اخبار بازارکسب و کار های برتر ایجی مارکت

دیه کبودی دست چپ سال 1400

بررسی دیه کبودی اعضای بدن

دیه کبودی اعضای بدن در قانون مجازات های اسلامی تعیین شده و قابل پرداخت است. البته تشخیص کبودی و شدت آن، فقط بر عهده پزشکی قانونی است. هرگاه در یک نزاع یا تصادف، فردی موجب ایجاد کبودی روی یکی از نقاط فرد دوم باشد، ملزم به پرداخت دیه به او خواهد بود. کبودی می تواند شامل سیاه شدن یا قرمز شدن پوست هم باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی دیه کبودی اعضای بدن و ضرورت خرید بیمه مسافرتی بپردازیم. اگر شما هم علاقمند به مسائل حقوقی هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

کبودی چیست و در چه مواردی شامل دیه می شود؟

خارج شدن رنگ پوست از  حالت عادی خود بر اثر وارد شدن یک ضربه فیزیکی، کبودی نام دارد. البته سیاه شدن و قرمز شدن پوست، شامل کبودی نمی شوند. می توان گفت که کبود شدن چیزی بین قرمز و سیاه شدن رنگ پوست است. اگر ضربه شدید باشد، سیاه شدگی رخ می دهد و اگر ضربه خفیفی به فرد وارد شود، رنگ پوست قرمز می شود. کبودی در مرز بین این دو قرار دارد. اگر بخواهیم خیلی ساده به کبود شدن اشاره کنیم، باید بگوییم که وقتی رنگ پوست بر اثر وارد شدن یک ضربه به رنگ بادمجان درآمد، می توان آن را کبود شدن نامید. کبود شدن شامل پرداخت دیه می شود و فرقی نمی کند در کدام نقطه از بدن رخ بدهد؛ بهرحال فرد خاطی ملزم به پرداخت مبلغ مشخصی به فرد آسیب دیده است.

دیه کبودی صورت چقدر است؟

مهم ترین نوع کبودی، کبود شدن صورت است؛ زیرا در معرض دید قرار دارد و به سختی قابل پوشیده شدن است. بنابراین بدیهی است که دیه آن از دیه کبودی اعضای بدن (سایر اعضا) بیشتر است. بر اساس قانون مجازات های اسلامی، مبلغ دیه کبودی صورت، معادل سه هزارم است. بنابراین و با توجه به این که برابر با 900 میلیون تومان است، برای کبود شدن صورت مبلغ 2 میلیون و 700 هزار تومان، دیه در نظر گرفته می شود. این قانون شامل کبودی اعضای مختلف صورت از قبیل دیه کبودی چشم، لب ها، پیشانی و … هم می شود. به عبارتی دیگر، هر نقطه از صورت که کبود شود، دیه آن برابر با سه هزارم دیه کامل خواهد بود. از این رو دیه زن و مرد در این مقوله چون کمتر از 30 درصد دیه کامل است، برابر است.

دیه سیاه شدن صورت چقدر است؟

همان طور که اشاره کردیم، سیاه شدن، مرحله شدیدتری از کبودی است و بنابراین، طبیعی است که دیه بیشتری هم داشته باشد:

بر اساس قانون مجازات های اسلامی، دیه کبود شدن هر نقطه از صورت، برابر با 6 هزارم دیه کامل (5 میلیون و 400 هزار تومان در سال 1402) خواهد بود.

دیه قرمز شدن صورت چقدر است؟

قرمز شدن صورت خفیف تر از کبودی است و مقدار دیه آن هم کمتر خواهد بود. بر اساس قانون مجازات های اسلامی، برای قرمز شدن پوست صورت بر اثر ضربه، یک و نیم هزارم دیه کامل (معادل 1 میلیون و 350 هزار تومان در سال 1402) در نظر گرفته خواهد شد.

دیه کبودی اعضای بدن چقدر است؟

اعضای دیگر بدن در مقایسه با صورت، کمتر در معرض دید قرار دارند و از طرفی دیگر، پوشاندن آن ها هم ساده تر است. بنابراین مقدار دیه ای که برای کبودی این اعضا تعیین شده، از دیه کبودی صورت کمتر است. باز هم بر اساس قانون مجازات های اسلامی، دیه کبودی هر کدام از اعضای بدن (به غیر از صورت) معادل یک و نیم هزارم از دیه کامل انسان (معادل 1 میلیون و 450 هزار تومان در سال 1402) است. این مبلغ شامل دیه کبودی دست، دیه کبودی پا و به طور کلی سایر اعضای بدن هم می شود. به عبارتی دیگر، هیچ تفاوتی نمی کند که کبود شدن در کدام عضو (به غیر از صورت) رخ داده باشد.

دیه سیاه شدن اعضای بدن چقدر است؟

در این جا هم مانند صورت، سیاه شدن شدیدتر از کبودی است و مبلغ دیه آن، بیشتر خواهد بود. بر اساس قانون مجازات های اسلامی، دیه سیاه شدن هر یک از اعضای بدن، برابر با سه هزارم دیه کامل (2میلیون و 700 هزار تومان در سال 1402) خواهد بود.

دیه قرمز شدن اعضای بدن چقدر است؟

در صورتی که ضربه وارد شده منجر به قرمز شدن هر عضو از بدن (به غیر از صورت) شده باشد، دیه آن معادل هفتاد و پنج صدم از یک هزارم دیه کامل (معادل 675 هزار تومان) خواهد بود.

جدول دیه کبودی اعضای بدن در سال 1402

بر اساس آن چه که تا اکنون بیان شد، جدول دیه کبودی اعضای مختلف بدن انسان در سال 1402 به صورت زیر است:

نوع آسیب مبلغ دیه در سال 1402
کبودی صورت 2 میلیون و 700 هزار تومان
سیاه شدن صورت 5 میلیون و 400 هزار تومان
قرمز شدن صورت 1 میلیون و 350 هزار تومان
کبودی اعضای بدن 1 میلیون و 350 هزار تومان
سیاه شدن اعضای بدن 2 میلیون و 700 هزار تومان
قرمز شدن اعضای بدن 675 هزار تومان

در این مقاله به بررسی دیه کبودی اعضای بدن پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نطرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.

دیه کبودی سال 1402

مقدار و نرخ دیه هر سال توسط قوه قضاییه تعیین می گردد که در سال 1402 دیه کامل انسان 900 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که این مبلغ در ماه های حرام به یک میلیارد و دویست میلیون تومان افزایش می یابد. میزان دیه تغییر رنگ صورت دو برابر سایر اعضا محاسبه می  شود که با در نظر گرفتن نرخ دیه سال 1402 میزان دیه کبودی صورت 2700000 تومان میباشد و دیه کبودی سایر اعضا بر اساس دیه سال 1402 معادل نصف این مبلغ یعنی 1.350.000 هزار تومان می باشد.

اما باید توجه داشت که افزایش یک سوم و تغلیظ دیه در ماه های حرام صرفاً برای جنایاتی است که منتهی به فوت شخص آسیب دیده شود. به بیان دیگر تغلیظ دیه شامل دیه  کبودی، شکستگی و … نمی شود و میزان آن به نسبت دیه در ماه های غیرحرام تعیین می شود هرچند جرم در ماه حرام صورت گرفته باشد.

مطالبه دیه کبودی

برای شروع به اقدام کیفری و به دنبال آن مطالبه دیه، به دلیل اینکه ماهیت دیه نوعی از مجازات است برای مطالبه آن می بایست اقدام به تنظیم شکایت کیفری نمود .

√ پس از انجام تحقیقات اولیه و ثبت اظهارات شاکی، پرونده به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع می شود. مقام قضایی پرونده به منظور بررسی میزان آسیب ها و صدمات وارده بر شخص، موضوع را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد تا میزان دقیق آسیب و مقدار دیه مشخص شود.

البته در مواردی که با مرور زمان ممکن است آسیب ها از بین بروند می توان قبل از ارجاع موضوع به نظر پزشکی قانونی را اخذ کرد.

√ در نهایت پس از اینکه تحقیقات در مرحله دادسرا کامل باشد پس از واصل شدن پرونده به دادگاه، قاضی رسیدگی کننده به پرونده اقدام به صدور رای مبنی بر دیه و جبران خسارت و حسب مورد ممکن است مجرم علاوه بر پرداخت دیه به حبس یا جزای نقدی نیز محکوم شود.

دیه کبودی صورت 1402​

همانطور که گفته شد، دیه 1402 به دو نوع مقدر و غیر مقدر تقسیم می شود. دیه مقدر، یعنی مال معینی که در مقابل جنایت غیر عمدی پرداخت شده و مقدار آن، در شرع مشخص شده است؛ اما دیه غیر مقدر، در شرع مشخص نشده و دادگاه، بر اساس نوع و کیفیت جنایت، آن را مشخص می کند. میزان مبلغ دیه کبودی، سرخی و سیاهی پوست صورت و اعضای بدن، در قانون مشخص شده، بنابراین، ارش کوفتگی و کبودی به آنها تعلق نمی گیرد.

به موجب بند الف ماده 714 قانون مجازات اسلامی، دیه کبودی صورت، سه هزارم دیه کامل است. قیمت دیه کامل، در ماه  های غیر حرام، از ابتدای سال 1402​، مبلغ 900 میلیون تومان تعیین گردده است. بنابراین، برای دیه کبودی صورت، سه هزارم 900 میلیون تومان، محاسبه می شود که مبلغی، معادل 2 میلیون و 700 هزار تومان است.

باید به این نکته اشاره شود، که چون سایر اعضا بدن، در معرض دید نمی باشند، مبلغ دیه کبودی آنها به موجب بند ب ماده 714 قانون مجازات اسلامی، نصف دیه صورت می باشد. همچنین، بحث ، که به معنای افزایش مقدار دیه، در ماه های حرام است، در خصوص دیه مربوط به اعضای بدن، محاسبه نمی شود؛ یعنی کبودی، اگر در ماه حرام هم ایجاد شود، به مقدار دیه در ماه های غیر حرام، محاسبه می شود.

دیه کبودی اعضای بدن 1402

دیه کوفتگی و کبودی سایر اعضای بدن، جز صورت، به علت آن که در معرض دید نیستند، بر اساس، بند ب ماده 714 قانون مجازات اسلامی، نصف مبلغ دیه کبودی صورت می باشد؛ یعنی مقدار دیه کبود شدن اعضای بدن، معادل یک و نیم هزارم دیه کامل انسان در سال 1402 خواهد بود. بنابراین، وقتی دیه کبودی صورت، سه هزارم 900 میلیون تومان می باشد، برای محاسبه این میزان مبلغ، باید در ابتدا مبلغ دیه کبودی صورت، حساب شده و سپس آن هزینه، نصف گردد. در بخش قبل، اشاره کردیم، که سه هزارم  900 تومان، مبلغی معادل 2 میلیون و 700 هزار تومان است که نصف آن 1 میلیون و 350 هزار تومان، است.

دکمه بازگشت به بالا