عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

ساخت ماشین اسباب بازی با وسایل دور ریختنی

روش های ساخت بازی فکری با وسایل دور ریختنی

با توجه به قیمت ماشین کنترلی بزرگ، بهتر است کمی خلاق باشیم و بخشی از این اسباب بازی ها را خودمان درست کنیم. روش‌های ساخت کاردستی با وسایل دور ریختنی تنها محدود به اسباب بازی های ساده نیست. شما می‌توانید حتی به ساخت بازی فکری با وسایل دور ریختنی هم فکر کنید.

مثلا از جعبه‌های پیتزای بی‌شماری که دور انداخته می‌شود، می‌توان برای ساخت یک بازی هیجان انگیز استفاده کرد. کافی است در صفحه با تکه‌هایی از لبه جعبه، موانع و دیواره‌هایی بسازید و آن را به یک ماز تبدیل کنید. همچنین سوراخ‌هایی به اندازه یک تیله در جای جای صفحه ایجاد کنید. در جعبه را به زیر صفحه بازی متصل کنید. سپس سعی کنید تیله را بی‌آنکه از سوراخ‌ها به قسمت زیرین سقوط کند، به مقصد تعیین شده برسانید.

این بازی را می‌توانید با روشی دیگر با بک جعبه کارتن، تعدادی رول دستمال کاغذی و یک توپ کوچک مانند توپ پینگ‌پنگ بسازید. یک راه دیگر ساخت بازی فکری با وسایل دور ریختنی، ساخت پازل و جورچین با مقوا است. به روش‌های گوناگونی می‌توانید پازل بسازید. مثلا به این نمونه بازی فکری نگاه کنید که به سادگی قابل ساختن است. شما می‌توانید از شکل‌ها و طرح‌های پیچیده‌تری استفاده کنید.

ساخت کاردستی با آرمیچر

وسایل لازم برای ساخت کاردستی با آرمیچر

  • بطری پلاستیکی استوانه ای
  • بطری پلاستیکی مکعب مستطیل
  • نی نوشیدنی بلند
  • آرمیچر
  • درب بطری های هم اندازه (۴ عدد)
  • سیخ چوبی بلند
  • کاتر
  • کبریت یا شمع
  • چسب حرارتی
  • باطری ۹ ولت
  • ماژیک
  • قوطی شیر (به دلخواه)

مراحل ساخت ماشین کنترلی متحرک با آرمیچر

پهنای بطری مستطیلی تان را اندازه بگیرید و نی را در اندازه ای کوتاه کنید که از هر طرف بطری حدود ۲ سانتیمتر بیرون بزند. (شما می توانید برای بدنه کاردستی از هر نوع بطری مثل بطری روغن مایع یا حتی پاکت شیر هم استفاده کنید)

دو تکه از نی با این اندازه آماده کنید.

نی ها را با فاصله از هم طوری بر روی بطری قرار دهید که هر یک از نی ها از هر طرف به یک اندازه بیرون زده باشد.

نی ها را با چسب حرارتی به بدنه بطری بچسبانید.

وسط هر یک از چهار درب هم اندازه را سوراخ کنید و سیخ چوبی را از داخل یکی از آن ها رد کنید به طوری که حدود نیم سانت از سیخ از روی درب بیرون بزند.

سیخ را با استفاده از چسب حرارتی به قسمت داخلی درب بچسبانید.

سیخ چسبانیده شده را از داخل نی چسبیده به بطری عبور دهید.

سیخ چوبی را از محلی که به اندازه مورد نیاز برای چسبانیدن درب دیگر لازم است بچینید.

درب دوم را به عنوان چرخ دیگر جلو به انتهای سیخ چیده شده بچسبانید.

همین عملیات را برای دومین نی چسبیده شده به بطری انجام دهید و مطمئن شوید که چرخ ها آزادانه قادر به حرکت هستند.

 بطری با بدنه استوانه ای را بردارید و آن را از حدود پنج سانتیمتر پایین تر از محل درب بطری با ماژیک نشانه گذاری کنید.

 محل نشانه گذاری شده را با کاتر جدا کنید.

برای ساختن پره، بطری را از محلی که نشانه گذاری کرده بودید و بریدید تا محل سرپیچ بطری ۸ برش عمودی هم اندازه بزنید.

 با استفاده از شمع یا کبریت تیغه های پره را از محل نزدیک به سرپیچ حرارت یکنواخت و ملایم بدهید تا پره ها کمی زاویه پیدا کنند. مطمئن شوید که زاویه پره ها هم اندازه باشند.

 آرمیچر را بردارید و میله مرکزی آن را به چسب حرارتی آغشته کنید به طوری که چسب به بدنه آرمیچر نرسد.

 آرمیچر را از محلی که چسب زده اید به وسط درب بطری که الان نقش پره را دارد بچسبانید. به این ترتیب موتور کاردستی شما آماده شده است.

 برای چسباندن موتور به بدنه باید بدنه آرمیچر را با چسب حرارتی به قسمت انتهایی بدنه کاردستی بچسبانید به طوری که پره ها خارج از بدنه بطری قرار بگیرد.

 محل قرار گرفتن باطری ۹ ولت به بدنه کاردستی را با ماژیک مشخص کنید. باطری در جلوی موتور قرار می گیرد اما به بدنه نمی چسبد چون تنها راه توقف موتور برداشتن باطری است.

در جلوی محل قرار گرفتن باطری محل سرنشین ها را هم با ماژیک به صورت یک مربع مشخص کنید.

 با استفاده از کاتر خط میانی این مربع را برش دهید و از هر دو طرف به سمت جلو و عقب این برش را ادامه بدهید. به این ترتیب شیشه جلوی سرنشین ها درست می شود. قسمت عقب برش داده شده هم به عنوان قسمت نگهدارنده باطری عمل خواهد کرد.

 باطری و آرمیچر را در محل مشخص شده نصب کنید.

 شما می توانید در مسیر باطری و موتور از یک سوئیچ هم برای قطع و وصل شدن جریان برق استفاده کنید.

به همین راحتی می توانید با آرمیچر ماشین متحرک بسازید. با بساز و بفروش همراه باشید تا  را هم به شما یاد بدهیم.

هر سوال یا نکته ای درباره ساخت کاردستی با آرمیچر به ذهنتان رسید در بخش نظرات مطرح کنید تا به شما پاسخ بدهیم. همچنین می توانید از کاردستی هایی که ساخته اید عکس بگیرید و برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان در همین پست منتشر کنیم

کاردستی ماشین با وسایل دور ریختنی

موقع درست کردن کاردستی با بچه ها خلاق باشید، دور و بر خانه را بگردید و ببینید از چه وسایلی می توانید برای درست کردن کاردستی استفاده کنید. به عبارتی ” مخترع درون” خودتان را کشف کنید ! و از همه مهم تر از کار لذت ببرید و لحظات درست کردن کاردستی وبا بچه ها بودن را،  به خاطره های شاد بدل کنید.

وسایل لازم برای کاردستی یا اسباب بازی ماشین:

پاکت خالی شیر یا آب میوه

پاکت های خالی برای درست کردن قسمتهای مقوایی

نوار چسب فویلی – در صورت در دسترس نبودن نوار چسب کاغذی

چهار درب خالی برای درست کردن چرخ ها – اگر این قلم را ندارید؛ اشکالی ندارد! ما یک جایگزین برای آن در ادامه معرفی کرده ایم.

نی سایز بزرگ

چسب حرارتی

و وسایل تزیینی به دلخواه – برای این مورد از قطعات  اسباب بازی های شکسته می توانید استفاده کنید

مراحل ساخت کاردستی ماشین با وسایل دور ریختنی

ابتدا پاکت شیر را شسته و بگذارید خشک شود. بعد دور تا دورش را با نوار چسب فویلی بپوشانید. در صورتیکه این نوع نوار چسب را در اختیار ندارید می توانید تمام روی سطح را با  چیز دیگری مثل کاغذ رنگی، کاغذ کادویی ساده یا فویل آلومینیوم آشپزخانه بپوشانید.

چهار سوراخ در فاصله های مساوی از گوشه های پاکت شیر ایجاد کنید. سوراخ ها نباید از قطر نی ها بیشتر باشند، بعد نی ها را از سوراخ ها رد کنید و قدری سوراخ را بزرگ کنید تا چرخ ها بتوانند بچرخند. نی ها نقش محور عقب و محور جلوی خودرو را بازی می کنند. بعد نی ها را مانند تصویر زیر به فاصله مساوی ببرید.

اگر درب های خالی برای چرخ ها در دسترستان نیست ، می توانید از چهار دایره هم اندازه که از مقوا بریده اید – مانند عکس زیر – استفاده نمایید.

در این مرحله چرخ ها را  به نی ها وصل می کنیم. برای این مرحله  استفاده  از چسب حرارتی توصیه می شود. این کار توسط بزرگسالان و با احتیاط انجام می شود. اگر چسب حرارتی در دسترستان نیست از نوار چسب های مرغوب هم می توان استفاده کرد.

همین کار را برای هر چهار چرخ، مانند عکس زیر انجام دهید.

در این مرحله بخشهای اصلی کاردستی جدید و جالب ماشین آماده شده است. حال نوبت زیباتر کردن این اتومبیل دست ساز است!

ابتدا به دنبال اسباب بازی های قدیمی و شکسته بگردید تا از اجزای آن برای تزیینات این ماشین استفاده کنید.

طرز درست کردن این ماشین زیبا با استفاده از مواد دورریختنی مانند پاکت شیر یا آب میوه در این نوشته آمده است. این کاردستی جالب و جدید برای کودکان و نوجوانان در سنین دبستان ، راهنمایی و بالاتر مناسب است.

مزایای ساخت اسباب بازی با وسایل دور ریختنی

تأکید ما بر پرورش خلاقیت است، اما ساخت کاردستی با وسایل دورریختنی مزایای دیگری نیز به همراه دارد. به طور کلی می‌توان مهم‌ترین مزایای این کار را علاوه بر به صرفه بودن از نظر اقتصادی در مقایسه با قیمت ماشین کنترلی ارزان این‌گونه برشمرد:

1.رشد خلاقیت:

در ساخت کاردستی با وسایل دور ریختنی، بچه‌ها یک یا چند شیء را که پیش‌تر ساختار و کارایی دیگری داشته‌اند، به شیء دیگری با ساختار و کارایی متفاوت تبدیل می‌کنند. این نکته اصلی‌ترین عامل رشد و پرورش خلاقیت است.

2. رشد مهارت‌ها:

از کارهایی که بچه‌ها در این فرایند انجام می‌دهند، به کارگیری حواس پنجگانه، دست‌ورزی، ایجاد ارتباط میان حواس گوناگون (مثلا هماهنگی میان چشم و دست)، استفاده از ابزارهای مختلف و … است. تمام این‌ها مهارت‌های آنان را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند در انجام سایر امور، تسلط بیشتری پیدا کنند.

3. انتقال فرهنگ صرفه‌جویی:

بچه‌ها حین ساخت اسباب بازی با وسایل دور ریختنی درمی‌یابند نیازی نیست برای رفع تمام نیازهایشان هزینه دهند. آن‌ها می‌توانند با هزینه کمتر و حتی بدون هزینه، با چیزهایی که در اختیار دارند، احتیاجات خود را فراهم کنند.

4. دوستی با محیط زیست:

بسیار ارزشمند است که نسل‌های جدید از کودکی با محیط زیست خود در آشتی باشند و اقداماتی را انجام دهند که برای آن مفید است. تبدیل دورریختنی‌ها به وسایل کاربردی یکی از راه‌های کاهش پسماند است. پس باید بچه‌ها را متوجه کرد که کار ارزشمندی انجام می‌دهند و این به آنان عزت نفس می‌دهد.

انواع ایده های ساخت اسباب بازی با وسایل دور ریختنی

وقتی چشم را دورتادور محل‌های زندگی، تحصیل و کار بچرخانیم، با انبوهی از وسایل به‌ظاهر بی‌استفاده و دور ریختنی روبه‌رو می‌شویم. چیزی نمانده است که در زباله غرق شویم. از سوی دیگر مدام به چیزهای تازه نیاز پیدا می‌کنیم و می خریم و تلنبار می‌کنیم. در اینجا ایده‌هایی برای شما داریم که می‌توان با استفاده از آن‌ها برخی دورریختنی‌ها را تبدیل به اسباب بازی کرد. به این ترتیب با ساخت کاردستی با وسایل دور ریختنی هم از خرید دوباره اسباب بازی گرانقیمتی مانند lightning mcquee معاف می‌شویم و هم قدری از حجم زباله‌ها می‌کاهیم.

1.ساخت اسباب بازی با ظروف یک‌بار مصرف

ظروف یک‌بار مصرف از اشیایی هستند که لازم است استفاده از آن‌ها را تا حد امکان ممنون یا محدود کنیم. اگر در جایی ناچار به استفاده از این ظروف شدیم، می‌توانیم پس از استفاده، آن را تبدیل به یک کاردستی یا اسباب بازی کنیم. با استفاده از چسب، رنگ گواش، ماژیک و برخی وسایل دیگر می‌توان ساخت اسباب بازی با وسایل دور ریختنی را به این نحو انجام داد.

این خانه قارچی کوچک را ببینید که با استفاده از پیاله و لیوان یک‌بار مصرف و تنها با کمی خلاقیت ساخته شده است. حتی بچه‌های خردسال نیز از پس ساختن آن برمی‌آیند.

نمونه ساده دیگر از ساخت اسباب بازی با وسایل دور ریختنی این عروسک ساده است که با لیوان یک‌بار مصرف و تکه‌های نواری بریده شده از ظروف یک‌بار مصرف درست می‌شود. تنها کافی است با گواش و ماژیک آن را نقاشی کنید. در صورت تمایل می‌توانید چشم عروسکی را که خراب شده است، روی آن بچسبانید یا فقط با ماژیک برایش چشم بکشید.

2.ساخت اسباب بازی با بطری‌های پلاستیکی و پت‌ها

یکی از دورریختنی‌هایی که زیاد در خانه‌ها وجود دارد، بطری‌های پلاستیکی و پت‌ها هستند. هم با خود این اشیا و هم با درهایشان می‌توان کاردستی‌هایی ساخت.

برای مثال می‌توانید درها را در ترکیب با چیزهای دیگر به اسباب بازی تبدیل کنید. یکی از ایده‌های ساخت اسباب بازی با وسایل دور ریختنی را در تصویر مشاهده می‌کنید. کافی است درهای نوشابه، روغن، و … را که از قبل جمع‌آوری کرده‌اید، با یک میل داغ سوراخ کنید. سپس از داخل آن‌ها نخ کاموا یا شیرینی رد کنید و یک مار پلاستیکی بسازید. می‌توانید برای کله مار از درپوش بزرگ‌تر یا توپ استفاده کنید و روی آن را نقاشی کنید.

با برش قسمت انتهایی پت‌های نوشابه و ماءالشعیر و رنگ‌آمیزی آن‌ها می‌توانید این عروسک‌های زیبا را بسازید. کافی است انتهای پت را ببرید و سپس با رنگ‌های دلخواه آن‌ها را به شکل تعدادی کفش‌دوزک درآورید. می‌توانید از در بطری‌ها و سایر اشیای دورریختنی برای ساخت سر و شاخک‌ها استفاده کنید.

3.ساخت اسباب بازی با کارتن و مقوا

یکی دیگر از دورریختنی‌ها که زیاد در خانه انباشته می‌شود، کارتن‌ها و جعبه‌های مقوایی و همچنین رول‌های دستمال کاغذی هستند. با توجه به ساختار شکیلی که این دورریختنی‌ها دارند، می‌توان از آن‌ها برای ساخت اسباب بازی استفاده کرد.
یکی از چیزهایی که می‌توانید با کارتن و مقوا درست کنید و چندان هم کار سختی نخواهد بود، ماشین است. بچه‌ها به ماشین اسباب بازی علاقه دارند و این اسباب بازی معمولا در گروه اسباب بازی های گران قیمت قرار دارد.

ببینید با استفاده از جعبه های مقوایی و رنگ‌آمیزی آن‌ها چطور می‌توان یک ماشین مدل بالای شیک ساخت. اگر به تصویر دقت کنید، ساخت آن دشوار نیست و به سادگی می‌‌توانیدالگوی چنین ماشینی را از کارتن‌ها برش دهید. برای رنگ‌آمیزی می‌توانید از گواش استفاده کنید یا کاغذهای رنگی روی آن بچسبانید.

همچنین می‌توان کارتن‌ها و مقواها را در فرایندی با دورریختنی‌های دیگر مثلا پلاستیک‌ها ترکیب کرد. برای مثال همان‌طور که در تصویر می‌بینید، از مقوای میان رول‌های دستمال کاغذی، درهای پلاستیکی بطری‌ها و مقداری نخ می‌توان یک قطار زیبا ساخت. رنگ‌های متنوعی که وجود دارد، قطار را زیبا می‌کند. می‌توانید مانند تصویر، خود استوانه‌های مقوایی را هم رنگ کنید تا زیباتر شود.

همچنین می‌توان با ترکیب یک بطری پلاستیکی آب معدنی، نوشابه کوچک و مانند آن‌ها با رول‌های دستمال کاغذی و تکه‌های دیگر مقوایی یک هواپیما بسازید.

برای ساخت اسباب بازی با وسایل دور ریختنی به این روش، از یک رول به دور بطری استفاده کنید. با برش‌های دیگری از مقوا بال‌ها و قطعات دیگر هواپیما را مطابق شکل بسازید. دو رول دستمال را به عنوان موتورها در زیر بال‌ها قرار دهید. می‌توانید از دایره‌های برش داده شده مقوایی شکل پنجره‌ها را بسازید. برای ملخ جلوی هواپیما نیز می‌توانید از پلاستیک یا مقوای برش خورده استفاده کنید.

4.ساخت ماکت با کارتن

ماکت‌ها از دوست‌داشتنی‌ترین اسباب بازی‌ها هستند. برای ساخت این نوع از اسباب بازی و کاردستی با وسایل دورریختنی می‌توانید از کارتن‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده کنید. مثلا داخل دیواره‌های کارتن برای درآوردن درها و پنجره‌ها برش ایجاد کنید.

همچنین می‌توانید یک صحنه اجرای نمایش بسازید و با قرار گرفتن در پشت آن با عروسک‌های خود نمایش اجرا کنید. برای این کار باید حفره‌هایی در کار ایجاد کنید که بتوان دست را از داخل آن‌ها همراه عروسک‌ها عبور داد و آن‌ها را به حرکت درآورد.

اگر فضای کافی دارید مثلا اگر فرزند شما اتاق مستقل دارد، می‌توانید یک ضلع از اتاق او را به ماکت‌ها اختصاص دهید. مثلا با چند کارتن مجموعه کابینت‌ها، گاز، یخچال و سایر وسایل آشپزخانه را در اندازه‌ای که متناسب با قد و قواره بچه‌ها است، بسازید. فرزند شما احتمالا نیمی از روز را در آشپزخانه کارتنی خود مشغول بازی خواهد شد.

اگر بچه‌ها بازی با وسایل ساده در خانه را یاد بگیرند، مطمئن باشید در آینده در رویارویی با چالش‌ها خلاقانه‌تر و هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا