سلامتی و پزشکیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

رژیم غذایی مغذی و خوب برای پوستی روشن و شاداب

تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست، چه مواردی را باید رعایت کرد؟

تغذیه تاثیر بسیار زیادی بر داشتن پوستی سالم و زیبا دارد. غذاهایی مانند آووکادو، غذاها و میوه های سرشار ویتامین C, K, E و آمگا سه برای پوست بسیار مفیدند. مکمل ها و مولتی ویتامین ها هم در سلامت و زیبایی پوست بسیار مهم هستند. پوست شما آینه درونتان است. همان طور که رژیم غذایی نامناسب باعث چاقی، دیابت و بیماری قلبی می شود، تغذیه مناسب هم روی سلامت و زیبایی پوست تأثیر می گذارد. ارتباط بین تغذیه و سلامت و زیبایی پوست حقیقتی است که متأسفانه اکثر افراد به آن توجهی ندارند. واقعیت این است که رژیم غذایی نامناسب می تواند ساختار پوستتان را تغییر داده و توانایی بدن در حفظ زیبایی و سلامت پوست را پایین بیاورد.

هرکسی کرم صورت محبوب خودش را دارد، اما یادمان باشد که نخستین گام برای داشتن پوست زیبا، رعایت رژیم غذایی مناسب و تغذیه سالم است. سلول های جوان برای اینکه جایگزین سلول های پیر و مرده شوند به مواد مغذی نیاز دارند. داشتن رژیم غذایی متعادل، مواد مغذی موردنیاز و حیاتی بدن برای حفظ نرمی، لطافت و شادابی پوست را تأمین می کند. پیری امری اجتناب ناپذیر است و چین و چروک ها به  مرور زمان روی پوست ظاهر می شوند. قرار گرفتن در معرض آفتاب، مواد آرایشی و شیمیایی و تغذیه نامناسب هم مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن را تشدید می کنند. در این مقاله با ژوابکس همراه باشید تا با اهمیت تغذیه برای داشتن پوست سالم و تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست آشنا شوید.

بهترین غذا برای پوست چیست؟

ورزش، خواب کافی، نوشیدن آب زیاد و رژیم غذایی متعادل از فاکتورهای اصلی حفظ شادابی پوست هستند. منظور از بهترین غذا برای پوست و رژیم غذایی متعادل، غذا و رژیم حاوی میوه و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان، چربی های سالم، ویتامین های C و E، مواد معدنی مثل زینک و روی، و سبزیجات حاوی بتاکاروتن است.

اهمیت تغذیه برای داشتن پوست سالم

پوست، بزرگ ترین اندام بدن است که قسمت زیادی از زیبایی ظاهری ما را تشکیل می دهد. پوست سالم، شاداب و زیبا علاوه بر اینکه باعث سلامتی و شادابی بدن شده، روی زیبایی ظاهری ما نیز تأثیر گذاشته و اعتمادبه نفس را افزایش می دهد. در نتیجه، روابط و خصوصیات روحی روانی افراد را بهبود می بخشد. در کنار عوامل ژنتیکی و محیطی، تغذیه سالم از مهم ترین عوامل تأثیرگذار روی سلامت و زیبایی پوست است، اما متأسفانه بیشتر افراد از اهمیت تغذیه برای داشتن پوست سالم و تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست بی خبرند. به نقل از bbcgoodfood نکته مهمی که باید بدانید این است که:

    اصلا نباید انتظار داشته باشید که با تغییر عادات غذایی، پوست شما یک شبه دچار معجزه شود!

غذاهای مفید برای پوست صورت چیست؟

غذایی که می خورید، تاثیر زیادی بر زیبایی و سلامت پوست شما دارند. برای اینکه پوست زیبایی داشته باشید، سعی کنید مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. شما می توانید از بسیاری از این مواد غذایی و میوه های زیر ماسک صورت بسازید. ماسک های خانگی آسان و کم هزینه ای که یکی از روش های جوانسازی پوست با تاثیر خیلی خوب هستند.

1. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی، حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که از پوست در مقابل آفتاب محافظت می کند.

2. بادام

از معروف ترین خوراکی های ضدپیری که سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از پوست در مقابل اشعه مضر آفتاب محافظت می کند. علاوه بر جلوگیری از نشانه های پیری در پوست، مصرف بادام خوراکی یا ماساژ روغن بادام باعث رفع تورم و التهابات پوستی، اگزما و آکنه می شود.

3. آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین های C، K، E، مواد معدنی منیزیم و پتاسیم است که باعث حفظ رطوبت پوست می شود و از چین و چروک ناشی از افزایش سن پیشگیری می کند. بنابراین توصیه می کنیم که از تأثیر ماسک صورت آووکادو روی زیبایی پوست غافل نشوید.

4. اسفناج

اسفناج به  خاطر بتاکاروتن و ویتامین A به عنوان یک خوراکی ضدپیری شهرت دارد. به  علاوه اینکه رطوبت پوست را هم حفظ می کند و چین و چروک های پیری را هم از بین می برد.

5. گردو

گردو، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که این ویژگی هم رطوبت پوست را حفظ می کند.

6. تخم مرغ

پوست برای تولید کالوژن و کراتین به سولفور نیاز دارد که آن را از تخم مرغ تأمین می کند. پوست شفاف و روشن حاصل گنجاندن تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه تان است.

7. سیر

سیر، آنتی بیوتیک طبیعی است که شکاف و چروک های پوستی را از بین می برد. مصرف سیر به شکل خوراکی یا ماسک صورت یکی از روش های رفع چین و چروک پوست و روش جوان سازی پوست محسوب می شود.

    غذاهایی مانند تخم مرغ، آووکادو، ماهی چرب، سیر، نارگیل، مرکبات، غذاهایی دارای امگا 3، ویتامین آ، ای، کا و ویتامین سی برای پوست بسیار مفید هستند.

8. ماهی چرب

امگا 3 موجود در ماهی تأثیر بسزایی در حفظ درخشندگی و شفافیت پوست دارد.

9. نارگیل

پتاسیم، ویتامین E، K و مواد معدنی موجود در نارگیل آن را به ماده مرطوب کننده طبیعی پوست تبدیل کرده است.

10. بلوبری

میوه بلوبری حاوی آنتی اکسیدان که برای رفع التهابات پوستی مفید است و با تقویت کلاژن سازی پوست باعث جوان تر و شاداب تر شدن پوست می شود.

11. مرکبات

پوست برای رشد و التیام پس از زخم به ویتامین C نیاز دارد که از مرکباتی مثل پرتقال تأمین می شود. مصرف مرکبات به  خاطر ویتامین B و فولات برای افزایش گردش خون زیر پوست و هیدراته نگه داشتن پوست توصیه می شود. به  علاوه اینکه مرکبات خاصیت لایه برداری پوست و پاک سازی پوست دارند. مصرف آب مرکباتی مثل پرتقال به  شکل ماسک صورت از روش های جوان سازی پوست بوده که جای جوش و آکنه را هم از بین می برد.

12. چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از پیری زودرس جلوگیری می کند. حفظ رطوبت، ضخامت و خاصیت الاستیسته پوست با مصرف چای سبز تأمین می شود. چای سبز را می توان به  شکل موضعی به  عنوان ماسک صورت هم استفاده کرد.

13. شکلات تلخ

فلاونوئید موجود در شکلات باعث بهبود گردش خون زیر پوست و محافظت از پوست در مقابل اشعه آفتاب می شود. حفظ رطوبت، پیشگیری از التهاب پوستی و علائم پیری از جمله مزایای مصرف شکلات تلخ هستند.

14. بروکلی

بروکلی مثل آنتی اکسیدان طبیعی پوست را تمیز کرده و ویتامین C و E موجود در بروکلی به کلاژن سازی پوست کمک می کند. سولفورفان موجود در بروکلی از پوست در مقابل اشعه UV محافظت می کند.

15. هویج

بتاکاروتن هویج در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و از پوست در مقابل نور خورشید محافظت می کند و پوست را سالم تر نشان می دهد.

16. انار

آنتی اکسیدان طبیعی قوی که سرشار از ویتامین C است و برای کلاژن سازی و الاستیسیته پوست مفید است.

17. دانه تخم کدو

روی خاصیت ضدالتهابی دارد و باعث تسکین و نوسازی پوست می شود. دانه کدو تنبل هم سرشار از روی بوده که غذایی برای شادابی پوست است.

18. زردچوبه

خاصیت ضدالتهابی زردچوبه به خاطر کورکومین موجود در آن است که آکنه های پوستی را تسکین می دهد. خاصیت ضدباکتریایی زردچوبه به از بین بردن لکه های پوستی، جوش و آکنه هم کمک می کند. مهم تر اینکه خاصیت سم زدایی و پاک سازی پوست هم دارد.

19. سرکه سیب

خاصیت قلیایی سرکه سیب به حفظ pH پوست کمک می کند و برای پاک سازی پوست توصیه می شود.

20. شیر بادام

سرشار از ویتامین E، کلسیم و ویتامین D است که رطوبت پوست را حفظ کرده، از خشکی پوست جلوگیری نموده و از پوست در مقابل اشعه خورشید محافظت می کند.

21. نخود

پروتئین، فیبر، مواد معدنی مثل روی، فیتوشیمیایی، فولات موجود در نخود باعث پاک سازی پوست و حفظ سلامت پوست می شود. به  علاوه اینکه چین و چروک های پوستی را هم برطرف می کند.

22. دانه چیا

اسید چرب امگا 3 دانه چیا از پوستتان در مقابل نور خورشید محافظت می کند و التهابات پوستی را کاهش می دهد. به  علاوه اینکه به  خاطر پروتئینی که دارد مصرف آن برای حفظ قوام پوست توصیه می شود.

منبع:

youtube.com

drtitoriaclinics.com

دکمه بازگشت به بالا