عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

نحوه تشخیص زگیل تناسلی مردان

مهم ترین راه انتقال ویروس اچ پی وی در مردان رابطه جنسی، رابطه بدون دخول، رابطه جنسی دهانی و مقعدی است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با زگیل تناسلی مردان، علائم و نشانه های وجود ویروس اچ پی وی در مردان، و درمان زگیل تناسلی مردان  توسط صابون گانودرما برای زگیل تناسلی بیشتر آشنا شوید.

علائم زگیل تناسلی مردان

پس از آلوده شدن به ویروس اچ پی وی، نشانه ها و علائم این عارضه طی چند ماه ظاهر می شوند. استفاده از صابون قارچ گانودرما برای رفع اثر این بیماری بسیار معروف است. اما شایع ترین علائم این عارضه عبارتند از:

  • ایجاد برجستگی هایی شبیه گل کلم
  • ایجاد توده های کوچک در ناحیه تناسلی
  • خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  • تغییر رنگ ناحیه تناسلی به رنگ قهوه ای، گوشتی یا صورتی
  • درد حین رابطه جنسی
  • خونریزی حین رابطه جنسی

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، چرا که بی  اعتنایی به این علائم ممکن است باعث وخیم تر شدن اوضاع شود و احتمال بروز علائم سرطان دهان، سرطان آلت تناسلی، سرطان گلو و مری وجود دارد.‏

زگیل تناسلی در پسران مجرد

این عارضه در پسران مجرد در حالتی اتفاق می افتد که بدن قادر به مهار ویروس HPV نباشد. احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در پسران مجرد آلوده که علائم بالینی ظاهر شده باشند، بسیار بیشتر از فرد بدون علائم بالینی است. زگیل تناسلی در پسران مجرد در قسمت بیضه ها، آلت تناسلی، کشاله ران و مقعد دیده می شود.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

این عارضه توده های برجسته، رنگ پوست یا صورتی و قهوه ای رنگی است که در نواحی درگیر با رابطه جنسی در مردان خود را نشان می دهد، یعنی آلت تناسلی، بیضه ها، مقعد و دهان. این زائده ها گاهی به  حدی ریز و کوچک هستند که با چشم دیده نمی شوند و از طریق معاینه پزشک باید بفهمیم که زگیل تناسلی داریم یا خیر. بافت زگیل تناسلی نرم است که ممکن است روی ران، کشاله ران و داخل مقعد هم به  وجود بیاید. این عارضه توده های برجسته رنگ پوست یا صورتی و قهوه ای رنگی است که در نواحی درگیر با رابطه جنسی در مردان خود را نشان می دهد.

زگیل تناسلی مردان چیست؟

زگیل تناسلی مردان نوعی بیماری عفونی و ویروسی ناحیه تناسلی است که اگر با علائم باشد، ضایعات پوستی همراه با درد ظاهر می شوند. این بیماری مقاربتی که به راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و با شریک  جنسی متعدد منتقل می شود، مجرای ادراری، آلت تناسلی، راست روده و کیسه بیضه در مردان را درگیر می کند.

به  شکل توده های برجسته نرم با سطح زبر یا صاف شبیه برآمدگی انگشت است، البته در مواردی هم از نظر ظاهری شکل گل کلم با سطح زبر تیره رنگ در فرد پدیدار می شود. تقریبا 70 درصد افرادی که شریک جنسی شان آلوده شده باشد، طی 3 ماه به ویروس HPV مبتلا می شوند. نخستین علائم زگیل تناسلی مردان بین چند هفته تا چند ماه پس از ابتلا بروز می کنند.

بنابراین بهتر است زنان و مردانی که دارند، سلامت جسمی خود را به  صورت دوره ای چک کنند تا در صورت مشاهده علائم این عارضه، از انتقال ویروس به شریک جنسی خود جلوگیری کنند. این بیماری مقاربتی که به راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و با شریک  جنسی متعدد منتقل می شود، مجرای ادراری، آلت تناسلی، راست روده و کیسه بیضه در مردان را درگیر می کند.

علت زگیل تناسلی در مردان

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV علت زگیل تناسلی در مردان است که از رابطه جنسی به فرد سالم سرایت پیدا می کند. و مقعدی هم می تواند ویروس اچ پی وی در مردان را منتقل کند. فاکتورهای مهمی که علت زگیل تناسلی در مردان هستند عبارتند از:

  • داشتن روابط جنسی متعدد با شرکای جنسی متعدد
  • رفتارهای پرخطر جنسی به  خصوص در جوانان کم سن و سال
  • وجود زخم در پوست ناحیه تناسلی
  • ختنه نبودن

بهتر است آقایان با مشاهده هرگونه توده برآمده یا بثورات پوستی در قسمت ناحیه تناسلی، علائم را جدی بگیرند و بلافاصله به دکتر پوست، دکتر عفونی یا دکتر اورولوژی مراجعه کنند. اگر رابطه جنسی پرخطر و محافظت نشده دارید و احتمال ابتلا به را می دهید می توانید به گزینه مشاوره تلفنی با دکتر اورولوژی هم فکر کنید. در هر صورت هرچقدر سریع تر اقدام کنید احتمالا با عوارض کمتری روبه رو خواهید شد.

عوامل ریسک ابتلای مردان به HPV

از فاکتورهای ریسک ابتلای مردان به ویروس اچ پی وی می توان به داشتن شریک جنسی متعدد، روابط جنسی محافظت نشده و عدم استفاده از کاندوم اشاره کرد. البته کاندوم تمام ناحیه تناسلی را پوشش نمی دهد به  همین خاطر راه قطعی برای پیشگیری از انتقال ویروس HPV در مردان نیست.

زگیل تناسلی مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

با مشاهده علائم غیرطبیعی باید جهت بررسی وضعیت سلامت و علائم این عارضه به پزشک مراجعه کنید. دکتر پوست، دکتر عفونی یا دکتر ارولوژی با معاینه اولیه ناحیه مشکوک به زگیل و بررسی سابقه روابط جنسی بیمار می توانند تشخیص دقیق تری بدهند. البته هر زخمی در ناحیه تناسلی لزوما زگیل نیست، برای مثال بیشتر زخم های قسمت مقعد به  خاطر یبوست مزمن یا ایجاد می شوند.

تشخیص درست و دقیق زگیل تناسلی اولین و مهم ترین گام در فرایند درمان این معضل به  شمار می آید. به همین دلیل توصیه می شود که در انتخاب دکتر و کلینیک درمان نهایت دقت را داشته باشید. پزشک برای معاینه بهتر و مشاهده واضح تر زگیل تناسلی از تکنیک تقویت کننده استوتو استفاده می کند. به  این ترتیب که از محلول اسیداستیک 5 درصد روی ناحیه مشکوک می زند و 5 تا 10 دقیقه منتظر می ماند. سفیدشدن نواحی آلوده به ویروس اچ پی وی کمک می کند که پزشک با دقت بالاتری تشخیص زگیل تناسلی در مردان را اعلام کند.

آزمایش خون HPV برای مردان

هیچ آزمایش اختصاصی HPV برای مردان نیست و درصورتی که خودشان بخواهند، می توانند تست پاپ مقعدی بدهند. اما معمولا آزمایش روتین HPV برای مردان پیشنهاد نمی شود چرا که در تست پاپ اسمیر زنان، سلول های غیرطبیعی دهانه رحم برداشته می شوند. اما در مردان اگر تست مثبت باشد، صرفا باید منتظر ماند تا ویروس برطرف شود و راه درمانی نیست.

درمان زگیل تناسلی مردان

در برخی موارد ابتلا به ویروس HPV در مردان پزشک به تشخیص و صلاحدید خود نیازی به برداشتن زگیل یا مصرف داروی خاصی نمی بیند؛ چرا که برخی از این زائده های پوستی بدون درمان خاصی خودبه خود برطرف می شوند. اما اگر زگیل تناسلی باعث درد، سوزش و خارش شود باید سراغ درمان دارویی یا حتی جراحی رفت. روش های رایج برای درمان زگیل تناسلی مردان عبارتند از:

  • دارو درمانی: تجویز ایمیکوید، پودوفیلین، تری کلرو استیک، سینکاتچینز
  • جراحی: در مواردی که زگیل بزرگ باشد یا درمان دارویی جواب ندهد.

روش های جراحی برای درمان زگیل تناسلی مردان عبارتند از:

  • کرایوتراپی یا انجماد با نیتروژن مایع
  • الکتروکوتر
  • برداشتن زائده ها از طریق جراحی با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی
  • درمان لیزری برای زگیل هایی که روش های قبلی روی آن ها تاثیر ندارد.

1. فریز کردن زگیل تناسلی

در روش فریز کردن زگیل تناسلی یا همان ، به  مدت چهار هفته از نیتروژن مایع برای ازبین بردن زگیل استفاده می کنند. فرد مبتلا باید چند هفته به  صورت مستمر از این محلول روی زگیل ها بزند تا توده ها به  صورت کامل از بین بروند. گاهی کرایو کردن باعث ایجاد واکنش های آلرژیک، سوزش و التهاب در فرد مبتلا می شود.

در روش فریز کردن زگیل تناسلی یا همان کرایوتراپی، به  مدت چهار هفته از نیتروژن مایع برای ازبین بردن زگیل استفاده می کنند.

2. پماد برای درمان زگیل تناسلی مر دان

یکی از بهترین پمادهای درمان این عارضه، پماد آلدارا 5 درصد است که با تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند به درمان زگیل تناسلی مردان کمک کند. بیمار باید هر شب یک لایه نازک از پماد آلدارا را روی موضع آلوده بمالد و بعد از 6 تا 10 ساعت ناحیه موردنظر را با آب و صابون شستشو دهد. اگر دچار لک در صورت هستید از صابون گانودرما برای لک صورت مثل صابون گانودرما در کنار درمان خود استفاده کنید. پماد رزورسینول، کرم ایمیکیمود، ژل پودوفیلین و پودوفیلوکس، پماد سینکاتچیز، از دیگر کرم ها و پمادهای درمان زگیل تناسلی مردان هستند.

3. قرص زگیل تناسلی مردان

  • قرص کینوکو AHCC پلاتینیوم Quality Of Life
  • قرص کینوکو AHCC طلایی Quality Of Life
  • کپسول هگزایم AHCC 500 اشبال شیمی 30 عددی
  • کپسول AHCC اکومکس

4. بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان

بهترین دارو برای این عارضه است که به  شکل خوراکی در دوزهای مختلف به  صورت کپسول، قرص، شربت و آمپول عرضه می شود. هرچند که شکل قرص سایمتدین رایج تر است. قرص لوامیزول هم در رده بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان قرار دارد.

5. درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

بهترین کار پس از مشاهده علائم زگیل تناسلی مراجعه به دکتر و شروع درمان طبق تشخیص پزشک است. اما گاهی هم می توان به درمان خانگی این عارضه متوسل شد. رایج ترین روش های درمان خانگی این مشکل عبارتند از:

  • روغن درخت چای به صورت خوراکی، موضعی یا داخلی
  • عصاره چای سبز به صورت موضعی
  • عصاره سیر به صورت موضعی در ناحیه مبتلا به ویروس
  • درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب
  • مصرف سبزیجات مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، جوانه کلم بروکسل، گل کلم و کلم برگ (4 تا 5 وعده در روز)
  • اصلاح سبک غذایی و مصرف حبوبات، سبزیجات تیره، خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان، گوشت بدون چربی و غلات
  • پرهیز از گوشت قرمز، نان سفید، پاستا، کافئین و غذاهای فرآوری شده
  • مصرف فولات و ویتامین B12

برای درمان زگیل تناسلی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان زگیل تناسلی به دکتر پوست، دکتر عفونی و دکتر ارولوژی مراجعه کنید.  برخی از سویه های ویروس HPV در مردان صرفا عامل زگیل تناسلی می شوند؛ اما برخی از سویه های این ویروس هم هستند که علت سرطان مقعد به شمار می آیند. سالانه بیشتر از 42 هزار نفر در آمریکا به سرطان مرتبط با اچ پی وی مبتلا می شوند که از این رقم 18300 نفر مرد هستند. از عوارض زگیل تناسلی مردان می توان به بروز سرطان های زیر اشاره کرد:

  • بیش از 90 درصد سرطان های مقعد در مردان به خاطر ویروس اچ پی وی است.
  • بیش از 60 درصد سرطان های آلت تناسلی در مردان از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند.
  • 70 درصد سرطان های لوزه، پشت زبان و گلو هم به خاطر ویروس اچ پی وی در مردان است.
  • سرطان مقعد در مردان همجنسگرا

پیشگیری از زگیل تناسلی مردان

واکسن HPV از بیشتر سویه های ویروس اچ پی وی که عامل زگیل تناسلی و سرطان هستند پیشگیری می کند. زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می شود؛ بنابراین عدم تماس با دهان یا آلت جنسی فرد مطمئن ترین راه برای پیشگیری از این عارضه است.

و کاندوم دهانی ریسک ابتلا به بیماری های مقاربتی از جمله ویروس اچ پی وی در مردان را کاهش می دهد. درست است که هیچ آزمایش زگیل تناسلی وجود ندارد، اما انجام آزمایش  بیماری های مقاربتی به  صورت منظم خیالتان را از سلامت بدن راحت می کند.

واکسن HPV برای مردان

واکسن HPV برای مردان زمانی موثر است که فرد در معرض ویروس قرار نگرفته باشد. به  همین دلیل بهترین زمان تزریق در مردان پیش از سن شروع فعالیت جنسی بین 9 تا 21 سال است.

زگیل تناسلی خفیف در مردان

زگیل تناسلی خفیف در مردان یا زگیل تناسلی کوچک نوع کم خطرتر ویروس اچ پی وی در مردان است که اگر در زمان مناسب به متخصص مراجعه شود، قابل کنترل خواهد بود. HPV 6 و HPV11 دو نوع زگیل تناسلی خفیف در مردان هستند که در بیش از 90 درصد مبتلایان به شکل زائده های کوچک ظاهر می شوند و معمولا نیازی به مراجعه به پزشک ندارند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

زگیل تناسلی مردان نوعی بیماری مقاربتی عفونی و مسری است که از ویروس اچ پی وی در مردان به وجود می آید و آلت تناسلی، بیضه ها، مجرای ادرار و راست روده را درگیر می کند. مهم ترین علت ایجاد این توده های پوستی گل کلم شکل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با فرد آلوده و داشتن شرکای جنسی متعدد است.

برخی از سویه های زگیل تناسلی مردان نیازی به درمان خاصی ندارند و خودبه خود برطرف می شوند. اما در مواردی هم باید سراغ روش های مختلف درمان اعم از درمان خانگی زگیل تناسلی، دارودرمانی، کرایوتراپی یا جراحی و برداشتن زگیل ها رفت. ایمیکیمود، پودوفیلین و پودوفیلوکس و تری کلرواستیک اسید داروهای موضعی موثر برای درمان زگیل تناسلی در مردان هستند.

در روش های خانگی این معضل می توان روی روغن درخت چای، روغن کرچک، زردچوبه، آلوئه ورا، چای سبز و عصاره آناناس حساب ویژه ای باز کرد. البته تمام روش های دارویی و خانگی درمان زگیل تناسلی نیازمند مشورت با دکتر پوست، دکتر عفونی و دکتر ارولوژی هستند. در صورت مشاهده علائم غیرعادی باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا