معرفی محصولات دقیق صنعت اوپاتان

الزام وجود هر سیستم کنترلی در هر فرایند به منظور اطمینان از صحت کاری عملیات است. چرا که خروج فرآیند از شرایط کار طراحی شده منجر به خروجی نامطلوب و توقف خط تولید خواهد شد؛ حتی ممکن است با عدم کنترل به موقع و ایجاد تنش و نشتی سیال در تجهیزات، صدمات جبران ناپذیر جانی و مالی برای ادوات و نیروی انسانی به وجود آید.

در تمامی فرآیند های صنعتی از جمله صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی و شیمیایی، روغن ها و یا حتی مواد شیمیایی خطرناک، تحت فشار خاص در تمامی مسیرها در جریان هستند. اطمینان از وضعیت این سیال در داخل لوله ها و یا مخازن یکی از مهمترین فاکتورها در هر پروسه صنعتی است که اساسا به عنوان واحدی مجزا تحت عنوان کنترل صنعتی شناخته میشود.

در تمامی صنایع به منظور کنترل فرآیند، ابزارهای دقیق مورد استفاده قرار می گیرند. ابزار دقیق، اساس یک سیستم کنترلی را تشکیل میدهد و تجهیزاتی نظیرگیج فشار، گیج دما، ترانسمیتر، فلومتر و … را در بر میگیرد که وظیفه اندازه گیری، نمایش و کنترل پارامترهای کنترلی اعم از فشار، دما، دبی و … در پروسه های صنعتی را برعهده دارند. مهمترین ابزار دقیق مورد استفاده شامل موارد زیر می شود:

گیج فشار

فشار یک سیال از مهم ترین فاکتورهای کنترلی در یک فرآیند است چرا که سیالات باید در یک محدوده فشار ایمن و مورد نیاز کار کنند. گیج های فشار برای نظارت و کنترل فشار یک سیال فرآیندی استفاده می شوند که در پردازش صنعتی یک ضرورت است. گیج های فشار در انواع دیجیتالی و آنالوگ، فشار سیال را در خط اندازه گیری کرده و نمایش میدهند. گیج های فشار توسط متخصصان صنعت برای عیب یابی تجهیزات که برای کار در محدوده فشار تنظیم شده طراحی شده اند، استفاده می شوند. با استفاده از گیج های فشار، نشتی ها و تغییرات فشار ناخواسته را می توان فوراً کنترل و برطرف کرد.

ترانسمیتر فشار

اندازه گیری فشار در خط برای اهداف مختلفی از جمله کنترل سیال، مانیتورینگ سیال و اندازه گیری فشار هوا استفاده می شود. ترانسمیتر فشار، وسیله ای است که فشار مکانیکی یا هیدرولیکی را در خط اندازه گیری و به سیگنال الکتریکی تبدیل میکند. در نهایت این سیگنال را به سیستم کنترلی می فرستد. سیگنال الکتریکی را می توان برای نمایش اندازه گیری فشار روی نمایشگر استفاده کرد یا برای پردازش بیشتر به یک کنترل کننده، PLC یا سیستم جمع آوری داده ارسال کرد. رایج ترین نوع ترانسمیتر فشار، فرستنده پیزوالکتریک است که فشار فیزیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. از انواع دیگر آن می توان به ترانسمیترهای فشار خازنی، مقاومتی و نوری اشاره کرد.

پرشر سوییچ

گیج های فشار، دارای محدوده فشار قابل تشخیصی هستند که بار بیش از آن منجر به خرابی گیج می شود. اما پالس های فشار نا مطلوب در صنایع گاز، پتروشیمی، آزمایشگاه و داروسازی امری ناگریز هستند. به همین دلیل برای جلوگیری از اعمال فشار نامطلوب از پرشر سوییچ استفاده می شود.

پرشر سوییچ وسیله ای است که با رسیدن فشار سیال به مقدار از پیش تعیین شده، یک کنتاکت الکتریکی برقرار می کند که منجر به قطع یا وصل جریان خط میشود، به این صورت از اعمال پالس های فشار در خط و گیج جلوگیری کرده و ایمنی را بالا میبرد. اگرچه پرشر سوییچ ها روش های مختلفی برای تشخیص فشار دارند، اما می توان آنها را در درجه اول به دو دسته الکترومکانیکی یا الکترونیکی طبقه بندی کرد.

گیج دما

اندازه گیری دما به همراه اندازه گیری فشار یکی از مهم ترین موارد کنترل عملیات در طیف گسترده ای از کاربردها به ویژه کاربردهای صنعتی است و برای اطمینان از کیفیت محصول و ایمنی تأسیسات و پرسنل آن ضروری است. اندازه گیری و خواندن دقیق گرادیان توسط گیج دما انجام می پذیرد. گیج های اندازه گیری دما با توجه به صنعت مورد استفاده به دو دسته کلی دماسنج های تماسی و دماسنج های غیر تماسی تقسیم می شوند.

 

ترانسمیتر دما

در بسیاری از موارد، نیاز است که دمای یک فرآیند از راه دور کنترل شود. دستگاه های معمولی سنجش دما مانند ترموکوپل ها و RTD سیگنال های بسیار کوچکی تولید می کنند. ترانسمیتر دما این سیگنال کوچک را برای استفاده در سیستم کنترلی ایزوله، تقویت و تنظیم می کند. هنگامی که این سیگنال به سطح قابل استفاده تنظیم می شود، می تواند از طریق سیم مسی معمولی منتقل شود و برای کنترل در تجهیزات دیگر مانند دیتالاگر یا کنترلر استفاده شود.

فلومتر

اندازه گیری جریان مایعات یک نیاز حیاتی در بسیاری از کاربردهای صنعتی است. فلومتر یک ابزار دقیق برای اندازه گیری حجم یا جرم یک سیال کاری است. فلومترها با اندازه گیری نرخ جریان، دید مهمی را در مورد مقدار جریان در لوله ها و دیگر تجهیزات فراهم می کنند. آنها به اپراتورها کمک می کنند تا اطمینان حاصل کنند که هر نقطه مقدار کافی از سیال را دریافت می کند یا خیر. به علاوه که نرخ جریان بیش از حد می تواند به لوله ها و تجهیزات دیگر آسیب برساند.

فلومترها کاربردهای زیادی مانند نظارت بر نشت آب، پردازش تصفیه فاضلاب و موارد دیگر دارند. بدون توانایی نظارت بر جریان سیال، اپراتورها اغلب قادر به کنترل خروجی نیستند.

سخن نهایی

همانطور که مشاهده می شود ابزار دقیق اندازه گیری، نقش مهمی در کنترل، ایمنی و بهبود کارایی یک فرآیند صنعتی دارند. امروزه طیف وسیعی از این تجهیزات توسط برندهای معتبر دنیا تولید می شوند. با توجه به اهمیت دقت و کارایی این تجهیزات، مهم است که ابزار مورد استفاده دارای کیفیت مطلوب و همچنین متناسب با فرآیند مورد نظر باشد.

کسب اطلاع و خرید یک ابزار، کار آسانی نیست و نیاز به کار تخصصی و دانش مختص به خود را دارد. اما خوشبختانه راه آسانی برای شما وجود دارد که در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواهتان برسید. پیشنهاد ما شرکت دقیق صنعت اوپاتان است. دقیق صنعت، با بیش از 25 سال سابقه در عرصه واردات تجهیزات اندازه گیری، بهترین تجهیزات را با مناسب ترین قیمت ها تامین می نماید.

تمامی تجهیزات مورد بررسی در این مقاله در انواع مختلف برای تمامی کاربرد ها، در دقیق صنعت اوپاتان موجود است. مشخصات تمامی ابزار موجود بوده و سرتیفیکیت آن نیز پشتیبانی می شود. همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان این شرکت در تماس باشید و با استفاده مقالات تخصصی آن، دانش فنی خود را بالا ببرید.

دکمه بازگشت به بالا