سلامتی و پزشکی

خواص جو – 10 خاصیت انواع جو برای سلامتی بدن

خواص جو Barley

اگر از بیماری هایی همچون آسم،آرتروز،ورم مفاصل، ‏ناتوانی جنسی، مشکلات پوستی، کم خونی، چاقی، یبوست، دیابت، پرفشاری خون، مشکلات کلیوی ‏یا بیماری های قلبی رنج می برید، شاید زمان آن فرا رسیده باشد تا سوپ جو بیشتری بخورید و در مورد‎ ‎خواص جو ‏برای سلامتی‎ ‎اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف ‏جوی سبوس دار می تواند سطح قند خون را تا حد زیادی تنظیم کند. مزایای جو برای سلامتی ‏عمدتا مربوط به هشت آمینواسید ضروری است که در آن وجود دارد. این موضوع بدین معناست که ‏جو می تواند یک پروتئین کامل در‎ ‎رژیم غذایی‎ ‎افراد باشد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که در ‏سال های اخیر رژیم غذایی ما حاوی مواد مغذی مهم نبوده است.

یکی از مهم ترین مواردی که ‏اغلب نادیده گرفته می شود فیبر است. جو یک منبع عالی برای فیبرهای محلول و نامحلول است و ‏همین امر شما را مطمئن می سازد که جو سرشار از مزایای زیاد برای سلامتی بدن است.

قبل از ‏اینکه سراغ مزایای جو برویم باید بدانید که این ماده را می توان به صورت های مختلفی همچون ‏سوپ، سالاد و حتی در مرغ مورد استفاده قرار داد‎. ‎

سوپ سبزیجات با جو درست کنید و از تمام خواص زیر بهره مند شوید.

  1. ‎مصرف جو روده و دستگاه گوارش را سالم نگه ‏می دارد ‎

‎همانطور که قبلا نیز گفتیم، جو سرشار از فیبر است و ‏می تواند بدن شما را از سموم پاکسازی کند. این ماده منبع غنی از فیبر است و می تواند به عنوان ‏منبع سوختی برای باکتری های خوب موجود در روده عمل کند. این باکتری ها به تخمیر شدن ‏محتوای فیبر در بدن کمک می کند.

در نتیجه اسید بوتیریک تشکیل می شود که سوخت اصلی و ‏اولیه برای سلول های روده است.

جو همچنین برای سالم نگه داشتن سلامت روده بسیار موثر ‏است. با وجود سلامت کلی روده، جو به کاهش زمان اجابت مزاج کمک خواهد کرد و همین امر ‏شکم شما را تمیز می کند. این ماده می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و بواسیر را کاهش ‏دهد‎.

  1. ‎از بروز سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند‎

‎جو می تواند به خانم ها در پیشگیری از توسعه سنگ کیسه ‏صفرا کمک فراوانی بکند. از آنجایی که این ماده سرشار از فیبر نامحلول است می تواند به کاهش ‏ترشح اسید صفراوی کمک کند و همین امر موجب افزایش حساسیت به انسولین و کاهش سطح ‏تری گلیسیرید خواهد شد.

مطالعات انجام شده نشان می دهدزنانی که از جو و محتوای فیبری آن ‏بهره مند شده اند 17 درصد نسبت به سایر افراد خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرای کمتری ‏دارند‎.

  1. ‎از پوکی استخوان جلوگیری می کند‎

‎فسفر‎ ‎و مس موجود در جو می تواند سلامت کلی استخوان ها را ‏تضمین نماید. محتوای فسفر در جو در درمان و نگهداری از استخوان و دندان ها موثر خواهد بود. ‏اگر به بیماری‎ ‎پوکی استخوان‎ ‎مبتلا هستید، این ماده می تواند به عنوان یک درمان ‏طبیعی محسوب شود.

آب جو نیز 11 برابر بیشتر از شیر کلسیم دارد. ‎کلسیم‎ ‎یکی از عناصر ضروری برای محافظت از استخوان هاست‎. منگنز‎ ‎موجود در آن به همراه ویتامین‎B ‎ کار می کند و می تواند ‏سلامت روده را تضمین نماید. بدن ما برای محافظت طبیعی از استخوان ها به منگنز نیاز دارد‎.

  1. ‎از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند‎

‎ویتامین‎ C ‎موجود در جو دوبرابر بیشتر از پرتغال است. ‏این ویتامین می تواند به قوی شدن سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به آنفلونزا مفید باشد.آهن ‏موجود در آن می تواند حجم خون را بهبود ببخشد و از بروز کم خونی و خستگی جلوگیری نماید.

‏این ماده به عملکرد مناسب کلیه کمک می کند و در توسعه سلول ها ضروی است. علاوه بر این، جو ‏حاوی مس است که در تشکیل هموگلوبین و گلبول های قرمز خون دخیل است‎.

  1. ‎الاستیسیته پوست را نگه می دارد‎

‎جو منبع بسیار خوبی از‎ ‎سلنیم‎ ‎است که همین امر باعث می شود در نگهداری کشسانی پوست ‏به بدن کمک کند. همچنین این ماده از آسیب رادیکال های آزاد و شل شدن پوست جلوگیری ‏می کند.

علاوه بر این، می تواند قلب، پانکراس و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهتر کند. کمبود ‏سلنیوم می تواند به سرطان پوست، روده، پروستات، کبد، شکم و سینه منجر شود‎.

  1. ‎سطح کلسترول خون را کنترل می کند‎

‎فیبر نامحلولی که در فیبر وجود دارد می تواند به کنترل ‏سطح کلسترول خون کمک کند. جو حاوی فیبرهای محلول و نامحلول است و به خاطر خواص کم ‏کلسترول و کم چربی اش توصیه می شود‎.

  1. ‎دیابت را کنترل می کند‎

‎جو می تواند دیابت نوع 2 را کنترل کند. با اینحال ما ‏می توانیم با‎ ‎کاهش وزن‎ ‎و انجام فعالیت های ورزشی و استفاده از رژیم غذایی ‏مناسب از بروز دیابت جلوگیری کنیم. بنابراین غذاهایی که حاوی فیبر بالایی هستند باید در رژیم ‏غذایی افراد دیابتی قرار گیرند.

جو نیز به خاطر محتوای فیبر بالایش برای این بیماران عالی است. ‏دانه جو حاوی ویتامین های ضروری و مواد معدنی است و می تواند جذب گلوکز را کندتر کند. ‏مطالعات انجام شده در سال 2006 نشان می دهد که مصرف جو در افرادی با مقاومت به انسولین، ‏می تواند سطح گلوکز را کاهش دهد‎.

  1. ‎از بیماری های قلبی و سرطان پیشگیری ‏می کند‎

‎جو حاوی انواع متعددی از مواد مغذی گیاهی همچون ‏لیگنان است که در بدن به لیگنان پستانداران تبدیل می شود. یکی از این لیگنان ها آنترولاکتون نام ‏دارد که به پیشگیری از سرطان و سایر سرطان های هورمونی و نیز بیماری های قلبی کمک ‏می کند‎.

  1. ‎در برابر آترواسکلروز از بدن محافظت می کند‎

‎آترواسکلروز شرایطی است که در آن دیواره  شریان ها ‏ضخیم تر می شود. این فرایند معمولا به خاطر رسوب موادی همچون کلسترول رخ می دهد. جو ‏سرشار از نیاسین است که از افزایش سطح کلسترول خون جلوگیری می کند و خطر ابتلا به ‏بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.

زنان یائسه ای که فشار خون بالا، کلسترول زیاد یا ‏بیماری های قلبی-عروقی دارند بهتر است 6 بار در هفته جو مصرف کنند‎.

  1. ‎از بروز آسم جلوگیری می کند‎

‎قبل از اینکه به فکر خرید جو بیفتید، انواع آن را مد نظر ‏داشته باشید. انواع مختلفی جو وجود دارد که دارای ارزش های تغذیه ای متفاوتی هستند. جوی ‏کامل( سبوس دار) دارای بیشترین ارزش تغذیه ای است و می تواند برای افراد بسیار مفید ‏باشد‎.

خواص جو

  • 326 کالری
  • 5 گرم از پروتئین
  • 2 گرم چربی
  • 0 گرم کلسترول
  • 68 گرم کربوهیدرات
  • 16 گرم فیبر غذایی

مواد معدنی موجود در جو بر اساس نیاز روزانه:

  • 3 درصد از کلسیم
  • 18 درصد از آهن
  • 40 درصد از تیامین
  • 15 درصد از ریبوفلاوین
  • 21 درصد از نیاسین
  • 15 درصد از ویتامین B6
  • 5 درصد از فولات
  • 30 درصد از منیزیم
  • 25 درصد از فسفر
  • 12 درصد از پتاسیم
  • 17 درصد از روی
  • 23 درصد از مس
  • 50 درصد از سلنیوم
  • 90 درصد از منگنز

‎انواع جو‎

انواع مختلف جو و موارد استفاده از آن

انواع مختلف جو و موارد استفاده از آن

‎چمن جو نهال گیاه جو است. این چمن معمولا تقریبا ‏‏200 روز بعد از کشت برداشت می شود. افراد، جو را در این شکل مصرف می کنند زیرا برگ های ‏جوان آن غنی از ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه است.

اگرچه دانه های جو ‏فیبر بیشتری در خود دارد اما چمن آن کلروفیل بیشتری دارد و می تواند سم زدای بهتری ‏باشد‎.

  1. ‎جوی پوست کنده‎:

‎معمولا این جو را بعد از خارج کردن پوست غیر قابل ‏مصرف و پوسته بیرونی آن می خورند. زمانی که پوسته بیرونی برداشته شد، با عنوان جوی پوست ‏کنده شناخته می شود. جوی پوست کنده منبع غنی از مواد مغذی است.

زمانی که برای مصرف ‏روزانه و منظم در نظر گرفته می شود باید به صورت طولانی مدت خیس گردد. با اینحال صرف زمان ‏برای مصرف این جو بسیار ارزشمند است‎.

  1. ‎جوی نیم کوب‎:

‎این جو را می توان در خواربارفروشی ها پیدا کرد. استفاده ‏از آن در وعده غذایی صبحانه توصیه می شود. دستورهای غذایی زیادی در مورد جوی نیم کوب در ‏سرتاسر جهان وجود دارد. این جو در اصل جوی پوست کنده است که پردازش شده است و سبوس ‏آن برداشته شده است‎.

  1. ‎پودر سبز جو‎:

‎این ماده همچنین به خاطر مزایای پزشکی آن بسیار ‏مشهور است. این ماده در واقع پودری است که از چمن جو به دست می اید و گاهی اوقات با مواد ‏معدنی و ویتامین های دیگر ترکیب می شود.

امروزه بیشتر شرکت ها پودر جویی را به فروش ‏می رساند که از چمن جوی خالص به دست می اید. علاوه بر این، شما می توانید آن را به عنوان آب ‏جو مصرف کنید‎.

  1. ‎آرد جو‎:

‎آرد جو اغلب به عنوان یک جایگزین برای آرد گندم در ‏نظر گرفته می شود. آردی که از جوی کامل به دست می اید بسیار غنی تر از آردی است که از جوی ‏نیم کوب حاصل می شود. این ارد معمولا از سابیدن جوی کامل به دست می اید و حاوی گلوتن ‏است‎.

  1. ‎آب جو‎:

‎زمانی که کلیه های شما نیاز به استراحت دارد این ماده ‏بسیار مفید خواهد بود. افرادی که از بیماری های کلیوی و مثانه رنج می برند، مصرف آن می تواند ‏مفید باشد‎.

‎جو به عنوان یک محصول تجاری در سرتاسر جهان وجود ‏دارد. شما باید اشکال مختلف آن را بشناسید و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. هر کدام از ‏این اشکال دارای کاربردهای متفاوتی هستند. جو را می تواند به صورت فله ای یا بسته بندی ‏خریداری کرد.

اگر جو را به صورت بسته بندی خریداری می کنید مطمئن شوید که به درستی از آن ‏استفاده می کنید. وجود رطوبت بسیار اندک نیز می تواند آن را خراب کند. جو را در یک ظرف تمیز و ‏عاری از رطوبت نگه دارید.در طول تابستان بهتر است جو را در یخچال نگه دارید‎.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا