکه تابیده شده به سوکت کابل شبکه است، در راه اندازی شبکه به کابل هایی با طول مشخص نیاز هست که به این نوع سوکت متصل باشند .  برای سوکت زدن نیاز است تا کابل شبکه را به طور صحیح به کانکتورهای RJ45 متصل کنیم. به اصطلاح دو سر آن را سوکت بزنیم. در این مطلب سعی میکنیم مطالبی در مورد آموزش نحوه سوکت زدن کابل های شبکه بیان کنیم. با ما همراه باشید. نکته: بسته به مهارت و تجربه فردی که کابل شبکه که سوکت می زند می توان به جای استریپر از تیغ موکت بری یا سیم لخت کن استفاده کرد. کاربرد استریپرد برای لخت کردن کابل مناسب تر است زیرا کار کردن با ان راحت بوده و به سیم آسیب نمی زند.

سوکت چیست؟

یک سرور روی یک کامپیوتر خاص کار می کند و دارای یک سوکت بوده که به یک شماره پورت خاص متصل است. سرور فقط منتظر می‏ ماند تا مشتری درخواست ارتباط برقرار کند. در سمت مشتری: مشتری نام دستگاهی را که سرور روی آن در حال اجرا است و شماره پورتی را که سرور روی آن گوش میکند میداند. وقتی می گویند دکل مهاری سه وجهی به این معنی است که توسط سیم مهار که نام دیگر آن بوکسل است به زمین مهار می شود و ممکن است به هر تکیه گاه دیگری جز زمین نیز مهار شود. برای ایجاد درخواست اتصال ، مشتری سعی میکند با سرور در دستگاه و پورت سرور قرار ملاقات بگذارد. مشتری باید خود را به سرور معرفی کند درنتیجه به شماره پورت محلی متصل میشود . این معمولاً توسط سیستم تعیین میشود. سوکت یکی از نقاط پایانی یک ارتباط  دو طرفه بین دو برنامه در حال اجرا در شبکه است.

بسته java.net در بستر جاوا یک کلاس Socket را فراهم می کند. یک اتصال دو طرفه بین برنامه جاوا و برنامه دیگری ، در شبکه پیاده سازی میکند. کلاس Socket در بالای پیاده سازی وابسته به سیستم عامل است و جزئیات هر سیستم خاص از برنامه جاوا را پنهان میکند. با استفاده از کلاس java.net.Socket به جای تکیه بر کد محلی ، برنامه های جاوا میتوانند از طریق شبکه به صورت مستقل از بستر ، ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این ، java.net شامل کلاس ServerSocket است ، سوکت را پیاده سازی میکند که سرورها میتوانند از آن برای گوش دادن و پذیرش اتصالات مشتری استفاده کنند.

منظور از سوکت زدن کابل شبکه، اتصال کابل شبکه زوج به هم تابیده به سوکت شبکه (RJ-45) است، چون برای راه اندازی شبکه به کابل هایی با طول مشخص نیاز داریم که به این نوع سوکت متصل باشن. خرید پچ کوردها (کابل هایی با طول مشخص و دارای سوکت) می تونه هزینه نسبتاً زیادی داشته باشه. همچنین پچ کوردها طول از پیش تعیین شده ای دارن که ممکنه با طول دلخواه ما تفاوت داشته باشه. بنابراین گاهی بهتره که خودمون دست به کار بشیم و کابلی با متراژ مورد نیازمون بسازیم. برای انجام این کار نیازه تا کابل شبکه رو به صورت صحیح به کانکتورهای RJ45 وصل کنیم یا به اصطلاح دو سر اون رو سوکت بزنیم. نحوه سوکت زدن کابل شبکه یا در واقع متصل کردن کانکتور RJ-45 به کابل شبکه به این شکله که باید مراحلی رو طی کنید و انجام درست و دقیق اون نیاز به تجربه بالایی داره.

دکمه بازگشت به بالا