سلامتی و پزشکیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

آیا خرید ریتالین بدون نسخه ممکن است؟

درمان بیش‌فعالی و عدم تمرکز در کودکان با ریتالین

اختلال کمبود توجه (ADD-) باعث می‌شود که کودک دچار مشکلات رفتاری شود به طوری که کودک در هنگام ثبت‌نام برای مدرسه و تمرکز بر تکالیف مدرسه مشکل پیدا می‌کند؛ زیرا کودک پشتکار لازم را ندارد و وظایف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد و تعامل اجتماعی ندارد. اختلال کمبود توجه ممکن است با بیش‌فعالی همراه باشد.

در واقع اختلال کمبود توجه یک مشکل رفتاری است که افرادی که از آن رنج می‌برند در توجه کردن، بی‌حرکت نشستن و یا کنترل تکانه‌های عصبی‌شان به‌طور غیرعادی مشکل دارند. در میان کودکان، بروز این اختلال در پسران بیش از دو برابر دختران است. تعداد قابل توجهی از نوجوانان و بزرگ‌سالان نیز از این اختلال رنج می‌برند. کودکان مبتلا به این اختلال بسیار بی‌قرار هستند و اغلب افرادی هستند که نمی‌توانند منتظر نوبت خود برای صحبت در کلاس یا شرکت در فعالیت‌های گروهی باشند و تکالیف خود یا سایر وظایفی که به آن‌ها محول شده است را به‌درستی و به‌طور کامل انجام نمی‌دهند.

هنگامی که کودک مبتلا به ADHD یا بیش‌فعالی تشخیص داده می‌شود برای والدین نگرانی‌های زیادی در مورد انتخاب درمان مناسب برای کودکشان ایجاد می‌شود. مناسب‌ترین گزینه درمانی به وضعیت کودک و خانواده بستگی دارد. درمان‌های موجود شامل دارودرمانی و رفتاردرمانی است که در اینجا در مورد درمان دارویی توسط ریتالین صحبت می‌کنیم.

درمان دارویی با قرص ریتالین

داروهای زیادی وجود دارد که می‌توان برای درمان بیش‌فعالی و عدم تمرکز در کودکان استفاده کرد، اما مهم‌ترین آن‌ها ریتالین است. متیل فنیدات و دکس متیل فنیدات فعالیت مغز را افزایش می‌دهند، به‌ویژه در مناطقی از مغز که در رفتار و توجه نقش دارند. این داروها بیشتر برای درمان ADHD در بزرگ‌سالان، نوجوانان و کودکان بزرگ‌تر از ۶ سال استفاده می‌شوند. آن‌ها به‌صورت قرص‌هایی با اثر طولانی و یا اثر کوتاه‌مدت در دسترس هستند. این ماده به روشی متفاوت از محرک‌ها عمل می‌کند، زیرا نور آدرنالین را در مغز افزایش می‌دهد که به نوبه خود پیام‌ها را بین سلول‌های مغز منتقل می‌کند و به افزایش تمرکز کمک می‌کند.

فرق ریتالین با متیل فنیدات

ریتالین، کنسرتا و متیلن همه نام‌های تجاری متیل فنیدات هستند، اما معروف‌ترین آن‌ها ریتالین است. در واقع در مورد فرق ریتالین با متیل فنیدات می‌توان گفت که ریتالین نام تجاری متیل فنیدات است. متیل فنیدات یک محرک سیستم عصبی مرکزی است، بنابراین تاثیر آن در کودکان به دلیل کوچک بودن بدنشان، بیشتر مشخص می‌شود. به این صورت که غلظت بالایی از آن در خون کودکان جریان پیدا می‌کند و درنتیجه در مقایسه با بزرگ‌سالان، اثر بیشتری در کودکان مشاهده می‌شود؛

اما زمانی که غلظت این دارو پس از چند ساعت در خون کودک کاهش می‌یابد این ماده به یک اثر محرک تبدیل می‌شود که در کودک مبتلا به بیش‌فعالی ناگهانی مؤثر به نظر می‌رسد؛ بنابراین ریتالین با رهش پایدار تولیدشده تا اثربخشی کنترلی خود را در کل روز حفظ کند. متیل فنیدات برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ توسط FDA برای درمان نوعی اختلال که بعدها بیش‌فعالی نامیده شد مجوز گرفت. مصرف این دارو از سال ۱۹۹۰، زمانی که ADHD تشخیص داده شد، به طور فزاینده‌ای رایج شده است. در حال حاضر برای درمان شرایط زیر استفاده می‌شود:

اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD): باعث بهبود تمرکز و توانایی یادگیری و کاهش بیش‌فعالی در کودکان می‌شود.

نارکولپسی: این اختلال با افزایش خواب‌آلودگی در طول روز و نیاز ناگهانی به خواب مشخص می‌شود و با داروهای محرک درمان می‌شود، ریتالین در افزایش هوشیاری، فعالیت و بهبود عملکرد مغز موثر است، بنابراین برای جلوگیری از خواب غیرارادی که در آن فرد به زمین می‌افتد استفاده می‌شود.

 عوارض مصرف سوء قرص ریتالین

 اگر ریتالین را بیش از دوز تجویز شده و به دفعات بیشتری مصرف کنید، همچنین اگر این دارو به روش استنشاق و یا تزریق داخل وریدی مصرف شود ممکن است عوارض شدیدی داشته باشد که این عوارض با مصرف کوکائین و آمفتامین برابر است.

عوارض قرص ریتالین برای کودکان

اگرچه ریتالین یک روش درمانی مناسب برای درمان عدم تمرکز است اما می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد از جمله عوارض قرص ریتالین برای کودکان این است که می‌تواند اعتیادآور باشد هنگام شروع درمان بیش‌فعالی با قرص ریتالین عوارضی زودگذر رخ می‌دهد، در صورتی که این عوارض به مدت طولانی باقی بماند باید به پزشک خود مراجعه کنید.

از دیگر عوارض قرص ریتالین در کودکان به‌ویژه در دو سال اول استفاده، کاهش رشد کودک است. این دارو موجب مهار رشد کودکان می‌شود؛ که با پیگیری کودکان ۷ تا ۱۰ ساله مشخص شد؛ زیرا کودکانی که بیش از یک سال از داروی ریتالین – متیل فنیدات – استفاده می‌کردند، ۲ سانتی متر کاهش رشد قدی را تجربه کردند. تخمین زده شده است که رشد وزنی این کودکان حدود ۲.۷ کیلوگرم کمتر از سایر کودکان بوده است، بنابراین استفاده از این دارو برای کودکان زیر ۶ سال خطرناک است و منع مصرف دارد.

بیش‌فعالی یک بیماری مزمن است که بسیاری از کودکان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی اختلالی است که با الگوهای مداوم بی توجهی، بیش‌فعالی و تکانشگری مشخص می‌شود که در رشد طبیعی کودک اختلال ایجاد می‌کند. پس مصرف این دارو در بیشتر مواقع -صرف نظر از عوارض آن- ترجیح داده می‌شود.

 برای جلوگیری از کاهش بیش از حد رشد کودک پزشک معمولاً مصرف قرص را به مدت چند ماه قطع می‌کند تا رشد کودک را در این مدت بررسی کند. در طول این مدت پزشک رشد کودک در زمان مصرف قرص و زمان قطع مصرف قرص را مقایسه می‌کند تا اطمینان حاصل کند که تفاوت زیادی بین آن دو وجود نداشته باشد. به طور کلی برای کاهش عوارض ریتالین حتماً این قرص را تحت نظر و طبق تجویز پزشک مصرف نمایید. قرص ریتالین عوارض مخربی ندارد؛ زیرا فقط توسط پزشک تجویز می‌شود. در ادامه به برخی از عوارض احتمالی مصرف ریتالین می‌پردازیم:

عوارض شایع مصرف ریتالین: کاهش اشتها و کاهش وزن، اختلال در خواب، خشکی دهان، تعریق بیش از حد، سردرد، تحریک‌پذیری، عصبی بودن و درد در ناحیه شکم.

عوارض کمتر شایع قرص ریتالینایجاد اضطراب، حالت تهوع، تپش قلب، افزایش فشارخون، ریزش مو، درد عضلانی، سرگیجه و مشکلات پوستی.

عوارض نادر قرص ریتالین: تیک عصبی، تشنج، تاری دید، مشکلات کبد، اختلالات خونی، واکنش آلرژیک.

نحوه مصرف قرص ریتالین

ریتالین یکی از روش‌های رایج درمان ADHD در کودکان و بزرگ‌سالان است. روش‌های دیگری برای درمان آن وجود دارد که از آن موارد می‌توان به رفتاردرمانی شناختی اشاره کرد. در این بخش در مورد نحوه مصرف قرص ریتالین اطلاعاتی ارائه می‌شود. قرص بیش فعالی ریتالین را باید در اندازه و زمان معین شده توسط پزشک مصرف کرد. برای افزایش تمرکز و یادگیری دانش آموزانی که به نقص توجه مبتلا هستند پزشک معمولا ریتالین تجویز می‌کند. در مورد نحوه مصرف ریتالین برای درس خواندن نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود از جمله:

  • قرص ریتالین را نشکنید و از جویدن آن خودداری کنید.
  • اگر کودک قادر به بلع قرص نیست می‌توانید آن را در مقداری پوره میوه حل کنید و به کودک بدهید.
  • دارو را قبل از ظهر به کودک خود بدهید و به‌گونه‌ای زمان مصرف دارو را برنامه‌ریزی کنید که مصرف آن به ساعات خواب کودک نزدیک نباشد.
  • این دارو را در محیطی خشک و همچنین خنک نگه دارید.

فواید قرص ریتالین

 همان طور که اشاره شد قرص ریتالین برای کودکان بیش‌فعال تجویز می‌شود. افرادی که در کودکی بیش‌فعال بودند در اکثر مواقع در سنین بالاتر کسل و بی انرژی می‌شوند. از جمله فواید قرص ریتالین افزایش انرژی و ایجاد حالت سرخوشی در چنین افرادی است. یکی از فواید قرص ریتالین این است که خواب افراد را کمتر می‌کند. برخی از افراد خواب بیش از حد دارند، مصرف این دارو باعث کمتر شدن خواب چنین افرادی می‌شود. در بیشتر مواقع قرص ریتالین برای درس خواندن کودکان تجویز می‌شود تا باعث افزایش توانایی مغز در یادگیری دروس شود.

مدت ‌زمان اثر قرص ریتالین

قرص ریتالین معمولا تا ۴ الی ۶ ساعت اثر دارد. البته میزان مدت ‌زمان اثر قرص ریتالین در میان کودکان متفاوت است. حتی مقدار داروی مصرفی توسط کودکان برای تأثیرگذاری بهتر باهم تفاوت دارد و نحوه مصرف قرص ریتالین برای درس خواندن کودکان معمولا یک یا دو بار در روز است. این روزها مصرف خودسرانه این دارو به شدت افزایش یافته است.

دانش‌آموزان و دانشجویان برای افزایش انرژی و تمرکز در روزهای امتحان به این قرص روی می‌آورند. همان طور که گفتیم این قرص موجب ایجاد اعتیاد در فرد می‌شود. در صورتی که ترک این دارو به مراتب سخت‌تر از ترک مواد مخدر است. اعتیاد به این دارو زمانی رخ می‌دهد که فرد احساس می‌کند به مصرف دوز پایین از این قرص عادت کرده و نیاز به افزایش دوز مصرفی دارد. در چنین شرایطی فرد بدون رعایت دستور پزشک دست به افزایش دوز مصرفی خود می‌زند که این کار عواقب بدی را برای او به دنبال خواهد داشت.

نحوه عملکرد ریتالین در بدن

ریتالین به طور مستقیم بر قشر مغز تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که تالاموس، دوپامین موجود در سلول‌های عصبی را مجدداً جذب نکند. (دوپامین یک ماده شیمیایی موثر در انتقال عصبی است).

بیش‌فعالی ناشی از اوتیسم و ریتالین

تصمیم‌گیری در مورد شروع مصرف دارو در افراد مبتلا به اوتیسم می‌تواند دشوار باشد. در این بخش می‌خواهیم در مورد ارتباط بین ریتالین و اوتیسم اطلاعاتی ارائه دهیم:

گروهی از مطالعات اخیر به این نتیجه رسیدند که استفاده از ریتالین در طیف وسیعی از علائم در افراد مبتلا به اوتیسم تاثیرات مثبتی داشته است، مانند تکانشگری، بیش‌فعالی، تمرکز و همچنین ارتباطات اجتماعی و خودتنظیمی. همچنین مطالعات نشان داد که درمان طولانی مدت ریتالین به طور متوسط در طول ​​۲۴ ماه برای کودکان و نوجوانان مبتلا به بیش‌فعالی ناشی از اوتیسم موثر است.

چگونه تشخیص دهیم که مصرف ریتالین موثر بوده است؟

پس از روشن شدن رابطه ریتالین با اوتیسم و ​​نقش آن در کاهش علائم بیش‌فعالی و عدم تمرکز در کودکان مبتلا به اوتیسم، چگونه می‌توان مطمئن شد که ریتالین در کاهش این علائم در کودک موثر است؟ در اینجا راهکارهایی وجود دارد که ممکن است به پاسخ این سوال کمک کند:

  • یک هفته زمان در نظر بگیرید و در این مدت جزئیات مربوط به بیش‌فعالی یا مشکل تمرکز فرزندتان را یادداشت کنید، از جمله اینکه چه زمانی، چند وقت یک‌بار و برای چه مدت این رفتار رخ داده است و شدت آن قبل از شروع ریتالین چقدر بوده است.
  • به عادات خواب و اشتهای کودک خود توجه کنید، زیرا این کار به شما این امکان را می‌دهد که ببینید آیا پس از شروع مصرف دارو چیزی تغییر کرده است یا خیر.
  • هنگام شروع مصرف دارو، سعی کنید هیچ چیز دیگری را در برنامه روتین یا درمان کودک خود تغییر ندهید، زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی متوجه هرگونه تغییر در کودک خود شوید.

برای کودکان بالای ۶ سال ممکن است ریتالین برای درمان ADHD تجویز شود. باید دارو را به مقدار دقیق تجویز شده توسط پزشک به کودک خود بدهید. همچنین مهم است که به پزشک کودک خود در مورد سایر عوارض دارویی یا سابقه مصرف دارویی کودکتان اطلاعات کافی بدهید. از مصرف قرص ریتالین بیش از دوز تجویزی پزشک به شدت خودداری کنید چرا که خسارات جبران ناپذیری را به وجود می‎‌آورد.

در مورد اینکه آیا شما از نظر دارویی به ریتالین نیاز دارید یا نه، با پزشک خود صحبت مشورت کنید. همچنین همیشه به مقدار دقیقی که پزشک تجویز کرده است، دارو مصرف کنید. بسته به این که قرص های آزاد شده فوری، قرص‌‎های آزاد شده پایدار یا کپسول‎‌های انتشار طولانی مدت را مصرف می‌کنید، دارو می‎تواند دوز مختلفی داشته باشد و تاثیر متفاوتی روی شما بگذارد. از مصرف قرص ریتالین بدون نسخه و مشورت با پزشک خودداری کنید.

اگر در دو هفته گذشته مهار کننده MAO مصرف کرده اید از مصرف ریتالین خودداری کنید. ممکن است یک اثر متقابل خطرناک ایجاد شود. صدها دارو نیز وجود دارد که به روش‎های مختلف و با قدرت‌‎های متوسط یا خفیف با ریتالین ارتباط برقرار می‎کنند، بنابراین به پزشک خود اطلاع دهید که قبل از شروع درمان با ریتالین چه داروهای دیگری را مصرف می‎کنید.

شرایط عدم استفاده

قرص ریتالین به خاطر محتویاتی که دارد ممکن است حساسیت زا باشد. همچنین در صورت ابتلا به گلوکوم، علائم تورت و سابقه گرفتگی طولانی عضلات نباید ریتالین مصرف کنید. این دارو همچنین می‎تواند علائم استرس یا اضطراب شدید را بدتر کند. همچنین در صورت بروز مشکلات قلبی، فشار خون بالا، تشنج، مشکلات گردش خون، سابقه بیماری روانی مانند افسردگی یا اختلال دو قطبی یا سابقه مشکلات مصرف مواد موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. دوز مصرف دارو برای افراد مختلف بنا به شرایط مختلف متفاوت است. از پارامترهای تاثیر گذار در دوز مصرفی می‎توان به سن و وضعیت درمان اشاره کرد. همچنین دوز مصرفی بسته به نوع قرص متفاوت است. از زیاد و یا کم کردن سر خود دوز مصرفی خود به شدت پرهیز کنید. اگر مدت طولانی از ریتالین استفاده کرده‎اید، برای کنار گذاشتن آن با پزشک مشورت کنید.

قطع مصرف ریتالین به صورت ناگهانی می‎تواند خطرناک باشد. از مصرف ریتالین برای افزایش بازده خود و افزایش تمرکز به شدت خودداری کنید. علائم ترک ریتالین می‎تواند چند ساعت پس از قطع دارو شروع شود و تا چند ماه ادامه داشته باشد. علائم ترک دارو شامل تغییر در ضربان قلب، خلق و خوی افسرده، خستگی، حالت تهوع، عصبی بودن، کابوس ها و اضطراب می‎باشد. در صورت تداوم علائم حتما با پزشک خود تماس حاصل کنید. از آن‎جا که تهیه قرص ریتالین بدون نسخه امکان پذیر نیست ممکن است افراد مختلف اقدام به گرفتن دارو از شما کنند. به هیچ وجه به دیگران دارو ندهید، حتی اگر فکر می‎کنید دارای شرایط یکسانی با شما است.

قرص ریتالین چیست؟

زمان تاثیر دارو

زمان تاثیر قرص ریتالین بستگی به نوع قرص و همچنین مقدار مصرف آن دارد. قرص فوری معمولا بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بعد از مصرف شروع به تاثیر می‎کند و اثرات آن تا ۸ ساعت پس از مصرف نیز ادامه دارد. اما اگر فراموش کردید که دوز را مصرف کرده‎‌اید یا نه چه کار باید کنید؟ اگر دیرتر از ساعت ۶ بعد از ظهر است مصرف دوز را فراموش کنید و تا مصرف بعدی صبر کنید. اگر قبل از ساعت ۶ بعد از ظهر است، هنگام یادآوری دوز را مصرف کنید. با این حال، هرگز نباید دوزهای اضافی از دارو را مصرف کنید تا دوزهای از دست رفته را جبران کنید.

تاثیرات جانبی

در حقیقت عوارض ناشی از مصرف ریتالین به دو دسته شایع و نادر تقسیم می‎شود. از عوارض جانبی شایع مصرف ریتالین می‌‎توان به سردرد، حالت تهوع، استفراغ، بی‎خوابی، کاهش اشتها و خشک شدن دهان باشد. عوارض جانبی نادر شامل ضربان سریع قلب، درد مفاصل، بثورات پوستی، تب، مدفوع سیاه، خون در ادرار، تاری دید، گرفتگی عضلات، برون دهی صوتی، کبودی غیر معمول یا پوسته پوسته شدن پوست باشد. در صورت مواجهه با چنین عوارضی سریعا با پزشک خود تماس حاصل کنید.

مصرف برای زنان باردار و شیرده

هیچ مطالعه کنترل شده‌‎ای در مورد تاثیر ریتالین بر روی بارداری انسان وجود ندارد. توصیه می‎شود که در دوران باردای از قرص ریتالین استفاده نشود. امکان انتقال دارو از طریق شیر مادر به کودک وجود دارد. در صورت باردار بودن قضیه را حتما با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

منبع : ایده آل مگ

دکمه بازگشت به بالا