گردن گوسفندی برای چند نفر است؟

طرز تهیه یک نوع خورش گردن گوسفند با آلو

خورش گردن گوسفند، غذایی بسیار لذیذ است و وجود آلو در این خورش خوشمزگی آن را دو چندان می کند.به نقل از فروشگاه محصولات گوشتی الوگوشت؛ با گوشت گردن، غذا های خوشمزه زیادی می توان تهیه کرد و شما در این مقاله با طرز تهیه یک نوع خورش گردن گوسفند با آلو و نکات خرید گوشت فرآوری شده آشنا خواهید شد.

به جرأت می توان گفت که لذیذترین قسمت گوشت گوسفندی گردن آن است و با آن می توان خوشمزه ترین غذا ها مانند خورش ماست مخصوص اصفهان، چلو گوشت مجلسی، و انواع خوراک را تهیه کرد. گوشت گردن گوسفند یکی از قسمت های مقوی و کم چرب است که حاوی مقادیر زیادی امگا 3 و پروتئین مفید برای بدن بوده و از نرمی و طعم عالی نیز برخوردار است. گوشت گردن گوسفند را می توان در انواع خورش استفاده نمود. یکی از خورش های خوشمزه و مجلسی، خورش گردن گوسفند با آلو است که به عنوان نهار یا شام و در میهمانی ها سرو می شود. در این مقاله شما را با طرز تهیه این خورش و خواص بی نظیر آن آشنا می کنیم.

این غذا برای 3 نفر مناسب است، زمان آماده سازی مواد 15 دقیقه، و زمان انتظار و پخت حدود 2 ساعت است.

مواد لازم برای تهیه خورش گردن گوسفند با آلو:

گردن گوسفند 600 گرم پیاز بزرگ 1 عدد سیر 1 حبه روغن 2 قاشق غذاخوری چوب دارچین 1 عدد برگ بو 1 عدد رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری رب انار 1 قاشق غذاخوری آلو بخارا 1 فنجان زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه خورش گردن گوسفند با آلو:

پیاز را پوست گرفته و ریز خرد کنید، سپس آن را با کمی روغن سرخ کنید.

یک حبه سیر را له کنید و به پیاز اضافه کنید، کمی با هم تفت دهید و سپس کمی زردچوبه به آن اضافه کنید.

گردن را به پیاز و سیر اضافه کنید و با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و آب آن کشیده شود.

فلفل، چوب دارچین و برگ بو را به مواد اضافه کرده و در حد دو سه دقیقه با حرارت ملایم تفت دهید.

3 لیوان آب جوش به مواد اضافه کرده و هم بزنید، درب قابلمه را ببندید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت بپزد.

آلو ها را خوب بشویید و به مدت نیم ساعت در آب خیس کنید. سپس در آبکش بریزید تا آب آن گرفته شود.

وقتی گوشت نیم پز شد، آلو را به آن اضافه کنید و برگ بو و دارچین را از آن خارج کنید.

در یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و رب گوجه فرنگی را در آن تفت دهید تا رنگ آن قرمز شده و بوی خامی آن گرفته شود.

وقتی گوشت کاملا پخت، نمک، رب انار و رب گوجه تفت داده شده را به آن اضافه کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت خورش جا بیفتد.

خورش را در ظرف مناسب بکشید و با برنج سرو کنید.

خواص آلو:

در این مطلب طرز تهیه خورش گردن گوسفند با آلو ارائه شد که غذایی بسیار مغزی است و دارای خواص زیادی می باشد. از خواص آلو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلوی مورد استفاده در این غذا منبع آنتی اکسیدان است و مقادیر زیادی از ترکیبات فنلی و بتاکاروتن دارد که با خنثی کردن رادیکال های آزاد اکسیژن از رسوب چربی در رگ ها و بروز بیماری های قلبی عروقی می کاهد و احتمال تولید سلول های سرطانی در بدن را کاهش می دهد.
  • آلو دارای فیبر زیادی است و برای کنترل قند خون، جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است و سوربیتول موجود در آن خاصیت ملین دارد.
  • آلو منبع پتاسیم است و می تواند در کنترل فشار خون موثر باشد.
  • آلو مقدار زیادی فیبر دارد که رشد و تکثیر باکتری های مفید را افزایش می دهد و از رشد باکتری های مضر در روده جلوگیری می کند. تخمیر فیبر در روده باعث تولید اسید بوتیریک می شود که برای سلول های روده انرژی تولید می کند و منجر به حفظ سلامتی دستگاه گوارش می شود.
  • آلو منبع آهن گیاهی است و از کم خونیباقالی پلو با گردن یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که در مجالس خاص سرو می شود، برای مشاهده این در ادامه با همراه باشید.
مواد لازم برای 4 نفر
گردن کامل گوسفندی 1 عدد
پیاز 2 عدد بزرگ
برگ بو 4 عدد
سیر 2 حبه
چوب دارچین 2 تکه
رزماری 4 شاخه
زعفران دم کرده ½ فنجان
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

دستور پخت گردن گوسفندی

مرحله اول

برای تهیه ابتدا پیاز ها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم و در یک قابلمه مناسب به همراه کمی روغن تفت می دهیم تا سبک شوند، سپس سیرها را با رنده ریز رنده کرده و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

سیرها را در حدی تفت می دهیم که عطرشان بلند شود، سپس گردن گوسفندی را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا سرخ شود، سپس زعفران دم کرده را به همراه رزماری، برگ بو، چوب دارچین و مقدار کمی فلفل سیاه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله یک لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گردن با حرارت بسیار ملایم بپزد. توجه داشته باشید که برای پخت غذاهایی مثل گردن به روش رستورانی باید حوصله به خرج داد.

مرحله چهارم

حدود 4 تا 5 ساعت زمان برای پخت گردن زمان نیاز است. به هیچ وجه به جای چوب دارچین از پودر دارچین نباید استفاده کنیم چون رنگ غذا را تیره و کدر می کند. در حین پخت گردن هر یک ساعت یک بار باید به ان سر بزنیم.

مرحله پنجم

چون آب موجود در قابلمه کم است باید هر یک ساعت یک بار به غذا سر بزنیم و با ملاقه از آب موجود در قابلمه روی گردن بریزیم تا خشک نشود. در یک ساعت پایانی که گردن تقریبا پخته است می توانیم نمک غذا را اندازه کنیم.

مرحله ششم

توجه داشته باشید که گردن باید با آب کم پخته شود تا خوشمزگی اش حفظ شود، در صورتی که احساس کردیم آب موجودر در قابلمه کم است می توانیم به مروز یک لیوان دیگر آب جوش به قابلمه در بازه های زمانی مختلف اضافه کنیم.

مواد لازم برای 4 نفر
برنج 4 پیمانه
باقالی 2 پیمانه
شوید خشک 1 پیمانه
کره 100 گرم
دارچین ½ قاشق غذاخوری
نمک و روغن به مقدار کافی

دستور پخت باقالی پلو

مرحله اول

برای تهیه ابتدا برنج را نسبت به نوع ان با آب ولرم می خیسانیم، سپس داخل یک قابلمه مناسب تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید، سپس باقالی ها را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

زمانی که باقالی ها را اضافه کنیم آب جوش چند لحظه از حالت جوشیدن خارج می شود و باید کمی صبر کنیم تا دوباره به نقطه جوش برسد. پس از اینکه آب مجددا شروع به جوشیدن کرد برنج خیسانده شده را به همراه 2 قاشق غذاخوری نمک به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا برنج را کمی هم می زنیم تا به هم نچسبند، سپس صبر می کنیم تا برنج از حالت خاتمی خارج شود و کمی نرم شود، سپس آنرا داخل آبکش می ریزیم و با آب معمولی می شوییم تا نمک اضافی موجودر برنج شستشه شود.

مرحله چهارم

قابلمه ای که برای پخت باقالی پلو در نظر گرفته ایم را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم، سپس به دلخواه برای ته دیگ از نان لواش یا سیب زمینی اسلایس شده استفاده می کنیم و در ته قابلمه می چینیم.

مرحله پنجم

حالا با یک لایه برنج روی ته دیگ را می پوشانیم، سپس کمی شوید خشک روی برنج می پاشیم و به همین ترتیب ادامه می دهیم تا شوید و برنج تمام شوند و قابلمه پر شود. حالا روی درب قابلمه دم کنی قرار می دهیم و حرارت را زیاد می کنیم.

مرحله ششم

پس از اینکه داخل قابلمه به خوبی بخار جمع شدف حرارت زیر قابلمه را کمی می کنیم و اجازه می دهیم باقالی پلو به مدت یک ساعت دم بکشد. پس از اینکه برنج دم کشید کره را با پودر دارچین مخلوط می کنیم و روی برنج می ریزیم.

منبع:

youtube.com

دکمه بازگشت به بالا