سلامتی و پزشکی

آشنایی با خواص دانه‌های گیاهی برای لاغری

لاغری و تناسب اندام از چالش‌های مهمی است که امروز افراد زیادی با آن درگیر هستند. افراد چاق و دارای اضافه وزن به دنبال راه‌هایی برای لاغری بدون بازگشت هستند که کمترین میزان آسیب نیز به بدن آن‌ها وارد شود. یکی از روش‌های بسیار عالی برای لاغری استفاده از دانه‌های گیاهی است که با کمترین عوارض و در بیشتر اوقات بدون عوارض به لاغری و کاهش چربی‌های بدن کمک می‌کنند. در ادامه با تأثیر شگفت‌انگیز سه نمونه از این دانه‌ها یعنی تخم کتان، رازیانه و خواص کندر برای لاغری آشنا می‌شویم.

تخم کتان برای لاغری

تخم کتان از دانه‌های گیاهی بسیار مفید و مغذی است که بسیاری از نیاز‌های بدن را برطرف می‌کند و دارای خواص زیادی است که برای لاغری و چربی سوزی نیز مفید است. تخم کتان دارای پروتئین، چربی‌های اشباع شده، اسید‌های چرب امگا۳، کربوهیدرات، فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، انواع فولات و ویتأمین‌هایی مانند B1، B5، B7 و B9 است. فیبر موجود در این دانه به دو صورت محلول و نامحلول است. فیبر محلول به بدن کمک می‌کند تا مقدار کمتری کلسترول جذب کند. علاوه بر آن فیبر نامحلول نیز هب دفع مواد زائد بدن کمک می‌کند.

تخم کتان در بدنسازی و رژیم غذایی بسیار استفاده شده و می‌تواند از بیماری‌های قلبی و سرطان‌های مختلف نیز جلوگیری کند. این بذر باعث می‌شود حرکت‌ها و فعالیت شکم تخت بیشتر شود و خطر ابتلای فرد به سرطان روده تا حد زیادی کاهش پیدا کند. همچنین میزان کلسترول خون پایین آمده و از چاقی بیش از حد جلوگیری می‌کند.

آشنایی با خواص دانه‌های گیاهی برای لاغری

نحوه مصرف تخم کتان برای لاغری

تخم کتان برای لاغری بسیار مفید است اما نمی‌تواند به تنهایی باعث لاغری فرد شود و باید در کنار مواد غذایی دیگر به عنوان مکمل مصرف شود. فیبر زیادی که در این دانه وجود دارد باعث می‌شود فرد در طولانی مدت احساس سیری داشته باشد و اشتهای او به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در کنار آن مواد مغذی و ویتأمین‌های موردنیاز بدن نیز تأمین می‌شوند.

راحت‌ترین روش استفاده از این دانه این است که مقداری از آن را در آب داغ حل کرده و کمی استراحت دهید تا حالت ژله‌ای به دست آورد، سپس آن را میل کنید. می‌توانید برای طعم بهتر از لیموترش نیز استفاده کنید. افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند و یا داروی خاصی مصرف می‌کنند، بهتر است از پزشک خود در این باره مشورت بگیرند.

خواص شگفت‌انگیز رازیانه برای لاغری

رازیانه از گیاهان بسیار مفید برای سلامتی فرد است که رازیانه برای لاغری تاثیر بسیار بالایی دارد. اصالت این دانه به کشور‌های مدیترانه‌ای برمی‌گردد، اما امروزه در بسیاری از مناطق دنیا کشت می‌شود. این گیاه طیعی گرم و خشک دارد و از آن به عنوان دانه‌ای شد بلغم و صفرا یاد می‌شود. مهم‌ترین خواص رازیانه به صورت زیر هستند:

  • رازیانه به سلامت استخوان کمک می‌کند. این دانه دارای میزان زیادی کلسیم و همچنین منیزیم، ویتأمین k و فسفر است که به استحکام استخوان‌ها کمک زیادی می‌کند.
  • رازیانه با داشتن مقدار زیادی ویتامنی سی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی است و برای تشکیل کلاژن در پوست نیز مفید است. به این صورت با مصرف رازیانه می‌توانید به شادابی و طراوت پوست کمک کنید.
  • در دانه‌های رازیانه، روغنی به نام آنتول وجود دارد که در درمان سرطان و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی بسیار مفید است.
  • رازیانه حجم بالایی فیبر دارد و باعث تقویت حرکت‌های روده‌ای می‌شود. این موضوع باعث پاک شده روده‌ها و دفع مدفوع می‌شود.
  • رازیانه دارای خاصیت ضدباکتریایی است که باعث از بین بردن بوی بد دهان می‌شود.

آشنایی با خواص دانه‌های گیاهی برای لاغری

رازیانه و لاغری شکم

حجم بالای فیبر، مقدار کالری کم و مواد مغذی بسیار زیادی در این دانه آن را به گیاهی طبیعی و بسیار مفید تبدیل کرده است که نقش مهمی نیز در لاغری و کاهش وزن دارد. خاصیت دیوریتیک رازیانه باعث می‌شود آب اضافی زیر پوست جمع نشود و بدن فرد از تجمع چربی‌ها دور بماند.

همچنین با افزایش متابولیسم بدن نقش مهمی در چربی سوزی داشته و با حجم زیاد فیبر می‌تواند به کاهش اشتها و احساس سیری طولانی مدت در فرد کمک کند. البته این ماده نمی‌تواند به تنهایی شما را لاغر کند و باید حتماً از آن در کنار رژیم‌های غذایی و ورزش منظم استفاده کنید.

خواص کندر برای لاغری

یکی دیگر از گیاهانی است که خواص زیادی برای سلامتی بدن به همراه دارد، کندر است. کندر در واقع صمغ درخت بومی است که در مناطق گرم زمین رشد می‌کند. طعم گس و تلخی دارد اما عطر ان بسیار خوشبو و لذت بخش است. کندر را می‌توان به صورت‌های مختلف پودر یا روغن مصرف کرد. برخی از خواص کندر در ادامه ذکر شده‌اند:

  • کندر برای تمام قسمت‌های بدن مفید است و از آن برای ترمیم زخم، شفافیت پوست و از بین بردن چروک و لکه استفاده می‌شود.
  • این گیاه خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و از سال‌های دور برای برای تمیزی و ضدعفونی کردن مورد استفاده قرار گرفته است.
  • دارای خاصیت ضد التهابی است، به همین دلیل به درمان بیماری‌هایی مانند آسم و ارتریت کمک می‌کند. اسانس این گیاه برای از بین بردن آکنه مفید است.
  • به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده و خاصیت ضد پیری دارد.

آشنایی با خواص دانه‌های گیاهی برای لاغری

کندر خواص بی‌شماری دارد که برخی از آن‌ها در بخش قبل معرفی شدند. از این گیاه برای لاغری نیز استفاده می‌شود. برای مصرف این گیاه بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید. در صورتی که بیماری خاصی داشته یا از داروی خاصی استفاده می‌کنید، باید با احتیاط بیشتری از آن استفاده کنید. در کنار رژیم غذایی درست و اصولی برای کاهش وزن می‌توانید از این گیاه نیز به شیوه‌های مختلف استفاده کنید تا با کاهش وزن زیادی همراه شوید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا