عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

علت ریختن آب از پنل داخلی کولر دوتیکه

علت عدم تخلیه آب کولر گازی

در خصوص عدم تخلیه آب از  کولر گازی 30000 گری  می توان اینطور گفت که این مسئله چند علت دارد و باید به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرند.

 

از جمله این علت ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. استفاده از کولر گازی در مناطق گرم و خشک

همانطور که در قسمت مقدمه نیز گفته شد، خنک سازی محیط توسط کولر گازی از طریق جذب رطوبت داخل هوای محیط صورت می گیرد.

بنابراین اگر از کولر گازی در مناطق گرم و خشک که درصد رطوبت هوا بسیار پایین است استفاده شود، عملاً رطوبت زیادی توسط دستگاه جذب نمی شود که از طریق شلنگ تخلیه آن خارج شود.

لذا این مسئله نشان دهنده وجود مشکل در سیستم کولر گازی نمی باشد و جزو روند طبیعی کار دستگاه است.

البته این مسئله در مواقعی که گرمای هوا پایین است نیز خود را نشان می دهد، چرا که رطوبت در هوای خنک کمتر است.

در مقابل توجه داشته باشید که اگر از کولر گازی در محیطی به همراه کولر آبی استفاده کنید، عکس این قضیه اتفاق می افتد.

به این صورت که کولر آبی نصب شده در ساختمان تولید رطوبت در محیط می کند تا هوا را خنک کند و اگر از کولر گازی نیز در همین محیط مشترک استفاده شود، دستگاه باید بیش از قبل کار کند تا رطوبت اضافی را جذب و دفع کند.

داستانی که در این شرایط شاهد آن هستیم، مصرف برق بیش از اندزه در کولر گازی، و در نهایت تخلیه بیش از اندازه آب از کولر گازی خواهد بود. در مطلب بیشتر این همزمان روشن بودن را بررسی کردیم.

  • وجود نقص در سنسور دما یا ترمیستور کولر گازی

سنسور دما یا ترمیستور یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم کولر گازی می باشد، که نقش آن تعیین دمای مورد نیاز محیط و ارسال میزان دما به برد دستگاه از طریق تغییر مقاومت خود در اثر تغییر دما می باشد.

در این هنگام برد تصمیم می گیرد که الان باید چه فرمانی را با توجه به دمای محیط به دستگاه ارسال کند.

حال ارتباط بین خرابی ترمیستور و عدم تخلیه کولر گازی این است که اگر این قطعه خراب باشد و با تغییر دما دچار تغییر مقاومت نشود، در نتیجه پیام ارسالی به برد در مورد دمای محیط دچار مشکل شده و دستگاه در مواقع مورد نیاز روشن نخواهد شد.

توجه داشته باشید که میزان رطوبت جمع شده در کولر گازی با میزان سرمایش آن مرتبط است، در نتیجه خراب بودن ترمستور باعث کاهش سرمایش شده و رطوبت کافی برای تخلیه شدن از شلنگ تخلیه کولر گازی تخلیه نمی شود. کلیپ زیر را ببینید تا با علت خشکی مسیر تخلیه کولر گازی بیشتر آشنا شوید.

با توجه به توضیحات بیان شده در قسمت فوق دریافتیم که روشن و خاموش شدن کولر گازی در نتیجه فرمانی است که برد به دستگاه صادر می کند.

در نتیجه خراب بودن برد کولر گازی باعث کاهش سرمایش دستگاه و تولید رطوبت پایین در وسیله خواهد شد. در این شرایط شاید بتواند مشکل عدم تخلیه آب از دستگاه را رفع کند.

اگر میخواهید علائم خرابی برد کولر گازی را بدانید دیدن کلیپ زیر را از دست ندهید. آقای مجید صالح آبادی در آن قسمتی از این علائم را بیان می کنند.

یکی از مهمترین مواردی که باید در هنگام اقدام به مورد بررسی قرار بگیرد، تعیین اندازه گاز مبرد دستگاه می باشد.

به این دلیل که کم یا زیاد بودن میزان این گاز سبب اختلال در روند کار کولر گازی می شود، که عدم تخلیه رطوبت از دستگاه یکی از این موارد است.

با این توضیح که گاز مبرد در کولر گازی نقش خنک کنندگی دارد، بنابراین اگر سرمای دستگاه پایین باشد، رطوبت کمتری از محیط جذب کرده و در نتیجه رطوبت از کولر گازی یا تخلیه نشده و یا میزان آن بسیار کم می باشد.

بنابراین باید بعد از اندازه گیری گاز مبرد در دستگاه و برای شارژ مجدد آن اقدام کرد.

  1. مسدود بودن مسیر تخلیه کولر گازی

تا این قسمت از متن تمام علل که به بررسی کردیم، در نهایت به عیب یابی و ختم می شدند.

اما در این قسمت قصد داریم آخرین علت عدم تخلیه آب کولر گازی یعنی مسدود بودن مسیر تخلیه دستگاه را بررسی کنیم که دلیل اصلی آن عدم توجه به می شود.

 علائم مسدود بودن مسیر تخلیه کولر گازی

مسدود بودن مسیر تخلیه کولر گازی عموماً به دلیل عدم توجه به سرویس دستگاه به منظور پاکسازی و شستشوی سینی و شلنگ تخلیه کولر گازی رخ می هد.

چرا که در این حالت حجم زیادی از گرد و غبار و رسوبات داخل رطوبت هوا در سینی و شلنگ تخلیه دستگاه تجمع کرده و مانع از تخلیه آب از کولر گازی می شوند.

این مسئله به همراه علائمی خود را نشان می دهد که از آن جمله می توان موارد زیر را نام برد:

  • جمع شدن آب در داخل سینی تخلیه کولر گازی

یکی از علامت های واضح مسدود بودن مسیر تخلیه کولر گازی این است که آب به مقدار بیش از حد معمول در داخل سینی تخلیه دستگاه جمع شده است.

  • آبریزی از پنل داخلی کولر گازی

چنانچه شود، قطع به یقین می توان گفت مسیر تخلیه دستگاه گرفته شده و آب جمع شده در سینی نمی تواند از طریق شلنگ تخلیه خارج شود.

  • استشمام بوی کپک از کولر گازی

عدم تخلیه آب از کولر گازی باعث می شود، رطوبت باقی مانده در دستگاه کپک و حتی قارچ تولید کند، در نتیجه بعد از مدتی بوی ناخوشایند کپک از باد کولر گازی به مشام می رسد.

از آنجا که این بو می تواند سبب مشکلات تنفسی برای افراد شود، بهتر است هر چه زودتر برای رفع آن اقدام شود.

  • نم زدگی دیوار زیر پنل کولر گازی

بعضی مواقع ممکن است شاهد آبریزی از کولر گازی نباشید و یا نتوانید سینی پر از آب دستگاه را ملاحظه کنید، اما وجود علامت نم زدگی بر روی دیوار زیر پنل علامت واضحی از مسدود بودن مسیر تخلیه دستگاه خواهد بود.

توصیه هایی به منظور پیشگیری از مسدود شدن مسیر تخلیه

از آنجا که مسدود بودن مسیر تخلیه یکی از دلایل عمده عدم تخلیه آب از کولر گازی محسوب می شود، در این قسمت قصد داریم چند توصیه به منظور پیشگیری از بروز این مشکل در دستگاه بیان کنیم:

بهتر است حداقل سالی یکبار به شستشوی مسیر تخلیه کولر گازی اقدام کرده و حتی در صورت مشاهده فرسوده شدن شلنگ تخلیه به اقدام کنید. اگر قصد شلنگ تخلیه کولرگازی را دارید بر روی بزنید

  1. استفاده از فیلترهای هوای مرغوب

استفاده از فیلترهای هوای مرغوب باعث می شود، حجم کمتری از گرد و غبار و رسوبات در داخل کویل های اوپراتور تشکیل شده و در ادامه در سینی تخلیه کولر گازی تجمع کنند.

توجه داشته باشید که بهترین کولر گازی محصولی است که دارای فیلترهای هوای بسیار مرغوب و با سوراخ های بسیار ریز در حد میکرون باشد.

به شما توصیه می کنیم جهت بررسی بیشتر مشخصات بهترین کولر گازی به مقالات و مراجعه کنید.

علاوه بر این باید هر چند وقت یکبار فیلترهای هوای دستگاه را تعویض کنید و چه بهتر که این بازه زمانی کوتاه بوده و ترجیحاً قبل از استفاده مجدد از کولر گازی صورت بگیرد.

  1. ریختن مقداری مایع سفیدکننده و یا سرکه در مسیر تخلیه

یک توصیه بسیار کارآمد به منظور کمک به کولر گازی برای تخلیه بهتر رطوبت از دستگاه ریختن مقداری مایع سفیدکننده و یا سرکه مخلوط شده با آب در مسیر تخلیه دستگاه است. این مواد از تشکیل انسداد در مسیر جلوگیری می کنند. ( – لینک )

عدم تخلیه آب از کولر گازی چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

همانطور که تا این قسمت از متن بررسی کردیم، روند طبیعی کار کولر گازی به این صورت است که در زمان کار کردن همیشه مقداری رطوبت تولید کند، که البته مقدار این رطوبت به عوامل مختلفی از جمله دمای محیط بستگی دارد.

اما سوال اینجاست که اگر این رطوبت تولید شده در دستگاه تخلیه نشود، چه مشکلاتی را می تواند برای دستگاه و یا حتی ساکنین ایجاد کند؟

از جمله این مشکلات می توان به موراد ذیل اشاره کرد:

  • نم زدن گج دیوار
  • آبریزی از پنل و وارد کردن خسارت به بنا و حتی وسایل منزل از قبیل فرش و مبلمان
  • ایجاد قارچ و کپک در کولر گازی و زمینه ابتلا افراد به بیماری های تنفسی همچون آسم
  • ایجاد اختلال در روند کار کولر گازی و وارد شدن آسیب به قطعات داخلی آن
  • کاهش قدرت خنک کنندگی کولر گازی

راهکارهایی به منظور پیشگیری از عدم تخلیه آب از کولر گازی

همانطور که ملاحظه کردید، چنانچه علت عدم تخلیه آب کولر گازی به دلایلی به غیر از پایین بودن دمای محیط باشد، می تواند مشکلات زیادی را برای دستگاه و ساکنین ساختمان ایجاد کند.

به همین دلیل بهتر است راهکارهایی را به منظور پیشگیری از بروز این مشکل در دستگاه مرور کنیم:

  • انتخاب و خرید کولر گازی با توجه به ظرفیت مورد نیاز ساختمان و شرایط آب و هوایی منطقه

منبع : dhabione.com

 

دکمه بازگشت به بالا