عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

علت خاموش شدن فر اجاق گاز

اجاق گاز از کاربردی ترین لوازم خانگی است که ممکن است به هر دلیلی دچار ایراد و خرابی شود، فر از مهم ترین بخش های اجاق گاز است که ممکن است به هر دلیلی دچار ایراد و خرابی شود. یکی از رایج ترین مشکلاتی که در فر اجاق گاز مشاهده می شود خاموشی ناگهانی آن است، در این مقاله علت خاموش شدن فر اجاق گاز را بررسی خواهیم کرد و به روش های رفع مشکلات آن خواهیم پرداخت.

دلیل خاموش شدن فر گاز

اختلال در هر قطعه ای از اجاق گاز می تواند موجب خاموش شدن فر شود، در نتیجه خاموش شدن فر اجاق گاز دلایل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

  1. کاهش قدرت اجاق گاز
  2. اختلال درعملکرد ترموستات
  3. اشکال گاز رسانی به مشعل ها
  4. اختلال درعملکرد ترموکوپل
  5. اختلال در عملکرد پیلوت
  6. ایراد در قطعه تایمر
  7. داغ شدن بیش از حد فر

کاهش قدرت اجاق گاز

در صورتی که اجاق گازتان به هر دلیلی همچون ایراد و خرابی در هر قطعات یا سوختگی قطعه ای توانایی تولید گرما نداشته باشد، توانایی روشن ماندن شعله را از دست داده و در نتیجه شعله فر خاموش می شود.

اختلال درعملکرد ترموستات

یکی از مهم ترین علت های خاموش شدن فر اجاق گاز ایراد و خرابی در قطعه ترموستات است، ترموستات از مهم ترین و حساس ترین قطعات اجاق گاز است که از فر اجاق گاز محافظت کرده و از گرمای بیش از اندازه در دستگاه جلوگیری می کند.

اگر قطعه ترموستات خراب باشد فر حرارت کمی تولید کرده و یا در تولید حرارت دچار مشکل می شود، ضمن این که خرابی ترموستات باعث می شود که فر زودتر از زمان تعیین شده خاموش شود.

سنجش سلامت ترموستات

برای مطمئن شدن از سلامت یا ایراد و خرابی ترموستات می توایند از یک دماسنج مقاوم استفاده کنید، استفاده از دما سنج به این شکل است که دماسنج را داخل فر قرار داده و دما را زیاد کنید، در صورتی که دماسنج را بررسی کرده و متوجه شدید که دمای فشار سنج، با دمای تعیین شده در فر 40 درجه اختلاف دما دارد، احتمال ایراد و خرابی ترموستات وجود دارد.

تعویض ترموستات اجاق گاز را به تکنسین های متخصص و حرفه ای دکتر آچار بسپارید، چرا که این کار نیاز به مهارت و تخصص داشته و توصیه می شود توسط فردی آموزش دیده انجام شود.

اشکال گاز رسانی به مشعل ها

زمانی که سوراخ های مشعل فر به دلایلی همچون رسوب چربی، آب، خاک و… دچار انسداد شود، در گاز رسانی به فر مشکل ایجاد شده، مشعل به صورت یکدست روشن نشده و به صورت ناگهانی خاموش می شود، در صورت انسداد سوراخ ها، مشکل از طریق رفع انسداد بر طرف خواهد شد.

اختلال درعملکرد ترموکوپل

از دیگر قطعات حیاتی و حساس اجاق گاز که می تواند در خاموش شدن فر اجاق گاز تاثیر داشته باشد، ترموکوپل است، ترموکوپل قطعه ای است که یک سمت آن به فندک شعله و سمت دیگر آن به ورودی جریان گاز متصل می شود، زمانی که قطعه ترموکوپل دچار ایراد و خرابی شود شعله فر برای مدت زمان طولانی روشن نمی ماند.

در اصل زمانی که فر به دمای مشخصی برسد و فضای درون آن گرم شود، به صورت طبیعی قدرت شعله کم می شود تا دمای درون فر ثابت بماند، در صورتی که ترموکوپل دچار ایراد و خرابی باشد، شعله و در نهایت فر اجاق گاز خاموش می شوند.

اختلال در عملکرد پیلوت

رنگ شعله پیلوت طبیعی و سالم در فر، آبی رنگ است، در صورتی که شعله ایجاد شده به وسیله پیلوت کمتر از 6 میلی متر باشد، شعله ضعیف شده و خاموش می شود، اگر سوراخ های پیلوت مسدود باشند ممکن است شعله فر بعد از چند دقیقه خاموش شود.

برای رفع مشکل پیلوت در مرحله اول باید برق و گاز اجاق را قطع کرده و قاب پیلوت را باز کرده و سوراخ های پیلوت را با استفاده از هر شی تیزی همچون خلال دندان تمیز کنید،  در صورتی که شعله فر بعد از تمیز شدن مجددا خاموش می شود ضروری است که پیلوت تعویض شود.

خاموش بودن پیلوت از دیگر علل خاموش شدن فر اجاق گاز است، با تنظیم شعله پیلوت می توانید این مشکل را برطرف کنید، تعویض پیلوت اجاق گاز را به افراد متخصص و کاربلد دکتر آچار بسپارید.

ایراد در قطعه تایمر

از دیگر قطعات مهمی که می تواند در خاموش شدن شعله اجاق گاز تاثیر بگذارد تایمر است، تایمر اجزاء مختلف اجاق گاز با فر را با هم هماهنگ می کند، در صورتی که عملکرد تایمر دچار اختلال شود در هماهنگی اجزاء دچار مشکل شده و در نتیجه خاموشی فر را صادر می کند.

مشکلات در تهویه

از دیگر مشکلاتی که می تواند علت خاموش شدن فر اجاق گاز باشد، مشکل در تهویه است، برخی از افراد معتقدند از آن جایی که اجاق گاز به صورت هم زمان با برق و گاز کار می کند، نیازی به تهویه ندارد.

باید بدانید که در صورتی که اکسیژن کافی به هوای درون اجاق گاز نرسد، شعله خاموش می شود، در نتیجه پیش از تعمیر یا تعویض هر یک از قطعات دستگاه از تهویه صحیح محیط اجاق گاز مطمئن شوید.

داغ  شدن بیش از حد فر

در صورتی که در سیستم اجاق گاز مشکلاتی به وجود بیاید و یا تهویه اجاق گاز نامناسب باشد، فر به صورت اتوماتیک توسط ترموستات خاموش می شود، مشکل در تهویه اجاق گاز می تواند منجر به داغ شدن بدنه فر شده و در نتیجه فر خاموش شود.

فرهای مدرنی که امروزه تولید می شوند دارای سنسور دما هستند، در صورت ایراد و خرابی در این قطعه امکان بررسی دما و ارسال سیگنال به کنترل الکتریکی از بین می رود، در نتیجه با این اتفاق دمای فر بیش از اندازه بالا رفته و در نتیجه فر به صورت ناگهانی خاموش می شود.

تعمیر فر اجاق گاز

در صورتی که فر اجاق گازتان به هر دلیلی دچار ایراد و خرابی شده است و در زمینه تعمیرات وسایل برقی و گازی مهارت کافی ندارید، توصیه می کنیم تعمیر فر اجاق گاز را به تکنسین های متخصص و حرفه ای دکتر آچار بسپارید.

تکنسین های دکتر آچار افراد آموزش دیده و مجربی هستند که دارای تجربه و سابقه بسیار بالایی بوده و با استفاده از جدید ترین متدهای تعمیراتی و با کیفیت ترین ابزار به تعمیرات فر اجاق گاز می پردازند.

سخن پایانی

ممکن است برای شما هم این مشکل پیش آمده باشد که فر اجاق گازتان دچار مشکل شود، در این مقاله به بررسی علت خاموش شدن فر اجاق گاز پرداختیم، در صورت مواجهه با مشکل اجاق گازتان از دست کاری دستگاه خودداری کرده و با مراکز مجاز و معتبر دکتر آچار تماس حاصل فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا