سلامتی و پزشکی

خواص روغن کنجد و بهترین روش مصرف آن

نحوه استفاده از روغن کنجد

روغن کنجد یک روغن پخت و پز است که از دانه کنجد تهیه می شود و در غذاهای آسیایی رایج است. روغن کنجد از دانه‌های کنجد خرد شده ساده یا دانه‌های کنجد بوداده تهیه می‌شود و در غذاهای چینی، ژاپنی، هندی جنوبی و خاورمیانه به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. روغن کنجد سبک معمولاً یک روغن خنثی در پخت و پز است. روغن کنجد بوداده به عنوان غذای جانبی در سس ها، سوپ ها و سایر غذاها استفاده می شود. در این مقاله از مرکز پزشکی قلب در سایت سیب ما نگاهی دقیق تر به روغن کنجد خواهیم داشت.

روغن کنجد چه خواصی دارد؟

وجود روغن کنجد به غلظت موجود در آن روغن بستگی دارد. روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و 6 به همراه تعدادی کربوهیدرات غیراشباع است. این روغن حاوی فیتواسترول ها، لیگنان ها، سزامول و سزامینول است که استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن روغن کنجد کلسترول بد را کاهش می دهد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

روغن کنجد حاوی چه ویتامین هایی است؟

یک سوال رایج در مورد این روغن این است که روغن کنجد حاوی چه ویتامین هایی است؟ روغن کنجد یک روغن گیاهی است که حاوی ویتامین E، ویتامین B و گروه های آنتی اکسیدانی است. ویتامین E یک ویتامین چربی سوز است که به عنوان یک آنتی اکسیدان نقش مهمی در سلامت بدن دارد.

فواید روغن کنجد برای کاهش عفونت چشم

روغن کنجد سال هاست که در کشورهای شرقی به دلیل خواص ضد التهابی آن در درمان آرتریت، دندان درد، عضلات قبل از قاعدگی و ترمیم زخم ها استفاده می شود.

اطلاعات کاملی هنوز در دسترس نیست، اما مطالعات متعدد نشان داده است که روغن کنجد در آزمایشگاه نشانگرهای التهابی را کاهش می دهد.

فواید روغن کنجد برای پوست

یکی از بزرگترین فواید روغن کنجد برای پوست محافظت از آن در برابر آفتاب است. برخی مطالعات نشان داده اند که روغن کنجد می تواند در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کند. این روغن تا 30 درصد در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است. با این حال، اکثر روغن ها می توانند تا 20٪ را تحمل کنند.

روغن کنجد با ویتامین E و آنتی اکسیدان های قوی، ترکیبی عالی برای حفظ رطوبت پوست و مو و همچنین بهبود پوست است.

روغن کنجد برای مو

فواید روغن کنجد برای مو

کمبود اسیدهای چرب ضروری یکی از دلایل رژیم غذایی ریزش مو است. روغن کنجد مکمل خوبی برای مو است. زیرا سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و 6 است.

روغن کنجد یک درمان طبیعی مو است که رطوبت، درخشندگی و نرمی مو و پوست سر را حفظ می کند. این روغن همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که عفونت پوست سر و مو را کاهش می دهد.

روغن کنجد برای سوختگی و زخم

روغن کنجد برای سوختگی ها و زخم ها نیز مفید است. استفاده از روغن کنجد لاجورد برای برخی از بیماری های پوستی ضروری است.

این روغن با بهبود تولید کلاژن و بهبود سریعتر پوست به روند بهبود پوست آسیب دیده و سوخته کمک می کند. این خواص احتمالاً از ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در روغن کنجد گرفته شده است.

روغن کنجد برای چربی اضافی صورت

در طب سنتی خواص روغن کنجد برای چربی اضافی صورت شناخته شده است، اما از نظر علمی ثابت نشده است. روغن کنجد در صورت استفاده موضعی روی پوست صورت حاوی خواص ضد التهابی است و رطوبت پوست را حفظ می کند، جریان خون را در پوست صورت بهبود می بخشد که می تواند به بهبود وضعیت پوست، چربی زیر پوست و عضلات صورت کمک کند.

خوردن بیش از حد چربی در دهان باعث افزایش وزن و چربی اضافی در صورت و کل بدن می شود که باید از مصرف آن پرهیز کرد. زیرا چربی زیاد باعث بسیاری از بیماری ها می شود.

روغن کنجد چه خواصی دارد؟

پاسخ به این سوال که ماهیت روغن کنجد چیست را باید در طب ایرانی جست و جو کرد. در طب سنتی ایران خواص کنجد گرم و مرطوب بیان شده است. کنجد نسبت به طب سنتی فواید زیادی دارد که از آن جمله می توان به بهبود خلق و خو، پاکسازی گلو و حنجره و بهبود بیماری های گوارشی و کلیوی اشاره کرد.

عوارض جانبی روغن کنجد

در حالی که روغن کنجد فواید زیادی دارد. با این حال، در نظر گرفتن چند نکته در مورد مصرف این روغن ضروری است. کنجد یک ماده حساسیت زا است که بسیاری از افراد به آن حساسیت دارند. این آلرژی می تواند خفیف یا بسیار شدید و کشنده باشد. بنابراین در استفاده از روغن کنجد باید به این نکته توجه کرد. اگر به این روغن حساسیت دارید بهتر است از آن استفاده نکنید.

روغن کنجد با وجود ترکیبات مفید فراوان، روغنی است و می دانیم که روغن کنجد بیشترین کالری را در هر وزن دارد. بنابراین مصرف بیش از حد روغن کنجد منجر به چاقی و افزایش وزن می شود.

این روغن در کاهش قند و فشار خون موثر است; با این حال، اگر از داروهای دیابت یا فشار خون بالا استفاده می کنید، ممکن است ارتباطی بین آنها و این چربی وجود داشته باشد. بنابراین، اگر دارویی مصرف می کنید، قبل از افزودن این روغن به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

روغن کنجد چه خواصی دارد؟

چگونه از روغن کنجد استفاده کنیم؟

روغن کنجد تصفیه شده را می توان برای سرخ کردن و پخت و پز استفاده کرد. این روغن بو و مزه ندارد و تحمل بیشتری دارد. از یک طرف روغن کنجد خام یا سیاه به دلیل طعم و عطر به عنوان افزودنی به غذاهایی مانند سوپ و سالاد استفاده می شود.

روغن کنجد را می توان به عنوان ماسک مو یا پوست و یا با مواد دیگر برای تهیه ماسک های متنوع و مفید برای پوست استفاده کرد. روغن کنجد زخم ها و سوختگی ها را نیز التیام می بخشد.

پرسش و پاسخ

  1. روغن کنجد چه فوایدی دارد؟ روغن کنجد یک روغن گیاهی با آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و 6 است. این روغن برای بهبود قلب، ذهن، بیماری های مزمن و سلامت پوست و مو مفید است.
  2. چگونه از روغن کنجد استفاده کنیم؟ از این روغن هم می توان برای پخت و پز با حرارت کم و هم برای سرخ کردن (حرارت بالا) استفاده کرد. این روغن را می توان به صورت خام به عنوان طعم دهنده به غذا اضافه کرد. مالیدن روغن کنجد روی این موضوع برای سلامت پوست و مو نیز مفید است.
  3. روغن کنجد چه خواصی دارد؟ در طب سنتی ایران، کنجد طبیعتی گرم و مرطوب دارد.

هارینا

https://www.healthline.com

https://www.healthline.com

https://www.healthline.com

https://www.thespruceeats.com

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا