سلامتی و پزشکیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

فواید قهوه برای بینایی

تاثیر قهوه بر چشم ها برای کسانی مهم است که روزانه چندین فنجان از این نوشیدنی خوش عطر و خوش طعم می نوشند. این افراد می خواهند بدانند آیا قهوه می تواند روی بینایی آنها تاثیر منفی داشته باشد!  در پاسخ باید بگوییم خیر، به گزارش سرویس سلامت ملی آمریکا (NHS) نوشیدن مداوم قهوه هیچ گونه اثر منفی روی چشم های انسان ندارد.

البته حتما می دانید که افراط در همه کار مضر و خطرناک است؛ نه تنها نوشیدن قهوه که در هر کاری که در آن زیاده روی کنید، ممکن است برایتان مشکلاتی ایجاد کند. اگر عادت دارید هر روز مقدار زیادی قهوه بنوشید، ممکن است در طولانی مدت با مشکلاتی مواجه شوید.  برخی مطالعات علمی ثابت کرده اند که زیاده روی در مصرف قهوه ممکن است در درازمدت به بروز «سندرم سودواکسفولیشن» منجر شود. البته این ادعا در حد فرضیه است و هنوز تایید نشده است. این عارضه سبب افزایش فشار داخلی چشم ها می شود.  اما خب با این تفاسیر، بد نیست برای پیشگیری از هرگونه مشکلی در مصرف قهوه میانه روی داشته باشیم.

تاثیر قهوه بر چشم ها چیست و آیا قابل کنترل است؟ باید گفت کافئین موجود در قهوه می تواند به چندین روش روی چشم و بینایی اثرگذار باشد. برخی کارشناسان بر این اعتقادند که قهوه می تواند سبب بروز خشکی چشم شود. نشانه های آن هم ناراحتی چشم ها، سوزش یا احساس وجود سنگریزه در چشم است.  در طولانی مدت و با گذشت زمان اگر خشکی چشم درمان نشود و میزان مصرف کافئین هم کاهش پیدا نکند، می تواند به مشکلات بزرگ تری منجر شود. مثلا این خشکی چشم ممکن است به عفونت چشم، تاری دید یا حساسیت شدید به نور منجر شود. حتی این امکان هم وجود دارد که فرد در معرض خراشیدگی قرنیه چشم قرار بگیرد.

تاثیر قهوه بر چشم ها در طول زمان می تواند باعث بروز مشکلات دائمی هم بشود. مثلا ممکن است فردی که روزانه بیش از 4 فنجان قهوه (400 میلی گرم) می نوشد به گلوکوم مبتلا شود. البته فاکتورهای دیگری همچون سن، قد، وزن و سیگار کشیدن یا نکشیدن فرد هم در این امر موثر است. از دیگر اثرات طولانی مدت مصرف زیاد کافئین هم می توان به ایجاد فلاش و نورهای شدید در چشم اشاره کرد.  اگر این تجربه را داشته اید که چشم هایتان ناگهان برق بزند و حس فلاش زدگی داشته باشید، توصیه می کنیم حتما مصرف کافئین را کاهش دهید.  از دیگر عوارض جانبی زیاده روی در مصرف قهوه باید به تاری دید اشاره کرد. این امر زمانی روی می دهد که میزان قند خون افزایش یا کاهش می یابد و باعث می شود تا دید فرد دچار مشکل شود.

آیا مصرف زیاد قهوه می تواند فشار چشم ها را افزایش دهد؟

گفتیم که تاثیر قهوه بر چشم ها منفی نیست مگر اینکه در مصرف آن زیاده روی شود. بنابراین، قهوه و کافئین باعث افزایش فشار چشم ها نمی شوند.  قهوه فقط زمانی می تواند مشکل ساز باشد که بیشتر از 4 فنجان در روز مصرف شود. مقدار کمتر از این هیچ مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کند. جا دارد اشاره کنیم که قهوه می تواند باعث افزایش فشار خون شود اما این تأثیر کوتاه و موقت است و در دراز مدت اثر منفی ندارد. سفت شدن عروق خونی منجر به افزایش فشار خون و بیماری های قلبی می شود اما مصرف روزانه ی قهوه چنین تأثیر مخربی بر عروق خونی ندارد.

تاثیر افزایش فشار خون روی چشم ها چیست؟

افزایش فشار خون که ممکن است به واسطه نوشیدن قهوه ایجاد شود می تواند به شبکیه چشم آسیب برساند. این آسیب شامل پاره شدن مویرگ ها، خونریزی چشم، تاری دید و حتی از دست دادن کامل بینایی است. به این تخریب و آسیب عروق چشمی به اصطلاح رتینوپاتی گفته می شود. نشانه های رتینوپاتی شامل دید موج دار و ناواضح، دید مه آلود، تیره شدن اجسام، درد چشم و کاهش نسبی بینایی است.

فشار خون بالا همچنین می تواند باعث تجمع مایعات در زیر شبکیه چشم شود. وقتی مایعات نتوانند خارج شوند، فشار داخلی چشم را افزایش می دهند و به این وضعیت، «فشار خون چشمی» می گویند. فشار خون بالا»، شرایطی است که جریان خون در رگ های خونی تحت فشار و به زور انجام می گیرد. «فشار خون چشمی» می تواند در تمام افراد ایجاد شود، اما در افراد مسن بیشتر است. دلیلش این است که با پیر شدن، بخش های ظریف چشم و عملکرد آنها شروع به تضعیف و تحلیل رفتن می کند. این عارضه در افراد با سن بالاتر از 40 سال شایع تر است.

آیا قهوه می تواند سبب تشدید «» چشم شود؟ در ادامه توضیحات در مورد تاثیر قهوه بر چشم ها و نحوه  خرید قهوه عربیکا‎ باید بگوییم که با کاهش میزان مصرف کافئین و افزایش مصرف منیزیوم می توان از بروز مگس پران پیشگیری کرد.  مگس پران چیست؟ شخص مبتلا به مگس پران، ذرات کوچک غبارمانندی را جلوی چشمانش می بیند که بالا و پایین می روند و با وجود پلک زدن ها همچنان مانند یک سایه کوچک در جلوی چشم ها قرار دارند. این لکه های مزاحم در واقع سایه ی تیرگی های موجود در مایع زجاجیه است که روی شبکیه می افتد و به صورت یک سایه تیره دیده می شود.

آیا قهوه می تواند سبب ایجاد توهم تصویری شود؟ کسانی که روزانه بیش از 7 فنجان در روز قهوه می نوشند سه برابر بیشتر از مردم عادی ممکن است دچار توهم تصویری شوند. 7 فنجان قهوه حاوی بیش از 315 میلی گرم کافئین است. برای درک بهتر این میزان باید بدانید این تعداد فنجان قهوه معادل 6 لیوان چای پررنگ، 4 قوطی ردبول یا 9 قوطی کوکاکولاست.  آیا نوشیدن چای برای چشم ها مفید است؟ در مقایسه ی تاثیر قهوه بر چشم ها و تاثیر چای باید گفت گفت که اثر مشابهی دارند. چای سیاه (چای معمولی) همانند قهوه حاوی کافئین است. اما بیشتر کافئین چای هنگام دم کشیدن از بین می رود.

البته چای سبز خواص زیادی برای چشم دارد. دلیلش هم وجود آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی زیادی است که در چای سبز موجود است. آیا نوشیدن قهوه برای بینایی چشم مفید است؟ قهوه یکی از منابع اصلی کافئین است. کافئین یکی از پرمصرف ترین و رایج ترین داروهای روان درمانی در جهان بشمار می رود. به طوری که مردم پس از مصرف کافئین، هوشیاری و تمرکز بیشتری پیدا می کنند و به همین خاطر است که علاقه بسیاری به مصرف این عنصر از خود نشان می دهند. در سال های اخیر، تحقیقات متعددی به اثبات فواید کافئین پرداخته اند که از جمله می توان به تقویت حافظه، بهبود عملکرد بدن ورزشکاران، تقویت کبد و پیشگیری از پارکینسون اشاره کرد.

حتی در مواردی مشخص شده که کافئین می تواند حس گرسنگی را تا حدی از بین ببرد. از این رو می توان از آن به عنوان عنصر کمکی برای رژیم تناسب اندام هم نام برد. در سال 2012، محققان دانشگاه پزشکی توکیو، بررسی هایی را روی 78 داوطلب سالم انجام دادند و به این نتیجه رسیدند تولید اشک در افرادی که کپسول کافئین مصرف می کنند بیشتر است. با وجود اینکه بررسی های دیگری در این خصوص انجام نشده است، اما متخصصان استفاده از کافئین را برای درمان سندرم خشکی چشم توصیه می کنند. با این حال باید کمی محتاط بود. استفاده ی زیاد از کافئین بویژه برای افرادی که نسبت به تاثیر محرکی آن حساس هستند توصیه نمی شود.

محدودیت مصرف کافئین در اشخاص بزرگسال 400 میلی گرم در هر روز است. این مقدار معادل 4 فنجان 240 میلی لیتری (با 75 تا 165 میلی گرم کافئین) قهوه  است.  زنان باردار مجاز به مصرف 200 تا 300 میلی گرم کافئین در هر روز هستند. کودکان و بزرگسالان نباید بیشتر از 2٫5 میلی گرم کافئین بر اساس هر کیلوگرم از وزن خود مصرف کنند. به طور مثال، کودکی که 25 کیلوگرم وزن دارد، مجاز نیست بیشتر از 62٫5 میلی گرم کافئین در روز مصرف کند.  علاوه بر تأثیر مثبت قهوه بر هوشیاری، دقت، تمرکز و روحیه، پژوهشی جدید از اثر این نوشیدنی در تثبیت خاطرات حکایت دارد. در این تحقیق، 24 ساعت بعد از اجرای آزمایش، کافئین باعث افزایش بازدهی شد و محققان به این نتیجه رسیدند که کافئین خاطرات بلند مدت را بهتر تثبیت می کند.

سوالات رایج در مورد تاثیر قهوه بر چشم ها

آیا نوشیدن قهوه زیاد می توان سبب ایجاد گلوکوم شود؟  گلوکوم یا آب سیاه بیماری است که در آن فشار چشم بالا می رود و می تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه کوری شود. شواهدی وجود دارد دال بر اینکه مصرف قهوه می تواند منتهی به ریسک بالای پیشرفت گلوکوم ثانویه شود. آیا قهوه می تواند خشکی چشم را برطرف کند؟  کافئین موجود در قهوه و همچنین در چای می تواند باعث تولید اشک بیشتر شده و این سندروم را بهبود دهد. البته به خوبی می دانید که میزان کافئین موجود در چای کمتر است. آیا ممکن است فرد با نوشیدن قهوه دچار توهم تصویری شود؟  کسانی که روزانه بیش از 7 فنجان در روز قهوه می نوشند سه برابر بیشتر از مردم عادی ممکن است دچار توهم تصویری شوند. فشار خون چشمی چیست؟

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا