عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

هواکش و فن صنعتی چیست و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

هواکش صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

در گذشته تهویه هوای محیط های صنعتی توسط تجهیزاتی مانند پنکه های معمولی و پنجره ها انجام می شد. با افزایش روز افزون صنایع، دیگر این وسایل ساده برای تهویه محیط صنعتی مناسب نبودند و نیاز به هواکش و فن صنعتی بیش از پیش احساس شد. با توجه به این که بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات صنعتی موجب ایجاد آلاینده های مضر و گرمای بیش از حد می شوند، بنابراین می توان گفت تمامی محیط های صنعتی به هواکش صنعتی نیاز دارند تا شرایط ایده آلی برای پرسنل فراهم شود. در این مقاله به معرفی هواکش صنعتی، نحوه عملکرد این دستگاه و کاربرد های آن می پردازیم.

تماس با شرکت گذرگاه
ادرس: تهران ضلع شمالی میدان هفتم تیر ساختمان تجاری ادری نگین ابی طبقه اول واحد 102
تلفن: 02188820089
همراه1: 09353234729
همراه2: 09122039983
همراه3: 09123505979

هواکش صنعتی چیست؟

هواکش صنعتی یکی از دستگاه های پرکاربرد در صنایع مختلف است که وظیفه جا به جایی و انتقال هوا در محیط را بر عهده دارد و سلامت و امنیت تمامی کارکنان و افراد در محیط صنعتی را تضمین می کند. این هواکش در دو نوع گریز از مرکز و محوری تولید می شود و از اساسی ترین لوازم و تجهیزات محیط کاری است.

به طور کلی می توان گفت، هواکش صنعتی دستگاهی مکانیکی است که هوای تازه موجود در فضای باز را وارد محیط کرده و آن را با هوای آلوده داخل مکان صنعتی عوض می کند. اندازه هواکش صنعتی ارتباط مستقیمی با اندازه محیط صنعتی دارد و همانطور که مشخص است، هواکش های صنعتی معمولا در محیط های بزرگ استفاده می شوند.

نحوه عملکرد هواکش صنعتی

هواکش صنعتی شامل مجموعه ای دوار از تیغه یا پره است که حرکت می کنند. به مجموعه ای از پره ها و ایمپلر یا پروانه، روتور یا رانر گفته می شود. اجزای هواکش معمولا در داخل نوعی محفظه قرار می گیرند که باعث افزایش ایمنی می شود و بوسیله موتور الکتریکی، موتور هیدرولیکی یا موتور احتراق داخلی راند می شود. هواکش ه جریان هوا با حجم بالا و فشار کم را تولید می کنند و دقیقا نقطه مقابل کمپرسور هستند. پره های هواکش زمانی که در معرض جریان هوا قرار می گیرد، می چرخد و هوای آلوده محیط داخلی را به بیرون انتقال می دهد.

کاربرد هواکش صنعتی

با مطالعه مطالبی که گفته شد می توان به اهمیت استفاده از هواکش صنعتی برای تهویه و حفظ هوای مناسب در محیط صنعتی پی برد که باعث حفظ سلامتی صد ها کارگر می شود. کاربرد های هواکش صنعتی عبارت است از:

  • تخلیه دائمی هوا و گاز در محیط
  • خروج گاز احتراق از محیط
  • هوا رسانی به محیط
  • تخلیه دود از محیط
  • جا به جایی ذرات
  • سیستم های برودتی و سرمایشی
  • کاهش رطوبت در محیط
  • تهویه هوای رستوران ها و مراکز پخت غذا
  • تهویه هوار کارخانجات تولیدی غذا و نوشیدنی
  • تهویه هوای گلخانه ها و استخر ها
  • تهویه هوای کارخانجات صنعتی ک الودگی هوا در محیط آن ها زیاد است.
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع فلزی فولاد و فلزات رنگین
  • صنایع تولید سیمان
  • صنایع استخراج و معدنی و …

از هواکش صنعتی در چه مکان هایی استفاده می شود؟

هواکش صنعتی‎ در واقع حرکت و جابجای هوا و گاز ها را تسریع می کند. نقش مهم و برجسته هواکش صنعتی را هرگز نباید نادیده گرفت، چراکه این جابجایی هوا برای بسیاری از کارخانه ها و صنایع امری کاملاً ضروری است. این هواکش ها در واقع هوای پر از آلاینده های مختلفی که در محیط های سربسته و محصور قرار دارد را به بیرون فرستاده و هوای تازه و پاکیزه را از فضای باز به داخل محیط می فرستند.

از این هواکش ها در خیلی از سایت های ساختمانی برای خنک و یا خشک کردن محیط استفاده می شود. علاوه بر این، استفاده از هواکش صنعتی در بسیاری از سالن های ورزشی که هوا در آن ها سریعاً گرم و مرطوب می شود نیز بسیار متداول و حتی ضروری است. استفاده از این هواکش ها در بسیاری از محیط های کارخانه ای که در آن ها دمای محیط بسیار بالا می رود و در آن ها بنا به هر دلیلی امکان استفاده از کولر وجود ندارد و این افزایش دما ممکن است باعث توقت خط تولید شود نیز متداول است.

خیلی از گلخانه ها، استخر ها، حمام های عمومی و مراکز آب درمانی نیز به منظور کاهش رطوبت محیط از انواع هواکش صنعتی استفاده می کنند. در رستوران ها، مراکز پخت غذا، کارخانه  جات تولیدی غذا نیز از هواکش صنعتی با هدف خارج کردن دود، بوی غذا و بخار ناشی از پخت غذا استفاده می کنند. بنابراین، احتمالاً تا کنون به اهمیت استفاده از این هواکش ها واقف شده باشید، چراکه آن ها با تهیه و حفظ هوای مناسب در محیط، همه روزه جان و سلامت هزاران نفر کارگر و مشتری را حفظ می کنند.

کلاس های مختلف هواکش صنعتی

هواکش های صنعتی در انواع و اندازه های مختلفی تولید می شود که هرکدام از آن ها عموماً برای مصارفی خاص کاربرد دارند. اندازه ی هواکش صنعتی عموماً ارتباط مستقیمی با اندازه ی محیطی دارد که قرار است هواکش در آن مورد استفاده قرار بگیرد. همانطور که از عنوان «صنعتی» پیدا است، از این هواکش ها عموماً در محیط های بزرگ استفاده می شود. هواکش های صنعتی را معمولاً بر حسب اندازه و قدرت خود، و با استفاده از اعداد مختلفی دسته بندی می کنند.

به صورت کلی این هواکش ها را به سه کلاس کلی دسته بندی می کنند. در این نوع نظام دسته بندی که توسط «انجمن جنبش و جابجایی هوا» موسوم به AMCA ارائه شده است، هرچه شماره ی کلاس بالاتر باشد، هواکش صنعتی نیز گران تر بوده و عملکرد بهتر و قوی تری نیز خواهد داشت. از سوی دیگر، هرچه شماره کلاس هواکش پایین تر باشد، عملکرد آن ها ضعیف تر بوده، قیمت کمتری دارند و برای استفاده در محیط های کوچک تر مناسب خواهند بود.

تاجایی که حتی برخی از کلاس های پایین این هواکش ها قابل حمل هستند و از آن ها می توان برای تمیز کردن محیط های کوچک و یا جابجایی هوا در فضاهای کوچک استفاده کرد. بنابراین، قبل از خرید هواکش صنعتی، حتماً در مورد مساحت مکانی که قصد دارید از هواکش در آنجا استفاده کنید اطمینان حاصل کنید و سپس هواکش مناسبی را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید.

انواع هواکش صنعتی

انواع مختلف هواکش صنعتی را بسته به اینکه در چه جایی مورد استفاده قرار می گیرند و یا بر حسب نحوه نصب آن ها دسته بندی می کنند. مدل های مختلف هواکش صنعتی را می توان به هواکش های پایه دار زمینی، هواکش های دیواری که روی دیوار و پانل ها نصب می شوند، هواکش های کانالی و دمنده ها تقسیم کرد. البته هرکدام از این هواکش ها کارکرد خاصی دارند و با اهداف خاصی ساخته شده اند، بنابراین تنها زمانی می توانید حداکثر استفاده را از آن ها کنید که انتخاب خود را به درستی و با در نظر گرفتن شرایط محیطی و نیازهای خود انجام دهید.

برای مثال، هواکش های صنعتی پایه دار احتیاجی به نصب شدن روی جای خاصی ندارند. این مدل را می توان تطبیق پذیرترین مدل دانست، چراکه آن را در هر جایی می توان به کار گرفت تا جریان هوا ایجاد کرد و دمای هوا را کاهش داد. مدل های دیواری، همانطور که از نام شان نیز پیداست، برای تهویه هوا حتماً باید روی بخشی از دیوار نصب شوند.

مزایا استفاده از هواکش صنعتی

اگر از هواکش صنعتی به درستی و در شرایط صحیح استفاده شود، مزایای مختلفی را به همراه خواهند داشت. این هواکش ها با حذف آلاینده ها، ذرات معلق، دود و بوهای نامطبوع، هوای محیط را مطبوع و سالم می سازند. علاوه بر این، از آنجایی که هواکش های صنعتی دما و میزان رطوبت محیط را کاهش می دهد، مزایا متعددی را در اختیار کارخانه  جات قرار می دهند. هرکدام از انواع مختلف مدل های این هواکش ها، سازوکار و عملکرد ویژه ای دارند، بنابراین استفاده از هرکدام از آن ها مزایای خاصی را به همراه خواهد داشت.

جمع بندی

در گذشته تهویه هوای محیط صنعتی توسط تجهیزات ساده ای انجام می شد که به مرور زمان برای پاسخگویی به نیاز ها، تغییر کرد. هواکش صنعتی یکی از دستگاه های پرکاربرد در صنایع مختلف است که هوای تازه موجود در فضای باز را با هوای الوده محیط های صنعتی جایگزین می کند. این هواکش در دو نوع گریز از مرکز و محوری تولید می شود و سلامتی و امنیت تمامی افراد در محیط های صنعتی را تضمین می کند. از جمله کاربرد این هواکش صنعتی می توان به تهویه محیط های صنایع مختلف، کاهش رطوبت، خارج کردن دود، هوارسانی و … اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا