عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

چرا حسابداری شغل مناسبی برای مهاجرت و کار در کانادا است؟

اگر تصمیم دارید که به کشور کانادا مهاجرت کنید، باید بدانید که حسابداری شغل و حرفه بسیار مناسبی در این کشور است. در این مقاله، به بیان بخش مهمی از پیش نیازها، مزایا و شرایط مناسب مشاغل مرتبط با حسابداری در کشور کانادا پرداخته ایم، پس اگر فارغ التحصیل یا شاغل در این رشته هستید یا قصد دارید در رشته های مرتبط با حیطه مالی و حسابداری، تحصیل کنید، با مطالعه ی ادامه این مقاله، از نکات خوب و مفیدی در این زمینه، آگاه خواهید شد.

 شغل مناسب برای مهاجرت و کار در کانادا

پیش از هر چیز، بر اصطلاحات حسابداری به زبان انگلیسی مسلط شوید

شکی نیست که قبل از مهاجرت، تسلط به زبان عمومی و تخصصی انگلیسی الزامی است. بنابراین اگر فارغ التحصیل یا شاغل در رشته حسابداری هستید، همان گونه که در ایران برای حفظ و افزایش آگاهی مالی و مالیاتی خود، منابع و مراجع متعددی را مطالعه می کنید، پیش از مهاجرت هم، به مراجعی برای آموزش حسابداری به زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت.

سطح زبان تخصصی حسابداری خود را ارتقا دهید

پیش از مهاجرت به کانادا، علاوه بر ارتقاءِ سطح زبان عمومی خود، برای افزایش سطح زبان اختصاصی حرفه ای خود هم، برنامه ریزی کنید. بنابراین حتماً از دوره ها، پکیج ها، مقالات، ویدیوها و پادکست های موجود در زمینه آموزش حسابداری به زبان انگلیسی که در بسیاری از منابع و مراجع تخصصی و شناخته شده ی مالی و مالیاتی، ارائه شده اند، استفاده کنید. برای این منظور کافی است عبارت «آموزش حسابداری به زبان انگلیسی در حسابدار ما» را در گوگل جستجو کنید و در صفحه نتایج، بر روی نخستین گزینه کلیک نمایید.

حسابداری، یکی از مشاغل پرتقاضا در بسیاری از استان های کشور کانادا است

علاوه بر ضرورت تسلط به اصطلاحات و مفاهیم حسابداری به زبان انگلیسی ، باید بدانید که در کدامیک از استان های کانادا، نیاز بیشتری به نیروی کار حسابداری وجود دارد. ایالت های ساسکاچوان (Saskatchewan) ، کِبِک (Quebec)، منیتوبا (Manitoba) و نوا اسکوشیا (Nova Scotia)، از جمله استان هایی در کانادا هستند که دارای تقاضای نیروی کار حسابداری می باشند. خبر خوب اینکه، طبق پیش بینی های انجام شده، در کانادا فرصت های شغلی مستحکم و پررونقی برای حسابداران و حسابرسان مالی تا سال 2028، وجود خواهد داشت. البته نباید فراموش کرد که این فرصت ها و تقاضاهای شغلی، بیشتر برای حسابداران ماهر موجود خواهد بود.

داشتن مدرک CPA برای تصدی بسیاری از مشاغل مرتبط با حسابداری در کانادا الزامی نیست

 مدرک cpa برای مهاجرت

گرچه مدرک CPA که در ایران تحت عنوان حسابدار رسمی نیز از آن یاد می شود، تقریباً به عنوان بهترین معیار تعیین صلاحیت حرفه ای حسابداران در کانادا محسوب می شود، اما برای تصدی بسیاری از موقعیت های شغلی در سطوح میانی و ورودی حرفه حسابداری، مانند دفترداری، کارمند حساب های دریافتنی، تکنسین حسابداری و حسابداری کارکنان، نیازی به داشتن مدرک CPA نیست.

البته فراموش نکنید که اگر تحصیلات خود را در خارج از کانادا به پایان رسانده باشید (مثل فارغ التحصیلان دانشگاه های ایران)، به یک ارزیابی اعتبار تحصیلی هم نیاز خواهید داشت و این ارزیابی با این هدف انجام می شود که اعتبار مدرک تحصیلی شما، با استانداردهای کانادا برابری کند. شایان ذکر است که در کانادا، اکثر شرکت ها در زمان استخدام متقاضیان برای موقعیت های شغلی سطح بالا در زمینه امور مالی و حسابداری و همچنین مشاغل حسابرسی، افراد دارای مدرک CPA را ترجیح می دهند.

البته ذکر این نکته الزامی است که در کانادا، بسیاری از کارفرمایان، افراد واجد شرایطی را که در حال اخذ مدرک CPA هستند، برای موقعیت های شغلی میانی استخدام می کنند و در واقع امکان رشد و یادگیری ضمن کار را برای آن ها فراهم می نمایند.

بنابراین براساس آنچه گفته شد، داشتن مدرک CPA برای تصدی بسیاری از مشاغل حیطه حسابداری در کانادا، الزامی نیست ولی در هر حال، ناگفته نماند که دارا بودن این مدرک، نقش اثربخش و مؤثری در بدست آوردن فرصت ها و موقعیت های شغلی ارشد و با درآمد بالا در کانادا دارد و می تواند به تسریع فرآیند استخدامی شما، کمک شایانی کند.

پیش از مهاجرت، با قوانین و مقررات مالیاتی کانادا آشنا شوید

همانطور که برای فعالیت به عنوان حسابدار در ایران، نیازمند آگاهی و تسلط در حیطه قوانین و مقررات مالیات، بیمه و غیره نظیر مالیات عملکرد، مالیات ارزش افزوده، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، قانون کار، قانون تأمین اجتماعی، قانون تجارت و غیره هستید، بدیهی است که اِشراف بر قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار در کانادا نیز برای هر کسی که به عنوان حسابدار در آن کشور مشغول فعالیت است، ضروری می باشد.

برخورداری از مهارت های زبانی کانادا (CLB)

با توجه به نرخ مهاجرت بالایی که به کشور کانادا وجود دارد، این کشور معیارها و مهارت های زبانی خاص خودش را برای ارزیابی مهاجران تعیین کرده است. این معیارها اصطلاحاً معیار های زبانی کانادایی (Canadian Language Benchmarks) و به اختصار CLB نامیده می شوند. البته فراموش نکنید که برای اثبات مهارت زبان انگلیسی شما، اخذ و ارائه مدرک زبان یکی از آزمون های معتبر و مورد تأیید در کشور کانادا هم (نظیر آیلتس و غیره) تا حد زیادی کافی است؛

اما معیار دیگری تحت عنوان CLB نیز وجود دارد که صرف نظر از نوع مدرک زبان شما، برای سنجش مهارت های زبان انگلیسی شخص و برای انواع دسته های مهاجرتی به کشور کانادا، تحت یک شاخص و بعضی اوقات در قالب آزمون سنجیده می شود. ناگفته نماند که CLB مختص کشور کانادا است و این آزمون و مدرک هم برای سنجش مهارت شخص فاقد مدرک زبان و هم به ویژه برای اشخاص دارای مدرک زبان، کاربرد فراوانی دارد که در واقع در این حالت، بیشتر جنبه ی «معادل سازی» مدرک زبان شخص با معیار CLB را خواهد داشت.

توجه داشته باشید که برای اخذ مدرک CPA (حسابدار رسمی) در کشور کانادا، باید حداقل نمره 8 را برای آزمون CLB (در چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و درک مطلب) کسب کنید. همچنین برای دریافت جدیدترین و مفیدترین دوره های آموزش حسابداری به زبان انگلیسی، کافی است عبارت «آموزش حسابداری انگلیسی در حسابدار ما» را در گوگل جستجو کنید و در صفحه نتایج، روی اولین گزینه کلیک نمایید.

حقوق و درآمد حسابداران در کانادا، از وضعیت خوبی برخوردار است

 میانگین حقوق حسابداران در کانادا

گرچه درآمد و حقوق حرفه حسابداری در کانادا بر اساس استان و سطح رتبه و موقعیت شغلی متفاوت است، اما می توان گفت که مشاغل حسابرسی و حسابداری در کانادا به طور کلی و میانگین، از درآمدهای مناسب و خوبی برخوردار هستند. بر طبق آخرین اطلاعات، درآمد متوسط حسابداران مالی در کانادا حدود 35.75 دلار در ساعت است، این در حالیست که متخصصان ارشد، باتجربه و عالی رتبه حسابداری، به ویژه حسابداران حرفه ای خبره (CPA) می توانند بیش از 60 دلار در ساعت درآمد داشته باشند.

وجود چندین برنامه  مهاجرتی متنوع به کانادا برای حسابداران

کانادا برنامه های مهاجرتی مختلف و جذابی برای مهاجران متقاضی کار در حرفه حسابداری دارد. برای مثال می توان به برنامه کارگر ماهر فدرال (FSW)، برنامه های نامزد استانی (PNP)، برنامه کارگران ماهر منظم کِبِک (RSWP) و برنامه مهاجرت اقیانوس اطلس (AIP) اشاره کرد که در همگی آن ها، امکان مهاجرت حسابداران فراهم است.

لزوم آگاهی از استانداردهای بین المللی حسابداری

به عنوان یک حسابدار باید با استانداردهای حسابداری رایج در کشور کانادا، از جمله استانداردهای حسابداری برای شرکت های خصوصی (ASPE)، استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS)، استانداردهای حسابداری هیئت حسابداری بخش عمومی (PSAB) و استانداردهای حسابداری برای سازمان های غیرانتفاعی (ASNPO) آشنا باشید.

لازم به توضیح است که پیش نیاز تسلط بر استانداردهای بین المللی حسابداری، یادگیری اصطلاحات، ادبیات و مفاهیم حسابداری به زبان انگلیسی است. بدین منظور دوره ها، پکیج ها، مقالات، ویدیوها و پادکست های آموزشی کاربردی و مفیدی وجود دارد. برای دسترسی به آن ها، کافی است عبارت « دوره های آموزش حسابداری به زبان انگلیسی در حسابدار ما» را در گوگل جستجو کنید و در صفحه نتایج، روی اولین گزینه کلیک نمایید.

لزوم دریافت گواهینامه های حرفه ای مرتبط با حسابداری

شرکت در دوره ها و اخذ گواهینامه ها و مدارک مرتبط با توانمندی های حرفه ای و یا ارتقاء مهارت نیز تا حد زیادی می تواند در فرآیند مهاجرت، به شما کمک کند تا به عنوان یک متقاضی و کاندیدای قوی، برای مشاغل حسابداری در کانادا مطرح شوید. برای مثال، گواهینامه ها و مدارکی که در نرم افزارهایی مانند اکسل، PeopleSoft ERP، SAP HR and Finance، Qlikview و ابزارهای گزارش نویسی مانند Cognos و Power BI اخذ کرده باشید، در بازار کار کانادا بسیار مفید و ارزشمند هستند. ضمن اینکه دانش و مهارت در نرم افزارهای مالیاتی و حسابداری مانند Quickbooks و Xero نیز می تواند به شما کمک کند تا در میان دیگران متمایز شوید.

روی توانایی های مرتبط با حسابداری مدیریت توجه و تمرکز ویژه ای داشته باشید

در ایران، حسابداری مدیریت، شاخه ی مغفول مانده ای از حرفه حسابداری است که توجه و بهای کمی به آن اختصاص یافته است. در اهمیت و حساسیت حسابداری مالی و مالیاتی، هیچ شکی وجود ندارد، اما به عنوان یک فعال حرفه مالی، حتماً باید بدانید که در کشور کانادا، گزارش های مفید و کاربردی تهیه شده توسط حسابداران مدیریت، به عنوان یکی از ارزشمندترین و اثربخش ترین گزارشات مالی و تصمیم ساز سطوح عالی مدیریتی محسوب می شوند.

بنابراین، اگر به اصول و رویه های این نوع حسابداری مسلط باشید، امتیاز منحصر به  فردی را در رزومه کاری خود جهت تصدی موقعیت های شغلی مناسب در کانادا، درج خواهید کرد. پس فراموش نکنید که توانایی در تهیه ی گراف ها، جداول، نمودارها و گزارش های مرتبط با مباحثی نظیر محاسبه بهای تمام شده، تحلیل رفتار هزینه ها، نقطه سر به سر و …، شما را در میان متقاضیان مشاغل حسابداری، متمایز می کند. برای یادگیری مفاهیم و اصول حسابداری مدیریت در زبان انگلیسی، کافی است عبارت «آموزش حسابداری مدیریت به زبان انگلیسی در حسابدار ما» را در گوگل جستجو کنید و در صفحه نتایج، روی نخستین گزینه کلیک نمایید.

دکمه بازگشت به بالا