سلامتی و پزشکی

ساعت بیولوژیک بدن چیست | مجله سیب

ساعت بیولوژیکی بدن

ساعت بیولوژیکی بدن چیست؟ آیا می دانید ساعت بیولوژیکی بدن چیست؟ ساعت بیولوژیکی یا ساعت بیولوژیکی بدن یکی از جالب ترین و عجیب ترین چیزهایی است که در قرن اخیر ساخته شده است. ساعت بیولوژیکی که به آن ریتم شبانه روزی یا ریتم شبانه روزی نیز می گویند، نتیجه تغییرات در شیمی و عملکرد سیستم عصبی است و مانند ساعت مرکزی، فعالیت سایر اندام های مغز یعنی بدن را تنظیم می کند. با این مقاله منتظر اطلاعات جدید درمانی باشید.

ساعت بدنه چیست؟

ساعت بیولوژیکی بدن حاوی هزاران سلول عصبی است و در هیپوتالاموس مغز قرار دارد. ریتم های بیولوژیکی به هماهنگ کردن عملکردها و حرکات بدن کمک می کند و واکنش بدن به نور و تاریکی را تنظیم می کند.

علاوه بر این، هوشیاری در هماهنگی فعالیت هایی مانند خواب، اشتها، دمای بدن، سطح هورمون ها، هوشیاری، فعالیت روزانه و فشار خون نقش دارد. عوامل و محرک های خارجی می توانند بر ریتم بیولوژیکی تأثیر بگذارند. برای مثال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، داروها و مصرف کافئین می تواند بر خواب فرد تأثیر بگذارد. چهار ریتم بیولوژیکی وجود دارد.

رابطه ساعت های بیولوژیکی بدن و بیماری های مختلف

جالب است بدانید که تغییر در ریتم های بیولوژیکی در بدن با ایجاد یا تغییر در شدت بسیاری از بیماری ها در انسان همراه است. به عنوان مثال، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در صبح بیشتر است. این به دلیل باریک شدن شریان های سیستمیک بدن و همچنین رگ های خونی تامین کننده ماهیچه های قلب و مغز است، به همین دلیل است که فشار خون بالا در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری قلبی ممکن است در صبح رخ دهد. در واقع، ساعت‌های بیولوژیکی بدن مستقیماً تحت تأثیر عواملی مانند سطح هورمون‌های مرتبط با استرس، ضربان قلب یا عملکرد سیستم عصبی خودمختار هستند.

همچنین، ریتم بیولوژیکی بدن می تواند با ایجاد علائم خاص، به طور هوشمندانه پزشک را در شناسایی عفونت راهنمایی کند. به عنوان مثال، تب ناشی از عفونت باکتریایی در عصر و تب ناشی از یک بیماری عفونی (مانند سرماخوردگی) در صبح افزایش می یابد. ترشحات بینی هنگام سرماخوردگی صبح ها بیشتر و در طول روز کاهش می یابد. همچنین برای اکثر افراد مبتلا به آسم، شروع علائمی مانند تنگی نفس و سرفه در شب شدیدتر از روز است. آلرژی‌های دوره‌ای، عطسه، تورم بینی و خارش چشم‌ها در صبح شایع‌تر است.

ساعت بیولوژیکی بدن

مشکلات ناشی از به هم خوردن ریتم بیولوژیکی چیست؟

کمبود خواب: اختلال در ریتم های طبیعی بدن می تواند خواب طبیعی را مختل کند و مشکلاتی مانند بی خوابی ایجاد کند.
جت لگ یا اختلال در ریتم شبانه روزی: در طول سفرهای فضایی طولانی مدت در عرض های جغرافیایی بالا.
اختلالات خلقی: طلوع خورشید می تواند منجر به شرایطی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی و اختلالات فصلی شود.
اختلالات کار: هنگامی که فرد خارج از تغییرات آب و هوایی کار می کند، باعث تغییر در ریتم شبانه روزی می شود.

علائم اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن چیست؟

اختلال در ریتم بیولوژیکی می تواند بر سلامت و تندرستی فرد تأثیر بگذارد. برخی از اثرات آن عبارتند از اضطراب، خواب آلودگی در طول روز، افسردگی، کاهش فعالیت در محل کار و عدم هوشیاری ذهنی.

اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن ارتباط نزدیکی با بیماری و خطر ابتلا به دیابت و چاقی دارد. برخی از بزرگترین حوادث انسانی جهان، مانند حادثه چرنوبیل، در طول عملیات شبانه رخ داده است و بیشتر تصادفات رانندگی قبل از طلوع خورشید رخ می دهد.

بیماری ریتم بیولوژیکی چگونه درمان می شود؟

درمان اختلالات ریتم زیستی به نوع مشکل فرد بستگی دارد و ممکن است شامل محرومیت از خواب یا زمان درمان باشد. به عنوان مثال، علائم اختلالات راه هوایی یا جت لگ معمولا موقتی هستند و نیازی به درمان ندارند، اما در مواردی مانند اختلالات عاطفی، تغییر سبک زندگی یا مصرف داروها ممکن است کمک کننده باشد.

برای علائم جدی تری مانند خستگی، کاهش تمرکز ذهنی یا افسردگی مراجعه به پزشک ضروری است. پزشک شما ممکن است به تجویز دارو یا پیشنهاد تغییرات در شیوه زندگی کمک کند.

چند نکته برای خواب بهتر

ریتم بیولوژیکی بدن می تواند عملکرد آن را با پیروی از خواب طبیعی و طبیعی بهبود بخشد. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

  • از مصرف موادی مانند کافئین، الکل و نیکوتین و نوشیدنی های بسیار سرد قبل از خواب خودداری کنید.
  • برنامه خواب منظمی داشته باشید.
  • تمام روز برو
  • در طول روز 10 تا 15 دقیقه چرت بزنید.
  • در طول روز نور بیشتری را در خانه خود قرار دهید. برعکس، خاموش کردن چراغ ها در شب می تواند به شما کمک کند به خواب بروید.

مهم است که به یاد داشته باشید که ریتم های بیولوژیکی برای محافظت از شما و ایجاد بیشترین بازدهی افراد در صبح و عصر کار می کنند. زمانی که ریتم بیولوژیکی در هماهنگی کامل باشد، بهترین موفقیت و احساس را در زندگی روزمره خواهید داشت.

ساعت بیولوژیکی بدن

چه چیزی باعث می شود از خواب بیدار شوید؟

ساعت بدن به شما امکان می دهد کارهای روزانه خود را انجام دهید. ما به عنوان انسان ترجیح می دهیم شب بخوابیم و روز بیدار بمانیم. این به دلیل روتین یا برنامه کاری یا راحتی نیست، بلکه ساعت بدن است که آن را کنترل می کند.

با وجود اینکه زمان را نمی دانیم، همچنان کار خود را در چرخه ای انجام می دهیم که حدود 24 ساعت طول می کشد. ما هر 24 ساعت یکبار می خوابیم و دمای بدن ما به مدت 24 ساعت بالا و پایین می رود. هورمون ها و سیستم های دیگری در بدن ما وجود دارند که این چرخه روزانه را طی می کنند. دقیقاً همین چیز در همه موجودات زنده روی زمین یافت می شود.

ساعت بدن کجاست؟

دانشمندان مدت‌هاست می‌دانستند که ریتم‌های شبانه‌روزی توسط ساعت‌های بیولوژیکی مختلف در بدن هدایت می‌شوند. اما تا اواسط قرن بیستم، آنها نمی دانستند که آن ساعت کجاست. دانشمندان زمانی که با همستر کار کردند متوجه این موضوع شدند.

در طی این جراحی، آنها بخش کوچکی از مغز همستر به نام هسته سوپراکیاسماتیک (SCN) را برداشتند. پس از آن، همستر به طور کامل ریتم خود را از دست می دهد (اما نه فقط در چرخ فلک همستر). در گذشته، پیش بینی زمان حرکت همسترها روی چرخ و فلک آسان بود. اما وقتی همسترها SCN را از دست دادند، روز و شب دویدند. این اولین قدم مهم در درک ساعت بیولوژیکی بدن است.

باغ کاج کجاست و چه کار می کند؟

غده صنوبری در اعماق مغز در ناحیه ای به نام اپیتالاموس، جایی که دو قسمت مغز به هم می رسند، قرار دارد. در انسان، این غده در مرکز مغز قرار دارد. این غده در سوراخی در بالای تالاموس یافت می شود که ناحیه ای است که عملکردهای حسی مختلف را تنظیم می کند. غده صنوبری حاوی مقدار زیادی کلسیم است و رادیوگرافی ها می توانند از آن برای شناسایی مرکز مغز در تصاویر اشعه ایکس استفاده کنند.

غده صنوبری بیشتر به دلیل ترشح هورمون ملاتونین شناخته شده است. این هورمون در خون ترشح می شود و ممکن است در مایع مغزی نخاعی (معروف به مایع مغزی نخاعی) باشد. ملاتونین پلاکتی هورمونی است که ریتم شبانه روزی بدن را تنظیم می کند، بنابراین ملاتونین اغلب در تحقیقات انسانی برای تعیین زمان بیولوژیکی بدن استفاده می شود. بیولوژی غده صنوبر دارای ریتم است و ملاتونین با توجه به میزان نوری که فرد در طول روز دریافت می کند ترشح می شود.

ملاتونین آزاد شده توسط غدد گوارشی بخش مهمی از سیستم زمانی بدن است و می تواند ریتم روزانه را تنظیم کند. ملاتونین بیشتر در تاریکی پنهان می شود که نقش ملاتونین را در خواب توضیح می دهد. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد حیوانات بدون غدد صنوبر و ترشح ملاتونین نمی توانند از نظر فیزیکی با تغییرات فصل سازگار شوند.

ساعت بیولوژیکی بدن

ساعت بیولوژیکی بدن را تنظیم کنید

به نظر شما چگونه می توان ساعت بیولوژیکی بدن را تنظیم کرد؟ دکتر می‌گوید: «می‌توانید هر روز یک ساعت تأخیر بیدار شوید، اما زودتر به رختخواب رفتن سخت است. رافائل پلائو، استاد کلینیک اختلالات خواب استنفورد و استاد دانشکده پزشکی استانفورد در کالیفرنیا. پیشنهاد او این است که به تدریج و در کوتاه مدت شروع به اصلاح خواب خود کنید.

راه حلی برای تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند ساعت بیولوژیکی بدن خود را تنظیم کنید. رعایت این نکات در ابتدا ممکن است دشوار باشد، اما به تدریج تبدیل به یک عادت می شود.

حتی اگر خسته هستید، نخوابید:

خواب می تواند در خواب شبانه اختلال ایجاد کند. Plyo پیشنهاد می کند که اگر احساس می کنید نیاز به خواب دارید، سعی کنید همان زمان را صرف کنید. سپس می توانید این میل به خواب را برای بعد نگه دارید.

در برنامه خواب خود قاطع باشید:

وقتی خوب می‌خوابید و مرتب از خواب بیدار می‌شوید، اجازه ندهید حواس‌تان پرت شود. حتی خواب شبانه نیز می تواند پیشرفت شما را مختل کند.

قبل از خواب غذا نخورید و ورزش نکنید:

Plyo توضیح می دهد که ورزش می تواند شما را خواب آلود کند. و غذا می تواند باعث بیماری قلبی شود که می تواند شما را از خواب بیدار کند. همچنین قبل از خواب از کافئین و نیکوتین خودداری کنید زیرا هر دو محرک هستند.

آزمایش ملاتونین (تحت نظارت متخصص):

مکمل ملاتونین می تواند موثر باشد، اما گاهی اوقات برای برخی افراد عوارض جانبی دارد. همچنین ممکن است دستورالعمل هایی برای قطع ملاتونین با سایر داروها (چه با نسخه یا بدون نسخه) وجود داشته باشد، بنابراین قبل از استفاده از این استراتژی با پزشک خود صحبت کنید.

هنگامی که ساعت بدن چیست، می توانید از راه حل های موثر ارائه شده برای تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن و مشاهده نتایج استفاده کنید.

منابع: خط سلامت، پایه خواب، amp-theatlantic، سلامت روزانه، هورمون های شما

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا