عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

روش های نصب پرده های شیددار

آموزش گام به گام نصب پرده شید

یکی از مهم ترین مشکلات افراد پس از انتخاب نوع پرده نصب آن است. معمولا همه با این تصور که نصب پرده کاری بسیار دشوار است این کار را به پرده کاران نصاب پرده می‌سپارند. اما اگر شما پرده شید و یا زبرا را خریداری کرده اید، می‌توانید به آسانی خودتان آن را در منزل یا محل کارتان نصب کنید. در این مقاله که توسط ما در سایت پردینو آماده شده است، قرار است به صورت گام به گام نصب یک پرده شید اداری  و یا زبرا را به شما عزیزان آموزش دهیم. بعد از مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که خود شما هم می‌توانید با در اختیار داشتن کمترین ابزار این کار را انجام دهید.

چه ابزارهایی برای نصب پرده شید لازم داریم؟

در اولین گام لازم است یک سری وسایل مورد نیاز برای نصب پرده را در اختیار داشته باشید. این وسیله‌ها در اکثر منازل پیدا می‌شود و نمی‌خواهد از بابت وسایل و ابزارآلات نصب نگرانی داشته باشید. ابزاری که شما برای نصب یک پرده شید یا زبرا لازم دارید به شرح زیر است:

  • متر
  • دریل
  • پیچ گوشتی
  • پیچ و رولپلاک
  • بست سقفی یا دیواری
  • نردبان یا چهارپایه
  • مداد

با در اختیار داشتن این ابزارها و مطالعه این مقاله، شما می‌توانید پرده‌های شید، زبرا، دبل شید، سیلوئت، باند رول، اسکرین و دیگر پرده‌های جمع شونده با بالا یا رول آپ (Roll up) را به راحتی و در مدت زمان 15 دقیقه به راحتی هرچه تمام نصب کنید.

انواع بست‌های پرده شید و زبرا

انواع بست‌های سقفی شید در سه مدل معمولی، فنری و پیچ دار وجود دارد؛ سه مورد ذکر شده از نظر کارایی با یکدیگر تفاوتی ندارند و هر سه دقیقا یک کار را انجام می‌دهند. جنس هر سه مورد این بست‌ها فلزی است. همچنین برای نصب پرده به دیوار از پایه‌های سر هم و یا مبدل‌های دیواری بست پرده استفاده می‌کنیم. با استفاده از مبدل دیواری و یا پایه‌های سر هم می‌توانیم بست را بر روی دیوار نیز ببندیم و پرده را بر روی آن سوار کرده و نصب کنیم.

اندازه گیری پیش از نصب پرده شید

پرده را به دو صورت اندازه گیری و نصب می‌کنند:

  • تو کار
  • رو کار

معمولاً اندازه گیری توکار به این معناست که داخل پنجره را برای نصب پرده اندازه گیری می‌کنیم. دلیل آن هم عمدتا این است که پرده به پرده رویی برخورد نکند و برخوردی بین پرده شید و پرده رویی و جلویی وجود نداشته باشد. مگر در صورت اینکه موقع نصب به داخل پنجره قاب پرده مانع باز شدن پنجره شود. در صورت این مورد ناچارا باید به صورت رویه‌کار (بالای کادر پنجره) کار اندازه‌گیری و نصب را انجام دهیم.

علامت گذاری و نصب بست پرده شید

بعد از اندازه گیری‌های لازم محل نصب بست را به کمک یک مداد بر روی سقف علامت گذاری می‌کنیم. توجه داشته باشید که بهتر است بست شما به اندازه 5 سانتی متر و در صورت وجود دستگیره پنجره به اندازه 10 سانتی متر از دیوار عمودی یا پنجره فاصله داشته باشد. پس از اینکه محل سوراخکاری را علامت گذاری کردید نوبت به این می‌رسد که به وسیله دریل و مته سوراخکاری دیوار را سوراخ کنید. پس از سوراخ کردن سقف، رولپلاک را داخل سوراخ می‌کنیم.

بعد از نصب رولپلاک حال بست را بر روی محل مورد نظر قرار می‌دهیم و به کمک پیچ و پیچ گوشتی بست پرده را بر روی سقف بسته و آن را سفت میکنیم. با این کار بست به سقف بسته شده و آماده مرحله بعدی می‌باشد.

در بست‌های مبدل ابتدا محل قرارگیری بست را بر روی دیوار علامت گذاری می‌کنیم. در استفاده از این بست‌ها معمولا محل قرارگیری بست را 15 سانتی متر بالاتر از بالای پنجره در نظر می‌گیریم. اینبار دیوار را سوراخ کرده؛ سپس رولپلاک را در آن قرار داده بست را به همراه پیچ بر روی دیوار می‌بندیم و سفت می‌کنیم.

مراحل قرارگیری بست بر روی مبدل به صورت زیر است؛ شما می‌توانید از طریق آموزش تصویری زیر بست را بر روی پرده ببندید و آماده مرحله بعدی کار یعنی نصب پرده شوید:

در هنگام سوراخ کردن حتما نکات ایمنی را رعایت نمایید زیرا کار با دریل ممکن است خطرناک باشد. دریل را به محض اتمام کار از برق بکشید و از دسترس کودکان خارج کنید. در زمان سوراخکاری مواظب باشید که براده‌های گچ و خاک به داخل چشم شما ریخته نشود.

از نکات مهم سوراخکاری این است که از بابت عمودی بودن دریل اطمینان حاصل کنید کج بودن سوراخ باعث می‌شود که رولپلاک نصبی کج شود و در نهایت پیچ به صورت کج داخل دیوار برود و بست شما استحکام کافی را برای نگه داشتن پرده نداشته باشد.

قرار دادن قاب پرده روی بست

برای قرار دادن قاب پرده روی بست باید مراحل زیر را انجام دهیم :

  • پشت قاب را بر روی بست قرار می‌دهیم
  • قسمت پشتی قاب را جا می‌اندازیم
  • قسمت جلویی پرده را با مقداری فشار در بست جا می‌اندازیم
  • اگر بست دارای پیچ باشد در آخرین مرحله پیچ آن را سفت میکنیم
  • از سفت بودن قاب پرده اطمینان حاصل می‌کنیم

نکاتی که قبل از نصب پرده باید بدانید

برخی موارد و نکات هستند که قبل از نصب پرده باید آن‌ها را بدانید و این موارد را رعایت کنید. با انجام دقیق این نکات و موارد ذکر شده بالا هیچ مشکلی از بابت نصب پرده برای شما به وجود نخواهد آمد. این نکات عبارتند از:

  • برای پرده‌های بزرگ از تعداد بست‌های بیشتری استفاده کنید. برای پرده‌های بزرگ به صورت معمول از 3 یا 4 بست برای نگه داشتن پرده استفاده می‌شود.
  • بعد از نصب پرده آن را چند بار به صورت کامل باز و بسته کنید تا از سلامت و نصب صحیح پرده اطمینان حال کنید.
  • در صورتی که سوراخکاری و نصب شما تراز نباشد، پارچه پرده به یکی از طرفین پرده جمع شده و گیر می‌کند. در صورتی که از تراز بودن سوراخکاری و نصب خود اطمینان دارید و در برخورد با این مشکل، مشکل از پرده است و می‌توانید این مورد را از فروشگاه پیگیری نمایید.
  • توجه داشته باشید که ممکن است بست پرده شما با قاب پرده مطابقت نداشته باشد. پس در هنگام خرید پرده از فروشنده بخواهید تا بستی که برای بستن پرده نیاز دارید را در اختیار شما قرار داده و یا نوع بست را به شما معرفی کند؛ با تنظیم بودن بست از بابت قرارگیری قاب بر روی بست نگرانی نخواهید داشت.

در این بخش آموختیم که چطور پرده‌های شید، زبرا و تمامی‌پرده‌های رول آپ را نصب کنیم. در این آموزش ما گام به گام همراه با تصاویر به شما آموزش دادیم که چطور می‌توان ظرف کمتر از ده دقیقه یک پرده شید را نصب کرد. توجه داشته باشید حفظ نکات ایمنی در تمامی‌مراحل کار یکی از واجبات نصب پرده است. هرگونه آسیبی به شما اعم از افتادن از نردبان و چهارپایه، ایجاد زخم بریدگی، رفتن خاک و گچ به داخل چشم در هنگام سوراخکاری و… خسارات جبران ناپذیری هستند؛

پس در رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب پرده شید کوشا باشید. در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانید با ما در تماس باشید. ما در پردینو پاسخگوی سوالات شما عزیزان برای خرید پرده و تمامی خدمات جانبی آن هستیم؛ همچنین شما می‌توانید با مراجعه به دیگر مقالات سایت ما دانش خود را در راستای پرده، نصب، شستشو و نگهداری آن افزایش دهید.

انواع بست پرده

  • بست سقفی: پایه سقفی تک، پایه سقفی دوبل؛
  • بست دیواری: پایه دیواری تک، پایه دیواری دوبل.

آموزش نصب میله پرده

برای نصب میله پرده پانچی ابتدا محل قرار گیری پرده را مشخص کرده و پایه­ها را به سقف یا دیوار متصل کنید. سپس میله پرده را در قسمت برآمدگی قرار دهید.

آموزش نصب بست­ های دیواری

 بست دیواری به صورت ترکیبی با بست­‌های سقفی به پرده متصل می­‌شوند. برای نصب پرده در حالت دیواری تا جایی که مقدور است پرده مورد نظر را در ارتفاع بالا نصب کنید.

آموزش نصب ریل اتومات

 ریل اتوماتیک یکی دیگر از انواع ریل پرده‌­ها است که می­توان از لوازم پرده فروشی خریداری کرده و به جای میله پرده ریلی معمولی نصب کنید. سبک و مدل انتخابی شما، نحوه نصب ریل اتومات را مشخص می­کند.

اگر قرار است پرده شما به دو طرف باز شود پس نحوه نصب ریل اتومات نیز به این صورت خواهد بود:

به یک طرف میله پرده قرقره را پیچ کنید و نیمی از گیره پرده­‌ها را وارد آن کنید. در صورت نیاز دو عدد گیره روی هم آور وارد میله پرده کنید و ادامه گیره­ها را داخل آن قرار دهید. حال دو قرقره را به سر میله پرده پیچ کنید. در کشیدن ریسمان باید یک سر ریسمان را از پشت دو قرقره و سپس یک قرقره عبور دهید و از درون سوراخ روی هم آورده و نزدیک به وزنه خارج کنید. حال سر دیگر ریسمان را از پشت دو قرقره وارد وزنه مخصوص کنید و دوباره از درون دو قرقره و سپس درون سوراخ روی هم آور عبور دهید. حال دو سر سوراخ ریسمان هر دو از روی هم آور قرار دارند، به هم گره بزنید.

ریسمان را باید به گونه ای تنظیم کنید که دو عدد روی هم آور شما دقیقا میان کار قرار بگیرند. ریسمان را از درون سوراخ روی هم آور و نزدیک یکی از قرقره ها خارج کرده و به خودش گره بزنید. پس از نصب ریل اتومات، میله و قلاب­ها روی آن را نصب کنید. برای نصب باید قلاب­‌ها را روی میله پرده قرار داده و ریسمان را در بالای بخشی که وزنه قرار دارد بکشید تا پرده از دو طرف جمع شود.

روش نصب ریل اتوماتیک پرده های یک طرف جمع شو

تنها کافی است مراحل پیچ کردن پایه یک قرقره و دو قرقره را مانند روش قبل انجام دهید. در این روش نیازی به روی هم آور نیست و تمام گیره­ها درون میله پرده قرار می­گیرند. نصب ریل اتومات در این روش به این صورت است که یک ریسمان را بعد از اینکه از پشت یک قرقره و سوراخ گیره عبور دادید از کنار یک قرقره بیرون می آورید و سر دیگر ریسمان را نیز بعد از اینکه از پشت دو قرقره و وزنه عبور دادید از داخل دو قرقره و سوراخ گیره پرده عبور می دهید و به سر دیگر ریسمان گره می­زنید. سپس با نصب میله پرده و گیره ها در جای خود، پرده شما از یک طرف کشیده و جمع خواهد شد.

برای اینکه پرده دارای چین کمتری باشد، باید از گیره کمتری استفاده شود. این کار علاوه بر چین کمتر موجب روان شدن حرکت پرده به هنگام باز و بسته شدن می­شود و فضای کمتری را نیز پس از جمع شدن اشغال می­کند. در صورتی که بخواهید پرده در طرف راست پنجره جمع شود پایه دو قرقره را در سمت راست میله پرده قرار دهید و در غیر اینصورت، باید پایه دو قرقره را در سمت چپ جاسازی کنید.

ریل گریبر چیست؟

ریل گریبر به عنوان چوب پرده در پرده­های پارچه مورد استفاده قرار می­گیرد. ریل گریبر اصل ساخته کشور تایوان است که سهولت در تنظیم میزان نور ورودی به اتاق را برای شما فراهم می­کند. نصب ریل گریبر تفاوت زیادی با نصب ریل پرده معمولی ندارد. مانند مراحل نصب ریل پرده معمولی قبل از هر کاری باید با اندازه گیری طول و عرض دقیق محل نصب پرده، محل نصب را مشخص کرده و علامت گذاری کنید.

با توجه به اندازه پرده و اینکه تا چه قسمتی از زیر پنجره باید آویزان باشد، بهترین مکان را برای نصب ریل گریبر انتخاب کنید. در روش نصب ریل گریبر، پرده با استفاده از قلاب یا حلقه از میله پرده آویزان می‌­شود. بست ها را در دو طرف و در محل مشخص شده، نصب کنیدو پس از آنکه پرده را وارد میله کردید روی ریل قرار دهید.

نحوه انداختن گیر پرده

قسمت بالایی گیره پرده دارای دو غلتک کوچک پلاستیکی است که باید درون ریل پرده قرار بگیرد.

نحوه زدن گیره پرده

سوراخ پایینی گیره پرده به هوکس فلزی یا پلاستیکی که به نوار پرده زده می­شود متصل می­ گردد.

دکمه بازگشت به بالا