عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

بهترین زمان سفر به چابهار

اکثر گردشگران حرفه ای معتقدند که بهترین زمان سفر به چابهار در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان است؛ چرا که بدون درنظر گرفتن رطوبت و گرمای هوا، می شود از زیبایی شهر دیدن کرد و از سواحل دلفریب بنادر چابهار لذت برد. اما این تمام ماجرا نیست! جالب است بدانید چابهار تقریباً در تمام سال پذیرای مسافران است و برای جذب گردشگر برنامه های مفرحی دارد. به عنوان مثال، امروزه جشنواره های متعددی که فرهنگ بومی منطقه را معرفی می کنند، تابستان ها برگزار می شود و همین مساله بازدیدکنندگان قابل توجهی را به خود جذب کرده است.

در این گزارش از مجله سه کلیک، بهترین زمان سفر به چابهار را بررسی می کنیم و نگاهی به آب و هوا، جشنواره ها و پدیده های طبیعی این بندر زیبا در فصول مختلف سال می اندازیم.

خلوت ترین دوران چابهار

امروزه با افزایش روزافزون قیمت ها، ارزان سفر کردن برای خیلی ها در الویت اول است. به عنوان یک اصل تجربی و انکار ناپذیر، هرچه شهر خلوت تر باشد، مسافرت هم ارزان تر تمام می شود و هزینه ها به مراتب پایین  می آیند.

منطقه چابهار در زمستان  ها از تمام کشور گرم تر است و در عین حال، خنک ترین هوای بنادر ایران در فصل تابستان را دارد. رطوبت در ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر اندکی بیشتر می شود؛ ولی اگر مساله ی خاصی با شرجی هوا نداشته باشید، بهترین زمان سفر به چابهار برای شما می تواند همین زمان از سال باشد. چابهار در این ماه ها خلوت تر از همیشه است و به راحتی می توانید به تمام جاذبه های آن دسترسی داشته باشید.

آب وهوای شهر همیشه بهار؛ چه فصلی به چابهار سفر کنیم؟

در حالت کلی میانگین دمای چابهار در طول سال، 24 درجه سانتی گراد است؛ به همین سبب تقریباً همیشه آب و هوای دلچسبی دارد و می توانید از سفر خود لذت ببرید. بندر چابهار به دلیل دسترسی به آب های دریای عمان، خنک ترین بندر کشور در تابستان به حساب می آید. برای مقایسه بهتر، لازم است بدانید که بیشترین درجه هوایی که تابستان ها در این شهر ثبت شده، فقط 37 تا 38 درجه سانتی گراد بوده است. به همین دلیل چابهار را به «چهاربهار» می شناسند و «سرزمین همیشه بهار» لقب تنها بندر اقیانوسی کشور ایران است.

همان طور که در ابتدا گفته شد -از نظر شرایط آب و هوایی- پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به چابهار است. فصل پاییز دمای هوا به 15 تا 20 درجه سانتی گراد می رسد و زمستان های این شهر به طور میانگین 13 تا 18 درجه سانتی گراد دما دارد. پس اگر درنظر دارید که حسابی در آب وهوای بی نظیر چابهار کیف کنید، پاییز و زمستان به ملاقات شهر همیشه بهار بروید.

پدیده های دیدنی چابهار در فصول سرد سال

تا اینجا توافق کردیم که بهترین شرایط آب و هوایی چابهار در پاییز و زمستان رقم می خورد.  در ادامه ی بررسی بهترین زمان سفر به چابهار ، باید اضافه کنیم که شما در این فصول می توانید یکی از جذاب ترین پدیده های سواحل چابهار را تماشا کنید.

«شب تابی» یکی از جاذبه های طبیعی سواحل چابهار است که در طی آن دریا به رنگ های آبی و سبز در می آید! فقط تصور کنید چه منظره ی خیره کننده و زیبایی در مقابل چشمان تان می گیرد!

بهتر است بدانید که این اتفاق زیبا به دلیل وجود «فیتوپلاکتون اقیانوسی» است که در پاییز و زسمتان به سواحل چابهار می آیند. این گیاه جادویی مسوول تامین قسمت اعظمی از اکسیژن جهان است و حضور آنها در دریای چابهار، سبب تغییر رنگ آبی و سبز کرانه ی ساحلی می شود.

بهارانه ی بندر چابهار؛ آّ ب وهوا و جذابیت ها

بر طبق آمارهای منتشر شده، هر ساله بازدیدکنندگان زیادی در فصل بهار به چابهار سفر می کنند؛ فروردین ماه محبوب ترین و بهترین زمان سفر به چابهار در این فصل به حساب می آید. چابهار در اولین ماه سال، به طور میانگین 28 درجه سانتی گراد دما دارد. شور و حال نوروزی، سواحل چشم نواز، پدیده های طبیعی و آب و هوای مناسب، باعث شده تا مردم از سفر بهاری به چابهار استقبال کنند.

یکی از جذاب ترین رویدادهای تفریحی چابهار در این زمان، پیمودن مسیر زیبای کوه های مریخی (کوه های مینیاتوری) در فروردین و اردیبهشت است. این پدیده های بی نظیر طبیعی بر اثر فرسایش باد و باران از زمین سر برآورده  و نمای فوق العاده ای به طبیعت چابهار بخشیده اند.

اگر قصد دارید فروردین ماه چمدان ها را به مقصد چابهار ببندید، در نظر داشته باشید که همایش مریخ نوردی از ساحل دریای عمان  استارت می خورد و با عبور از مسیر سخت و طولانی به کوه های مریخی می رسد. هرساله ورزشکاران، کوه نوردان و طبیعت گردان زیادی مشتاقانه خود را به بندر چابهار می رسانند تا در این طبیعت پیمایی شرکت کنند. پس اگر شما هم یک طبیعت گرد حرفه ای هستید، یقیناً این زمان را برای سفر خود برمی گزینید. البته به خاطر داشته باشید که مشابه این گردهم آیی در بهمن و اسفند هم برگزار خواهد شد.

علاوه بر این ها در سفر بهارانه به چابهار، می توانید زیبایی طبیعی کوه «گِل افشان تنگ» را هم تماشا کنید. این کوه ها مطلقاً بدون گیاه اند و در فصل های پر بارش، گِل های رنگارنگ سفید، صورتی، زرد و طوسی از قله  ی آنها مانند حباب می جوشند! این اتفاق از پدیده های زمین شناسی خارق العاده ی چابهار است که فقط در بهار و پاییز رخ می دهند.

تابستان های چابهار

هرچند چابهار خنک ترین بندر جنوب ایران است، تابستان های نسبتاً گرمی دارد و میانگین درجه هوا به 37 درجه سانتی گراد می رسد. با این حال اکثر مسافران نمی دانند که چابهار مناطقی دارد که تابستان ها هم خنک هستند و در صورت سفر به آنجا، می توانند از گرما در امان بمانند.

شما در «بندر گوادر» می توانید تابستان خنکی را پشت سر بگذارید! این مکان در گویش بومی به معنای وزیدن باد است و همان طور که از نامش پیداست، بادهای خنکی آنجا می وزد. با این حساب، اگر به هر دلیلی تابستان را برای مسافرت انتخاب کرده اید، در جریان باشید که این فصل هم می تواند به نوعی بهترین زمان سفر به چابهار باشد.

بهترین زمان سفر به چابهار ؛ تماشای جشنواره ها

جشنواره گردشگری مونسون

اگر به فرهنگ مردمان بلوچ علاقه مندید، پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی با این فرهنگ اصیل از جشنواره گردشگری مونسون بازدید کنید. این رویداد کم نظیر که به معرفی صنایع دستی و آداب و رسوم بلوچی می پردازد، هر ساله از 24 تا 29 مرداد ماه برگزار خواهد شد.

با این حساب اگر از لحاظ برگزاری جشنواره به مسافرت نگاه کنیم، بهترین زمان سفر به چابهار برای شما مرداد ماه است. بندر چابهار در این ماه هنوز خیلی گرم نیست و آب و هوای نسبتاً معتدلی دارد.

از بخش های هیجان انگیز جشنواره مونسون، جشنواره خوراک های بومی است که با معرفی غذاهای خوشمزه و جذاب بلوچی، از بازدیدکنندگان دلبری می کند. به علاوه علاقه مندان به مباحث خوراک های بومی قادرند تا با شرکت در چالش استعدادیابی، توانایی آشپزی خود را در حضور اساتید برجسته کشور محک بزنند.

به خاطر داشته باشید که در دوران برگزاری جشنواره مونسون، تخفیف های خوبی در مراکز خرید شهر برقرار است که همین نکته به جذابیت سفر در مردادماه می افزاید.

جشنواره غذاهای سنتی و آواز بلوچی

جشنواره غذاهای سنتی و آواز بلوچی، فستیوال  های مهمی هستند که در حاشیه ی جشنواره مونسون برگزار می شوند. شما با شرکت در این جشنواره ها می توانید با شناخت غذاهای محلی چابهار، به طور رایگان از آنها امتحان کنید. همچنین با موسیقی بومی بلوچی و آوازهای آن آشنا شوید و انواع سازهای سنتی و تاریخی این منطقه را از نزدیک ببینید.

برای رزرو هتل در چابهار با قیمت مناسب تنها کافی است وارد سایت شده و از میان گزینه های موجود، بهترین هتل چابهار را برای خود رزرو کنید. شماره تلفن هتل های چابهار نیز در صفحه هر هتل برای استفاده شما قرار داده شده است و در صورت نیاز می توانید مستقیما با هتل تماس بگیرید.

این شهرِ همیشه بهار، نام قشنگش را هم از معتدل بودن آب وهوایش گرفته و به همین دلیل به آن «چابهار» یا «چهاربهار» یعنی شهری که هر چهار فصلش همانند بهار است، می گویند. اما عقیده دیگری نیز درمورد نام چابهاروجود دارد. اینکه در روزگاران قدیم مردم چابهار به این بندر «چه بار» می گفتند، به معنای این  که از مسافرانی که به آن جا می آمدند می پرسیدند چه باری دارند، درنتیجه چابهار تغییریافته واژه چه بار است.

چابهار علاوه بر آن که از شاهراه های ارتباطی و بازرگانی جنوب شرق و آسیای میانه است، بهشتی از ناشناخته هاست که هر گردشگری را شیفته زیبایی های فرازمینی و زمینی اش می کند. برای دانستن بهترین زمان سفر به چابهار می توانید این مقاله را در ادامه دهید.

زمان برگزاری جشنواره مونسون چابهار کی است؟

جشنواره گردشگری مونسون از 24 تا 29 مرداد ماه برگزار می شود. اگر یکی، دو روز جابجایی تاریخی را درنظر بگیریم این جشنواره در نیمۀ دوم مرداد ماه هرسال برگزار می شود.

خلوت ترین زمان سفر به چابهار کی است؟

اواخر بهار، اوایل تابستان و پاییز و زمستان از زمان های خلوت سفر به چابهار است.

آیا سفر به چابهار با قطار ممکن است؟

بله، برای سفر به چابهار با قطار می توانید از مبدأ تهران به مقصد بندرعباس بلیت گرفته و باقی مسیر را با اتوبوس یا خودرو به چابهار بروید. البته گفتنی است که به زودی راه آهن تهران-چابهار هم به زودی احداث می شود و می تواند کلی مسیر گردشگرانی که انتخاب شان قطار است را ساده تر کند.

بهترین زمان سفر به چابهار چه فصلی است؟

منطقه چابهار گرم ترین نقطه کشور در فصل زمستان و خنک ترین بندر جنوبی ایران در فصل تابستان است. درجه رطوبت هوا در دو ماه از سال یعنی ماه های «اردیبهشت و خرداد» بالا می رود؛ ولی اگر با رطوبت هوا مشکلی ندارید، بهترین زمان سفر به چابهار از لحاظ بکری و خلوتی می تواند این دو ماه سال باشد. متوسط دمای خرداد ماه، طی یک دوره 7 ساله 31 درجه سانتی گراد و متوسط دمای دی ماه 19 درجه سانتی گراد و متوسط دما در طول سال 26 درجه سانتی گراد است. «حداقل» رطوبت نسبی 60 درصد و «متوسط» رطوبت نسبی 70 درصد گزارش شده  است.

برای مثال، هوای شهر چابهار در فصل تابستان از شهر تهران خنک تر است. گوادر در شرق چابهار با وزش و نسیم باد همیشگی معروف است. همچنین واژه گوادر یعنی: جایی با وزش باد؛ چون بلوچ ها به «باد»، «وا» می گویند. بندری با همین نام یعنی گوادر در جنوب پاکستان نیز وجود دارد. آن چه کمی برای گردشگران و برخی ساکنان چابهار آزاردهنده است، شرجی بودن هواست که سنگینی و کسلی بدن را افزایش می دهد.

خلوت ترین زمان سفر به چابهار

اگر از شلوغی تعطیلات رسمی فراری هستید یا دنبال عکاسی بدون مزاحمت از منظره های بکر و فوق العاده جذاب چابهار می گردید، برنامه سفرتان به چابهار را در روزهای عادی و غیر تعطیل بریزید، تا با شلوغی جمعیت در سواحل مواجه نشوید.

جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر و اطراف آن باعث شد که در نوروز سال 1399، بیش از 339 هزار و 27 مسافر، از 28 اسفند تا 13 فروردین به این شهر سفر کردند. این تعداد مسافر رشد 5 درصدی گردشگر به چابهار را نشان می دهد. این حجم قابل توجهِ گردشگران قبل از هر چیز، وظیفه و مسئولیت ما دربرابر تخریب نکردن جاذبه های گردشگری این شهر بندری یادآوری می کند.

جشنوارۀ گردشگری مونسون که از 24 تا 29 مرداد ماه برگزار می شود، یکی از بهترین راه های آشنایی با فرهنگ بلوچی است. بر عکس تصور همیشگی، چابهار در فصل تابستان و در ایام جشنواره مونسون، آب وهوای خنکی دارد که می تواند فرصتی مناسب برای حضور گردشگران در سرزمین مریخی ها باشد.

به همین خاطر در فصل تابستان که جشنواره های مختلفی برگزار می شود، چابهار شلوغ ترین زمان گردشگری خود را می گذراند. اما در صورتی که تنهاوتنها به دنبال طبیعت گردی در چابهار با هوایی کاملا معتدل هستید، بهمن و اسفند ماه که قبل از تعطیلی های عید نوروز است، می تواند بهترین زمان سفر به چابهار از نظر شلوغی و قیمت هتل ها و اسکان شما باشد.

البته مراکز خرید منطقه آزاد چابهار نیز در ایام جشنواره ها تخفیف های ویژه ای دارند. همچنین به بازدیدکنندگان کارت شرکت در قرعه کشی می دهند؛ مثلا پاساژ ابریشم، پاساژ پردیس، پاساژ تیس، پاساژ فردوس، پاساژ صالح یار و پاساژ صدف از پاساژهای مطرح در چابهار هستند که می توانید با خریدهای خوب از قیمت های مناسب نیز بهره ببرید.

 

دکمه بازگشت به بالا