عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

ویدئو وال چیست ؟ (Video Wall)

تعریفی از ویدیو وال

 ویدئو وال یا دیوار ویدیویی به مجموعه ای از نمایشگرها گفته میشه که به طور هماهنگ در کنار همدیگه قرار میگیرن و به صورت یکپارچه تصاویر موردنظر رو در یک سطح بسیار بزرگ به نمایش در میارن. این نمایش ممکنه به صورت تکی یا به صورت مولتی (تعداد بیشتر) اتفاق بیفته.

در حالت نمایش تکی، ما شاهد تصویری کلی روی تمامی صفحات هستیم که به صورت یک مانیتور بزرگ تر عمل می کنن. اما در حالت مولتی، هرکدوم از صفحات ویدیو وال به صورت جداگانه تصویر مشخصی رو نمایش میدن.

ویدیو وال ها نسل جدید مانیتورهای صنعتی هستن و نسبت به مانیتورهای صنعتی نسل قبل قابلیت های بیشتر و بهتری دارن. ویدیو وال ها با توجه به نوع نیاز کاربران در مدل های مختلفی طبقه بندی میشن اما درکل در سه نوع LED WALL ،LCD VIDEO WALL و DLP از بقیه معروف تر و مربوط به شبکه ی ویدیو وال هستن.

 به هنگام خرید ویدیو وال باید به موارد زیادی دقت کرد. مواردی مثل: استاندارد ISTA-6، جعبه گشایی آسان، کالیبراسیون کارخانه ای، زنجیره ی نمایشگرها، بزل باریک، پنل ضد بازتاب، کیفیت تصویر، زاویه دید، روشنایی 700 نیت، تاییدیه ی IP5X، سازگار با EMC و کالیبراسیون موبایلی.

 قابل ذکره که میزان تاثیری که محتواها و پیام های تبلیغاتی روی ذهن مخاطب میذارن، علاوه بر کیفیت تصویر، روشنایی و نبود خطوط بین تصاویر به موارد دیگه ای مثل مکان قرارگیری نمایشگر، کالیبراسیون صفحه نمایش و… بستگی داره.

DLP

 در ساخت این نوع از نمایشگرها لامپ تصویر به کار گرفته میشه، در نتیجه باید انتظار قطر نسبتا زیادی رو در نمایشگرهای DLP داشته باشیم.

این مدل از نمایشگرها تنها برای مراکز و قسمت هایی مناسب هستن که شما نمی خواین Bezel (خطوطی که قاب و صفحات نمایشگر رو در کنار هم دیگه قرار میده) تصویر دیده بشه، چراکه در بعضی موارد خطوط Bezel باعث عدم نمایش قسمت های اصلی محتوا میشن. تنها نقطه ی قوت DLP نسبت به سایر ویدیو وال ها همین Bezel بسیار باریک (در حد صفر میلی متر) هست.

با توجه به توضیحات بالا این مدل برای مصارف بسیار خاص استفاده میشه که میزان خطوط Bezel در اون ها اهمیت داشته باشه در غیر این صورت استفاده از LCD VIDEO WALL و LED WALL هم میتونه انتخاب مناسبی برای شما باشه.

از نقاط ضعف این مدل نمایشگر می تونیم به هزینه ی بالای نگهداری اون اشاره کنیم، چر که در این مدل، با توجه به وجود لامپ تصویر با عمری کوتاهی،  شما باید مرتبا لامپ های مصرفی رو تعویض کنین.

 LCD VIDEO WALL

بهترین و رایج ترین نوع ویدیو وال ها، ال سی دی های ویدیو وال هستن که امروزه برای مقاصد تجاری و اداری استفاده میشن.

 ویدیو وال ها برخلاف مانیتورها و تلویزیون های امروزی، از قاب بسیار باریکی ساخته میشن تا بتونن از کل صفحه به عنوان نمایشگر استفاده کنن. در خرید این ویدیو وال ها خطوط Bezel بسیار اهمیت دارن و با توجه به پایین بودن میزان Bezel اون ها متفاوت هست.

هرچه یک ویدیو وال فاصله ی Bezel to Bezel (از یک قاب تا قاب دیگر) کمتری داشته باشه، قیمت اون بیشتره. از ابتدای ساخت این ویدیو وال ها، فاصله  ی Bezel بین 4.9 تا 1.8 میلی متر طبقه بندی میشد. بنابراین نمایشگرهایی که دارای Bezel 1.8 میلی متر بودن، به مراتب با قیمت گرون تری فروخته میشدن. اخیرا با توجه به پیشرفت تکنولوژی این فاصله به 0.88 میلی متر کاهش پیداکرده. شکی نیست که برای خرید اون باید هزینه ی خیلی زیادی رو متحمل بشین.

 LED VIDEO WALL

نوع آخر ویدیو وال ها، صفحه های پرشده از LED های ریز هستن که با توجه به مقاومت بالای اون ها، معمولا در مکان هایی با شرایط آب و هوایی نامساعد ستفاده میشن. چرا که لامپ های LED در برابر سرما و بارش برف و باران خراب نمیشن.

از نقاط ضعف این نوع ویدیو وال ها میشه به مصرف بالای برق و تولید گرمای بسیار زیاد اشاره کرد.

این مدل از ویدیو وال ها با عنوان outdoor هم شناخته میشن. همون طور که از معنی عبارت مشخصه، باید از اون ها در فضای باز استفاده بشه. از نقاط قوت این نمایشگرها میشه به روشنایی بسیار بالای اون ها اشاره کرد.زیرا بسیاری از نمایشگرها در مجاورت نور آفتاب نمی تونن تصاویر رو با وضوح مناسبی به بیننده نمایش بدن.

در ویدیو وال های LED هیچ گونه Bezel ی به  کار گرفته نشده و می تونیم این مورد رو هم از نقاط قوت اون ذکر کنیم. این نوع از نمایشگرها در فواصل بیشتر می تونن کیفیت بهتری رو به بیننده انتقال بدن.

 در واقع باید گفت که هرچه فاصله ی بین لامپ های LED در ساخت این نمایشگر کمتر باشه، کیفیت تصویر بالاتر میره.

 ویدیو وال پاناسونیک

پاناسونیک، اسمی آشنا برای همه ی ایرانی هاست که با تولید محصولات باکیفیت به شهرت خاصی رسیده. این شرکت ژاپنی، محصولات بسیار متنوعی نظیر تلویزیون، ویدیو وال، لپ تاپ، لوازم جانبی و… رو تولید و به سراسر دنیا صادر می کنه. با توجه به بالا بودن کیفیت ساخت و عرضه ی این برند در کشور ما، می تونین اون رو در لیست انتخاب هاتون قرار بدید.

 ویدیو وال در کنسرت ها

کاربرد ویدیو وال ها به تبلیغات تجاری محدود نمیشه و امروزه در بسیاری از مکان های غیرتجاری استفاده میشه.

کنسرت ها یکی از مشتری های همیشگی ویدیو وال ها هستن. چراکه تصور کنسرت بدون رقص نور و نمایشگرهای بزرگ واقعا جذابیتی نداره.

همون طور که می دونین در کنسرت ها همه ی افراد نمی تونن بلیط صندلی ها و جایگاه های جلویی رو بخرن. درنتیجه با توجه به ازدحام جمعیت، حتی نمی تونن چهره ی خواننده  رو ببینن. به همین علت تمامی کنسرت های معتبر، با نمایشگرهای ویدیو وال اجرا میشن. به این طریق همه ی حاضرین می تونن جزئیات مراسم رو ببینن. صد البته جلوه و نورافشانی این نمایشگرها خودش به تنهایی می تونه دلیل کافی برای استفاده از اون ها باشه.

 ایجاد سایه در ویدیو وال

بدون شک برای هریک از ما پیش اومده که تلویزیون یا تلفن همراهمون بعد از مدتی طولانی دچار سایه افتادن بشه. وجود این سایه ممکنه دلایل زیادی داشته باشه و عمده ترین دلیل اون میتونه استفاده از یک تصویر خاص (عکس، بازی، ویدیو، شبکه اجتماعی و…) به مدت طولانی باشه.

برای مثال شما وارد شبکه ی اجتماعی اینستاگرام شدین و در حال استفاده از برنامه هستین، این درحالیه  که قسمت وسط گوشی شما دائما در حال تغییر حالته و اطراف گوشی (کادر تلفن همراه) به طور ثابت یک تصویر (حاشیه برنامه اینستاگرام) رو اجرا می کنه.

این فرایند به مرورزمان باعث میشه تا گوشی شما اون کادر اطراف رو به عنوان سایه روی کل نمایشگر گوشی اجرا کنه. این فرایند در تمامی نمایشگرها وجود داره و اصطلاحا به اون سایه انداختن میگن. تمامی این توضیحات رو دادم تا شما متوجه بشین که سایه انداختن نمایشگر یعنی پایان عمر اون و شما باید به فکر خرید یک نمایشگر جدید باشین.

این موضوع شاید برای تلویزیون های ارزان قیمت یا گوشی های تلفن همراه هزینه ای نباشه. البته با این قیمت هایی که ما می بینیم برای همون تلفن و تلویزیون هم هزینه ی زیادیه! اما این موضوع در ویدیو وال ها خیلی اهمیت داره، چراکه شما هزینه ی زیادی رو برای خرید ویدیو وال متحمل شدین و تکرار این قضیه کار پرهزینه ایه.

برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند (سایه زدن)  شرکت های تولیدکننده ی ویدیو وال، نمایشگرها رو با استفاده از شیوه ی جابه جایی پیکسل تصاویر ثابت می سازن تا از معضل Screen Burn in (جا ماندن تصویر یا سایه زدن) جلوگیری کنن. در نتیجه ویدیو وال ها برخلاف سایر نمایشگرها دچار سایه نمیشن و عمر طولانی تری دارن.

 موارد استفاده از ویدیو وال ها

  • اتاق کنترل مراکز صنعتی و تجاری
  • انواع سازمان های دولتی
  • کنسرت ها
  • فروشگاه های زنجیره ای
  • استودیوهای تلویزیونی و خصوصی
  • مقرهای نظامی نظیر زندان ها و پادگان ها
  • رستوران ها و غذای فوری
  • حمل ونقل (راه  آهن ها، فرودگاه ها، پایانه ها و…)
  • ارگان های کنترل شهری نظیر کلانتری ها، مراکز اورژانس، مراکز کنترل ترافیک و…
  • بیلبوردهای داخل شهر برای انواع تبلیغات
  • اتاق های مانیتورینگ
  • برج های مخابراتی

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات مربوط به ویدیو وال ها رو به شما عزیزان آموزش بدیم. ویدیو وال ها در دسته بندی بالا خلاصه میشن اما تنوع در سایز، مدل و هم چنین شرکت سازنده میتونه انتخاب شما رو سخت کنه.

ویدیو وال ها به طورکلی یکی از بهترین مدل های تبلیغاتی هستن چراکه شما با یک بار هزینه برای همیشه (مدت زمان طولانی) می تونین از اون استفاده کنین و بازخورد های بهتری هم داشته باشین.

در جهان امروزی بهتره از تبلیغات کاغذی استفاده نکنیم، چرا که دلیل اصلی نابودی محیط  زیست، همین استفاده ی نادرست از کاغذ هست. علاوه بر محیط  زیست، هزینه های بسیار بالای تبلیغات کاغذی باعث میشه که ما دائما مقداری از سرمایه ی خودمون رو برای تبلیغات هزینه کنیم. شما می تونین با استفاده از ویدیو وال ها به تمام این مشکلات خاتمه بدین.

از شما دوستان تشکر می کنم که تا انتهای این مقاله با من همراه بودین. در صورتی که هر گونه سوالی در مورد ویدیو وال دارید، برای ما کامنت بگذارید، من و همکارانم در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ میدیم

منبع : modexuk.com

دکمه بازگشت به بالا