سلامتی و پزشکیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

روش های جلوگیری از عوارض ممکن بعد از عمل بوکال فت

مراقبت های بعد از عمل بوکال فت (ورم بعد از عمل بوکال فت)

عمل بوکال فت توسط دکتر شهریار یحیوی بر روی چربی های بین استخوان های گونه و فک انجام می شود که در علم پزشکی به این چربی های ایجاد شده چربی بوکال می گویند. این چربی ها در شکل گیری فرم صورت تاثیر دارند. به همین علت است که برخی از افراد تمایل دارند تا این چربی ها را از صورت خود حذف نمایند. در واقع برای برداشتن چربی بوکال یک عمل جراحی به منظور حذف این چربی ها در ناحیه صورت انجام می گیرد که این عمل را با نام بوکال فت می شناسند. این جراحی زیبایی نیازمند مراقبت های زیادی است تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود دست یابید. ما در این مطالب قصد داریم شما را با عمل بوکال فت، مراقبت های بعد از آن و همچنین جلوگیری از ورم بعد از عمل بوکال فت آشنا کنیم.

حذف چربی، جراحی لاغری صورت یا عمل بوکال فت چیست؟

همان طور که اشاره شد چربی بوکال بین استخوان گونه و فک قرار گرفته و موجب شکل گیری نامناسب فرم صورت فرد می شود. تمام افراد چربی بوکال دارند اما برخی از آن ها نسبت به بقیه دارای چربی بیشتری در این نواحی هستند. در طی عمل جراحی بوکال فت، این چربی حذف شده و خط فک برجسته تر خواهد شد. بوکال فت در واقع یک نوع جراحی پلاستیک است که مانند سایر جراحی ها مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ در نتیجه حتما باید پیش از عمل به آن واقف بود و آن ها را مدنظر قرار داد. برای دریافت مشاوره جهت انجام جراحی زاویه سازی صورت و عمل بوکال فت می توانید به کلینیک دکتر مانی آرش راد مراجعه کنید.

چه کسانی می توانند عمل بوکال فت یا لاغری صورت را انجام دهند؟

اکثر افرادی که احساس می کنند گردی گونه هایشان موجب پر نشان دادن صورتشان می شود، می توانند عمل بوکال فت را انجام دهند. البته توجه داشته باشید که اگر صورت شما باریک است و یا در سنی هستید که ممکن است این جراحی برای شما مناسب نباشد؛ بایستی از انجام عمل بوکال فت خودداری کنید؛ زیرا چربی بوکال با افزایش سن کمتر کاهش می یابد.

نحوه جراحی بوکال فت

جراحی لاغری صورت یا همان بوکال فت در بیمارستان و یا در کلینیک ها انجام می شود که در انجام این جراحی پزشک برای بی حس شدن زیباجو از یک بی حس کننده موضعی استفاده می کند. در طول این بی حسی موضعی زیباجو بیدار و هوشیار است و تنها زمانی صورت می گیرد که زیباجو تنها یک جراحی کوچک و ساده داشته باشد؛ اما در صورتی که بیش از یک جراحی داشته باشد وی را بیهوش می کنند. جراح در شروع جراحی یک برش کوچک در دو طرف صورت و از داخل دهان ایجاد می کند تا پدهای چربی بوکال دیده شوند و با ظاهر شدن پدهای چربی، آن ها را بریده و جدا  کند.

در نهایت نیز پس از ساکشن چربی، تخلیه و جداسازی چربی ها محل های برش خورده بخیه زده می شوند که معمولا از نخ بخیه های جذب شونده برای این جراحی استفاده می شود. در صورتی که پزشک از نخ هایی غیر از نخ های جذبی استفاده کند به زیباجو اطلاع خواهد داد تا برای باز کردن بخیه ها مراجعه نماید. اما اصلی ترین قسمت این جراحی مراقبت های پس از آن و همچنین مراقبت از بخیه هاست که از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا بعد از جراحی، پزشک برای زیباجو دهانشویه تجویز کرده تا زخم های وی به سرعت بهبود یابد. البته پزشک متذکر خواهد شد تا در صورتی که فرد پس از جراحی هر یک از علائم زیر را داشته باشد سریعا به مطب مراجعه نماید؛ این علائم عبارتند از:

  • تورم
  • کبودی
  • بی حسی در محل برش
  • خونریزی

خطرات مربوط به جراحی لاغری صورت

همان طور که اشاره کردیم جراحی بوکال فت (ساکشن چربی) مانند هر جراحی دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ بنابراین افرادی که این عمل را انجام می دهند باید قبل از تصمیم به جراحی با خطرات احتمالی آن آشنا شوند تا بتوانند به صورت آگاهانه تصمیم درستی در این باره بگیرند. برخی از عوارضی که ممکن است بعد از جراحی بوکال فت مشاهده شود به شرح زیر هستند:

  • عفونت در محل برش و بخیه ها
  • احتمال آسیب به عصب های صورت یا آسیب مجرای بزاقی
  • بی حسی یا تغییر حس
  • عدم تقارن

زمان نقاهت برای جراحی بوکال فت چقدر است؟

پس از انجام جراحی برداشتن چربی صورت، پزشک دستورالعمل های لازم را به زیباجو ارائه می دهد. رعایت این دستورالعمل ها موجب خواهد شد تا روند بهبودی فرد سرعت گرفته و دوره نقاهت پس از آن به راحتی طی شود. غالبا دوره نقاهت این جراحی سه هفته است؛ اما به طور کلی ممکن است تا چندین ماه طول بکشد که فرد نتایج نهایی را مشاهده کند.

چه مدت بعد از جراحی بوکال فت می توان فعالیت های روزانه را انجام داد؟

در واقع زمانی می توان فعالیت های روزانه خود را انجام داد که جراح این اجازه را به زیباجو بدهد. معمولا پزشک چند روز تا یک هفته بعد از جراحی وی را از انجام فعالیت ها منع می کند اما پس از گذشت این مدت مانعی برای انجام کارهای روزمره وجود نخواهد داشت. البته خوب است بدانید که به طور کلی بعد از عمل جراحی بوکال فت انجام فعالیت های سبک منعی ندارد. برای مثال پیاده روی در منزل می تواند موجب بهبود گردش خون نیز بشود. با این وجود 72 ساعت بعد از انجام جراحی نباید ورزش های سنگین انجام داد و وسایل سنگین را بلند و یا جا به جا کرد.

برای انجام استحمام بعد از جراحی نیز ممنوعیتی وجود ندارد و روز بعد از جراحی می توان استحمام نمود. البته بهتر است تا چندین روز از استفاده مواد شوینده ای که موجب سوزش می شوند خودداری کرد.

در چه صورتی باید بعد از جراحی بوکال فت به پزشک مراجعه نمود؟

جراحی لاغری صورت معمولا یک جراحی بی خطر است اما در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید بایستی آن را سریعا به پزشک خود اطلاع دهید. این علائم عبارتند از:

  • خون ریزی بیش از حد
  • مشاهده هرگونه علائم مانند عفونت یا مثلا اگر با لمس کردن حس کردید که پوست تان داغ ، قرمز و پر از چرک است و یا تب دارید.
  • اگر نتایج جراحی شما نامتقارن بوده و یا به خوبی بهبود نیافته است.
  • در صورتی که احساس کردید دهان شما طعمی غیر طبیعی دارد.

چگونه می توان تورم پس از جراحی بوکال فت را کاهش داد؟

تورم یا ورم بعد از عمل جراحی بوکال فت کاملا طبیعی است؛ چرا که معمولا هر جراحی دیگری نیز با تورم همراه بوده و در طول دوره نقاهت این تورم رفع خواهد شد. بسیاری از افرادی که جراحی های مختلف را انجام می دهند برای تورم ایجاد شده نگران هستند و به دنبال راهی برای رفع آن می گردند. اما روش های متعددی برای رفع تورم بعد از جراحی بوکال فت وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • برای بهبود ورم بعد از جراحی بوکال فت باید چند روز قبل از جراحی از مصرف داروهایی همچون آسپرین و ایبوپروفن پرهیز کنید؛ زیرا مصرف این داروها باعث افزایش تورم بعد از عمل خواهد شد و پرهیز از مصرف آن ها می تواند به رفع سریع تر تورم کمک کند. همچنین مصرف برخی دیگر از داروهای خاص نیز سبب متورم شدن می شود که باید مصرف آن ها قبل و بعد از جراحی تحت نظر پزشک قطع گردد.
  • روش بعدی برای رفع سریع تر تورم این است که بعد از جراحی قسمت سر تخت را تا زاویه 30 درجه بالا ببرید. بالا بودن سر از بدن می تواند گردش خون را بهبود ببخشد و در نهایت از ایجاد تورم جلوگیری کند. توجه داشته باشید که انجام فعالیت های ورزشی تورم موجود را افزایش خواهد داد؛ بنابراین می بایست تقریبا تا دو هفته از انجام فعالیت های ورزشی اجتناب کنید.

رژیم غذایی بیماران بعد از جراحی بوکال فت

بلافاصله بعد از انجام جراحی بوکال فت و در روز اول باید رژیم غذایی خود را با خوردن مایعات آغاز کرده و غذاهای آبکی مصرف کنید و از اولین روزهای ابتدایی به بعد می توانید سایر مواد غذایی را مصرف نمایید؛ البته برخی از پزشکان توصیه می کنند تا چندین روز از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید زیرا ممکن است به محل برش خورده فشار وارد شود.

نتایج به دست آمده از جراحی بوکال فت

نتایج به دست آمده بعد از یک ماه به این صورت است که شما در این مدت باید به روال عادی برگشته باشید و بتوانید تمام فعالیت های خود را به راحتی انجام دهید. انجام روتین های تمرینی موجب می شوند تا شما بتوانید روند بهبودی را سریع تر طی نموده و نتایج دلخواه را دریافت کنید. در این مدت شما تقریبا نتیجه جراحی خود را مشاهده خواهید کرد. در خصوص نتایج بلند مدت نیز باید بگوییم که سرعت بهبود و توانایی هر فردی بعد از جراحی متفاوت است. بنابراین ممکن است شما نتیجه دلخواه خود را چندین ماه بعد از جراحی مشاهده نمایید و فرد دیگر در مدت زمان نزدیک تری به نتیجه مطلوب و دلخواه خود برسد.

نتیجه گیری

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم جراحی بوکال فت یکی از جراحی های زیبایی بوده که امروزه به یکی از عمل های جراحی پرطرفدار تبدیل شده است. این جراحی مزایا و معایبی دارد که شما باید قبل از انجام عمل، آن ها را بررسی کنید. به عبارتی دیگر مراقبت های بعد از عمل بوکال فت از اهمیت زیادی برخوردار هستند و رعایت آنها می تواند بر روی نتیجه جراحی شما تاثیر مثبت زیادی بگذارد. بنابراین مراقبت های پس از جراحی را جدی بگیرید و دستورالعمل های لازم در این زمینه را به خوبی رعایت نمایید.

دکمه بازگشت به بالا