چطوری قهوه عربی درست کنیم

طرز تهیه قهوه عربی، روشی آسان، جالب و منحصربه فرد است که دوستداران قهوه را عاشق خود میکند. اگر طرفدار قهوه، این نوشیدنی جذاب باشید، حتما از تهیه قهوه عربی و نوشیدن آن، لذت خواهید برد. در این مقاله اطلاعات بیشتر و مفیدتری در باره طرز تهیه قهوه عربی با دله و نحوه دم کردن قهوه عربی بدست خواهید آورد.

قهوه عربی چیست؟

موارد مورد نیاز برای تهیه قهوه عربی (برای 3 نفر):

  1. دله
  2. 3 فنجان آب
  3. هل به صورت پودر- به مقدار لازم
  4. پودر قهوه با درجه آسیاب بسیار ریز و رست – 3 قاشق سوپ خوری سر پر
  5. پنج یا شش حبه میخک، زعفران و گلاب نیز می توانید به صورت اختیاری اضافه کنید.

نکته: معمولا درجه برای تهیه قهوه عربی باید بسیار ریز باشد. (همانند درجه ترک)؛ اما عده ای بر این باورند که باید از درجه آسیاب درشت تری استفاده شود.

تهیه قهوه عربی؟!

طرز تهیه قهوه عربی با دله راحت و ساده است.  برای تهیه قهوه عربی شما نیاز به آب، پودر قهوه و مواد طعم دهنده ای مثل میخک و هل دارید. مراحل و نحوه دم کردن قهوه عربی در ادامه به صورت مفصل آورده شده است.

1- افزودن آب به دله درون دله سه فنجان آب بریزید و بگذارید بجوشد. زمانی که به جوش آمد دله را به مدت سی ثانیه از روی گاز بردارید تا کمی دمای آن فروکش کند.

2- افزودن پودر قهوه پودر قهوه تان را اضافه کنید و آن را هم بزنید و دله را روی گاز با شعله کم قرار دهید. می توانید از قهوه ای با رست روشن نیز استفاده کنید.

3- دم آوری قهوه عربی دله تان باید به مدت 10-12 دقیقه با شعله کم بر روی گاز بماند. پس از این زمان فوم روی قهوه شروع به بالا آمدن می کند. یادتان باشد قهوه نباید بجوشد زیرا در نهایت قهوه ای سوخته خواهید داشت. زمانی که قهوه نزدیک به جوشیدن شد دما را کاهش دهید.

4- افزودن هل، میخک یا موارد دیگر اجاق تان را خاموش کنید و بگذارید دله تان به مدت یک دقیقه ساکن بماند. بعد از پایین آمدن فوم، هل را به آن اضافه کنید هم چنین میخک نیز می توانید به آن بیافزایید حالا یک بار دیگر دله تان را روی گاز قرار دهید و بگذارید تا نزدیک جوشیدن برسد. دیگر تمام است!

5- سرو قهوه عربی دله را بردارید و در فنجان مخصوص بریزید. اکنون قهوه آماده ست که نوش جان کنید. در صورت تمایل می توانید قهوه را از صافی رد کنید. در ضمن بهتر است قبل از ریختن قهوه در فنجان، دله را کمی ساکن بگذارید تا پودر یا لرد قهوه ته نشین شده و در نهایت نوشیدنی صاف تری داشته باشید.

نکات تهیه قهوه عربی:

برای تهیه قهوه عربی با دله باید نکات مهمی را در هنگام درست کردن آن مدنظر قرار داد. نحوه دم کردن قهوه عربی بسیار مهم است و اضافه کردن مواد طعم دهنده می تواند لذت این نوشیدنی را چندین برابر کند.

  • قهوه عربی، به دلیل طرز دم آوری اش معروف و شناخته شده است؛ نه بخاطر نوع دانه های قهوه. پس برای تهیه قهوه عربی، می توانید از هرنوع قهوه استفاده کنید. درواقع این دانه های قهوه نیستند که قهوه عربی را متمایز میکنند. قهوه عربی یک نماد فرهنگی معروف در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا است. بسیاری تصور می کنند آنچه قهوه عربی را با سایر قهوه های مصرف شده در دیگر نقاط جهان متفاوت می کند، نوع دانه های استفاده شده است، اما این طور نیست. برای تهیه قهوه عربی، از همان دانه عربیکا که در اسپرسوها و لاته های کارامل پیدا می کنیم استفاده می شود، اما روش های مشخص برای تهیه آن و طعم دهنده های اضافی، آن را منحصر به فرد می کند.
  • برخی افراد تمایل دارند که همیشه قهوه خود را شیرین میل کنند؛ اما عموما، اضافه کردن شیر و شکر به قهوه عربی مرسوم نیست.
  • بطورکلی بهتر است برای این قهوه و سایر قهوه ها، فنجان های سرو را از قبل گرم کنید.
  • تهیه قهوه عربی با ذغال می تواند کیفیت بهتری داشته باشد؛ از آن جهت که حرارت آن به صورت یکسان و پیوسته است.
  • از آنجا که افزودن ادویه ها، اختیاری و متناسب با ذائقه افراد است، در هنگام خرید محصول بهتر است قهوه هایی خریداری شود که با ادویه و طعم دهنده ها ترکیب نشده باشند؛ تا تناسب ترکیب دست خودتان باشد.

آداب نوشیدن قهوه عربی

  • از دست راست خود برای برداشتن فنجان و نوشیدن قهوه استفاده کنید. ممکن است در برخی فرهنگ ها، به دور از ادب باشد که با دست چپ، فنجان قهوه را بلند کنید
  • مهمان، همیشه باید حداقل یک فنجان از قهوه ای که میزبان سرو می کند را بنوشد. در طی یک دیدار، نوشیدن سه فنجان قهوه کاملا طبق آداب است.
  • زمانیکه فنجان اول خود را نوش جان کردید، با چرخاندن فنجان در جای خود، به میزبان اعلام می کنید که آماده فنجان بعدی هستید.
  • قهوه، بخشی اجتناب ناپذیر از اجتماعات خانوادگی، جلسات تجاری و مجالس عربی است. شخصی که قهوه را برای میهمانان سرو می کند، باید حداقل 15 سال سن داشته باشد تا قهوه را روی مهمانان نریزد و بتواند برازنده ارتباط با آنها باشد. او باید ظرف قهوه یا همان دله را در دست چپ و فنجان سرو را در دست راست نگه دارد.
  • در یک مجلس، قهوه ابتدا برای مهمترین فرد جمع، مانند یک عالم دینی یا یک شیخ سرو می شود؛ سپس، شخصی که در سمت راست او نشسته است سرویس داده می شود و …

فواید نوشیدن قهوه عربی برای سلامتی

قهوه عربی در اصل بدون هیچگونه قند و شکر سرو می شود؛ اما بسته به ذائقه فرد، می توان شکر اضافه کرد. به همین دلیل، قهوه عربی معمولاً فاقد هرگونه کالری است. علاوه بر این، ادویه جات فواید زیادی برای سلامتی دارند؛ اما به دلیل محتوای ، نباید بیش از حد مصرف شود. هرچه دانه های قهوه بیشتر تفت داده شوند، مقدار آن کمتر خواهد بود. انواع ادویه های موجود در قهوه عربی، آن را با آنتی اکسیدان هایی که از عفونت و بیماری جلوگیری می کنند غنی می کند.

تفاوت قهوه عربی و قهوه ترک چیست؟

اصطلاح قهوه عربی، قهوه ترکی را نیز دربرمی گیرد؛ اما قهوه عربی از برخی جهات جزئی با قهوه ترک متفاوت است. هر دو این قهوه ها بدون شیر و خامه سرو می شوند و با دانه های تازه آسیاب شده تهیه می شوند. جدا از ظروف دم آوری قهوه و آداب و رسوم، تفاوت قابل توجه این است که از هل و سایر ادویه ها در قهوه ترک استفاده نمی شود. درحالیکه قهوه عربی معمولاً همراه با ادویه های مختلف و هل سرو می شود. اگر می خواهید با دله بیشتر آشنا شوید، این مطلب را مطالعه کنید. هم چنین به آداب سرو این نوشیدنی در مطالب بعدی اشاره خواهیم کرد. اگر مایل اید دوستان تان هم این آموزش را مطالعه کنند می توانید مطلب را با استفاده از شبکه های اجتماعی در انتهای هر مطبر اساس داستان‎های تاریخی و قدیمی، کلدی قهوه را کشف کرد. کلدی چوپانی بود که برای اولین بار به این نتیجه رسید که خوردن میوه‎های حبه‎ای مانند قهوه باعث بالا رفتن انرژی بزها می‏ شود.

بعد از آن، یک راهب اعظم صومعه، آزمایش‎های متفاوتی انجام داد و در نهایت به این اصل رسید که قهوه می‎تواند یک نوشیدنی انرژی‎زا باشد. در حال حاضر، قهوه یک نوشیدنی پرطرفدار به‎ شمار می‏ رود که انواع مختلفی دارد. قهوه عربی قدمت زیادی دارد و از قهوه‎ی عربیکا تهیه می‏ شود. قهوه عربیکا و روبوستا نام دانه‎های قهوه  مشهور در جهان هستند. جالب است بدانید که بیش از 80 درصد از قهوه جهان را قهوه عربیکا تشکیل می‎دهد. در این مقاله قصد داریم درباره‎ی طرز تهیه قهوه عربی صحبت کنیم. همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه قهوه روی گاز

طرز تهیه قهوه عربیکا با اسپرسوساز مباشی 2015 ساده است و زمان زیادی از شما نمی‎گیرد. مواد زیر برای تهیه یک فنجان عربیکا برای یک نفر کافی است.

  • آب: 1 فنجان
  • پودر قهوه: 1 تا 2 قاشق چای‎خوری
  • هل آسیاب شده: 1 دانه
  • میخک: 1 دانه
  • زعفران: مقدار کمی
  • زنجبیل: نصف قاشق مرباخوری
  • خرما یا انجیر: در صورت تمایل برای سرو

طرز تهیه قهوه عربیکا

در مرحله‎ی اول، یک فنجان آب را داخل قهوه جوش بریزید و روی حرارت کم قرار دهید تا به آرامی جوش آید. زمانی‎که آب به جوش آمد، به مدت 30 ثانیه قهوه جوش را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود. سپس پودر قهوه را به آن اضافه کنید و قهوه جوش را روی حرارت کم قرار دهید. اجازه دهید 10 دقیقه روی حرارت کم دم بکشد. زمانی‎که روی قهوه کف کمی ایجاد شد، قهوه جوش را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید به مدت یک دقیقه خنک شود. سپس هل، میخک، زعفران و سایر ادویه‎های دلخواه خود را اضافه کنید. مجدد قهوه جوش را روی حرارت قرار دهید تا ادویه‎ها کامل حل شوند. بعد از آن، قهوه جوش را از روی حرارت بردارید و به مدت 5 دقیقه بگذارید تا خنک شود و پودر قهوه ته‎نشین شود. سپس این نوشیدنی را در فنجان بریزید و با خرما یا انجیر میل کنید. در ادامه اگر تمایل دارید، می توانید به مقاله‎ی سر بزنید. در این مقاله به طور کامل به روش تهیه قهوه کف‎دار پرداختیم.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله خواندید قهوه عربیکا یکی از قهوه‎های خوش‎طعم و محبوبی است که امروزه از آن به شکل ویژه ای استقبال می‎کنند. طبق آمارهای به‎دست آمده در جهان، درصد بالایی از دانه‎های قهوه را قهوه عربیکا تشکیل می دهد. این قهوه را به روش های متعددی می توان تهیه کرد. اگر تمایل دارید خلوص این قهوه را بیشتر احساس کنید، به شما پیشنهاد می‎کنیم که قهوه را بدون مواد افزودنی همانند ادویه  و طعم دهنده آماده کنید. قهوه عربی فواید بسیاری دارد و به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و …، کمک بسیاری می‎کند. البته مصرف زیاد این قهوه هم برای سلامت بدن مناسب نیست و بهتر است به  اندازه از این نوشیدنی استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا