سلامتی و پزشکی

همه چیز در مورد لمینت دندان و انواع لمینت دندان

تاریخ انتشار: 23 آذر 1400

لمینت دندان چیست؟

ممکن است استفاده از لمینت دندان را برای داشتن لبخندی درخشان و زیبا، مانند آنچه روی صفحات فلزی می بینید، در نظر بگیرید. در این مقاله از سری مقالات مجلات پزشکی سیب ابتدا به شکل لمینت دندان نگاه می کنیم. سپس به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ خواهیم داد.

لمینت دندان چیست؟

در درمان های دندانپزشکی، اغلب از روکش ها برای تقویت دندان ها استفاده می شود تا دندان ها زیباتر و براق تر شوند. انواع مختلفی از پوشش ها وجود دارد.

به طور خلاصه لمینت دندان چیست؟ باید بگوییم که روکش های سرامیکی وجود دارند که روی دندان ها چسبانده می شوند تا دندان ها سفید، براق و زیبا شوند. با این حال، آنها کاربردهای دیگری نیز دارند که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد. شاید شنیده باشید که به انواع روکش دندان لمینت می گویند که اصلا درست نیست.

لمینت دندان چیست!

لمینت دندان یک لایه نازک از مواد سرامیکی است که به سطح دندان می‌چسبد. لمینت از نظر رنگ، اندازه، ضخامت و سایر مشخصات برای افراد مختلف ساخته می شود و سپس روی دندان ها اعمال می شود.

در حالی که بسیاری از افراد به دلایل زیبایی لمینت دندان دریافت می کنند. با این حال، لمینیت نیز یک روش ترمیم است. در واقع لمینت دندان بر خلاف روکش هایی که باید روی کل دندان زده شود فقط روی دندان اعمال می شود و از این نظر سطح دندان کمتر و پیچیدگی کمتری دارد.

زیرا روکش به دندان های طبیعی خود می چسبد. لمینت انتخاب خوبی برای پروتز و ایمپلنت است. لمینت دندان معمولاً 10 تا 15 سال طول می کشد. اما رعایت بهداشت و بهداشت دهان و دندان می تواند بسیار موثر باشد.

لمینت-دندان-چه-چهره

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان تقریباً توسط همه استفاده می شود، مگر اینکه به طور خاص منع شده باشد. با این حال، لمینت برای همه مناسب نیست. تقریباً هر کسی که به دنبال تغییر شکل لبخند خود است، گزینه خوبی برای استفاده از لمینت دندان است.

لمینت می تواند رنگ، شکل و اندازه دندان های طبیعی را تغییر دهد. حتی اگر دندان های شما ظاهر خوبی نداشته باشند. با این حال، اگر لثه سالم و ساختار استخوانی خوبی دارید، ممکن است با استفاده از لمینت مشکلی نداشته باشید. در نهایت دندانپزشک پس از معاینه ویژه باید پاسخ دهد که چه کسی برای لمینت دندان مناسب است.

5 دلیل برای استفاده از لمینت دندان

  1. بهبود رنگ دندان هایی که به دلایل مختلف مانند درمان کانال یا در نتیجه استفاده طولانی مدت از برخی داروها تغییر رنگ داده اند.
  2. دندان های پاره شده را بهبود می بخشد؛
  3. دندان های تراشیده یا شکسته را التیام می بخشد.
  4. بهبود دندان های نامنظم، ناهموار یا نامنظم؛
  5. بهبود فاصله بین دندان ها.

چه کسی با روکش سرامیکی اشتباه می کند؟

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد قبل از استفاده از لمینت، کارهای دیگری روی دندان‌هایتان انجام شود. اگر دندان ها بیش از حد پاره شده باشند، روکش را به چالش می کشند تا به بالای دندان بچسبد.

اگر فاصله زیادی بین دندان های شما وجود دارد، ممکن است ابتدا نیاز به ارتودنسی داشته باشید. ارتودنتیست دندان را حرکت می دهد تا شکاف بزرگ را ببندد. سپس دندانپزشک زیبایی می تواند روکش ها را قرار دهد. به یاد داشته باشید که روکش باید به دندان شما بچسبد. اگر روکش را روی یک دندان دور از دندان های دیگر قرار دهید، این شکاف ها باقی می مانند.

نکته دیگر این است که فک او آنقدر کوچک است که دندان هایش پر از جمعیت و به هم ریخته است. مجدداً باید از ارتودنتیست خود بخواهید که دندان را حرکت دهد تا فضای کافی برای قرار دادن دندان وجود داشته باشد. سپس از لمینت دندان استفاده کنید.

خطرات و مشکلات لمینت دندان

خطر و سختی لمینت دندان بسیار کم است. زیرا لمینت دندان یک فرآیند غیرتهاجمی است. برخی از خطرات و عوارض جانبی که باید از آنها آگاه باشید عبارتند از:

  • لمینت غیر قابل جابجایی است: لمینت باید با یک لایه نازک مینا برداشته شود تا به روکش ناحیه دندان بچسبد. هنگامی که مینای دندان برداشته می شود، خود را بهبود نمی بخشد و برای همیشه از بین می رود. به همین دلیل لمینت دندان قابل تعویض نیست. هنگامی که روکش دارید، باید آن را جلا داده یا تعویض کنید تا از آسیب به دندان ها جلوگیری کنید. زیرا دیگر مینای محافظ روی دندان را نمی پوشاند.
  • لمینت ممکن است قدیمی یا شکسته باشد و نیاز به تعویض داشته باشد: اگرچه لمینت برای مدت طولانی طراحی شده است. با این حال، ممکن است تا آخر عمر دوام نیاورند یا در برخی موارد نیاز به تعویض داشته باشند. هنگامی که روکش آسیب دیده است، باید آن را جایگزین کرد تا از آسیب دندان محافظت شود.
  • افزایش حساسیت دندان و آسیب احتمالی: در برخی از بیماران پس از مدتی ثابت ماندن دندان ها، دندان ها حساس شده و ممکن است دچار درد شوند.

آیا لمینت دندان ترمیم شده است؟

بر خلاف پوشش های کامپوزیت، لمینت در صورت آسیب ترمیم نمی شود. اما، آنها جایگزین می شوند. با این حال، اگر روکش ها به طور مکرر تعویض شوند، دندان ها ممکن است آسیب ببینند و آسیب ببینند. مراقبت صحیح از لمینت های دندان می تواند به افزایش طول عمر آنها و کاهش خطر حوادث و عوارض جانبی ذکر شده در بالا کمک کند. چند نکته مفید برای مراقبت از لمینت:

  • مسواک زدن و مسواک زدن منظم: دندان های ساده همچنان ممکن است آسیب ببینند. مهم است که دندان های خود را با مسواک زدن حداقل دو بار در روز و نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز سالم نگه دارید. این به افزایش عمر روکش های شما با چسباندن دندان ها به آنها کمک می کند.
  • ویزیت منظم دندانپزشکی: مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم بسیار مهم است. دندانپزشک دندان های شما را به طور کامل تمیز می کند تا مطمئن شود روکش شما کبود یا شکسته نشده است.
  • از خمیر دندان غیر ساینده استفاده کنید: هنگامی که از لمینت دندان استفاده می کنید، از خمیر دندان غیر ساینده استفاده کنید. خمیر دندان های ساینده می توانند روکش ها را بپوشانند و آنها را کدر کنند.
  • اجسام سخت را گاز نگیرید یا نجوید: از جویدن اجسام سخت مانند خودکار یا ناخن خودداری کنید. اجسام سخت می توانند به روکش های شما آسیب برسانند.

تفاوت-لمینیت-و-کامپوزیت

تفاوت لمینت و کامپوزیت

کامپوزیت نوعی خمیر دندان است که برای مصارف زیبایی استفاده می شود. فرآیند گذاشتن کامپوزیت روی دندان کوتاه‌تر است، اما لمینت ممکن است نیاز به چندین ویزیت داشته باشد.

کامپوزیت معمولاً 4 تا 8 سال دوام دارد در حالی که لمینت تا 15 سال دوام می آورد. لمینت ساخته نمی شود اما کامپوزیت ساخته می شود. اما کامپوزیت ها استحکام کمتری دارند و راحت تر شکسته و آسیب می بینند.

لمینت دندان از نظر رنگ و درخشش سفیدتر و روشن تر و بدون لکه به نظر می رسد، اما مفصل مانند دندان های طبیعی ممکن است تغییر رنگ دهد. لمینت نیز گرانتر از کامپوزیت است.

پرسش و پاسخ

  1. لمینت دندان چیست؟ لمینت های دندانی روکش های سرامیکی هستند که به طور خاص ساخته شده و روی دندان ها چسبانده می شوند. این روکش ها لبخندی دلپذیر و دندان هایی براق را به شما هدیه می دهند.
  2. آیا لمینت دندان تعمیر می شود؟ خیر در صورت آسیب و ترک خوردن لمینت، امکان تعمیر آنها وجود ندارد. با این حال، آنها می توانند جایگزین شوند.
  3. ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟ اگر لمینت به درستی مراقبت شود و با بهداشت دهان و دندان درمان شود، می تواند تا 15 سال دوام بیاورد.

هارینا

https://shreveportbossierdental.com

https://www.webmd.com

https://www.drshoover.com

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا