سلامتی و پزشکی

بایدها و نبایدهای استفاده از ضد اسهالبایدها و نبایدهای استفاده از داروهای ضد اسهال

چه ضد اسهال

در این مطلب از سری مطالب مجله سلامت سیب، مهمترین داروهای ضد اسهال را برای شما گردآوری کرده ایم. در این مقاله همچنین می توانید با درمان اسهال در کودکان و نوجوانان آشنا شوید و بدانید که ضد اسهال چیست.

اسهال چیست و چگونه ایجاد می شود؟

بهتر است قبل از بررسی انواع مختلف داروهای ضد اسهال، تعریفی از اسهال و مکانیزم هایی که باعث اسهال می شوند، داشته باشید. اسهال اسهالی است که باعث می شود روزی سه بار یا بیشتر به دستشویی بروید. ممکن است باردار یا باردار باشید. انواع مختلفی از اسهال وجود دارد:

  • اسهال کوتاه مدت یا شدید معمولا یک یا دو روز طول می کشد.
  • اسهال مزمن 2-4 هفته طول می کشد.
  • اسهال مکرر معمولاً به این معنی است که علائم شما یک ماه یا بیشتر طول می کشد.

شایع ترین علل اسهال عبارتند از:

  • عفونت های ناشی از ویروس ها، باکتری ها یا کک ها
  • داروها، از جمله آنتی بیوتیک ها
  • حساسیت غذایی
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • بیماری کرون یا کولیت مزمن
  • بیماری سلیاک

آگاهی از اهمیت علت و نوع اسهال نشان می دهد که این نوع داروی ضد اسهال تنها برای درمان اسهال ناشی از علت خاصی استفاده می شود. به عنوان مثال، داروهای ضد اسهال برای سلولیت مانند اسهال نیستند و نباید جایگزین شوند.

لیستی از داروهای مبارزه با اسهال

در زیر فهرستی از مهم ترین و پرمصرف ترین داروهای ضد اسهال بر حسب نوع کاربرد و مصرف آورده شده است:

قرص دیفنوکسیلات

دیفنوکسیلات یک اپیوئید است که فعالیت روده و دستگاه گوارش را کاهش می دهد و به مواد مغذی اجازه می دهد مدت بیشتری در دستگاه گوارش باقی بمانند و آب و مواد مغذی را جذب کرده و اسهال را تقویت کنند. توجه داشته باشید که این دارو در موارد اسهال، اسهال های ناشی از عفونت های روده ای و موارد نادر نباید مصرف شود.قرص ضد اسهال لوپرامید

قرص ضد اسهال لوپرامید

قرص های ضد اسهال لوپرامید، مانند دیفنوکسیلات، مواد افیونی هستند. این قرص همچنین واکنش های گوارشی را مسدود کرده و با اسهال در بزرگسالان مبارزه می کند. در مورد اسهال درون زا می توان از این قرص برای کنترل اسهال استفاده کرد اما در اسهال های عفونی، اسهال های ناشی از آنتی بیوتیک و اسهال های ناشی از بیماری های روده نیز نباید از این قرص استفاده کرد.

لوپرامید یک قرص موثر ضد اسهال است. اما استفاده از آن باید مورد توجه پزشک قرار گیرد، در صورت استفاده در درمان اسهال عفونی ممکن است به دلیل اوج بیماری در روده پاره شود و عوارض جدی ایجاد کند.

بیسموت ساب سالیسیلات

بیسموت ساب سالیسیلات برای درمان اسهال، بیماری قلبی و ورم معده در بزرگسالان و کودکان 12 سال و بالاتر استفاده می شود. بیسموت ساب سالیسیلات متعلق به گروهی از داروها به نام عوامل ضد اسهال است. این دارو با کاهش جریان مایعات و الکترولیت ها در روده، کاهش التهاب در روده و احتمالاً کشتن ارگانیسم هایی که می توانند باعث اسهال شوند، عمل می کند.

ایلوکسادولین

ایلوکسادولین برای درمان اختلالات گوارشی در اسهال بزرگسالان استفاده می شود. ایلوکسادولین به دسته ای از داروها به نام آگونیست های گیرنده مو-افیونی تعلق دارد و با کاهش فعالیت روده عمل می کند.

ریفاکسیمین

این دارو برای درمان اسهال ناشی از یک باکتری رایج به نام E. coli (“اسهال مسافرتی”) استفاده می شود و یک داروی ضد اسهال برای بزرگسالان است. در صورت تب یا اسهال خونی ریفاکسیمین نباید مصرف شود. ریفاکسیمین با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. در برابر عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) موثر نیست. استفاده از تمام آنتی بیوتیک ها در صورت عدم نیاز ممکن است در عفونت های بعدی بی اثر باشد.

ریفاکسیمین همچنین برای درمان اختلالات گوارشی در اسهال استفاده می شود. همچنین برای جلوگیری از مشکلات مغزی ناشی از بیماری کبدی (آنسفالوپاتی کبدی) استفاده می شود.

ضد اسهال برای کودکان

درمان اسهال در کودکان و نوجوانان

رایج ترین درمان برای اسهال در کودکان، جایگزینی مایعات از دست رفته است. همانطور که در بالا ذکر شد، علل اسهال در کودکان و بزرگسالان می تواند متفاوت باشد و هر علتی نیاز به درمان خاص خود دارد. در کودکان به دلیل جثه کوچک اغلب زودتر از بزرگسالان دچار کم آبی و کمبود الکترولیت در اثر اسهال می شوند و اساس درمان کودکان جایگزینی این آب و نمک و رفع عامل اسهال است.

ORS یک داروی ضد اسهال برای کودکان است و برای جایگزینی آب و الکترولیت ها ضروری است. این دارو به صورت کیسه ای است و باید در آب حل شود و میل شود. ایمودیوم همچنین یک نوع مناسب از قرص‌های ضد اسهال لوپرامید برای کودکان است که باید در شرایط خاص استفاده شود.

داروهای ضد اسهال برای نوزادان و کودکان خردسال توصیه نمی شود. اسهال در نوزادان و خردسالان شایع است و می تواند ناشی از عفونت باشد، اما معمولاً اگزوژن نیست و باید به دستگاه گوارش فرصت داد تا با انواع غذاها سازگار شود. برای این کار سعی کنید به کودک خود شیر و شیر فراوان بدهید و غذاهای شیرین و اسهال را محدود کنید.

لازم به ذکر است که داروهای فوق در درمان اسهال نوزادان و خردسالان استفاده نمی شود و ممکن است نوزادان و خردسالان را تحت تاثیر قرار دهد.

درمان خانگی اسهال

مهمترین قانون در درمان اسهال در کودکان و بزرگسالان به جز استفاده از داروهای ضد اسهال، جبران آب و نمک از دست رفته است. برای این کار سعی کنید سوپ، آب میوه و چیزهای آبدار بخورید تا بدن دچار کم آبی نشود. برای درمان خانگی اسهال باید بدانیم ضد اسهال چیست.

غذاها و سبزیجات با فیبر بالا به دلیل هضم کندتر و کامل تر، مدت طولانی تری در دستگاه گوارش می مانند و به هضم بهتر و کامل تر سایر غذاهای مصرفی کمک می کنند. بهترین غذاها برای کمک به تقویت حرکات روده عبارتند از: سیب زمینی سرخ شده، حبوبات، غلات کامل، پروبیوتیک ها، پودر بلوط، انار و بسیاری دیگر.

همچنین می توانید از آب میوه های طبیعی برای جبران آب و الکترولیت ها استفاده کنید. سعی کنید از آب میوه های صنعتی استفاده نکنید، زیرا بیشتر از میزان قند موجود در آنها باعث اسهال می شوند.

پرسش و پاسخ

  1. ضد اسهال چیست؟ برای مبارزه با اسهال می توانید از داروهای خانگی و غذاهایی مانند سیب زمینی استفاده کنید یا به پزشک مراجعه کنید و طبق دستور پزشک از یکی از داروهای ذکر شده در این مقاله استفاده کنید.
  2. آیا ORS یک داروی ضد اسهال برای نوزادان است یا یک داروی ضد اسهال برای کودکان؟ ORS یک داروی ضد اسهال برای کودکان است و استفاده از آن به عنوان یک داروی ضد اسهال برای نوزادان و کودکان خردسال توصیه نمی شود.
  3. اسهال چقدر طول می کشد؟ اگر کوتاه است، 1 یا 2 روز، اگر شیردهی ممکن است 2 یا 4 هفته طول بکشد.

منابع

https://familydoctor.org/antidiarrheal-medicines-otc-relief-for-diarrhea/

https://www.drugs.com/drug-class/antidiarrheals.html

https://www.webmd.com/digestive-disorders/which-anti-diarrheal-drugs-best-work

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا