سلامتی و پزشکی

پروبیوتیک چیست و چه خواصی دارد؟

بسیاری از غذاها ، به ویژه محصولات لبنی ، اکنون برچسب “پروبیوتیک” دارند. اگرچه بسیاری از مردم با خواص پروبیوتیک ها آشنایی ندارند ، اما این غذاها را می خرند و حتی برخی از آنها بدون اطلاع کامل از کاربرد کپسول های پروبیوتیک از آنها استفاده می کنند. بنابراین ، در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که نظر جدیدترین اطلاعات پزشکی در مورد استفاده از پروبیوتیک ها چیست و این مواد چه فوایدی برای سلامتی بدن دارند. مراقب مجله پزشکی Apple Health باشید.

پروبیوتیک چیست؟
پروبیوتیک ها باکتری های زنده مفید و قارچ های تک سلولی هستند که به طور طبیعی در دستگاه گوارش ، به ویژه روده کوچک زندگی می کنند. ما به طور کلی باکتری ها را عامل بیماری زا می دانیم ، اما بدن انسان نیز مملو از باکتری های مفید است و پروبیوتیک ها باکتری های مفید یا مفیدی در بدن انسان هستند که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند.
منابع طبیعی پروبیوتیک ها معمولاً لبنیات و میوه ها هستند ، اما امروزه در مکمل های پودری ، کپسول های مکمل یا برخی غذاهای فرآوری شده مانند ماست نیز یافت می شوند. در قسمت های بعدی در مورد مکمل های پروبیوتیک بیشتر صحبت خواهیم کرد.

حقایق مربوط به استفاده از آنتی بیوتیک ها بسیار گویا است. سالانه 26.904 میلیون درمان آنتی بیوتیکی در کلینیک ها تجویز می شود. در ایالات متحده ، حدود 35 درصد از بزرگسالان مشکلات گوارشی دارند و حدود 25 درصد از زنان نیز پس از مصرف آنتی بیوتیک ها مشکلات واژن را تجربه می کنند.
روده انسان حاوی انواع زیادی باکتری (مفید ، مضر یا خنثی) است و دستگاه ادراری و واژن نیز دارای انواع خاصی از باکتری های مفید هستند. برای جلوگیری از بیماری ، ایجاد تعادل بین باکتری ها ، به ویژه در دستگاه گوارش مهم است. طبق تحقیقات انجمن های معتبر علمی و پزشکی از جمله کلینیک کلیولند در ایالات متحده ، استفاده از پروبیوتیک ها معتبرترین راه برای جلوگیری از عوارض گوارشی پس از استفاده از آنتی بیوتیک ها است.
انواع پروبیوتیک ها
به طور کلی ، دو گونه باکتری و یک گونه قارچ تک سلولی منبع اصلی پروبیوتیک ها هستند و پروبیوتیک ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:
لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس
لاکتوباسیل ها شناخته شده ترین گونه های باکتری پروبیوتیک هستند و معمولاً در ماست و غذاهای تخمیر شده یافت می شوند. لاکتوباسیلوس می تواند در موارد اسهال یا سوء هاضمه به دلیل عدم تحمل لاکتوز مفید باشد.
باکتری های بیفید
این نوع باکتری در محصولات لبنی و غذاهای تخمیر شده مانند ماست و کیمچی وجود دارد. این پروبیوتیک ها به ویژه در تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مثر هستند.
ساکارومیسس بولاردی
Saccharomyces bulardii یک قارچ تک سلولی (مخمر) است که می تواند در ایجاد تعادل باکتریایی (فلورا) مخاط بدن انسان ، از جمله مخاط دستگاه گوارش و واژن بسیار مثر باشد.
نقش پروبیوتیک ها در پیشگیری و بهبود علائم بیماری
پروبیوتیک ها به بازسازی و توسعه باکتری های مخاطی مفید ، به ویژه در روده ها کمک می کنند. اگر تعادل باکتری ها در روده مختل شود ، اختلال عملکرد روده ایجاد می شود که می تواند منجر به آکنه ، حساسیت غذایی ، خستگی شدید ، افسردگی ، سردرد و بیشتر اسهال مزمن شود.در افراد سالم ، میزان باکتری های مفید در روده غالب است. این باکتری ها همچنین در تولید برخی ویتامین ها (مانند ویتامین K) و اسیدهای آلی نقش دارند.
از طرف دیگر باکتری های مضر می توانند ترکیبات سمی و سرطان زا تولید کنند. بنابراین ، اگر باکتری های مضر در روده غالب شوند ، نه تنها ترکیبات لازم تولید نمی شود ، بلکه تعداد ترکیبات مضر نیز افزایش می یابد.
فلور روده طبیعی (فلور روده) حاوی میکروارگانیسم هایی است که به طور طبیعی در دستگاه گوارش زندگی می کنند و همچنین به سلامت میزبان کمک می کنند. این میکروارگانیسم ها به آنتی بیوتیک ها بسیار حساس هستند و سریع می میرند.
این امر به ویژه در مورد مصرف آنتی بیوتیک های قوی یا طولانی مدت ، به ویژه برای افراد در معرض خطر ، از جمله کودکان ، افراد مسن یا افرادی که دارای بیماریهای زمینه ای هستند ، بسیار مهم است. با ایجاد اختلال در فلور طبیعی روده ، باکتری های فرصت طلب به سرعت تکثیر می شوند و می توانند باعث بیماری هایی مانند اسهال مزمن پس از مصرف آنتی بیوتیک ها شوند. این امر در مورد تعادل باکتری ها در فلور واژن نیز صدق می کند. از بین رفتن باکتری های مفید داخل واژن باعث رشد و تکثیر باکتری های فرصت طلب و ایجاد بیماری های عفونی و قارچی واژن پس از استفاده از آنتی بیوتیک ها می شود.
ساده ترین راه برای جلوگیری از عفونت استفاده از آنتی بیوتیک ها به همراه پروبیوتیک ها و آنتی بیوتیک ها برای حفظ فلور طبیعی روده ها ، واژن و سایر مخاط داخلی است.
برخی از بیماری هایی که تحت تأثیر پروبیوتیک ها قرار می گیرند عبارتند از: سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، بیماری التهابی روده ، تورم مخاط روده بزرگ ، اسهال عفونی حاد ناشی از ویروس ها ، باکتری ها یا انگل ها و اسهال مزمن به دلیل استفاده از آنتی بیوتیک های گسترده طیف وسیعی از درمان ها
مصرف پروبیوتیک ها همچنین می تواند به بهبود اختلالات پوستی مانند اگزما ، جلوگیری از آلرژی غذایی ، سلامت ادرار و واژن ، سلامت دهان و افزایش جذب مواد معدنی و ویتامین ها کمک کند. محققان در حال تحقیق درباره پروبیوتیک ها برای کنترل ، پیشگیری و درمان برخی بیماری ها هستند.
اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید ، پروبیوتیک مصرف کنید.
حقایق مربوط به استفاده از آنتی بیوتیک ها بسیار گویا است. سالانه 26.904 میلیون درمان آنتی بیوتیکی در کلینیک ها تجویز می شود. در ایالات متحده ، حدود 35 درصد از بزرگسالان مشکلات گوارشی و حدود 25 درصد از زنان پس از مصرف آنتی بیوتیک مشکلات واژینال را تجربه می کنند.
روده انسان حاوی انواع زیادی از باکتری ها (مفید ، مضر یا خنثی) است و دستگاه ادراری و واژن نیز دارای انواع خاصی از باکتری های مفید هستند که در پیشگیری از بیماری ها و ایجاد تعادل باکتری ها به ویژه در دستگاه گوارش مهم هستند. طبق تحقیقات انجمن های معتبر علمی و پزشکی از جمله کلینیک کلیولند در ایالات متحده ، استفاده از پروبیوتیک ها معتبرترین راه برای جلوگیری از عوارض گوارشی پس از استفاده از آنتی بیوتیک ها است.
عوارض جانبی پروبیوتیک ها
غذاهای پروبیوتیک به طور کلی برای اکثر افراد جامعه بی خطر است ، اما افرادی که دارای مشکلات ایمنی یا بیماریهای حاد یا خاص هستند باید به پزشک مراجعه کرده و از نزدیک بررسی کنند.

عوارض جانبی شایع پروبیوتیک ها شامل ناراحتی معده ، اسهال و نفخ در چند روز اول استفاده است.افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می کنند باید در مورد مصرف پروبیوتیک ها با پزشک خود مشورت کنند.
مکمل های پروبیوتیک
علاوه بر غذا ، امکان مصرف پروبیوتیک ها از طریق مکمل های آنها نیز وجود دارد. در حال حاضر پودرها و کپسول های پروبیوتیک رایج ترین انواع پروتئین های پروبیوتیک هستند. در مورد کپسول های پروبیوتیک یا سایر اشکال این مکمل ها ، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید ، زیرا در صورت استفاده بیش از حد ، ممکن است عوارض جانبی کپسول های پروبیوتیک را تجربه کنید. این عوارض می تواند شامل ناراحتی های گوارشی ، سردرد و برخی واکنش های ناخوشایند در بدن باشد.
به طور کلی ، میوه ها و محصولات لبنی می توانند نیازهای پروبیوتیکی همه را برآورده کنند و کپسول های پروبیوتیک و سایر انواع مکمل ها محدود هستند. خوردن غذا همچنین می تواند شما را از عوارض جانبی کپسول های پروبیوتیک محافظت کند. اگرچه این عوارض جانبی بسیار نادر است ، توصیه می شود هنگام مصرف مکمل پروبیوتیک با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.
آخرین کلمه
امیدواریم این مقاله که در آن سعی کرده ایم فواید و عوارض جانبی پروبیوتیک ها را بررسی کرده و نحوه تاثیر این مواد بر بدن را مورد توجه شما قرار دهد. ممکن است بیشترین میزان پروبیوتیک ها را از طریق غذا و همچنین محصولات حاوی پروبیوتیک مصرف کنید ، اما در برخی موارد پزشکان مکمل های غذایی حاوی پروبیوتیک ها را نیز برای برخی درمان ها توصیه می کنند. عوارض جانبی پری بیوتیک ها معمولاً بسیار محدود است ، اما در برخی افراد استفاده از این مواد می تواند با سردرد یا برخی اختلالات دستگاه گوارش همراه باشد.
دکتر محبوبه مشایخیداروساز
منابع:
http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions
http://www.webmd.com/digestive-disorders

تمام مطالب موجود در سایت به عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا