دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

بالا بردن ایمنی دیوارهای پیرامونی و داخلی ساختمان‌ها

بالا بردن ایمنی دیوارهای پیرامونی و داخلی ساختمان‌ها

بدون شک ایمنی‌سازی ساختمان‌ها در عصر حاضر مخصوصاً کشورهایی که در اقلیم‌های مستعد حوادث مترقبه قرار دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. اقلیم‌هایی که در آنها همواره شاهد بروز زلزله، طوفان و بادهای شدید هستند و در معرض آسیب‌های دائمی و خسارت‌های جانی و مالی هستند. کشور ما نیز دارای چنین اقلیمی است یعنی به جز چند شهر خاص در اکثر شهرهای کشور شاهد زلزله‌هایی در طی تاریخ بوده‌ایم. شهرهایی نیز در کشور ما وجود دارند که در معرض طوفان‌ها و بادهای شدید مستمر هستند.

پس باید برای جغرافیای ایران که در معرض همیشگی زلزله و طوفان و باد قرار دارند نیز الزامات مخصوصی قرار داده‌شود. جغرافیای کشور ما و اقلیم های مربوط به هر منقطه معیاری اصلی است که نقشی تعیین کننده در مورد نحوه ایمنی سازی را دارد. در کنار این معیار، شاخص های دیگری نیز وجود دارند که با در نظر گرفتن همه آنها الزامات کلی مربوط به هر اقلیم در طی سال ها تفاوت های ساخت و ساز را ایجاد می کند. دلیل وجود متفاوت ساختمان ها در هر کشور و شهر نیز همین است.

نحوه اجرای دیوارهای ساختمان ها نیز کاملاً متاثر این شاخص یعنی اقلیم و جغرافیا می باشند. کشور ما ضوابط و المان هایی دارد که ما ملزم به استفاده از آنها هستیم. برخی از این ضابطه ها برگرفته از آن چیزی است که در کشورهای مشابه اقلیم ما در طی سال ها اجرا شده است.

المان وال پست

یکی از اجزای جدایی ناپذیر در ساخت و سازها دیوارها می‌باشند. در نحوه ساخت و ساز کشور ما دیوارهای خارجی و داخلی را از مصالحی یکسان مانند بلوک‌ها، انواع آجرها، سیمان، هبلکس‌ها و … می‌سازند و در عین حال این دیوارها به صورت غیرباربر می‌باشند و در دسته اجزای غیرسازه ای قرار می‌گیرند.

از مهمترین مشکلات ایمنی‌سازی این گونه دیوارها که در کشور ما وجود دارد، عدم تسلیح مناسب آن می‌باشد. به این صورت که عمده سازه‌های کشور ما در معرض زلزله های ناگهانی قرار دارند و برای رفتار لرزه‌ای این دیوارها تمهیدات خاصی اندیشیده نشده بود. یا اگر بعد‌ها اقداماتی برای رفتار لرزه‌ای این دیوارها اجر شد، به صورت اصولی و صحیح نبود و در راستی‌آزمایی ها مشخص شد که مشکلات فراوانی دارند.

موضوع صحبت ما در این قسمت ایمنی‌سازی و تسلیح دیوارهای غیرباربر با در نظر گرفتن رفتار لرزه‌ای آنها می‌باشد. با توجه به اینکه در زمان بروز زلزله ساختمان‌های ما از این لحاظ ایمنی و تسلیح نشده‌بوند، شاهد خرابی‌های زیادی بوده‌ایم. یکی از راه‌های کنترل رفتار لرزه‌ای دیوارها و حرکت داخل قاب آن‌ها استفاده از المانی با نام وال پست می‌باشد.

المان وال پست سال‌هاست که در اکثر کشورها در حال استفاده‌است و ساختار بسیار ساده‌ای دارد و در عین حال اجرای آن سبب بالا رفتن ایمنی و عملکرد بهتر دیوارها در برابر لرزه و تکانش‌های ناگهانی می‌شود. در کشور ما این المان با معرفی ضوابطی مانند آیین نامه 2800 و پیوست ششم آیین نامه 2800 بر سر زبان‌ها افتاد.

به طور کلی وال پست‌ها برای کنترل یا محدود کردن حرکت داخل صفحه دیوارها با وجود داشتن آزادی حرکت و حفظ استقلال آن اجرا می‌گردند. به این صورت که این المان دیوار را به فنداسیون اصلی به صورت غیرمستقیم و با امکان آزادی حرکت متصل می‌کند.

المان وال پست در چند نوع مختلف تولید می‌شود، هر کدام با توجه به نوع دیوار و هدفی که دنبال می‌شود استفاده می‌گردد. وال پست‌های ثابت سرتاسری، نبشی منقطع و وال پست منقطع از نمونه‌هایی است که در کشور ما تولید و استفاده می‌شود و هر کدام دارای مزایا و ویژگی‌های خاصی است.

دلیل استفاده از المان وال پست

با روی کار آمدن و استفاده از این المان به صورت کلی و در همه ساختمان‌هایی که مهندسین ناظر لزوم استفاده از آن را تاکید می‌کنند، می‌توان حجم زیادی از این گونه خسارات را کاهش داد. این موضوع سبب می‌شود که در زمان بروز زلزله‌ها و رویارویی ما با این گونه حوادث سازه‌ها کارآیی خود را از دست ندهند و کمتر شاهد خاطرات تلخ باشیم. تاریخ به ما ثابت کرده که گاهی با وجود اینکه ساختمان‌های ما به صورت کلی و از لحاظ فنداسیونی استحکام خوبی داشته و بعد از زلزله عملکرد مناسبی داشته‌اند اما خرابی‌های مربوط به قسمت دیوارها باعث شده که کارآیی کلی سازه تحت تاثیر قرار بگیرد و مشکلات فراوانی ایجاد شود. استفاده از این گونه المان‌ها مانند وال پست‌ها، میلگرد‌های بستر و هر گونه تجهیزاتی این چنین که با بررسی جامعه مهندسی عمران کشور در ضوابط‌ها و آیین نامه‌ها به آن پرداخته شده، برای کاهش خطرات، بالا رفتن ایمنی سازه‌ها و حفظ عملکرد ساختمان‌ها در شرایط بحرانی ضروری می‌باشد.

منبع: وبسایت اویم شاهانه 

دکمه بازگشت به بالا