سلامتی و پزشکی

پیشگیری و درمان ریزش موی آندروژنیک یا ریزش مو ارثی

تاریخ ارسال:

26 آگوست 2021

این مقاله در مورد وقوع آلوپسی آندروژنتیک یا آلوپسی ، نحوه بروز آن و روش های مختلف درمان بحث می کند.

ریزش مو می تواند به دلایل و عوامل متعددی ایجاد شود ، اما وقتی موهای فرد به دلیل عوامل ژنتیکی می ریزد ، به آن آلوپسی آندروژنیک (آلوپسی آندروژنیک یا نازک شدن ژنتیکی) می گویند. آلوپسی آندروژنتیک در مردان و زنان شایع است. تقریبا 80 میلیون آمریکایی از این بیماری رنج می برند که به آن آلوپسی آندروژنیک ، ریزش موی ارثی ، آلوپسی آندروژنیک یا آلوپسی آندروژنیک نیز می گویند. در این مقاله ، ضمن توضیح این موضوع ، بر اساس آخرین اطلاعات پزشکی ، قصد داریم به بهترین روش برای درمان ریزش موی آندروژنیک زن و مرد اشاره کنیم ؛ لطفاً مجله پزشکی Apple Health را دنبال کنید.

آلوپسی آندروژنتیک یا آلوپسی چیست؟
در حال حاضر ، علت دقیق ریزش موی ارثی مشخص نیست ، اما محققان معتقدند که مشارکت عوامل هورمونی مهمترین عامل آندروژنیک منجر به ریزش مو است. آنها نقش مهمی در هورمون های آندروژنی ریزش مو دارند. مو در ساختارهایی به نام فولیکول های مو در زیر پوست رشد می کند. هر مو معمولاً 2 تا 6 سال رشد می کند ، سپس وارد یک دوره استراحت چند ماهه می شود و چرخه خود را دوباره شروع می کند.

با افزایش سطح آندروژن ، به ویژه دی هیدروتستوسترون (البته در زنان کمتر) ، روند طبیعی رشد موی برخی افراد تغییر کرده و باعث کوتاه شدن ، نازک شدن یا مینیاتور شدن موها شده است. با پیشرفت این مشکل ، رشد موها در برخی نقاط کاملاً متوقف می شود و باعث ایجاد طاسی در آن ناحیه می شود. پوست سر و موهای بالای سر گیرنده های آندروژن دارند ، اما فعالیت این گیرنده ها برای همه یکسان نیست. در بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنیک ، پاسخ گیرنده آندروژن به آندروژن در فولیکول مو ارثی است ، که باعث تغییر چرخه رشد مو و در نهایت توقف رشد می شود.
آلوپسی آندروژنیک ایجاد می شود
در مردان خط موی جلوی سر و شقیقه شروع به عقب نشینی می کند و موهای پشت و بالای سر می ریزد. با گذشت زمان ، خط مو به حرف M تبدیل شد. در موارد شدیدتر ، خط مو کاملاً عقب می افتد و پشت سر و بالای سر را به هم متصل می کند و در نتیجه طاسی ایجاد می شود.
با این حال ، در زنان ، وضعیت متفاوت است و این مشکل معمولاً به صورت نازک شدن موها در قسمت های مختلف سر ظاهر می شود. آلوپسی آندروژنتیک زن می تواند منجر به طاسی کامل شود ، به همین دلیل است که درمان آلوپسی آندروژنتیک زن می تواند مراحل ساده تری را شامل شود.
آلوپسی آندروژنتیک از چه زمانی شروع می شود؟
اما محدودیت سنی برای آلوپسی آندروژنتیک چقدر است؟ کی شروع می شود؟ در بین تقریباً 50 میلیون مرد و 30 میلیون زن آمریکایی که از این بیماری رنج می برند. آلوپسی آندروژنیک می تواند در نوجوانی شروع شود ، اما معمولاً در دهه سوم یا چهارم زندگی رخ می دهد.زنان ممکن است دیرتر از مردان دچار آلوپسی آندروژنتیک شوند و این نوع آلوپسی معمولاً بعد از یائسگی شروع می شود.
پیشگیری و درمان آلوپسی آندروژنتیک
روشهای زیادی برای جلوگیری یا درمان ریزش مو معرفی شده است. البته باید توجه داشت که علت ریزش مو باید قبل از درمان مشخص شود. در مورد آلوپسی آندروژنیک و کمبود مواد معدنی ، رژیم غذایی بیش از حد یا بیماریهای خاص و عوامل دیگر باعث ریزش مو می شوند ، با درمان یا حذف عوامل بیماری زا می توان ریزش مو را کاهش داد یا متوقف کرد.
متأسفانه ، اکثر روشهای توصیه شده برای آلوپسی آندروژنتیک نتایج رضایت بخشی ندارند. در میان بسیاری از درمانهای موجود ، تنها دو درمان توسط همه دانشگاهها و موسسات علمی شناخته شده تأیید شده است. این دو درمان شامل استفاده از داروی خوراکی Propecia فیناستراید و محلول موضعی Rogaine ماینوکسیدیل است.
اگرچه هر دوز از این داروها باید زیر نظر پزشک تجویز شود ، اما به طور کلی می توان گفت که فیناستراید برای بسیاری از ریزش موی ارثی مردان موثر است ، اما برای آلوپسی آندروژنیک زن موثر نیست. حتی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. دارند.
با این حال ، محلول موضعی ماینوکسیدیل می تواند برای درمان آلوپسی آندروژنتیک در مردان و زنان استفاده شود. اما مشکلاتی مانند نیاز به استفاده از محلول هر روز و عود مجدد ریزش مو در هنگام توقف درمان یکی از مشکلات این روش درمانی است.

اخیراً برخی از متخصصین پوست از تزریق در زیر پوست سر و مناطق ریزش مو استفاده کرده اند. اینها شامل مزوتراپی با تزریق کلاژن و ویتامین در زیر پوست سر و پلاسمای غنی از پلاکت (PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت) است. مرکز تحقیقات در حال بررسی اثربخشی این روش ها است و مشخص نیست که این روش ها چه تاثیری بر درمان آلوپسی آندروژنتیک دارند.
از آنجا که از دست دادن مولر آندروژنیک یک پدیده ژنتیکی و ژنتیکی است ، یک راه حل پیشگیرانه چندان مثر نیست. با این حال ، برخی از مطالعات نشان داده اند که پیروی از رژیم غذایی سالم که شامل تنوع کافی میوه ها و سبزیجات است می تواند این پدیده را به تأخیر اندازد ، شدت آن را افزایش داده و از آن جلوگیری کند.
برنامه نهایی درمان آلوپسی آندروژنتیک چیست؟
تنها درمان نهایی برای آلوپسی آندروژنیک زن و مرد ، جایگزینی دائمی موها از طریق یک عمل جراحی به نام جراحی کاشت مو یا جراحی ترمیم است. برخلاف موهای سر و پشت سر ، موهای دو طرف نیمه تحتانی سر به آندروژن ها حساس نیست و نمی ریزد. به عبارت دیگر ، فولیکول های مو یا پیاز گیرنده های آندروژن زیادی ندارند. در کاشت مو ، فولیکول های مو در ناحیه کناری و پشتی جراحی برداشته می شوند و در ناحیه ریزش مو کاشته می شوند.
این موها پس از چند ماه دوباره رشد می کنند و دیگر تحت تأثیر آندروژن ها قرار نمی گیرند.بهترین نتایج درمانی در عرض نه ماه تا یک سال پس از جراحی مشاهده می شود. بسته به میزان ریزش مو و در دسترس بودن فولیکول های موی پشت و پشت ، معمولاً 1000 تا 7000 پیوند (به طور متوسط ​​2500) در یک یا چند عمل روی ناحیه ریزش مو کاشته می شود. هزینه پیوند مو معمولاً بر اساس هر پیوند محاسبه می شود و مبلغ آن چند دلار (در ایالات متحده) است. متأسفانه اکثر بیمه ها این روش را پوشش نمی دهند و هزینه نسبتاً بالای آن باید توسط بیمار پرداخت شود. با این حال ، با پیشرفت تکنولوژی ، امید می رود هزینه این عمل تعدیل شود تا همه افرادی که موهای خود را از دست می دهند جبران شود.
کلمات اخر
آلوپسی آندروژنتیک پدیده ای است که در آن فولیکول های مو به دلیل اختلالات هورمون آندروژن دیگر نمی توانند رشد کنند. از آنجا که عوامل ژنتیکی مهمترین نقش را در آلوپسی آندروژنتیک ایفا می کنند ، به آن آلوپسی خاکستری نقره ای نیز می گویند. استفاده از برخی داروها برای درمان آلوپسی آندروژنیک در مردان و زنان مفید است ، اما راه حل نهایی این مشکل در حال حاضر تنها از طریق کاشت و کاشت مو امکان پذیر است.

منبع:
موسسه ملی بهداشت
سلامت. هاروارد
خط تلفن سلامت

مسئولیت تمام محتوای وب سایت بر عهده منبع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا