سلامتی و پزشکی

اهمیت اسید فولیک به عنوان مکمل برای بانوان در دوران بارداری

تاریخ ارسال:

03 ژوئیه 2021

اسیدفولیک نوعی ویتامین B است و به عبارت دقیق تر ، ویتامین B9 است که در بسیاری از منابع غذایی و مکمل ها یافت می شود. بدن از اسیدفولیک برای ساختن سلول های جدید و تولید DNA استفاده می کند و این ماده برای رشد طبیعی و رشد اندام ها ضروری است. با توجه به این خواص ، استفاده از اسید فولیک در دوران بارداری و حتی قبل از آن برای بهبود سلامت مادر و کودک بسیار مفید است و تجویز این مکمل به تمام زنان در سنین باروری و تصمیم گیری برای بارداری توصیه می شود. .
به همین دلیل ، در این مقاله مجله Medical Health Apple ، ما قصد داریم با استفاده از تمام اطلاعات پزشکی به طور جامع به کلیه خواص مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری بپردازیم و به تمام سوالات در این زمینه پاسخ دهیم. با ما بمان.

فواید مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری
برخی تحقیقات نشان داده است که خوردن اسید فولیک در دوران بارداری و به ویژه قبل از آن می تواند به جلوگیری از ناهنجاری های جنین مانند نقص لوله عصبی (NTD * یا اسپینا بیفیدا) کمک کرده و خطر NTD را در ماه اول بارداری تا 5٪ کاهش دهد. . با این حال ، مکمل اسید فولیک متاسفانه نمی تواند از انواع نقایص لوله عصبی ، از جمله موارد مرتبط با ناهنجاری های کروموزومی یا نقص لوله عصبی که به کمبود فولات مربوط نیست ، جلوگیری کند.
اما به غیر از این ، مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری مادرزادی قلب در کودک را کاهش می دهد. در ایالات متحده از هر 1000 نوزاد متولد شده 8 نفر به این بیماری مبتلا می شوند. بیماری قلبی مادرزادی زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی کودک قبل از تولد رشد خوبی نداشته باشند. این می تواند بر دیواره های داخلی قلب ، دریچه های قلب یا عروق و رگ های قلب تأثیر بگذارد.
برخی مطالعات دیگر ادعا می کنند که مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری ، به ویژه در اوایل بارداری ، می تواند تا حد زیادی از شکاف لب و کام در کودک جلوگیری کند. این مشکلات جنین زمانی اتفاق می افتد که در 6 تا 10 هفته اول بارداری به درستی ادغام نشوند و برای بهبود آنها به یک یا چند عمل جراحی احتیاج دارند.
تحقیقات دیگر نیز نشان داده است که با تجویز اسید فولیک خطر سایر ناهنجاری های جنین مانند نقص مجاری ادراری ، نقص اندام یا هیدروسفالی کاهش می یابد.
بهترین منابع غذایی برای مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری
فولات ، فرم طبیعی ویتامین B9 ، در بسیاری از مواد مغذی و غلات یافت می شود. جگر گوشت گاو ، نخود فرنگی ، لوبیا ، آووکادو ، تخم مرغ و شیر وجود دارد.
اسید فولیک نوعی ویتامین B9 مصنوعی است و علاوه بر موجود بودن به عنوان مکمل غذایی ، در آرد ، ماکارونی ، نان ، غلات صبحانه ، برنج و حتی برخی از داروهای ضد بارداری خوراکی یافت می شود. دلیل افزودن اسیدفولیک به مواد ضد بارداری این است که ، در صورت بارداری ناخواسته ، سطح قابل قبولی از این ماده در بدن وجود دارد. با این حال ، مقادیر اضافه شده ممکن است برای جلوگیری از نقص جنین کافی نباشد.

از آنجا که اسید فولیک غالباً به غذاهایی مانند برنج ، نان و ماکارونی اضافه می شود و اسید فولیک به غذاهای ارگانیک اضافه نمی شود ، کمبود اسید فولیک بیشتر در افرادی که غذاهای کم کربوهیدرات مصرف می کنند یا کسانی که مقدار زیادی ارگانیک مصرف می کنند بیشتر دیده می شود. غذا. غذاهای مشاهده شده و نیاز به مکمل در این افراد معمولاً بیشتر است.دوز توصیه شده اسید فولیک در دوران بارداری چقدر است؟
به طور کلی ، توصیه می شود که زنان حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک (یا یک مولتی ویتامین حاوی این مقدار اسید فولیک) در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشند. با این حال ، برای زنان باردار با سابقه نقص لوله عصبی (NTDs) ، توصیه می شود که دوز بالا به معنی 1 تا 3 میلی گرم اسید فولیک باشد و پس از 12 هفته بارداری ، دوز باید به 400 میکروگرم در روز برگردد. برای خانم های بارداری که از داروهای ضد صرع استفاده می کنند (مانند والپروات یا کاربامازپین) توصیه می شود حداقل یک یا دو ماه قبل از بارداری تا پایان سه ماهه اول بارداری مصرف کنید ، روزانه 1 تا 4 میلی گرم اسید فولیک مصرف کنید. طبق برخی منابع و مطالعات ، دوزهای بالای اسیدفولیک در زنان باردار مبتلا به چاقی ، دیابت ، سلیاک یا بیماری کرون نیز توصیه می شود.
آیا احتمال مسمومیت با اسیدفولیک وجود دارد؟
احتمال مسمومیت با فولات از طریق منابع غذایی تقریباً صفر است. در فردی که سابقه نقص لوله عصبی دارد ، دوز تقریبی 4 میلی گرم در روز برای چندین ماه معمولاً بی خطر است.
با این حال ، مصرف مکمل های اسید فولیک به تنهایی توصیه نمی شود ، زیرا این می تواند علائم کمبود ویتامین B12 را که می تواند منجر به آسیب عصبی شود ، پنهان کند.
مقدار کلی اسید فولیک در داروها چقدر است؟
برای تجویز مکمل های اسید فولیک ، باید به محتوای فولات در داروها توجه کنید. بیشتر محصولات مولتی ویتامین موجود در داروخانه ها حاوی 400 میکروگرم تا 1 میلی گرم اسید فولیک هستند. مولتی ویتامین های بارداری یا شیردهی (مانند پری ناتال ها) معمولاً حاوی 8 /. میلی گرم فولات. مولتی ویتامین های کلیه (مانند نفروویت یا نفروتونین) به طور کلی حاوی 5 /. یا حاوی یک میلی گرم اسید فولیک باشد. بسیاری از محصولات آهن موجود در داروخانه ها علاوه بر آهن دارای اسیدفولیک نیز هستند.
چه زمانی مصرف مکمل های اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است؟
برای تمام زنان در سنین باروری که قصد باردار شدن دارند ، توصیه می شود حداقل یک ماه و ترجیحاً سه ماه قبل از اقدام به بارداری ، اسید فولیک را شروع کنند.
چه مدت باید از اسیدفولیک در دوران بارداری استفاده شود؟
اما سوال بزرگتر این است که چه مدت باید از اسید فولیک در دوران بارداری استفاده شود؟ 12 هفته اول بارداری مهمترین دوره مصرف اسید فولیک برای سلامت جنین است که پس از آن می توانید مصرف این ویتامین را متوقف کنید. مطمئناً بعد از هفته دوازدهم هیچ مانعی برای خوردن اسیدفولیک در دوران بارداری وجود ندارد ، اما قطعاً باید در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

آیا تجویز اسیدفولیک برای مادر یا کودک خطرناک است؟
احتمال داشتن دوقلو با اسیدفولیک می تواند افزایش یابد ، که به نوبه خود خطرات و خطرات خاص خود را دارد. در یک مطالعه مشخص شد که مصرف زیاد اسید فولیک در دوران بارداری با افزایش اندک احتمال سرطان پستان همراه است. شواهدی در مورد مدینه فاضلاب فولیکولی و بیماریهای تنفسی در مورد قرار گرفتن در معرض اسید فولیک گزارش شده است. عوارض عصبی در نوزادان غیر از نقص ایمنی با دوزهای بالای این مکمل گزارش شده است.
آخرین کلمه
مصرف اسید فولیک در دوران بارداری می تواند ناهنجاری های جنین مانند نقص لوله عصبی (NTD * یا اسپینا بیفیدا) را کاهش داده و خطر NTD را در ماه اول بسیار کاهش دهد.همچنین خطر شکاف کام و لب ، نقص دست و پا یا بیماری مادرزادی قلب را بسیار کاهش می دهد. مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری باید بین یک تا سه ماه قبل از بارداری شروع شود و حداقل تا هفته دوازدهم بارداری ادامه یابد. با این حال ، فقط یک پزشک مصرف اسیدفولیک را توصیه می کند و مصرف خودسرانه آن می تواند خطرات مادر یا کودک را به همراه داشته باشد.

دکتر فانک فهیمی ، استاد داروسازی بالینی (داروسازی) عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران

منابع:
skimresources.com
uptodate.com

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا