سلامتی و پزشکی

عواملی که خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهند

تاریخ ارسال:

27 سپتامبر 2021

فشار خون یکی از خطرناک ترین بیماری ها است. افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر هستند و باید بر این اساس شیوه زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهند. در مجله پزشکی اپل ، ما علل و علل فشار خون را بررسی خواهیم کرد.

علل فشار خون بالا چیست؟
فشار خون بالا می تواند دلایل زیادی داشته باشد. این می تواند ناشی از ژنتیک ، رژیم غذایی ناسالم و عادات غذایی ، یا سیگار کشیدن و شیوه زندگی ناسالم باشد. به طور کلی ، علل فشار خون را می توان به دو دسته تقسیم کرد: غیرقابل کنترل و قابل کنترل. برای پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث فشار خون بالا می شود ، لازم است دلایل قابل کنترل و غیرقابل کنترل را بررسی کنیم:
عوامل غیرقابل کنترل فشار خون را افزایش می دهند
سن
افزایش سن باعث سخت شدن عروق و کاهش عملکرد کلیه می شود که هر دو فشار خون را افزایش می دهند. بیش از 65 درصد آمریکایی های بالای 60 سال فشار خون بالاتر از حد معمول دارند. لازم به ذکر است که متأسفانه افزایش چاقی در کودکان و نوجوانان سن شروع فشار خون را کاهش داده است. شیوع فشار خون بالا در سنین پایین و میانسالی نیز افزایش یافته است.
تایپ کنید
قبل از 55 سالگی ، مردان بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند ، اما پس از این سن ، زنان بیشتر از مردان به فشار خون بالا مبتلا می شوند.
ژنتیک
افرادی که از بستگان درجه یک مبتلا به فشار خون بالا هستند ، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. این امر با تحقیقات ژنتیکی ثابت شده است. این افراد به دلیل عملکردهای متفاوت سیستم تنظیم کننده نمک در کلیه های خود نسبت به سایر افراد که از نظر ژنتیکی به نمک و سدیم حساس تر هستند ، این امر خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

علت فشار خون بالا در دوران قاعدگی
تحقیقات در بین زنان نشان داده است که فشار خون زنان در دوران قاعدگی افزایش می یابد. البته در بیشتر موارد ، پس از یک دوره ، فشار خون فرد ثابت شده و به حالت عادی برمی گردد. تحقیقات نشان می دهد که علت فشار خون بالا در دوران قاعدگی افزایش سطح پروژسترون در زنان است.
همچنین بخوانید: فشار خون بالا و راه های درمان آن
علل فشار خون ثانویه
فشار خون ثانویه زمانی رخ می دهد که فرد به دلیل بیماری دیگری دچار فشار خون بالا شود. بیماری های قلبی و گرفتگی ها ، بیماری های کلیوی و البته مشکلات تیروئید از علل ثانویه فشار خون بالا هستند.
عوامل قابل کنترل فشار خون بالا
برخی از علل فشار خون قابل کنترل است. این بدان معناست که با کنترل برخی عادات غذایی و رفتاری ، می توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا را کنترل کنید. برخی از این عوامل فشار خون قابل کنترل عبارتند از:
رژیم غذایی
رژیم های سرشار از نمک ، پتاسیم کم و پتاسیم کم از دیگر علل فشار خون هستند. لازم به ذکر است که منبع اصلی سدیم اضافی در رژیم های غذایی امروزه غذاهای فرآوری شده و فست فودها هستند. برخلاف سدیم ، پتاسیم فشار خون را کاهش می دهد ، بنابراین تقریباً در همه موارد توصیه می شود که از رژیم های غنی از پتاسیم برای پیشگیری یا کنترل فشار خون بالا پیروی کنید.علت فشار خون بالا بعد از غذا نیز افزایش میزان سدیم در بدن است. سدیم به بدن کمک می کند تا مایعات را در خود نگه دارد ، که به نوبه خود فشار خون را افزایش می دهد. میزان بالای سدیم در بدن مهمترین علت فشار خون بالا بعد از غذا است.

ورزش و فعالیت بدنی
عدم فعالیت بدنی و عدم تمرین باعث سخت شدن عروق و افزایش فشار خون می شود. این امر همچنین می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را از طریق افزایش وزن افزایش دهد.
چاقی و اضافه وزن
اضافه وزن باعث افزایش حجم کار قلب و کلیه ها می شود و به آنها آسیب می رساند. از آنجا که این دو اندام نقش کلیدی در کنترل فشار خون دارند ، اختلال عملکرد می تواند منجر به فشار خون بالا شود. در افراد چاق ، کلسترول و تری گلیسیرید خون معمولاً زیاد است که منجر به سخت شدن عروق و افزایش فشار خون می شود.
سیگار و الکل
نیکوتین موجود در سیگار عروق را تنگ می کند ، ضربان قلب را افزایش می دهد ، خون را غلیظ می کند و در نهایت فشار خون را افزایش می دهد. سیگار کشیدن همچنین باعث تولید مونوکسید کربن در خون می شود که میزان اکسیژن خون را به شدت کاهش می دهد و قلب مجبور است حجم کار خود را برای جبران این امر افزایش دهد که این امر به سیستم قلبی عروقی نیز آسیب می رساند. نوشیدن بیش از حد الکل نیز می تواند فشار خون را با تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی بدن ، که ضربان قلب و انقباض و گشادی عروق خونی را کنترل می کند ، افزایش دهد.
همچنین بخوانید: بیماری پارکینسون چیست و مراحل آن چگونه است؟
بسیاری از افراد در موارد زیر با علل فشار خون بالا مواجه می شوند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:
علت فشار خون بالا در جوانان
جوانان بین 20 تا 30 سال معمولاً از سلامت جسمانی خوبی برخوردارند. فشار خون بالا در جوانان علل متفاوتی دارد. به عنوان مثال ، یکی از دلایل افزایش بوته جنون در جوانان ، سطح بالای هورمون هیپرآلدوسترونیسم است. این هورمون باعث افزایش سطح سدیم در بدن و افزایش فشار خون می شود. سایر علل فشار خون بالا در جوانان عبارتند از بیماری کلیوی و تنگ شدن عروق که می تواند باعث فشار خون بالا شود.

علت فشار خون لحظه ای
افزایش لحظه ای فشار خون علت مهمی دارد. استرس منجر به تولید آدرنالین و کورتیزول و افزایش فشار خون می شود. به این ترتیب می توانید با کاهش سطح استرس ، علت اصلی فشار خون لحظه ای را از بین ببرید.
عوامل دیگر
علاوه بر این عوامل ، داشتن دیابت یک بیماری مضر کلیوی است. همچنین مصرف برخی داروها مانند ایبوپروفن و کمبود ویتامین D می تواند شانس ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.
آخرین کلمه
ترکیب هر یک از عوامل فوق با عوامل دیگر بیش از دو برابر خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد. بنابراین ، شایسته است همه عواملی که تحت کنترل ما هستند در نظر گرفته شود.
my.clevelandclinic
ucsfhealth
usafibroidcenters

مسئولیت کلیه مطالب موجود در سایت بر عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا