سلامتی و پزشکی

روشهای مراقبت از پوست دست و صورت

پوست به بخش های مختلفی تقسیم می شود که هر بخش مراقبت های مخصوص به خود را نیاز دارد. راه های مراقبت از پوست بدن با روش مراقبت از پوست صورت تفاوت دارد. مراقبت از پوست پا و دست یکی نیستند و حتی روش های مراقبت از پوست اطراف چشم با مراقبت های پوست لب تفاوت دارند.در این مقاله می خواهیم همه چیز را به شکلی توضیح دهیم که خودتان به راحتی بتوانید روتین مراقبت از پوست مورد نیازتان را انتخاب کنید.

اولین چیزی که برای مراقبت از پوست یا حتی خرید محصول پوستی باید بدانید نوع پوست تان است. این کار هم باعث می شود که از محصولات اشتباه و نامرتبط با نوع پوست خود استفاده نکنید و هم باعث آسیب رسیدن به آن نشوید. با ما همراه باشید تا نوع پوست خود را به درستی تشخیص دهید. بهتر است برای مشخص کردن صحیح نوع پوست خود، ابتدا صورت تان را به خوبی بشویید و پس از یک ساعت موارد گفته شده در پایین را بررسی کنید.

انواع پوست:

پوست خشک: پوست این افراد به خوبی چربی ترشح نمی کند و در تمام طول سال بعد از شستشو، حس کشیدگی و خارش و حتی پوسته پوسته شدن دارد.

پوست چرب: در قسمت Tصورت که شامل پیشانی، روی بینی و چانه می همیشه یک لایه چربی حتی بعد از شستشو جمع می شود و معمولا پوست براق است و مستعد آکنه و جوش هستند.

پوست معمولی: نه چرب است نه خشک، جزو بهترین پوست ها شناخته می شود، که پس از شستشو نه حس خارش و کشیدگی دارد نه سریع چربی تجمع می کند.

پوست مختلط: افراد با پوست مختلط در ناحیه T صورت حس چربی دارند و در قسمت فک و گونه پوست آن ها شبیه به پوست های خشک یا معمولی است. پوست مختلط مراقبت بیشتری نسبت به باقی مدل های پوست نیاز دارد به خصوص پوست های مختلط خشک و چرب که باید دو نوع مراقبت همزمان برای آن ها انجام گیرد.

پوست حساس: این نوع پوست ها حساسیت بیشتری به مواد و محصولات نشان می دهند و هنگام اصلاح نیز جوش می زنند. افراد با پوست حساس به راحتی دچار آفتاب سوختگی شده و ممکن است دچار اگزما هم بشوند.

روتین مراقبت از پوست دست و صورت

1-شستشوی مناسب: از مراقبت های روزانه پوست باید به شست و شوی مناسب صورت اشاره کنیم. بهتر است روزی دو بار که یک بار شب قبل از خواب و بار دیگر صبح بعد از بیداری است، صورت خود را به خوبی بشویید. همچنین برای شستشوی بهتر می توانید از پاک کننده های صورت استفاده کنید تا به خوبی تمام آلودگی ها را از روی پوست صورت شما پاک کنند. برای مراقبت از پوست چرب و حساس سعی کنید از پاک کننده ملایم و ضد حساسیت استفاه کنید و به عنوان روتین مراقبت از پوست مختلط و خشک از شستن صورت با صابون خودداری کنید زیرا صابون می تواند باعث خشکی بیشتر پوست شود.

2-استفاده از مرطوب کننده: پوست شما از هر مدلی باشد نیاز به استفاده از مرطوب کننده مخصوص به آن را دارید. کرم مرطوب کننده فقط برای مراقبت از پوست خشک نیست بلکه حتی اگر پوست چرب دارید باز هم روتین روزانه مراقبت از پوست چرب شما هم باید شامل مرطوب کننده پوست چرب باشد. مرطوب کننده ها باعث می شوند رطوبت پوست شما حفظ شود اما اگر پوست تان دچار کم آبی یا اصطلاحا دهیدراته است، می توانید قبل از مرطوب کننده از آبرسان استفاده کنید تا هم به پوست خود آبرسانی کنید و هم رطوبت پوست را حفظ نمایید.کرم های آبرسان و مرطوب کننده اوک شاین برای انواع پوست(خشک، چرب، معمولی) پوست دست و صورت را آبرسانی عمیق می کند، همچنین باعث نگه داشتن رطوبت در لایه های زیرین پوست می شود.

3-استفاده از ضد آفتاب: استفاده از ضد آفتاب برای همه افراد در تمام سنین و خانم و آقا واجب بوده و باید برای پوست صورت، پوست دست و سایر نواحی بدن که در معرض نور مستقیم خورشید خواهند بود، به کار می رود. اشعه های مضر داخل نور خورشید می توانند باعث چین و چروک در صورت شما شوند، پوست شما را دچار آفتاب سوختگی کنند یا حتی باعث سرطان پوست شوند. بنابراین محافظت از پوست در برابر این اشعه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

4-ورزش، تغذیه و خواب کافی: ورزش مرتب مخصوصا ورزش هایی همچون یوگا که باعث آرامش می شوند و استرس را از بدن دور می کنند یکی از بهترین روش های مراقبت پوستی هستند. همچنین داشتن رژیم غذایی سالم شامل انواع سبزیجات، غلات و میوه ها به سلامت و شادابی پوست شما بسیار کمک می کند. خواب کافی و دوری از استرس یکی دیگر از روشهای مراقبت از پوست است.

5-کرم دور چشم: پوست اطراف چشم بسیار حساس است و باید مراقبت ویژه ای از آن شود. پوست دور چشم یکی از بخش های صورت است که انواع چرب، خشک و مختلط ندارد و همه افراد از یک نوع کرم های مراقبت از پوست دور چشم استفاده می کنند. تنها تفاوت در کرم های دور چشم، برند و کاربرد آن ها است.

6-پاکسازی پوست: پاکسازی باعث لایه برداری از پوست، بسته شدن منافذ باز پوست، جلوگیری از ایجاد جوش و مانع پیری زودرس می شود. همچنین شادابی و درخشش پوست تان را افزایش می دهد.بهتر است پاکسازی ماهی یکبار انجام شود.پاکسازی مراحلی دارد که به این ترتیب:

شستشوی صورت و دست با پاک کننده ها و تونر های مخصوص پوست شما

بخور صورت بصورت گرم باعث می شود پوست نرم شود و آلودگی ها راحت تر پاک شود.

استفاده از ماسک های پاک کننده که هم بصورت خانگی هست هم بصورت آماده در بازار هستند.

ماسک های که ترکیبات مغذی پوست دارند و باعث لطافت و نرمی پوست صورت و دست می شود.

تمام این مراحل به شاداب شدن پوست شما کمک می کند، اما این مراحل می توانند به پوست شما استرس وارد کنند. این استرس وارد شده در نهایت نتیجه خوبی دارد و می تواند منجر به ایجاد سلول های پوستی جدید، افزایش شفافیت پوست و تحریک کلاژن سازی شود اما رعایت چند نکته برای مراقبت بعد از پاکسازی پوست می تواند باعث شود که پاکسازی شما نتیجه بهتری داشته باشد.

کلام آخر:

در این مطلب تلاش کردیم تمام کارهایی که برای مراقبت از پوست مورد نیاز است توضیح دهیم. برخی از این کارها باید هر روز انجام شوند. کارهای روتین روزانه بسیار ساده هستند و نیازی نیست زمان زیادی برای انجام آن ها صرف کنید و برخی مانند پاکسازی پوست روتین هرروزه نیست و ماهی یکبار باید انجام شود. شما می توانید محصولات مراقبتی پوستی را از سایت اوک شاین مشاهده و تهیه نمایید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا