عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

بخش دوم تکنولوژی روز ساختمان سازی

ساختمان سازی صنعتی

در این روش از قطعات آماده شده از قبیل بلوکها، تیرچه ها، پانلهای پیش ساخته، تیرها و ستونهای فلزی و بتنی، شبکه های فلزی، قطعات گچی و بتنی و… استفاده می شود. و اکثر عملیات با استفاده از تجهیزات و لوازم کارگاهی بطور مکانیکی انجام می شود

انواع کفراژهای یکپارچه فلزی از قبیل کفراژهای صفحه ای، تونلی، لغزنده و کفراژهای مدوله و کفراژهای ساخته شده از مواد سبک و همچنین کفراژهای پلاستیکی و بازشو و لغزنده ها نیز در این روش جهت بتن ریزی سریع ساختمانها در چهار فصل سال مورد استفاده قرار می گیرند.

تعداد تخصصها و افراد کارگر در این روش از نظر کمیت کمتر از روش های قبل است، ولی از نظر کیفیت باید از افراد متخصص در سطح بالای مهارت و دقت فنی استفاده شود

سرعت اجرای کار در این روش بین 9 تا 14 ساعت برای هر متر مربع می باشد. با برنامه ریزی مناسب و بکارگیری فناوری های مناسب، این روش می تواند با پیش سازیهای سنگین نیز رقابت نماید. در حالی که تعداد کارگران ماهر و نیمه ماهر آن در مقایسه بیشتر بوده ولی سرمایه گذاری اولیه کمتر از روش های پیش ساخته می باشد.

در صورتی که بیش از 50 درصد عملیات ساختمانی در کارخانه ساخته شود به سیستم ساختمانی صنعتی اطلاق می شود

سیستم های پیش ساخته سنگین

استفاده از روشهای پیش ساخته سنگین در مورد ساختمانهای پیش از یک طبقه مفهوم دارد و در آن کلیات قطعات ساختمان از قبیل دیوارها، ، سقف ها و پلکانها و غیره در کارخانه بتنی، پیش ساخته می شود و توسط ماشین های سنگین به کل کارگاه ها حمل و نصب می گردند.

حمل قطعاتی که دارای وزنی تا 12 تن می باشند توسط تریلی و برپایی آنها به جرثقیل های سنگین ثابت و یا متحرک نیاز دارد.

سنگ گرانیت یکی از انواع پرکاربرد سنگ در ساختمان است که در کف، دیوار، پله کاربرد دارد

به دلیل سنگینی وزن قطعات، فاصله حمل تا 60 کیلومتر از محل کارخانه، صرفه اقتصادی دارد و جهت بیشتر از آن می بایست توجیه اقتصادی لازم آنرا مد نظر قرار داد.

هزینه احداث کارخانه و یا به نوعی سرمایه گذاری اولیه در سیستم پیش ساخته سنگین بالا بوده و مستلزم برای مکانی و اقتصادی دقیقی می باشد. به تجربه ثابت شده است که برای احداث کارخانجات پیش ساخته سنگین، حداقل یک یا دو پروژه مسکونی با حدود هزار واحد و یا هر پروژه دیگر با متراژ زیربنای حدود 100000 مترمربع در شعاع عملکردی 60 کیلومتر مورد نیاز است.

کارخانه قطعات بتنی تهران، وابسته به سازمان ملی زمین و مسکن که از سیستم آلمانی کستینگ استفاده می نماید در طبقه بندی سیستم پیش ساخته سنگین قرار دارد.

سیستم پیش ساخته نیمه سنگین :

در این سیستم وزن قطعات حداکثر 5 تن می باشد. اسکلت ساختمان فلزی و یا بتنی است. سقف و دیوارهای خاری از قطعات بتنی و جدا کننده های داخلی از صفحات گچی مسلح شده و یا در نظر گرفته می شوند.

وزن و ابعاد آن بصورتی در نظر گرفته می شود که بالا بردن و نصب آنها با جرثقیلهای سبک امکان پذیر باشد.

با توجه به اسکلت فلزی و یا بتنی باربر که می تواند بصورت پیش ساخته و در کارخانه انجام پذیرد محدودیتی از نظر ارتفاع طبقات وجود ندارد. منظور شدن ابعاد ستونهای بتون آرمه در طبقات پائین از عوامل تعیین کننده ارتفاع این گونه اسکلت ها است و در ساختمانهای بالاتر از 50 طبقه قابل ملاحظه می باشد در اتصال قطعات پیش ساخته نما باید دقت بسیار زیاد نمود زیرا، در زلزله ارمنستان اکثر قطعات پیش ساخته از جدا شده و مشکلات زیادی ببار آورد.

سیستم های ساختمانی پیش ساخته سبک :

این گروه پیش سازیها بیشتر در مورد ساختمانهای یک طبقه و یا جهت نماسازی های ساختمانهای بلند مرتبه با اسکلت فلزی و یا بتنی بکار گرفته می شوند. جهت ساخت مدارس و خانه های بهداشت روستایی، استراحت گاههای خارج از شهر و یا خانه های متحرک Mobile Homes می توان از این روش استفاده نمود.

اسکلت باربر ساختمان و سقف و دیوارهای خارجی و داخلی از یک ماده و یا ترکیبی از مواد و فلزات سبک نظیر ، ، فایبرگلاس، ورقهای فلزی فرم داده شده، فیبر، فرآورد های پتروشیمی، بتن متخلخل، و… ساخته شده اند.

از نظر وزنی پیش ساخته های سبک بصورت قطعه و یا ترکیب یکپارچه کمتر از دوتن در نظر گرفته می شوند. بطوریکه حمل و نقل آنها با بالابرهای برقی و یا مکانیکی و جرثقیل های سیار کوچک امکان پذیر است.

برای امکان موقت و اضطراری و خانه های کچی و دارس و درمانگاهها نیمه موقت و استقرار پرسنل کارگاههای ساختمانی می توان از این روش بخوبی استفاده کرد. در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بکارگیری این نوع روش، موقعیتهای مناسبی را در صرفه جویی زمان و سرعت پوشش مکانی بوجود آورد.

در صورتی که در با این روش و بکارگیری جزئیات اجرایی مناسب دقت شود، بعد از نصب در یک مکان و پایان عملکرد کاربری آن، می توان ساختمان را با حداقل ضایعات بازکرده و قطعات آنرا بصورت مجزا به محل دیگری برای نصب و استفاده مجدد حمل کرد

پی آمد مطالعات انجام شده مقدماتی، بررسی منابع برای کسب دانش فنی و انتقال تکنولوژی بود. با ارزیابی تکنولوژی موجود در کشورهای اروپایی و استعلام بهای خرید کارخانه و انتقال تکنولوژی، گرایش به ساخت داخل بوجود آمد که نتیجه آن صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های راه اندازی کارخانه و عدم وابستگی به کشورهای صنعتی بود. سیستم ساختمانی پیش ساخته با پانل های ساندویچی با دو لایه شبکه های مش در طرفین و لایه مبانی عایق از فوم پلی استایران یکی از اختراعات جدید و پیشرفته ای است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، برای احداث ساختمانهای ویلایی و بلند مرتبه ارزان قیمت مورد توجه و استق
امروزه روش های ساخت و ساز ساختمان ها به طور چشمگیری پیشرفت کرده اند  و  فناوری های نوآرانه ای  برای بهینه سازی شاخص های کیفی ساختمان ها اعمال شده است که این امر مزایای قابل توجهی دارد که  از جمله می توان به این امر اشاره کرد که می توانند زمان ساخت و ساز را به حداقل برسانند و هزینه های ساختمانی را نیز کاهش دهند.

در اینجا به انواع این تکنیک ها می پردازیم:

-حجم ساختاری سه بعدی:

با استفاده از این تکنولوژی ساختار مدولار واحدهای سه بعدی در تنظیمات کارخانه کنترل می شود و با استفاده از روش های ساخت وساز ، مصالح ساختمانی تولید می شوند.

-ماشینی سازی یا  خودکار سازی:

 

این تکنیک به عنوان یکی از تکنولوژی های مدرن و درحال پیشرفت در صنعت ساخت و ساز گستره ی وسیعی را پوشش می دهد.
استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا  یکی از تکنیک هایی است که همگانی شده و داده ها را پردازش می کند که نمونه ای از ماشینی سازی صنعت ساخت و ساز است که در آن از ربات ها و ماشین ها استفاده می کنند.

-تکنولوژی نوین پهباد ها:

 

این تکنیک یکی از تازه واردها به صنعت ساخت و ساز است.
پهبادها با کارکرد خود می توانند شیوه ی اجرای پروژه های ساختمانی را کاملا تغییر دهند، که امروزه در بسیاری از پروژه های ساختمانی بزرگ به کار گرفته می شوند و پتانسیل های خود را به منظور کاهش نیروهای انسانی  و محدود کردن بسیاری از خطاهای انسانی و افزایش ایمنی در کارگاه های ساختمانی نشان داده اند. همچنین در این تکنیک زمان اجرای خدمات نیز بسیار کاهش می یابد.

-تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده:

واقعیت های مجازی و افزوده تاثیر به سزایی در قوه ی تخیل و استفاده از آن در صنعت ساختمانی  دارد،
تفاوت بسیار بالایی میان این دو واقعیت وجود دارد، واقعیت افزوده یک تصویر خلق شده توسط کامپیوتر است که در دنیای واقعی در جلوی دید کاربر قرار می گیرد، واقعیت مجازی هم سعی دارد که محیط های شبیه سازی شده را جایگزین دنیای واقعی کند.این دو تکنیک ساختمانی می توانند به آشکار سازی و تشخیص خطاهای طراحی و مختصات کمک کنند.

-تکنولوژی نوین ابر:

 

پردازش ابری با توجه به قابلیت های نوینی که ارائه کرده، توانسته با سرعت بالایی جای پای خود را در صنعت ساخت و ساز باز کند.
این تکنولوژی نوین به شرکت ها و سازمان های ساختمانی این امکان را می دهد که مدل های عملیاتی خود را به شیوه ی مناسب تری تغییر مقیاس دهند و با شرایط بازار هماهنگ شوند.

-تکنولوژی نوین هوش مصنوعی:

 

این تکنیک هم مانند واقعیت های مجازی کاربرهای جدیدی را به صنعت ساختمانی اضافه  کرده است.
استفاده از هوش مصنوعی به رباط هایی مانند کامیون های بدون سرنشین محدود نمی شود بلکه اشاره به الگوریتم هایی دارد که پتانسیل مورد نیاز برای بهینه سازی برنامه ی زمانی و کاری پروژه و … را دارد.

-سازه های مدولار:

 

این تکنولوژی نوین در صنعت ساختمان تا حدودی شبیه به پرینت سه بعدی می باشد و پیشینه ی آن  به چند سال قبل بازمی گردد.
سازه های پیش ساخته با توجه به اینکه کیفیت پایدار و ساخت و ساز سریع را ممکن می کند در بسیاری از پروژه ها در مقیاس های مختلف به کار گرفته می شود.

-پوشیدنی ها:

 

تکنیک نوین پوشیدنی یا قابل حمل به حوزه های الکترونیکی محدود نشده است و چند سالی است به صنعت ساخت و ساز وارد شده است.
این گجت ها قادر به گردآوری و تحلیل داده های بسیاری هستند که  در سنجش و بهبود استاندارد های بهداشت و ایمنی در امور ساختمانی بسیار به کار می آیند.

-بتن های خود ترمیم شونده:

 

ترک های ایجاد شده در ساختمان ها و خرابی ایجاد شده در آنها باعث نگرانی های زیادی برای مالکان و متقاضیان آنها می شود.
با این وجود بتن های خود ترمیم شونده به عنوان تکنولوژی نوینی در صنعت ساختمان که همواره در حال تکامل هستند به عنوان ابزاری برای رفع این نگرانی ها تعریف می شوند.

 

دکمه بازگشت به بالا