بهترین راه مهاجرت به امریکا

مهاجرت به آمریکا: راه های مهاجرت، هزینه و شرایط برای ایرانیان

کیست که نداند ایالات متحدۀ آمریکا، یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرتی ایرانیان به شمار می رود! نشان به آن نشان که تقریبا 37درصد از پراکندگی جمعیت مهاجران ایرانی در سراسر جهان نیز متعلق به همین سرزمین است؛ یعنی رقمی معادل 1.500.000 نفر! علتش هم واضح است! اقتصاد کارآمد، سیستم دانشگاهی قوی و وجود راه های متنوع برای رسیدن به این سرزمین، فکر مهاجرت را به ذهن هرکسی می اندازد! تازه با قانون ویزای آمریکا برای ایرانیان، شرایط مهاجرت به آمریکا ساده تر هم شده و تعداد متقاضیان کوچیدن به این سرزمین افزایش پیدا کرده است.

بنابراین در این مطلب هم، ما تماما دربارۀ همین موضوع حرف می زنیم؛ یعنی روش های مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان! این طور که در کنار معرفی بهترین و ارزانترین روش اخذ اقامت آمریکا و بررسی بهترین موسسه های مهاجرتی معتبر در تهران، شرایط و مدارک و هزینه مهاجرت به آمریکا را هم با هر روش بیان خواهیم کرد. همراهمان باشید.

صدور انواع ویزای آمریکا برای ایرانیان در سال 2023

وقتی که صحبت از صدور انواع ویزای آمریکا و همچنین هر نوع اقامت (اقامت موقت، گرین کارت، شهروندی و…) برای ایرانیان می گردد، هنوز بسیاری فکر ممنوعیت ورود، لغو صدور انواع ویزا و روادید، محدودیت های مسافرتی و اقامتی، محدودیت نوع ویزای صادر شده، سخت گیری بیش از حد به ویژه از لحاظ بررسی گذشته و سابقه شغلی، سیاسی و قانونی و مواردی از این قبیل می افتند.

این حس و فکری که به ذهن آمده، ناشی از روابط نه چندان خوب سیاسی بین کشور ما و کشور مورد بحث در طی سالیان بوده که اوج آن مربوط به زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و لغو بی قید و شرط اجازه ورود و هرگونه صدور ویزا و سفر برای چندی از کشورها از جمله ایران در سال 2017 بوده که تقریبا همه افراد یک جورایی قید آمریکا را برای مهاجرت زده و حتی نتوانسته اند برای دیدن یک اقوام درجه 1 خود به این کشور یک سفر توریستی چند روزه داشته باشند.

باید در راستای این قضیه گفت که اگرچه درهای آمریکا به روی ایرانیان با روی کار آمدن جو بایدن پس از دونالد ترامپ باز شده اما واقعیت همچنان سخت گیری های نه چندان کمی برای صدور ویزا برای ایرانیان وجود دارد. به عبارتی در حال حاضر اگرچه امکان سفر به آمریکا؛ چه برای یک سفر توریستی چند روزه و چه برای اقامت های بلند مدت مانند تحصیل، کار یا سرمایه گذاری در این کشور وجود داشته اما باید گفت که به راحتی سال های بسیار پیش نیست.

برای مثال در این راستا افراد واقعا دارای صلاحیت و شایستگی های بالا ویزا خواهند شد، دوم اینکه افراد مورد اعتماد دولت آمریکا از نظر سیاسی و بررسی سوابق شخص تنها توانسته به این کشور ورود کنند و مورد سوم آنکه همانند دیگر کشورهای جهان، آمریکا نیز در راستای صدور انواع ویزا و روادید خود اولویت بندی های خودش را دارد.

برای مثال شاید مهاجرت کاری به این کشور یکی از راه های سخت و زمانبر باشد، مهاجرت سرمایه گذاری آن هم با مبالغ هنگفت و بیش از 50 میلیارد تومانی، کمی آسان تر بوده و مهاجرت تحصیلی به این کشور همواره ساده ترین و بهترین روش مهاجرتی بوده است، حتی در زمان ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا، پروسه  پرونده های مهاجرت تحصیلی انجام می شده و دانشجویان فقط ملزم به صبر برای ویزا به مدت بیشتری بوده اند، اما با توجه به لغو این ممنوعیت ها و از طرفی راحت تر بودن و از طرفی ارجحیت روش مهاجرت تحصیلی، ضمن شرح انواع روش های مهاجرت به آمریکا، در بند بعدی کمی بیشتر درباره صدور ویزا و موفقیت های بیشتر پرونده های تحصیلی صحبت خواهیم کرد.

درباره واکسیناسون و محدودیت های سفر به این کشور نیز باید گفت که با فروکش کردن بحران همه گیری کرونا تا حد بسیار زیبا، انواع محدودیت های مسافرتی و مهاجرتی به این کشور برداشته شده و کلیه متقاضیان سفر به این کشور به شرط آن که به طور کامل واکسینه باشند، می توانند با ارائه مدرک واکسینه بودن خود به خاک این کشور از هر طریق وارد شوند. منظور از واکسینه کامل بودن، تزریق حداقل 2 دوز از یکی از واکسن های مورد تایید دولت آمریکا بوده و به طوری که از تزریق دوز آخر حداقل 14 روز (2 هفته) گذشته باشد.

دولت آمریکا تقریبا کلیه واکسن های به تایید رسیده سازمان بهداشت جهانی را قبول دارد؛ از جمله کلیه واکسن های در دستراس ایرانیان مانند سینوفارم، آسترازنکا،  سینوواک، جانسون اند جانسون، بیوتک و کوواکسین و… و البته واکسن هایی مثل برکت، فخرا و… مورد تایید این کشور (و اکثر کشورهای جهان حتی کشورهای منطقه) متاسفانه نیست.

راه های مهاجرت به آمریکا

نمی دانیم می دانید یا نه! اما ایالات متحدۀ آمریکا، سرزمینی است که بر پایۀ حضور مهاجران پایه گذاری شده؛ طوری که امروزه، دولت مردان این سرزمین تلاش می کنند راه های رفتن به آمریکا را متناسب با پتانسیل مهاجران بالقوه خود طراحی کنند.

از سوی دیگر، تنوع ویزاهای این سرزمین هم زیاد است. به این صورت که انواع ویزاهای آمریکا به دو گروه ویزاهای مهاجرتی و غیرمهاجرتی تقسیم می شوند؛ پس کسانی که قصدشان مهاجرت به آمریکا است، می توانند با دریافت ویزاهای مهاجرتی این کشور، اقامت دائم و گرین کارت آمریکا را دریافت کنند.

بد نیست بدانید در همین خصوص، ما مقالۀ ویزای مهاجرتی آمریکا و غیرمهاجرتی را نوشته ایم. اگر دوست داشتید، بخوانیدش.  بسیار خوب! دیگر بیایید به اتفاق هم، روش های مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان را یکی یکی توضیح بدهیم.

راه های مهاجرت به آمریکا با ویزای مهاجرتی

همان طور که گفتیم، شما می توانید با اخذ ویزاهای مهاجرتی آمریکا وارد این سرزمین شده و گرین کارت آمریکا را دریافت کنید؛ اما خوب باید بدانیم هرچند تنوع این قبیل ویزاها زیاد است، تنها برخی شان به کار ما می آیند؛ پس در ادامه، ما تنها به آن دسته از ویزاهای مهاجرتی ایالات متحده می پردازیم که برای ایرانیان قابل استفاده است.

چگونه به آمریکا مهاجرت کنیم؟ با ویزای خانوادگی

یکی از سیاست های مهاجرتی آمریکا، جلوگیری از فاصله افتادن میان اعضای خانواده است. به همین دلیل هم، آن ها برای مهاجرت اعضای خانواده شهروندان آمریکایی یا افراد دارنده اقامت دائم این کشور، ویزاهای متنوعی را در نظر گرفته اند. البته باید بدانیم هرکدام از این ویزاها، شرایط خاص خود را دارند که در ادامه، تک تک روش های مهاجرت به آمریکا با ویزای خانوادگی را به نقل از سایت visittheusa توضیح خواهیم داد.

ویزاهای مهاجرتی آمریکا برای اقوام درجه یک

اقوام درجهک شهروندان آمریکایی یا دارندگان گرین کارت آمریکا، در صورتی که شرایط موجود در جدول زیر را داشته باشند، می توانند ویزای خانوادگی این سرزمین را دریافت کنند. ضمنا از آنجا که این ویزا، نوعی ویزای مهاجرتی است، دریافت کنندگان آن می توانند به محض ورود گرین کارت آمریکا را دریافت کنند.

نام ویزا نسبت شخص درخواست کننده ویزا
با فرد مقیم در آمریکا
وضعیت اقامتی شخص مقیم آمریکا شرایط فرد درخواست کننده
IR2 فرزند شهروند مجرد و زیر 21 سال
F1 فرزند شهروند مجرد و بالای 21 سال
F3 فرزند شهروند متاهل (سن اهمیتی ندارد)
F2B فرزند دارنده گرین کارت آمریکا مجرد و زیر 21 سال
F4 برادر یا خواهر شهروند
IR5 پدر یا مادر شهروند

برای درک جدول بالا، به این 3 مثال توجه کنید:

  • مثال 1: اگر شما بالای 21سالتان است و ازدواج نکرده اید، چنانچه والدینتان شهروند آمریکا باشند، می توانید ویزای F1 آمریکا را درخواست کنید.
  • مثال 2: اگر زیر 21سال هستید و ازدواج نکرده اید، چنانچه پدر، مادر یا هر دوی آن ها گرین کارت آمریکا داشته باشند، می توانید ویزای F2B را درخواست کنید.
  • مثال 3: اگر فرزندان شما شهروند آمریکا هستند، می توانید ویزای IR5 را درخواست کنید.

چگونه می توان به آمریکا مهاجرت کرد؟ از طریق ازدواج

ویزای ازدواج هم یکی دیگر از شیوه های اخذ اقامت دائم آمریکاست. برای دریافت این ویزا 2 روش وجود دارد:

    ازدواج با شهروند آمریکایی: در صورت ازدواج با کسی که شهروند آمریکا باشد، به شما ویزای CR1 تعلق می گیرد و می توانید گرین کارت خود را دریافت نمایید.

    ازدواج با دارنده گرین کارت آمریکا: در صورت ازدواج با فردی که دارنده گرین کارت آمریکا باشد، به شما ویزای F2A تخصیص می یابد و باز هم می توانید گرین کارت دریافت نمایید.

دکمه بازگشت به بالا