عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

خطرات VPN یا فیلترشکن ؛ رایگان اما خطرناک!

یکی از اصلی ترین خطرات VPN یا فیلترشکن های رایگان زیر نظر گرفتن کاربر و عملکرد آن در فضای اینترنت است. نکته جالب اینجاست که یکی از اهداف اصلی افراد برای نصب این برنامه ها، جلوگیری از همین کنترل شدن توسط عوامل خارجی است که این بار توسط خود اپ صورت می گیرد.

در واقع کاربر با استفاده از فیلتر شکن یک لایه امنیتی بین خودش و ISP ها ایجاد می کند و بدین ترتیب شرکت ارایه دهنده اینترنت، از فعالیت شخص و داده های اینترنتی اش مطلع نخواهد شد. در این وضعیت، کمپانی سازنده اپلیکیشن فیلتر شکن به اطلاعات شما مانند سایت هایی که مراجعه می کنید و دیگر داده های اینترنتی، دسترسی پیدا خواهد کرد.

آیا فیلترشکن رایگان می تواند امنیت اینترنت شما را به خطر بیاندازد؟

در دنیای امروزی که از دنیای دیجیتال برای انجام کارهای روزمره خود استفاده می کنیم، محافظت از اطلاعات شخصی خود بسیار مهم است. اما با وجود اینکه فیلترشکن های رایگان یکی از ابزارهای مورد استفاده برای محافظت از حریم خصوصی کاربران اینترنت هستند، اما آیا استفاده از فیلترشکن رایگان می تواند امنیت اینترنت شما را به خطر بیاندازد؟

در حال حاضر، اکثر کاربران اینترنت در کشورهایی که سیاست های سانسوری وجود دارد، برای دسترسی به سایت های مسدود شده از فیلترشکن های رایگان و یا با خرید vpn پرسرعت برای اندروید دسترسی را راحت می کنند. اما باید به یاد داشت که برخی از این فیلترشکن ها ممکن است نه تنها اطلاعات شما را آشکار کنند، بلکه این اطلاعات را به دیگران نیز ارسال کنند.

بنابراین، استفاده از فیلترشکن های رایگان، ممکن است به شما کمک کند تا از سانسور جلوگیری کنید، اما همچنین می تواند به مخاطراتی برای امنیت اینترنتی شما منجر شود. برای اینکه امنیت اینترنتی خود را حفظ کنید، بهتر است از راهکارهای معتبر و امن استفاده کنید.

فیلترشکن یا VPN چیست؟

VPN که مخفف عبارت Virtual Private Network (شبکه خصوصی مجازی) است؛ به سرویس های تانلینگ گفته می شود. همانطور که می دانیم اینترنت فضایی بدون هیچ گونه محدودیت با امکان برقراری به دورترین سرور ها حتی خارج از کشور است. در نتیجه VPN برای ایجاد ارتباطی امن طراحی شده است.

عملکرد VPN با رمزگذاری داده های ترافیک و اتصال آن به یک شبکه خصوصی اینترنت از اطلاعات شما محافظت می کند. شبکه خصوصی مذکور اغلب متصل به سرور کشور می شوند؛ در این صورت اطلاعات و داده های مربوطه به عنوان شخصی با آدرس IP آن کشور در بستر اینترنت شناخته می شود.

در نتیجه استفاده از VPN به منظور افزایش امنیت اطلاعات شخصی و حذف تحریمات سرویس های خارجی علیه اکانت های ایرانی یک امر بسیار عادی می باشد؛ با این حال چرا نباید از VPN رایگان استفاده کرد؟

فیلترشکن ها در عین اینکه کاربردی هستند اما گاهی خطراتی به دنبال دارند و یکی از آنها زیر نظر گرفته شدن توسط نوع رایگان آن است. بدون شک ارایه خدمات این چنینی در زمینه VPN برای کمپانی ارایه دهنده، هزینه بر بوده و موجود بودن این اپ ها به صوت رایگان آن هم برای پلتفرم های مختلف، کمی عجیب به نظر می رسد.

فیلترشکن ها برای کسب درآمدی برای سازنده به ارائه تبلیغاتی می پردازند که هزینه اینترنت شما را هنگام استفاده آنها افزایش می دهد. بنابراین دیگر معایبی که فیلترشکن های رایگان دارند، تبلیغات است و قطعا سودی برای کاربر جز افزایش مصرف اینترنت نداشته و تنها خلاصی از این تبلیغات خرید نسخه پولی است.

بنابراین از دیگر خطرات VPN یا فیلترشکن رایگان، افزایش مصرف اینترنت است. بنابراین باید سعی کنید کمتر به استفاده از آنها بپردازید، زیرا در این زمینه صرفه اقتصادی ندارند. گذشته از آن علاوه بر این ها، برخی از آن ها بدون این که متوجه شوید، دانلود می شوند و شما را مجبور به کلیک بر روی بخش های خاص می کنند که در این حالت دوباره صفحات جدیدی بارگذاری خواهند شد.

