سلامتی و پزشکیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

آشنایی با کاربردهای گسترده گلیسیرین و خواص معجزه آسای آن

فواید خرید گلیسیرین + معرفی بهترین مرکز فروش انواع گلیسیرین

این روزها نام گلیسیرین روی بسیاری از محصولات مشاهده می‌شود. گلیسیرین ماده‌ای شیرین، شفاف، بی‌رنگ و بدون بو است که انواع مختلفی دارد و به راحتی در آب حل می‌شود‌. انواع گلیسیرین شامل گلیسیرین خوراکی و صنعتی است. گلیسیرین خوراکی از چربی‌های گیاهی روغن سویا، روغن نارگیل و روغن خرما استخراج می‌شود. میزان خرید گلیسیرین خوراکی به منظور کاربرد فراوان در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی بسیار بالا است.

گلیسیرین صنعتی نیز به عنوان یک الکل قند ساده توسط کارخانه‌های تولیدکننده مواد شیمیایی به صورت مصنوعی به وسیله نفت تولید می‌شود و در صنایع مختلفی مانند تولید رنگ خودرو،‌ خمیر ‌کاغذ، صنعت کشاورزی، صنایع نظامی، صنعت فیلم‌سازی و غیره کاربرد دارد. برای خرید گلیسیرین خوراکی باید به دنبال یک مرکز خرید و فروش مواد شیمیایی معتبر باشید. در این مقاله قصد داریم به فواید خرید گلیسیرین خوراکی و خرید متیلن کلراید اشاره کنیم و در انتها بهترین مرکز فروش انواع گلیسیرین را معرفی کنیم.

گلیسیرین خوراکی چیست؟

گلیسیرین خوراکی که آن را با نام گلیسرول هم می‌شناسند، نوعی الکل قندی مایع و شفاف، بدون بو و شیرین است که در بیشتر چربی‌های طبیعی گیاهی و حیوانی وجود دارد. برای تهیه گلیسیرین گیاهی از روغن‌ گیاهانی مانند هسته خرما، نخل، نارگیل و سویا استفاده می‌شود و گلیسیرین حیوانی را از چربی طبیعی حیوانات استخراج می‌کنند. میزان کالری این ماده از شکر کمتر بوده، اما کالری آن نسبت به الکل‌های قندی دیگر بیشتر است.

با خرید گلیسیرین خوراکی از این ماده می‌توان به عنوان شیرین‌کننده، حل‌کننده و رقیق‌کننده در تولید محصولات غذایی مانند آدامس، شیرینی، کیک، آب‌نبات نرم، نوشیدنی‌های مختلف، فوندانت، غذاهای رژیمی، تولید داروهای قلبی، شربت ضد سرفه، داروی بیهوشی و شیاف، تولید مواد آرایشی و بهداشتی مانند محصولات پوست و مو، خمیر دندان، دهانشویه، کرم، شامپو و غیره استفاده کرد.

معرفی کاربردهای گلیسیرین خوراکی در صنایع مختلف

·         خرید گلیسیرین خوراکی برای مصرف در صنایع غذایی

در صنایع غذایی مختلف استفاده گسترده‌ای از گلیسیرین خوراکی می‌شود. هر قاشق چای‌خوری گلیسیرین حاوی 27 کیلوکالری انرژی است‌ و استفاده از آن برخلاف قند پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد. این ماده برای تولید انواع نوشیدنی مانند نوشابه‌های گازدار و مواد غذایی مانند شیرینی، شکلات، فوندانت، ماکارونی، رشته فرنگی، آدامس و غیره کاربرد دارد و با جذب رطوبت به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی و جایگزین قند به حفظ کیفیت غذاها کمک شایانی می‌کند.

این ماده در تولید غذاهای کم‌چرب نقش یک حجم‌دهنده را دارد و اضافه کردن آن به مواد لبنی مانند بستنی، خامه و ماست از یخ زدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. مصرف گلیسیرین خوراکی به عنوان یک افزودنی غذا هیچ ضرری برای کودکان و بزرگسالان ندارد؛ اما پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌های باردار از گلیسیرین خوراکی در تغذیه روزانه خود استفاده نکنند. در افرادی که به روغن نارگیل یا روغن خرما حساسیت دارند، مصرف گلیسیرین ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود. به طور کلی زیاده‌روی در مصرف این ماده به اسهال منجر خواهد شد.

·         خرید گلیسیرین خوراکی برای مصرف در صنایع دارویی

افرادی که در صنعت داروسازی فعالیت دارند با خرید گلیسیرین خوراکی از مراکز خرید و فروش مواد شیمیایی معتبر از این ماده در تولید داروهای خوراکی، تزریقی، موضعی، قطره‌های چشمی و گوشی مانند شیاف‌های ضد یبوست، داروهای پیشگیری‌کننده از آلرژی، شربت‌های سرماخوردگی مانند اکسپکتورانت، خمیر دندان، دهان‌شویه، قرص‌ سرماخوردگی و غیره استفاده می‌کنند.

گلیسیرین خوراکی به شکل قطره می‌تواند برای درمان گرفتگی گوش و نرم شدن ترشحات داخل گوش، درمان آفت و زخم‌های دهانی، کاهش فوری فشار چشم، درمان زخم و بریدگی سطحی کاربرد مفیدی داشته باشد. این ماده پس از آب مقطر به عنوان پرمصرف‌ترین ماده‌ در صنعت داروسازی به شمار می‌رود. جالب است بدانید که برای حفظ اسپرم‌ها و گلبول‌های قرمز و جلوگیری از یخ زدن آن‌ها در بانک‌های خون یا اسپرم از گلیسیرین استفاده می‌کنند.

·         خرید گلیسیرین خوراکی برای استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی

گلیسیرین خوراکی برای تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و مراقبتی کاربرد فراوانی دارد. از مهم‌ترین کاربردهای خرید گلیسیرین خوراکی در صنایع آرایشی و بهداشتی می‌توان به تولید کرم‌های مرطوب کننده، کرم‌های زیر چشم، رنگ موها، صابون‌ها، رژ لب، شامپوها، دئودرانت و غیره اشاره کرد. پس از آب و رایحه‌ها سومین ماده پرمصرف در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی گلیسیرین خوراکی است.

خرید گلیسیرین خوراکی برای سلامت پوست و مو چه فوایدی دارد؟

 یکی از مهم‌ترین کاربردهای گلیسیرین خوراکی این است که به عنوان مرطوب‌کننده پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده ارزشمند یکی از بهترین آبرسان‌های پوستی است که به نرمی و لطافت پوست کمک می‌کند. افرادی که دارای پوست خشک هستند همواره به دنبال یک مرطوب‌کننده با کیفیت می‌گردند. این افراد با خرید گلیسیرین خوراکی می‌توانند طراوت، شادابی و رطوبت از دست رفته پوست خود را بازگردانند. استفاده از ترکیب گلیسیرین و گلاب به عنوان یک تونر مناسب روی پوست به از بین بردن لک‌های پوستی و کنترل سطح PH آن کمک زیادی می‌کند. به طور کلی استفاده از گلیسیرین خوراکی سبب می‌شود که افراد پوستی نرم، شفاف و صاف داشته باشند.

یکی دیگر از فواید گلیسیرین خوراکی کمک به درمان ترک‌های ایجاد شده روی پاشنه پا است. برای تأثیر بهتر گلیسیرین روی ترک‌های پا ابتدا باید پاها با آب ولرم، صابون و سنگ پا به خوبی شسته شوند، به طوری که تمام سلول‌های مرده پوست از پا جدا شوند. پس از خشک کردن پاها مقداری گلیسیرین خوراکی به پاها مالیده می‌شود تا به خوبی جذب پوست شود.

از گلیسیرین خوراکی برای درمان اگزما، سوختگی‌های پوستی، نیش حشرات موذی، زخم بستر، بثورات و پسوریازیس نیز به صورت موضعی استفاده می‌شود. ترکیب گلیسیرین با مقداری آب‌لیمو و شکر برای سفید کردن تیرگی‌هایی که در پوست زانو و آرنج به وجوده آمده نیز مفید است.

تقویت ناخن‌ها یکی دیگر از فواید خرید گلیسیرین خوراکی به شمار می‌رود. برخی از بانوان همواره ناخن‌های خود را لاک می‌زنند. ناخن‌ها به مرور زمان دچار خشکی و شکنندگی می‌شوند. در چنین شرایطی می‌توان از گلیسیرین به عنوان یک تقویت‌کننده و مرطوب‌کننده ناخن استفاده کرد و تأثیر شگفت‌انگیز آن را بعد از مدتی مشاهده کرد.

برای درمان خشکی موها نیز می‌توان از گلیسیرین خوراکی استفاده کرد. پس از تهیه این ماده آن را با مقداری آب ترکیب کرده و روی موها اسپری می‌کنند تا باعث برطرف شدن خشکی، نرم شدن موها و خوش حالت‌تر شدن تارهای مو شود. کسانی که موی فری دارند، قبل از استحمام می‌توانند مقداری گلیسیرین خوراکی به موهای خود بزنند.

گلیسیرین صنعتی چه کاربردهایی دارد؟

گلیسیرین صنعتی نیز مانند انواع خوراکی در صنایع متنوعی کاربرد دارد. از این ماده در صنعت رنگ‌سازی و تولید رنگ روغن، ساخت ضد یخ خودرو، بهبود بذرها و نهال‌ها و همچنین کمک به انعطاف‌پذیری شاخ و برگ گیاهان در صنعت کشاورزی، ساخت مواد منفجره در صنایع نظامی، در صنعت فیلم سازی برای تصویربرداری از صحنه‌هایی که به قطرات آب نیاز دارند و برای روغن‌کاری ابزار آلات جهت پیشگیری از آسیب و سایش چرخ‌‌دنده‌ها و افزایش طول عمر ابزارآلات استفاده می‌شود. در ادامه به کاربردهای صنعتی گلیسیرین بصورت جامع تر پرداخته شده است:

·         استفاده از گلیسیرین در رنگ سازی

گلیسیرین تصفیه شده درجه یک صنعتی به منظور رزین سازی (رزین آلکید) و رنگ سازی به کار می رود. همچنین از گلیسیرین درجه دو که از تصفیه پساب‌های کارخانجات صابون‌سازی به دست می‌آید و دارای رنگ زرد است، برای ساختن ضد زنگ و رنگ های کدر استفاده می‌شود. رنگ‌های روغنی با حل کردن رنگ دانه در ترکیبات گلیسیرین همانند استر گلیسیرین با اسیدهای چرب (لینولنیک و اسید اولئیک) تولید می‌شود.

·         کاربرد گلیسیرین به عنوان ضد انجماد

به علت پیوند قوی هیدروژنی بین مولکول‌های گلیسرول و آب، و پایین بودن دمای انجماد آن، گلیسیرین میتواند منجر به تاخیر در تشکیل یخ شود؛ بنابراین به علت پایین بودن دمای ذوب (حدود 37.8- درجه سلسیوس مربوط به محلوط 70% گلیسرول در آب) از آن به عنوان ضد یخ در روز های سرد زمستان در خودرو استفاده می شود. گلسیرول در آزمایشگاه در دمای زیر 0 درجه سانتی گراد برای واکنش‌های آنزیمی نگهداری می‌شود.

·         استفاده از گلیسیرین در صنایع نظامی

از گلیسیرین در تهیه نیترو گلیسیرین که جز ماده اساسی مواد منفجره (دینامیت، ژلیگنیت و کوردیت) است؛ استفاده می‌شود.

·         کاربرد گلیسیرین در صنعت فیلم

در هنگام تصویربرداری از صحنه‌هایی که حاوی آب است برای جلوگیری از خشک شدن سریع قطرات آب از گلیسیرین استفاده می‌شود.

·         کاربرد گلیسیرین در روغن کاری ابزارآلات

برای جلوگیری از سایش زودرس و آسیب رسیدن به چرخ دنده‌های داخلی، گلیسیرین را در فضای خالی ابزالات ریخته می‌شود و این سبب طول عمر و عملکرد بهتر ابزار الات می‌شود.ن‌کاری ابزار آلات جهت پیشگیری از آسیب و سایش چرخ‌‌دنده‌ها و افزایش طول عمر ابزارآلات استفاده می‌شود.

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین در واقع یک trihydroxy sugar alcohol است که در چربی های طبیعی گیاهی و حیوانی یافت می شود. از نظر فیزیکی این ترکیب یک مایع شفاف با ویسکوزیته ی بالا و مزه ای شیرین است و میزان حلالیت بسیار بالایی هم در آب و هم در الکل ها دارد و خود آن نیز یک حلال فوق العاده برای بسیاری از مواد و ترکیبات است.

حال گلیسرول چیست ؟ شکل خالص گلیسیرین را با نام گلیسرول نیز می شناسند. زمانی که این ترکیب به صورت موضعی بر روی پوست بدن قرار می گیرد, این توانایی را دارد که با انتقال رطوبت از لابه های میانی پوست به لایه های زیرین آن, بخش های زیرین پوست را نیز مرطوب و دی هیدرات کند. این واکنش به دلیل خواص هیگروسکوپیک گلیسیرین اتفاق می افتد که اجازه می دهد رطوبت را از سایر منابع نیز جذب کند.

به منظور انجام هر چه بهتر فرایند جذب گلیسیرین بر روی پوست, عموما آن را به جای آن که به صورت خالص استفاده کنند, با یک سری مواد دیگر نیز ترکیب می کنند.  در کنار خواص مرطوب کنندگی آن, از گلیسیرین هم چنین به منظور کمک به حفظ سلامت پوست و درمان مشکلات پوستی نیز استفاده می کنند. هم چنین از آن در ترکیبات دارویی بیشماری و یا افزونه های مواد غذایی به دلیل خواص امولسیفایر , شیرین کنندگی و نرم کنندگی آن استفاده می کنند.

گلیسیرین را می توان از منابع متنوعی تهیه کرد.

·         چربی های حیوانی:

Glycerin را می توان از ترکیب چربی های حیوانی با یک محلول قلیایی قوی تهیه کرد. در طی این فرایند مولکول های تری گلیسرید اسید که شامل زنجیره اسیدهای چرب و گلیسرول هستند, می شکنند. از این روش عموما در طی فرایند تولید صابون و شمع استفاده می کنند که در این شرایط Glycerin به عنوان یک محصول جانبی این مواد تولید می شود.

·         چربی های گیاهی:

اگرکه شما به دنبال جایگزینی برای Glycerin با پایه حیوانی هستید, می توانید از چربی های گیاهی استفاده کنید. مانند گلیسیرین هایی که از روغن پالم و روغن نارگیل بدست می آیند. پروسه ی استخراج Glycerin از منابع گیاهی تقریبا مشابه با استخراج Glycerin از منابع حیوانی آن است.

البته یک شیوه ی سنتز آزمایشگاهی Glycerin نیز وجود دارد که می توان آن را از نفت خام سنتز کرد.

به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که برای مصارف غیرصنعتی زمانی که قصد خرید گلیسیرین را دارید, مطمئن شوید که حتما از یک برند شناخته شده که تماما از مواد طبیعی برای بدست آوردن Glycerin استفاده کرده است, آن را تهیه می کنید.

خلوص گلیسیرین

گلیسیرین خام: این گرید از گلیسیرین معمولا حاوی 40 تا 88 درصد گلیسرول بوده و مابقی از مقدار قابل توجهی متانول، آب، صابون و نمک تشکیل شده است. قابل ذکر است گلیسرول خام یک محصول جانبی طبیعی بوده و در طی فرآیند تولید بیودیزل به ویژه فرایند ترانس استری شدن ایجاد می شود.

گلیسیرین صنعتی: این گرید یک محصول تصفیه شده با خلوص بالا به مقدار حداقل 98 درصد و بی رنگ و شفاف می باشد. گلیسیرین صنعتی فاقد متانول، صابون، نمک و سایر مواد خارجی می باشد.

گلیسیرین دارویی (گلیسیرین بهداشتی): این نوع با خلوص بیش از 99.5 درصد و به منظور استفاده در داروسازی، مصارف آرایشی و بهداشتی، مراقبت شخصی و مواد غذایی تولید می شود.

مکانیسم عملکرد گلیسیرین

پوست بر اثر کمبود آب و رطوبت در لایه های سطحی خود، خشک و دهیدراته می شود. گلیسیرین و دیگر عوامل مرطوب کننده با ایجاد یک لایه چربی روی پوست به جذب رطوبت به اعماق پوست کمک کرده و در واقع رطوبت پوست را حفظ می کنند و مانع دهیدراته شدن آن می شوند. همچنین به دلیل خاصیت نرم کنندگی گلیسیرین، قرار گیری این ترکیب بر روی لایه های شاخی پوست، منجر به نرم شدن آن و جدا شدن سلول های مرده پوست به مرور زمان می شود.

گلیسیرین با گلیسرول چه تفاوتی دارد؟

گلیسرول یک مولکول پلیول و دارای طعم شیرین و بدون بو است. به علت خاصیت بسیار بالای قطبیت آن، در آب و سایر حلال های قطبی محلول می باشد. همچنین همانطور که گفته شد با ایجاد پیوند استر از طریق ترکیب گروه هیدروکسیل گلیسرول (OH) و گروه کربوکسیل اسیدهای چرب (COOH)، منجر به تولید ترکیبات تری گلیسیرید شده که پیش ساز در تهیه صابون ها هستند. در حالی که گلیسیرین یک اصطلاح تجاری برای محصولات حاوی بیش از 95 درصد گلیسرول می باشد.

مرجع استفاده شده:

echemicals.ir

دکمه بازگشت به بالا