دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

موارد کاربرد دکل دوربین چیست؟

دکل دوربین چیست؟

دکل دوربین مداربسته در واقع وسیله ای است که به حفاظت از دوربین کمک فراوانی می‌کند. این ابزار میدان دید دوربین مداربسته را افزایش می‌دهد و از آن در برابر آسیب و ضربه محافظت می‌کند. بهترین دکل از جنس فلز است به دلیل اینکه هزینه کم‌تری نسبت به انواع دیگر دارد. در صورتی که بتوانید عوامل موثر بر طول عمر دکل دوربین و دکل منوپل را فراهم کنید، می‌توانید به مدت طولانی‌تری از آن استفاده کنید. این عوامل عبارتند از ارتفاع مناسب برای قرار دادن دکل دوربین، جنس به کار رفته شده در دکل و منطقه‌ای که دوربین آن‌جا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

جنس روکش دکل‌ دوربین

دکل دوربین چیست و از چه جنسی ساخته می‌شود؟ دکل دوربین در چند جنس مختلف تولید می‌شود. انتخاب نوع روکش و جنس آن‌ها بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. جنس روکش‌ها می‌تواند از روی، آلومینیوم یا گالوانیزه باشد. دکلی که از جنس گالوانیزه است بیشتر برای شرایط آب و هوایی مرطوب و وجود باران فراوان کاربرد دارد. از دکل‌های معمولی برای شرایط آب و هوایی خشک می‌توان استفاده کرد. انتخاب جنس دکل بسته به کاربرد و قیمت آن دارد. به دلیل قیمت بالای دکل گالوانیزه، بعضی افراد از روکش آهن سیاه استفاده می‌کنند. یکی از نکات مهمی که قابل توجه است استفاده از روکش ضد زنگ هنگام ساخت دکل‌ها و پایه دوربین ترافیکی است تا از زنگ زدگی جلوگیری کند.

عوامل تاثیر گذار در انتخاب نوع دکل

امروزه استفاده از دکل دوربین به خصوص جهت استفاده در دوربین‌های امنیتی بسیار گسترده شده است. در مکان‌هایی که جمعیت زیادی حضور دارند نظیر پارکینگ‌ها، بزرگراه‌ها و… استفاده از دکل بهترین گزینه برای استفاده از دوربین‌های مداربسته است. به دلیل اینکه این وسیله فضای کمی اشغال می‌کند، بیشترین کاربرد را در مکان‌های عمومی دارند‌. اولین عاملی که برای انتخاب نوع دکل لازم است بدانیم ارتفاع نصب دوربین است. شرایط آب و هوایی منطقه یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار روی انتخاب نوع دکل است. همانطور که می‌دانید در هرنوع آب و هوایی یکی از انواع دکل‌ها کاربرد دارند. در نهایت میزان بودجه ای که دارید و هزینه ای که برای آن می‌توانید پرداخت کنید تاثیر زیادی در انتخاب نوع دکل می‌گذارد‌.

انواع دکل‌های دوربین مداربسته

دکل دوربین چیست و چند نوع دارد؟ دکل دوربین دارای یک پایه بلند است.‌ ارتفاع این پایه به کاربرد آن بستگی دارد. روی این دکل‌ها دوربین نصب می‌شود و باعث افزایش عملکرد و قدرت دید آن‌ها می‌شود‌. این دکل‌ها براساس ساختاری که دارند به چند دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع دکل‌ها را بشناسیم و با کارکرد هر کدام بیشتر آشنا شویم.

دکل‌های لوله‌ای

دکل لوله ای که کاربرد وسیعی دارد، در اکثر مکان‌ها و داخل شهر دیده می‌شود. این دکل از جنس گالوانیزه یا لوله‌های سیاه ساخته می‌شود. این دکل‌ها  به دلیل سادگی در ساختار و مقاومت بالای آن‌ها در برابر فشار، بسیار پرمخاطب و پر کاربرد هستند. این نوع از دکل‌ها تا ارتفاع ده متری را پوشش می‌دهند. شکل ظاهری آن‌ها شبیه به L وT است.

دکل‌های مکعبی

دکل‌های مکعبی بسیار مقاوم هستند. این دکل‌ها ماندگاری و دوام بالایی دارند و از جنس پروفیل ساخته می‌شوند. این محصول تا ارتفاع 6 متر را پوشش می‌دهد. شکل ظاهری آن‌ها مانند دکل‌های لوله ای می‌باشد و به شکل T و L است. آن‌ها مقاومت پایینی دارند و هزینه ساخت این دکل‌های هم کم‌تر از انواع دیگر است.

دکل‌های چند وجهی

این دکل‌ها مقاومت بالایی دارند و مستحکم هستند. به دلیل چند وجهی بودن سطح مقطع آن‌ها به این نام شناخته می‌شوند.هزینه ساخت این دکل‌ها نسبت به انواع دیگر بیشتر است. این وسیله در برابر باد و طوفان و باران‌های شدید بسیار قوی و محکم عمل می‌کنند.

دکل‌های ماژولار

دکل‌های ماژولار شباهت زیادی به دکل‌های مخصوص مخابرات دارند‌. از ویژگی‌های مهم این دکل‌های می‌توان به عمر طولانی و دوام بالای آن‌ها در برابر باد و طوفان شدید اشاره کرد. هزینه ساخت این وسیله بسیار زیاد است. با وجود تمام مزایای ذکر شده مقاومت آن‌ها در برابر ضربات فیزیکی بسیار پایین است.

کاربردهای دکل دوربین

کاربردهای دکل دوربین چیست؟ دکل دوربین با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که دارد، دارای چند کاربرد مهم است. برای کنترل رفت و آمد وسایل نقلیه در جاده‌ها و شهرها از این وسیله استفاده می‌کنند. همچنین در مکان‌های پرجمعیت و شلوغ مانند استادیوم‌ها و فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و مکان‌های تاریخی که نیاز به نظارت بیشتری دارد از این دکل‌ها استفاده می‌کنند.

از این محصول در مواردی که نیاز به نظارت و ثبت تخلفات است می‌توان استفاده کرد. همچنین در مواردی که لازم به محافظت از مکان یا شخصی باشد از آن‌ها استفاده می‌کنند. کنترل طرح ترافیک که به صورت زوج و فرد انجام می‌شود از دیگر موارد استفاده این دکل‌ها است. استفاده از این وسیله نیاز به نیروی انسانی را به شدت کاهش داده است. در مواقعی که نیاز به نصب دوربین در مکان‌هایی که دور از دسترس باشد از دکل استفاده می‌کنند که بستر مهمی برای نظارت محسوب می‌شود‌.

مزایای نصب دکل  دوربین چیست؟

دکل دوربین چیست و چه مزایایی دارد؟ دکل دوربین مدار بسته مزایای بسیاری دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد که بیشترین بهره و بازدهی را از آن داشته باشند.

  • کم‌تر کردن نقاط کور و خارج از دید
  • افزایش زاویه دید
  • بالا رفتن دقت دوربین جهت تخمین سرعت وسایل نقلیه ( قابل استفاده در دوربین‌های راهنمایی و رانندگی)
  • به حداکثر رساندن برد دید دوربین
  • بالا رفتن دقت دوربین‌ها و افزایش کارایی آن‌ها
  • خارج از دسترس افراد غیر مرتبط و سارقین
  • افزایش کیفیت و بهره وری تصاویر ضبط شده
  • افزایش حداکثری کنترل روی محیط
  • نیاز به فضای کم
  • امکان نصب دکل اضافه روی آن

ارتفاع دکل دوربین مدار بسته

همانطور که گفتیم، اصلی‌ترین دلیل استفاده از دکل‌ دوربین مداربسته دکل دوربین اسپید دام، ارتفاع زیاد آن‌ها می‌باشد. البته، ارتفاع این دکل‌ها بستگی به مکانی‌ که قرار است آن‌ها را نصب کنیم دارد. در برخی از مواقع برای افزایش میدان و زاویه دید لازم است که ارتفاع آن‌ها را تا 6 الی 7 متر نیز در نظر بگیریم. به تبع با افزایش ارتفاع دکل باید کیفیت دوربین‌ها را نیز افزایش دهیم. دوربین‌ مداربسته در دو نوع بالت و دام عرضه می‌شوند که بهتر است برای دکل‌ها از مدل‌های دام استفاده شود.

دلیل استفاده از دوربین‌های دام نیز شکل ظاهری آن‌هاست. این دوربین‌ها به شکل گنبد بوده و قابلیت ضبط تصاویر را در زاویه 360 درجه دارند. البته، از دوربین‌های بالت نیز می‌توان استفاده کرد، اما زاویه دید آن‌ها کمی محدود بوده و تنها برای ضبط تصاویر ثابت مناسب هستند. نکته بسیار مهم در نصب دکل‌های دوربین مداربسته، نحوه برق‌رسانی به دوربین می‌باشد. اگر از دوربین‌های باسیم استفاده می‌کنید، باید سیم آن را به گونه‌ای از بدنه دکل رد کنید که امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد. چراکه بسیاری از افراد خرابکار ممکن است با دیدن این سیم‌ها آن‌ها را قطع و سپس به کارهای شوم خود بپردازند.

توصیه ما این است که از دوربین‌های بی سیم استفاده کرده و کنترل پنل آن را در اتاق‌های نگهبانی قرار دهید. این امر موجب می‌شود تا امنیت دوربین‌ها افزایش پیدا کرده و امکان قطع آن‌ها وجود نداشته باشد.

دکل فلزی دوربین مداربسته

با توجه به اینکه اکثر جنس این سبک از دکل های دوربین مدار بسته از فلز است به آن دکل فلزی دوربین نیز گفته می شود.

دکمه بازگشت به بالا