چرا نباید از VPN استفاده اعتماد کرد؟

با توجه به محدودیت های اعمال شده برای کاربران ایرانی، در سال های اخیر فروش و نصب نرم افزار های غیر مجازی که امکان دسترسی به سرور های خارج از کشور را می دهند؛ افزایش یافته است. در این راستا سرپرست معاونت تشخیص و پبشگیری پلیس فضای تبادل اطلاعات سرهنگ علی نیک نفس این گونه اپلیکیشن ها را بد افزار های جاسوسی خطاب کردند و در رابطه با استفاده از آنها به کاربران ایرانی هشدار داد.

VPN ممکن است یک کرم رایانه ای باشد

نیک نفس با بیان اینکه ممکن است نرم افزارهای فیلترشکن و VPN ها خود یک کرم رایانه ای با کلیدخوان باشند و اطلاعات مربوط به نام عبور و کاربری افراد را در اختیار سرور خود قرار دهند به مهر گفت: بیشتر VPN ها حداقل 2 عملکرد پروکسی و نرم افزار انتقال اطلاعات را انجام می دهند.

وی با تاکید براینکه پروکسی دستگاه واسطه و یا برنامه ای است که ارتباط بین سرور و کلاینت را فراهم می کند و عمل انتقال درخواستهای داخلی با ترجمه اطلاعات و عبور آن به سرورهای دیگر را انجام می دهد، گفت: پروکسی به علت رمزنگاری و رمزگشایی و بازرسی محتویات هر بسته عملکرد کندی دارد و در این مرحله از کار است که امکان افشای اطلاعات کاربر وجود دارد.

سرپرست معاونت تشخیص و پبشگیری پلیس فتا در مورد عمل VPN در زمینه نرم افزار انتقال اطلاعات نیز گفت: این بخش از عملکرد VPN با استفاده از پروکسی برای برقراری ارتباط با پروتکل مناسب تعامل می کند؛ این امر به کاربران اجازه می دهد تا از طریق مرورگر وب به برنامه هایی که واسط کاربری وب ندارد دسترسی داشته باشند.

نیک نفس ادامه داد: نرم افزار انتقال اطلاعات برای هر پروتکلی که پشتیبانی می کند نیاز به یک موتور مترجم دارد که در این مرحله نیز مالک و سرویس دهنده VPN امکان طراحی و اضافه کردن گزینه خاصی برای شنود را دارد

توصیه های پلیس فتا در مورد استفاده از VPN

سرپرست معاونت تشخیص و پبشگیری پلیس فتا در مورد خطرات استفاده از فیلترشکن و وی پی ان و توصیه های پلیس فتا گفت: اصلی ترین کاربرد استفاده از VPN طراحی شبکه های امن درون سازمانی است و این شبکه ها به منظور انتقال اطلاعات امن درون سازمان و کاهش امکان دسترسی افراد خارج از سازمان به اطلاعات طبقه بندی شده طراحی و راه اندازی می شوند و در اکثر موارد اطمینان کردن به فیلترشکن های تجاری ارزان قیمت عقلانی نیست.

وی ادامه داد: در اغلب وی پی ان های سازمانی اطلاعاتی که در سازمان های مهم طراحی می شود بر روی اینترنت قرار داده نمی شود.

پلیس فتا به کاربران هشدار داد که استفاده از وی پی ان های تجاری ممکن است خطرات بسیاری داشته باشد و کاربران باید بدانند استفاده از چنین نرم افزارها و روشهایی مانند این است که همه محتویات رایانه خود را از تصویر تا فیلم شخصی گرفته تا اطلاعات مهم شخصی و کاری در اختیار سرور VPN قرار دهید

فیلترشکن های رایگان چه خطراتی دارد؟

استفاده از فیلترشکن های رایگان برای دسترسی به سایت هایی که در کشور شما مسدود شده اند، ممکن است با خطراتی همراه باشد که باید در نظر گرفته شود.اولین خطر استفاده از فیلترشکن های رایگان، ناامنی اطلاعات شما است. بعضی از این فیلترشکن ها ممکن است اطلاعات شما را جمع آوری کنند و به شرکت های تبلیغاتی یا حتی به افراد خلاف قانون منتقل کنند.

اطلاعاتی که ممکن است توسط فیلترشکن های رایگان جمع آوری شوند، شامل آدرس IP، موقعیت جغرافیایی، سایت های بازدید شده، رمز عبور و اطلاعات کارت اعتباری شما هستند.
دومین خطر استفاده از فیلترشکن های رایگان، عدم اطمینان از سرعت و پایداری ارتباط است. بعضی از این فیلترشکن ها ممکن است سرعت اینترنت شما را کاهش دهند و یا اینکه در مدت استفاده از آن ها، ارتباط شما قطع شود.سومین خطر استفاده از فیلترشکن های رایگان، قابلیت نفوذ برای افراد خلاف قانون است. بعضی از فیلترشکن های رایگان ممکن است توسط افراد خلاف قانون و بد نیت ساخته شوند. این فیلترشکن ها ممکن است شامل برنامه های مخرب و ویروس های رایانه ای باشند که به رایانه شما نفوذ کنند و اطلاعات شما را دزدیده یا آسیب برسانند

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا