دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

ساختار قالب تونلی فرم ( تونل فرم ) چگونه است؟

قالب تونل فرم چیست و چه اجزایی دارد؟

یکی از جدید ترین روش های ساخت تونل است که می تواند در تمامی شرایط اقلیمی و جغرافیایی و با در نظر گرفتن تمامی شرایط و محدودیت ها تونل هایی بسیار ایمن و مطمئن بسازد. در این روش ساخت تونل از اجزای مختلفی از جمله قالب های محدود کننده سقف، تراس و براکت های بیرونی، قالب های عمودی دیوار، قالب های سقف، قالب های دیوار انتهایی، بازشو های درب، پنجره و سقف، رامکا، لندینگ های راه پله و چال آسانسور و غیره استفاده می شود.

سیستم قالب تونل فرم مجموعه ای از قالب های یکپارچه است که به مهندس سازه این اجازه را می دهد که دیوارها و سقف سازه خود را در محیط های بیرونی و با دقت و اندازه بسیار بالا ساخته و سپس آن را در سازه اصلی مورد استفاده قرار دهد. این مساله سرعت کار پیمانکار را بسیار بالا برده و به وی این اجازه را می دهد که بتن ریزی سقف و دیوارهای سازه را تنها در یک سیکل یک روزه بسازد.

در حالت مقایسه جالب است بدانید این روش ساخت تونل نسبت به روش لارج پنل با کیفیت تر و سریع تر انجام می شود. جالب است بدانید از سیستم قال تونل فرم نه تنها برای ساخت تونل های مختلف بلکه برای ساختمان هایی که طراحی آن ها به روش ساختمان های سلولی است، نیز استفاده می شود. در واقع منظور از ساختمانهای سلولی، ساختمانهایی بزرگ با اتاقها و سیستم هایی مشابه مانند مدارس، زندان ها، بیمارستان ها، هتل ها و غیره است. در این روش دیوارها، سقف و طراحی اتاق های سازه مشابه بوده و می توان از قالب های یکسان برای ساخت آن ها استفاده کرد. همین طور که در بالا نیز اشاره شد، این روش ساخت سرعت را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد.

مراحل استفاده از قالب تونل فرم برای ساخت سازه

قبل از آنکه پیمانکار اقدام به ساخت سازه به خصوص تونل هایی برای صنعت راه سازی، راه آهن و یا آب و فاضلاب کند، باید به مهم ترین مساله یعنی طراحی در بدترین شرایط اقلیمی و جغرافیایی توجه ویژه معطوف دارد. هنگامی که یک مهندس طراح، قصد طراحی یک سازه برای مثال یک تونل را دارد، باید برای تمامی موارد سخت ترین و بدترین حالت ممکن را در نظر گرفته و سپس بر مبنای آن اقدام به طراحی کند. برای مثال تصور کند شرایط جوی در بدترین حالت خود است؛ همزمان تعداد ماشین های داخل تونل حداکثر بوده و تمامی ماشین ها در حال بوق زدن هستند!

با در نظر گرفتن این شرایط و طراحی برای ایمنی مهندس سازه می تواند اطمینان خاطر دهد که سازه مقاومت لازم را داشته و ایمن خواهد بود. اما از روش قالب فرم تونل به چه شکل برای ساخت تونل استفاده می شود؟ در زمان اجرای این روش ساخت سازه، سازه تونل با یک بتن که فضای خالی میان قالب ها را پر می کند تشکیل خواهد شد. این قضیه باعث می شود سازه در تمامی قسمت ها یکپارچه و صاف باشد.

با گذشت هر 24 ساعت قالب ها جابجا شده، عملیات ساخت در قسمت جلوتری انجام شده و تونل در بخش جدیدتری ساخته می شود. بعد از تکمیل این بخش از ساخت، قالب ها به سقف انتقال یافته و مراحل ساخت آن انجام می شود. علاوه بر ساخت تونل، این نوع قالب ها توانایی ساخت سازه هایی تا 40 طبقه را نیز به شکل کاملا اصولی و دقیق دارند.

ویژگی های قالب تونل فرم چگونه باید باشد؟

مساله مهم در ساخت این نوع از قالب ها توجه به ابعاد آن ها با توجه به پروژه مورد نیاز است. این قالبها با توجه به نیاز به شکلهای مختلفی مانند دایره ای، مربع یا مستطیل و نعل اسبی ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به شرایط سختی که این قالب ها در آن قرار گرفته و فشارهای زیاد ناشی از بتن ریزی که تحمل می کنند، عملکرد آن ها باید به گونه ای باشد که در اثر تکرار پذیری کیفیت و عملکرد استاندارد خود را از دست ندهند.

از طرف دیگر این قالب ها باید به شکلی طراحی شوند که جابجایی و باز و بسته کردن آن ها در نهایت سهولت انجام شود. آخرین نکته نیز آنکه قالب ها باید به گونه ای ساخته شوند که در تونل کم ترین فضای ممکن را اشغال کنند.

مزایای استفاده از قالب تونل فرم

شاید بتوان اصلی ترین مزایای استفاده از قالب تونل فرم را کاهش زمان ساخت و هزینه های مصرفی بیان کرد. استفاده از این روش ساخت به طور میانگین می تواند تا 15 درصد هزینه ها و تا 25 درصد زمان ساخت سازه را کاهش دهد.

پیمانکار می تواند از آن در پروژه های مختلف استفاده کرده و به آن به چشم یک سرمایه ماندگار نگاه کند.

این قالبها در استفاده از نیروی انسانی صرفه جویی کرده و پروژه را با تعداد بسیار کمتری نسبت به روشهای دیگر به اتمام می رسانند.

مراحل نازک کاری و معماری داخلی ساختمان به دلیل ایجاد سطوح بسیار صاف، هم شکل و یک پارچه از مراحل ساخت سازه حدف می شود.

ساخت سازه با استفاده از این روش را علاوه بر یک پروژه ساخت می توان یک پروژه صنعتی نیز در نظر گرفت که بازدهی و سرعت مجموعه پروژه را افزایش می دهد.

به دلیل یکپارچه بودن بتن ریزی، دیوارها و سقف در برابر مشکلات احتمالی مانند آتش سوزی و یا زلزله مقاوم تر هستند.

استفاده از این روش ساخت سازه به کارگیری اجزای دیگر مانند چوب، مفتول، آهن آلات، میخو غیره را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

سیستمی به نام فرم، یکی از روش هایی است که برای اجرای ساختمان هایی با سیستم دیوارهای باربر و سقف های بتنی استفاده می شود. معمولاً به آن تونلی می گویند؛ زیرا سقف و دیوارها به طور همزمان به صورت سلولی قالب گیری می شوند. در سیستم ساخت تونل، دیوارها و سقف های بتن آرمه به طور همزمان تقویت، قالب گیری و بتن ریزی می شوند. این روش رفتار لرزه ای مجموعه سازه را از نظر سرعت و کیفیت اجرا و عملکرد سازه و یکپارچگی اجزا و اتصالات آن ها بهبود می بخشد.

مونتاژ قالب تونل فرم

یکی از مهم ترین مراحل بعد از طراحی و ساخت قالب های تونلی فرم بحث مربوط به مونتاژ این قالب ها هست. یکی از عوامل اصلی برای عملکرد بهتر و کارآمدتر قالب تونل فرم، مونتاژ صحیح این نوع قالب است .  استفاده از برنامه ریزی و تیم مونتاژ حرفه ای قالب تونل برای افزایش عمر مفید قالب تونلی و کاهش خطاهای بتن در سازه ها مهم هست. این کار بخشی از فرآیند کاهش هزینه ها و زمان اتمام پروژه است.

تولید قالب تونل فرم

قالب تونل فرم، سیستم قالب های تونلی در پروژه های بتنی که دیوارها و سقف ها در یک مرحله اجرا می شوند
در نتیجه یک ساختار منظم یکپارچه ایجاد می شود، بسیار کارآمد است و دارای مزایای زیر است:
1- کاهش چشمگیر زمان ساخت پروژه،
کاهش هزینه ها، صرفه جویی در منابع انسانی و نیروی کار وعدم نیاز به سرمایه بلندمدت از نظر کاهش زمان ساخت
2- بهبود کیفیت سازه،
حذف عملکرد اتصالات و معماری داخلی و ایجاد ابعاد داخلی دقیق و منظم و کیفیت و دقت بالا از مزایای این سیستم قالب بندی است.
3- مقاومت قالب تونل فرم
در برابر زلزله و آتش سوزی بسیار مقاوم می باشد؛ زیرا بخشی از دیوارها و سقف آن بتن ریزی شده است.

نگاهی به تاریخچه قالب تونلی فرم

این نوع قالب 40 سال است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. ساخت این گونه سازه های بتنی از 40 سال پیش تا به امروز به صورت انبوه در سراسر جهان انجام می شود و در حال حاضر بازنگری های فنی توسط قالب سازان در حال انجام است. آخرین نسخه این سیستم در سال 2007 در ترکیه به ثبت رسید و در کشورهایی که با مشکل زلزله مواجه هستند، این سیستم از دیرباز یکی از بهترین راه ها برای ساخت سازه های صنعتی بوده است.

در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ترکیه، مالزی و با ساخت آسمان خراش ها، استفاده از این روش بسیار دوگانه تلقی شد و توانست پروژه های بسیار خوبی را ارائه دهد. این روش مانند سایر روش های صنعتی بر اساس چهار معیار صرفه جویی در زمان، صرفه جویی در هزینه، بهبود کیفیت و ایمنی کارگران مورد توجه قرار می گیرد. در واقع با همکاری سرمایه گذاری مسکن و مرکز تحقیقات معماری مسکن، اطلاعات فنی مرتبط با فناوری ساخت قالب های بلندمدت می تواند ارزیابی دقیقی ایجاد کند که این سیستم ها یکی از 15 فناوری جدید و برتر هستند.

کاربرد قالب تونلی فرم چیست؟

قالب تونل فرم فقط برای پروژه های انبوه سازی مناسب است و برای پروژه های کوچک قابل توجیه نیست. استفاده از فناوری جدید (قالب تونلی) در زمینه ارتقای کمی و کیفی مسکن با رعایت استانداردهای فنی صنعت مسکن و ساختمان و مقررات ملی ساختمان در برنامه توسعه ملی و استفاده از بهترین روش ها ضروری است. تعداد طبقات موجود در این روش 8-10 طبقه هست. با قالب تونل فرم، هزینه تکمیل اسکلت، دیوارها و پوشش های داخلی در مقایسه با روش های سنتی برای اسکلت های بتنی و فلزی کمتر از 19٪ و 38٪ است.

قیمت قالب تونلی فرم

به نظر می رسد در نگاه اولیه قالب تونل فرم قیمت بیشتری نسبت به سایر محصولات داشته باشد، اما در واقع این محصول در محاسبه سرعت اجرای پروژه و کاهش نیروی کار، استفاده از تجهیزاتی مانند جرثقیل بسیار مقرون به صرفه تر است و متوجه خواهید شد که این یک پروژه انبوه سازی است. برای اطلاعات فنی دقیق و قیمت روز قالب تونلی با دفتر فنی شرکت ما تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

سیستم قالب تونل فرم برای هر پروژه قابل انطباق و راحت هست. تکرارپذیری این سیستم قالب بندی خاص و استفاده از پانل های پیش ساخته و مش بندی ها برای تقویت بتن کل فرآیند ساخت را ساده می کند و باعث ایجاد یک فرآیند سریع می شود. در ایران به دلیل ساخت مسکن مهر و رونق مسکن دولتی استفاده از سیستم های قالب های تونلی فرم رواج بیشتری پیدا کرده است. شرکت قالب گستر سپنتا طراح ساخت انواع قالب های تونلی است. برای اطلاع از سایر قالب های تولیدی به وب سایت در قسمت محصولات مراجعه فرمایید.

منبع:

یوتیوب

رضا زنگنه

متخصص ونویسنده محتوای متنی وبسایت
دکمه بازگشت به بالا