عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

انواع اسپرینکلر برج خنک کننده

اسپرینکلر برج خنک کننده در واقع نوعی آب پخش کن کولینگ تاور میباشد که در انواع برج های فایبرگلاس مدور به عنوان سیستم توزیع آب از اسپرینکلر برای پاشش آب برروی سطوح برج خنک کن استفاده میگردد. این مکانیزم عملکردی ساده داشته و با جریان فشار آب چرخشی مدور را انجام میدهد. آب پخش کن از دو قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده تا بتواند بوسیله بلبرینگ مرکزی در مداری مشخص بچرخد.

انواع اسپرینکلر برج خنک کننده

  • آلومینیومی 2 الی 12 اینچ ( قیمت استعلام بروز )
  • برنجی 2 الی 10 اینچ ( قیمت استعلام بروز )
  • پلیمری 2 الی 4 اینچ ( قیمت  استعلام بروز )

اسپرینکلر آلومینیومی برج خنک کننده

انواع پکینگ برج خنک کننده از یک کلگی توزیع آب بهره میگیرد اما تمامی آنها از کیفیت مناسب برخوردار نبوده و در مدت زمانی کوتاه دیگر قادر به توزیع آب به درستی نیستند. اسپرینکلر یا آب پخش کن آلومینیومی یکی از پرمصرف ترین انواع بشمار میرود زیرا عملکرد خوبی داشته و از طول عمر مناسبی برخوردار میباشد. این تیپ آبگردان از سایزهای 2 اینچ الی 12 اینچ قابل ساخت بوده و میتوانید جهت ثبت سفارش کالا و خرید با کارشناسان فنی کارخانه تماس حاصل فرمایید.

اسپرینکلر برنجی برج خنک کننده

آلیاژی قویتر در مقایسه با آلومینویم و طول عمری بیشتر که موجب کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری کولینگ تاور خواهد شد. برج خنک کننده مدور یا مخروطی عموما کاربردهای صنعتی و تهویه مطبوع دارد که در این فرایندها سختی آب میتواند عامل اصلی خرابی زودرس اسپرینکلرها باشد.به همین منظور برای جلوگیری از تعویض های پی درپی آب پخش کن توصیه میشود از اسپرینکلرهای برنجی با بلبرینگ آلمانی استفاده نمایید.

در فرایند ساخت این تیپ کلگی توزیع آب پس از انجام ریخته گری در کوره در هنگام جدا سازی قطعه از قالب شات پلاس میشود که موجب خوش تراشی اسپرینکلر و بهبود شرایط ظاهری آن خواهد شد.

سازنده اسپرینکلر برج خنک کننده

  • شرکت تهویه دی ایکس در زمینه ساخت و تولید در استان تهران شهرستان شهریار واقع در مجتمع صنعتی جوانزاد فعالیت دارد. این کمپانی توانسته علاوه بر ساخت کولینگ تاورها در زمینه تولید قطعات برج خنک کننده گام بردابخش ثابت اسپرینکلر که ورودی آب برج خنک کننده به آن متصل می گردد و از قسمت بالایی توسط سیم بکسل مهار می گردد.
  • بخش متحرک یا دوار اسپرینکلر که در اثر عبور آب و نیروی گریز از مرکز ناشی از آن به چرخش در می آید و باعث حرکت لوله های خروجی از اسپرینکلر می گردد. بخش دوار دارای 4 تا 8 خروجی بوده و به هر یک از خروجی ها یک لوله متصل می گردد. لوله ها و اتصالات با چرخش اسپرینکلر شروع به چرخش می کند. بر روی لوله ها و در فواصل یکسان نازل های فانوسی نصب می گردد آب از نازلهای در حال چرخش با زاویه ای مشخص بر روی سطوح خنک کننده توزیع می شود.

اسپرینکلر هد از سایز 2 اینچ با 4 خروجی 1 اینچ تا سایز 12 اینچ با 8 خروجی 4 اینچ تولید می گردد. اتصال اسپرینکلر هد به لوله های گردش آب به دو صورت رزوه ای و ساده (خاردار یا چسبی) انجام می شود. در مدل رزوه ای از نوار تفلون جهت آب بند کردن استفاده می گردد.

لیست محصول: آب پخش کن برج خنک کننده مخروطی – از جنس آلومینیوم

در پکینگ توربو اسپلش با توجه به این که اسپرینکلر هد با فشار ورودی خط آب شروع به گردش می کند، بنابراین فشار آب در برج خنک کننده مخروطی بیشتر از مکعبی است و در اغلب طراحی ها فشار در نقطه  ورودی اسپرینکلر حدود 2 تا 2.5 بار طراحی می گردد. مکانیزم عملکرد اسپرینکلر برج خنک کننده شبیه می باشد.

اجزای اسپرینکلر هد

  1. روتور یا بخش متحرک دوار
  2. استاتور یا قسمت ثابت متصل به لوله آب ورودی به برج مخروطی
  3. بخش روغ دان که جهت روغن کاری در سایزهای بالا استفاده می گردد.
  4. بازوهای آب پخش کن
  5. مهارکش استیل و قلاب تنظیم زاویه
  6. روکش شفت

مکانیزم عملکرد اسپرینکلر هد برج خنک کننده

تعداد خروجی روی روتور بسته به سایز لوله و فشار آب بین 4تا 8 عدد در سایز2 اینچ تا 12 اینچ می باشد. آب ورودی با فشاری معادل یک بار به سوی لوله ورودی اسپرینکلر جریان می یابد. (در جدول مربوطه به تعداد لوله های ورودی و خروجی در سایزهای مختلف اشاره شد است) اتصالات این قطعه در دوحالت ساده یا رزوه ای صورت می پذیرد.

بازوهای روی خروجی ها باید در جهت عکس جریان آب نصب گردند تا آب پخش کن بتواند بر اثر فشار معکوس بچرخد. همانطور که می دانید چرخش آب پخش کن با فشار آب ورودی رابطه مستقیم دارد. هر چه فشار آب بیشتر، سرعت چرخیدن بالاتر است. بطور میانگین عملکرد بهینه یک اسپرینکلر 5 الی 6 بار چرخش در دقیقه می باشد. جنس لوله های بازو از لوله پلیکا بوده و هرچه سوراخها ریزتر باشد سرعت چرخش نیز بیشتر است.

انواع آب پخش کن برج خنک کننده  مدور یا مخروطی

اسپرینکلر ها بر اساس ظرفیت برودتی برج خنک کننده، فشارکاری، نوع کاربری و… در سایز و متریالهای مختلف طراحی و تولید می گردد که در ادامه به بررسی هر یک از این آب پخش کن ها می پردازیم:

اسپرینکلرهد آلومینیومی

این نوع آب پخش کن از جنس آلومینیوم بسته به کاربرد و سفارش مشتری ساخته می شود و جزو پرکاربردترین قطعه در کولینگ تاورها و در صنعت تاسیسات می باشد. روش ساخت این قطعه بدین گونه است که شمش خام آلومینیوم وارد قالب اسپرینکلر شده و با دمای 750 درجه سانتیگراد آب می گردد و سپس دمای کوره را به 2750 درجه سانتیگراد می رساند تا این فلز به جوش آید و وقتی به این نقطه رسید از کوره خارج می نمایند و سپس تراشکاری می کنند تا صیقلی و صاف گردد.

بعد به منظور ضد رسوب شدن پولیش نهایی (شات پلاس) روی آن انجام می دهند و رنگ اپوکسی زده و دوباره وارد کوره با دمای 800 درجه سانتی گراد می نمایندتا از مقاومت بالا برخوردار شود. لوله های ورودی و خروجی آن را از PVC یا پلی اتیلن درست می کنند. قطعه ای مهم جهت چرخش منظم به نام بلبرینگ که از بهترین آلیاژ ساخته شده است، درون آب پخش کن آلومینیومی قرار می دهند. این مدل از آب پخش کن در سایز 2 تا 12 اینچ توسط گروه صنعتی مهتاب گستر قابل تولید و عرضه به مشتریان محترم می باشد.

مزایای اسپرینکلر هد آلومینیومی

اما در ذیل به برخی از مزیت های این قطعه با متریال آلومینیوم که موجب کاربرد رایج آن در برج های خنک کننده مدور شده است اشاره می کنیم:

  1. دارای کمترین وزن و بسیار با دوام است.
  2. دارای کمترین فشار کاری می باشد که در نتیجه موجب مصرف انرژی کمتر توسط پمپ سیرکوله می گردد.
  3. از لحاظ قیمتی نسبت به انواع دیگر بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  4. در سایز بالاتر از 4 اینچ دارای بخش روغن کاری می باشد.
  5. به راحتی در هنگام سرویس های دوره ای تعویض و نصب می گردد.

اسپرینکلر هد چدنی

این نوع از متریال چدن ساخته می شود و به روش ریخته گری تولید می گردد. دارای وزن و فشار کاری بیشتری می باشد. از این نوع آب پخش کن در برج های خنک کننده با ظرفیت و دبی بالا استفاده می گردد و در سایز 4 تا 16 اینچ قابل تولید می باشد.

اسپرینکلر هد برنجی

این نوع از آب پخش کن ها از لحاظ متریال جزوء بهترین موارد استفاده شده در ساخت اسپرینکلر هد برج می باشد چرا که بسیار با دوام و ضد رسوب، فاقد گرفتگی در قسمت متحرک و با بهترین عملکرد و کمترین صدا می باشد. روش تولید آن همانند نوع آلومینیومی بصورت تراشکاری بوده و کاربرد آن در برج خنک کننده سیستم های تهویه مطبوع از جمله چیلر ها می باشد و غالبا در سایز 3تا 8 اینچ تولید می گردند.

مزایای اسپرینکلر هد برنجی

  1. فاقد رسوب پذیری
  2. مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  3. طول عمر بالا
  4. مقاوم در فشار بار بالای آب ورودی
  5. مجهز به سیستم روغن کاری و روان کننده در سایز بیش از 3 اینچ
  6. مورد استفاده در برج خنک کننده ساختمانی و چیلرها
  7. اسپرینکلر هد پلاستیکی

این نوع از آب پخش کن ها از جنس پروپیلن ساخته می شوند و در تمام کولینگ واترها استفاده می گردد. میزان رسوب پذیری در آن کم می باشد و در ضمن از دوام بالایی در دبی های مختلف برخوردار است. قدرت مقاومت در فشار بار بالا را ندارد و اغلب در سایز 2 تا 4 اینچ تولید می گردند.

عیب یابی و خرابی آب پخش کن برج خنک کننده

این قطعه به دلیل میزان تحرک خود بسیار آسیب پذیر است. یکی از معایب برجهای مدور وجود همین قطعه در بخش توزیع آب می باشد؛ چرا که به محض خرابی باید از مدار خارج گردد و به تبع آن برج خنک کننده نیز عملکردش تا هنگام تعمیر آن متوقف می گردد که این ضربه بزرگ به تجهیزات صنعتی می باشد. پس سرویس دوره ای آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از مشکلات اساسی که ممکن است این قطعه با آن درگیر باشد بحث رسوب گرفتگی و گریپاژ نمودن آن می باشد که باید پیش از وقوع آن را بازدید و رسوب زدایی نمود. از معایب دیگر این قطعه چنانچه فشار آب کم شود عملکرد برج مختل می گردد و بدین منظور باید پمپ سیرکوله قوی تر بر روی برج خنک کن نصب نمود که مصرف انرژی را بالا می برد به عبارتی دیگر چنانچه متوجه عدم خنک کاری برج گشتید حتما علت را ابتدا در آب پخش کن و عملکرد آن جستجو نمایید و فشار آب را چک نمایید. در برج های خنک کننده مکعبی به سبب وجود تعداد بسیاری نازل این مشکلات مرتفع می گردد.

محاسبه تعداد و سایز اسپرینکلر برج خنک کننده

عملکرد صحیح این قسمت از برج خنک کننده نیز مانند دیگر قطعات اصلی در راندمان دستگاه نقش مهمی دارد و از آنجایی اسپرینکلر بطور دائم در حال چرخش و گردش آب هست می بایست بطور منظم و دوره ای بازدید شود و از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. معمولا بعد چند دوره روغن کاری و سرویس نیاز به تعویض و خرید اسپرینکلر جدید می باشد.

عواملی که در قیمت آب پخش کن برج خنک کننده می تواند موثر باشد یکی نوع متریال اسپرینکلر و دیکری ابعاد و اندازه این قطعه می باشد، همان طور که در بالا نیز اشاره شد انواع مختلفی این قطعه می تواند شما را باقیمتهای مختلفی روبرو کند به همین خاطر پیشنهاد می شود جهت انتخاب و خرید آب پخش کن مناسب با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمایید و ضمن مشاوره رایگان از قیمت به روز انواع اسپرینکلر مطلع شوید.

از جمله تولیدات این واحد صنعتی میتوان به پکینگ اسپلش برج خنک کننده یا همان آب پخش کن اشاره نمود. شما می توانید همه روزه جهت بازدید از کارخانه و یا ثبت سفارش از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

 

دکمه بازگشت به بالا