اخبار بازارکسب و کار های برتر ایجی مارکت

بهترین آجر نمای ساختمان کدام است؟

بهترین آجر نما کدام است؟

هر یک از آجر نماهای موجود در بازار دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. با این وجود آجر نماها دارای برخی ویژگی‌های مشترک می‌باشند که هنگام انتخاب بهترین آجر نما باید به این ویژگی‌ها توجه نمود. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • قیمت آجر نسوز نما
  • میزان جذب آب بسیار کم
  • دارای قابلیت ضد شوره بودن
  • بسیار مقاوم در مقابل نشست ساختمان
  • برخورداری از مقاومت و کیفیت بالا در مقابل آلودگی هوا. در نتیجه حفظ رنگ و کیفیت نخستین بعد از قرار گرفتن در معرض باران‌های اسیدی

معرفی انواع آجر

انواع آجرها عبارتند از:

۱. آجر نما رسی

آجر نما رسی تنها از خاک رس تهیه و تولید می‌شود به همین دلیل نام آجر نما رسی بر روی آن گذاشته شده است. اگر بخواهیم از آجر نمای رسی صحبت کنیم، اولین آجر نما رسی به رنگ زرد تولید شده بود و ابعادی در حدود ۱۶*۳ سانتی‌متر داشت که به آن آجر ۳ سانتی نیز می‌گفتند. بعد از سال‌ها با تقاضای زیاد بازار و همچنین قیمت بسیار مناسب آن، نیاز به مدرن‌تر شدن و نوآوری در این محصول حس شد. به همین علت آجر نما رسی در رنگ گلبهی تولید و ابعاد جدیدی (۵.۵*۲۶ و ۷*۳۱) نیز برای آن در نظر گرفته شد.

مواد اولیه ساخت آجر نما رسی زرد و گلبهی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. ممکن است بگویید پس چطور رنگ گلبهی در آجر ایجاد می‌شود که باید خاطر نشان کنیم اگر آجر زمان کمتری را در کوره حرارت ببیند به رنگ گلبهی در می‌آید. لازم به ذکر است که حرارت کم‌تر سبب کاهش استحکام و مقاومت آجر خواهد شد. باید بگوییم که وجود آهک در مواد اولیه آجر نما رسی کیفیت آجر را تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا جذب آب آن از حد نرمال و استاندارد بیشتر می‌باشد که باعث شوره زدن آجر خواهد شد.

۲. آجر نما شیل

خاک آسیاب شده سنگ شیل از مواد اولیه و اصلی، تولید آجر نما شیل می‌باشد. در مورد قبل درباره آجر نما رسی صحبت کردیم و متوجه شدیم که این آجر معایب بسیاری دارد. به همین دلیل بازار نیاز به ماده اولیه‌ای جدید برای تولید یک آجر نما جدید داشت. این ماده اولیه چیزی نبود جز خاک آسیاب شده سنگ شیل که از آن آجر شیل تولید شد. این آجرنما آب کم‌تری را جذب می‌کند و دارای مقاومت بیشتری نیز می‌باشد. معادن سنگ شیل در اصفهان وجود دارند که همین امر سبب قیمت کم‌تر این آجر نسبت به آجرهای نسوز است.

۳. آجر نما نسوز

مواد اولیه برای تولید آجر نما نسوز، خاک چینی یا کائولن (kaolin or china clay) می‌باشند. نام خاک چینی از واژه کایولینگ گرفته شده که معنی تپه سفید دارد، به همین دلیل خاک چینی عموما دارای رنگ سفید می‌باشد. مواد اصلی تشکیل دهنده خاک چینی، سیلیس و آلومینیوم هستند. اکسید آهن موجود در این خاک سبب می‌شود تا رنگ خاک چینی به صورتی، قرمز و نارنجی درآید که زیبایی آن را دو چندان می‌کند. خاک چینی تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت را تحمل می‌کند.

قیمت بالای آجر نما نسوز به دلیل بالا بودن قیمت خاک چینی و همچنین دور بودن معادن خاک چینی نسبت به کارخانه تولید آجر می‌باشد. لازم به ذکر است که آجر نما نسوز به ۴ دسته مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

آجر نما نسوز پلاک

از رایج‌ترین انواع آجر نما نسوز می‌توان به آجر نما نسوز پلاک یا تایل اشاره کرد. دلیل محبوبیت این آجر قیمت مناسب و همچنین تولید راحت‌تر آن می‌باشد. آجر پلاک دارای اندازه‌های متفاوتی است. این آجر همچنین رنگ‌های متفاوتی نیز دارد که بهترین آن‌ها سفید، گرانیتی یا شاموتی و قرمز انگلیسی می‌باشند. در ایران بهترین رنگ، سفید عسلی، سفید بلدرچینی و شاموتی هستند.

آجر نما نسوز رستیک

در تولید این نوع آجر که به سندبلاست نیز معروف است، یک مرحله فرآوری کردن آجر نیز صورت می‌گیرد. در طی این فرآوری، سطح آجر به صورت دانه دانه و زبر درمی‌آید. به همین دلیل بافت این نوع آجر نسبت به دیگر انواع آجر نما متفاوت است. همچنین قیمت آجر نما نسوز رستیک نسبت به آجر نما نسوز پلاک بالاتر است.

آجر نما نسوز آنتیک

با انجام یک مرحله پردازش و فرآوری بر روی آجر نما نسوز پلاک می‌توان آجر نما نسوز آنتیک تولید کرد. این پردازش شامل گرد کردن لبه‌های تیز آجر می‌باشد. آجر نما نسوز آنتیک را می‌توان با تغییر رنگ سنتی‌تر کرد یعنی رنگ آجر دیگر به صورت ساده و یکدست نخواهد بود. قیمت این آجر نیز مانند آجر نما نسوز رستیک از آجر نما نسوز پلاک بالاتر می‌باشد. بیشتر استفاده از آجر نما نسوز آنتیک در دکوراسیون داخلی منازل می‌باشد که از آن با نام نیز یاد می‌شود.

آجر نما نسوز صخره‌ای

نحوه تولید آجر نما نسوز صخره‌ای با انواع دیگر آجر نما تفاوت دارد. در تولید این نوع آجر نما، آن را با دست به شکل سنگ‌ها صخره‌ای در می‌آورند و سپس در کوره قرار می‌دهند تا پخته شوند. قیمت این آجر به دلیل دست ساز بودن از انواع دیگر آجرها بالاتر است.

 انواع مصالح ساختمان

هنگام ساخت و ساز یا بازسازی ساختمان از مصالح بسیار زیادی استفاده می‌شود که برخی از پرکاربردترین آنها عبارتند از:

۱. خاک رس

خاک رس در گروه خاک‌های چسبنده قرار دارد که به دلیل قیمت مناسب، قابلیت کنترل دما و در نتیجه صرفه جویی در انرژی بسیار پرکاربرد است. از خاک رس در تولید مصالحی مانند آجر، کاشی، سفال، سرامیک و … استفاده می‌شود.

۲. سنگ

سنگ‌ها به دلیل فراوانی، قیمت مناسب، مقاومت بالا و تنوع زیاد یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند.

۳. آجر

آجر در گروه قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی قرار دارد که دارای انواع مختلفی مانند آجر سفالی، آجر نسوز، و … می‌باشد.

۴. آهن

فولاد، چدن، آلومینیوم و مس از پرکاربردترین آلیاژهای آهن با مقاومت بسیار بالا و قابلیت انعطاف پذیری می‌باشند. از آهن در تولید مصالحی مانند میلگرد، تیرآهن و … استفاده می‌شود.

 ۵. بتن

حاصل ترکیب سیمان و آب، بتن است. هدف از بکارگیری بتن‌ها در ساختمان سازی افزایش استحکام و مقاومت سازه است. بتن‌ها در انواع مختلف: بتن سنگین، سبک، هوادار، متخلخل و پلیمری تولید می‌شوند که در ساخت سد، تونل، پل و … نیز کاربرد دارند.

۶. گچ

از گچ در تولید ملات، ساخت صفحات پیش ساخته و سفید کاری دیوار و سقف استفاده می‌شود که رایج‌ترین انواع آن گچ سفید کاری، گچ گیپتون، گچ عاج و گچ میکرونیزه است.

آجر نما و معرفی 10 آجر نمای برتر ساختمان

انتخاب آجر نما به عنوان نمای ساختمان از دیرباز با استقبال بالایی مواجه بوده است. اما از آنجایی که در گذشته مصالح تنوع بسیار پایینی داشته اند، ساخت بنا های زیبا و چشم نواز با این آجر ها ممکن نبوده است. با ما همراه باشید تا 10 مدل از بهترین و زیباترین مدل های آجر نسوز را برای نمای ساختمان به شما معرفی کنیم.

شناخت مدل های متنوع آجر نما برای نمای ساختمان به شما این امکان را میدهد که بهترین و زیباترین مدل را برای ساختمان خود انتخاب نمایید، همچنین به یاد داشته باشید که ترکیب آجر نسوز با عناصر طبیعی مانند چوب، سنگ، فلز و گیاهان می تواند زیبایی نما ساختمان شما را صد چندان کند. برای انتخاب بهترین محصول با این مقاله آجر نما امیران Amirannama  همراه باشید تا پایان این مقاله همراه باشید.

تاریخچه آجر نسوز در معماری ساختمان

آجر نسوز نما یکی از قدیمی ترین مصالح در ساخت بنا به شمار می رود. در گذشته به آجر نسوز آگر هم گفته می شده است. قدمت بناهای آجری در کشورمان به حدود 1800 سال پیش بازمی گردد. قدیمی ترین بنا ها در تاریخ کشور عزیزمان که از آجر نسوز ساخته شده اند، طاق کسری، ایوان مداین و چغازنبیل از دسته بنا های آجری اند. استفاده از آجر در گذشته فقط برای ساخت بنا بوده و به دلیل طرح های یکنواخت، برای ساخت نمای زیبا ساختمان ها کاربردی نداشته است. با گذشت زمان و بالا رفتن اطلاعات افراد در زمینه ساخت آجر نما، بسیاری از تولید کنندگان این محصول اقدام به تولید آجر نسوز در رنگ ها و حتی با قالب گیری های متفاوت کرده اند. به دلیل تنوع بالای و همچنین استقامت بالای آجر نسوز، امروزه یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان سازی به شمار میرود.

آجر نسوز چگونه تولید می شود؟

آجر نسوز نما از خاک چینی، نسوز و یا خاک رس تولید می شود. در تولید این محصول از مواد معدنی و برخی فلزات استفاده می شود. ترکیب درصد مواد در تولید آجر با کیفیت و مرغوب اهمیت بسیار بالایی دارد. پس از ترکیب خاک چینی با مواد معدنی و فلزات، آجر را قالب می زنند و سپس برای مدت زمانی طولانی در کوره های مخصوص حرارت میدهند تا کاملا پخته و خشک شود.

یکی دیگر از عوامل موثر بر کیفیت آجر نسوز، میزان حرارت کوره، جنس کوره و نوع سوخت آن است. ترکیب درصد مواد علاوه بر کیفیت و ساختار آجر نما در رنگ آن نیز موثر است. طیف رنگی که با ترکیب درصد های متفاوت آجر نسوز تولید میشود، مشکی، قهوه ای، قرمز، زرد و سفید است. البته لازم به ذکر است که علاوه بر ترکیب درصد مواد، نوع سوخت کوره و همچنین فاصله قالب از کوره نیز در رنگ آجر تولید شده تاثیر گذار است.

منبع : ایران نیاز

دکمه بازگشت به بالا