پایین آوردن سریع فشار خون بالا در منزل

همانطور که می دانید آمار مبتلایان به بیماری فشار خون در ایران بسیار بالا است و تقریباً تمام افرادی که سن 40 سالگی را می گذرانند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. گاه یک اتفاق ناگوار و یا عدم رعایت رژیم غذایی موجب افزایش ناگهانی فشار خون می شود و پایین آوردن سریع فشار خون، اولین اقدامی است که باید انجام گیرد. این مشکل بیشتر در سالمندان اتفاق می افتد و همین امر باعث بروز سکته مغزی و قلبی در آنان می شود. به همین منظور توصیه می شود که به هیچ عنوان سالمندانی که فشارخون بالا دارند را تنها نگذارید.

مجله سلامت

پرستار سالمند در منزل با تجربه، در مرحله اول با آرام نگه داشتن محیط خانه، دادن داروهای سالمند در زمان منظم و رعایت رژیم غذایی مناسب، از افزایش فشار خون در این افراد پیشگیری می کند و در صورت بروز چنین اتفاقی آشنایی کاملی با روش های کاهش سریع فشار خون در سالمندان دارد. پرستاران سالمند ما در ایده آل آسایش، دارای مدارک پرستاری بوده و یا آشنایی کامل با روش های کمک های اولیه دارند. از این رو در صورت بروز هر گونه مشکل برای عزیزانتان، تا قبل از آمدن اورژانس می توانند مراحل اولیه کمک های اولیه را اجرا نمایند.

پرستار چگونه فشار خون سالمندان پایین می آورد؟

بد نیست بدانید که پرستاران سالمند در ابتدا از بالا آمدن فشارخون پیشگیری می کنند و این خود بهتر از درمان فشار خون بالا است. اگر از بیماری های قلبی مانند گرفتگی شریان های قلبی است گذر کنیم؛ مهم ترین عامل افزایش فشار خون، مشکلات عصبی و عدم رعایت رژیم غذایی است.

آرام نگهداشتن محیط خانه، هم صحبتی با سالمند، حل مشکلات پیش پا افتاده سالمندان که برای آن ها به عنوان یک معضل شناخته می شود؛ آن ها را از مشکلات عصبی دور نگه  می دارد و همین امر از بالا رفتن فشار خون این عزیزان پیشگیری می کند.

در مرحله بعدی مصرف درست داروها است. سالمندی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا است باید هر روز تعدادی قرص مصرف کند و در صورتی که زمان و تعداد این داورها رعایت نشود، امکان بالا رفتن فشار خون افزایش می یابد. از این رو پرستار با توجه به این نکته تمامی قرص های بیمار را در زمان درست به او می دهد.

در انتها داشتن برنامه غذایی و بهتر بگوییم برنامه زندگی منظم است که از افزایش فشارخون پیشگیری می کند. برای این کار پرستار سالمند در ابتدا رژیم غذایی سالم، با کمترین میزان نمک و چربی را آماده خواهد کرد. پیاده روی منظم، انجام حرکات ساده ورزشی در خانه، خواب به اندازه و منظم سالمندان را از افزایش ناگهانی فشار خون دور نگه می دارد.

اما ببینیم در صورت بالا رفتن فشار خون به صورت ناگهانی پرستاران سالمند چه اقداماتی انجام می دهند؟

  1. اندازه گیری فشار خون

در ابتدا باید ببینیم فشارخون سالمند تا چه اندازه ای بالا رفته است. به عبارتی اگر میزان افزایش فشار خون چندان بالا نباشد، می توان از روش های خانگی برای کاهش فشار خون استفاده نمود. اما اگر فشارخون افزایش زیادی داشته باشد؛ تنها روش کاهش آن استفاده از قرص زیرزبانی و تماس با اورژانس است. پس نتیجه می گیریم در مرحله اول و با دیدن نشانه های افزایش فشار خون، باید آن را اندازه گیری کرده و سپس بسته به شرایط بهترین تصمیم گیری را انجام داد. لازم به ذکر است که پرستاران سالمند ما در ایده آل آسایش، هر روز فشارخون عزیزان شما را اندازه گیری کرده و حتی یادداشت می کنند. این مهم در مورد قند خون نیز در بیماران مبتلا به دیابت انجام خواهد گرفت.

  1. در موارد حاد، قرص زیرزبانی و مراجعه به اورژانس

در صورتی که میزان افزایش فشارخون در سالمندان بسیار بالا باشد؛ اولین اقدام استفاده از قرص زیر زبانی است. این قرص فشار خون را به صورت آنی کاهش می دهد و تا رسیدن سالمند به بیمارستان یا کلینیک به او کمک می کند. بدیهی است که در بیمارستان، پزشکان با صلاحدید خود می توانند فشار خون این عزیزان را کاهش داده و به نرمال برسانند. بعد از این اتفاق، سالمند باید به پزشک معالج خود مراجعه کند تا دلیل افزایش ناگهانی فشار خون بررسی شده و در صورت نیاز داروها و یا دوز آن ها تغییر کند.

  1. بررسی مصرف داروها

در صورتی که پرستار سالمند به تازگی استخدام شده است و یا به صورت موقتی در خدمت سالمند شما است؛ باید بررسی شود که آیا سالمند داروهای خود را در آخرین نوبت مصرف کرده است یا نه؟ اغلب سالمندان فراموش می کنند در طول روز و یا در وعده شب داروهای کنترل فشارخون خود را مصرف کنند و ناگهان دچار افزایش فشارخون می شوند. در این مواقع باید سریعاً داروها مصرف شود و فشار خون در بازه های زمانی منظم (نباید بازه ها خیلی به هم نزدیک باشند) اندازه گیری شود. اگر بعد از مصرف داروها فشار خون کنترل شد مشکل حل شده است؛ در غیر این صورت سالمند نزد پزشک برده می شود.

  1. استفاده از روش های خانگی کاهش فشار خون

در صورتی که بیمار به دلیل یک شک عصبی و یا خوردن یک غذا خارج از رژیم به میزان اندکی افزایش فشارخون را تجربه می کند؛ می توان به کمک مرکبات ترش و آرام کردن محیط خانه و حرف زدن با بیمار فشارخون را کنترل نمود. این در صورتی که داورهای بیمار استفاده شده است و فشار خون به میزان اندکی افزایش داشته باشد. به صورت کلی مصرف هر مواد غذایی ترش (دقت کنید منظور ما شور نیست) می تواند فشارخون را کاهش دهد. ای می تواند یک گوجه سبز باشد و یا اینکه میزانی آبلیمو. کمک گرفتن از سیر و دوغ ترش نیز می تواند به صورت موقت فشارخون را کاهش دهد. دقت کنید روش های خانگی تنها در صورتی کارایی دارند که بیمار سالمند تنها یک یا دو درجه افزایش فشار خون داشته باشد.

پیشگیری بهتر از درمان است

در مورد بیماری فشارخون داشتن یک برنامه مدون برای پیشگیری از فشارخون بسیار مهم تر از کاهش آن است. از این رو همیشه توصیه می شود که از پرستار سالمند برای بیمارانی که پا به سن گذاشته  اند و اینک به بیماری فشار خون مبتلا شده اند استفاده کنید. این عزیزان با بررسی منظم بیماری ایشان و دانستن علائم افزایش فشارخون، به شما کمک می کنند که با معضل افزایش یکباره فشار خون مواجه نشوید. در این باره مراجعه منظم به پزشک قبل و انجام آزمایشات بسیار الزامی خواهد بود.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی نحوه پرستاری از بیمار مبتلا به افزایش فشار خون صحبت کردیم. فشارخون بالا از جمله خطرناک ترین انواع بیماری های زمینه ای است که باعث بروز اغلب سکته های قلبی و مغزی است. سالمندانی که به هر دلیل سکته را تجربه می کنند؛ دیگر نمی توانند روند  زندگی سالم را طی کنند. به همین منظور توصیه می کنیم که اگر پدر یا مادر عزیزتان به بیماری فشار خون مبتلا است؛ آن ها را تنها نگذارید و با استخدام یک پرستار حتی به صورت مقطعی، بیماری فشار خون را کنترل کنید. پرستاران ما در ایده آل آسایش با مشخص کردن زمان منظم جهت خوردن داروها، پختن غذای رژیمی، انجام حرکات ورزشی یا پیاده روی، آرام نگه داشتن شرایط خانه، به سالمندان کمک می کنند که بیماری فشار خون خود را کنترل کنند.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا