شبکه های اجتماعی ، رسانه ، مطالعه و زندگی ما!


به طور خلاصه:

چگونه رسانه های اجتماعی محیط رسانه را تغییر داده اند (یعنی ابزار انتقال محتوا)؟ خلاصه اینکه ، هر مخاطب رسانه ای با محتوای زمانی تکراری باید رسانه مورد نظر خود را انتخاب کند. در گذشته ، زمان کمی برای تحصیل در رسانه ها مانند کتاب فوق وجود داشت. رسانه های اجتماعی این هزینه را کاهش داده اند. تأثیر خوب این امر در افزایش رقابت و بهبود کیفیت رسانه ها است. نکته منفی این (شاید) تغییر سلیقه و تمایل مخاطبان برای اختصاص زمان کمتری به دریافت محتوا است. با این حال ، هر رسانه باید با نیازهای این دوره سازگار باشد.


اگر رسانه را وسیله ای برای دیدار با ذهن بدانیم ، یعنی وسیله ای برای انتقال محتوا؛ شما می توانید طیف گسترده ای از رسانه ها ، از جمله کتاب ، روزنامه ، وبلاگ ، وب سایت ، سیستم عامل ، شبکه های اجتماعی و موارد دیگر را تصور کنید. اگرچه همه اینها هنوز طرفداران او را دارد. اما در عصر رسانه های اجتماعی ، همه رسانه ها باید با شرایط این عصر سازگار شوند. در غیر این صورت با افت مخاطب روبرو خواهند شد. براساس همان مثال مشهور که دوران سوارکاری پایان یافت ، حتی اگر مسابقه اسب هنوز متداول باشد؛ می توان گفت عصر امروز رسانه ها عصر شبکه های اجتماعی است. حتی اگر بقیه رسانه ها هنوز هم حضور دارند. اما چه چیزی باعث تغییر رسانه های اجتماعی شده است؟

هنگام انتخاب یک رسانه برای دریافت محتوا ، هر شخص باید بین “اختصاص زمان محتوا” بین دو برابر انتخاب کند. در این زمینه معمولاً زمان بیشتری برای دریافت مطالب بیشتر (از نظر کمیت یا کیفیت) لازم است. به عنوان مثال ، وقتی کتاب می خوانید ، تصمیم می گیرید چند ساعت برای دریافت محتوای آن صرف کنید ، یا هنگام گوش دادن به پادکست ، تصمیم می گیرید حدود 40 دقیقه برای تهیه محتوا صرف کنید. نکته پایانی این است که رسانه های مختلف حداقل زمان لازم برای دریافت محتوا را دارند و اگر زمان کمتری را برای آن صرف کنید تقریباً هیچ فایده ای نخواهید داشت. با اختصاص دو دقیقه نمی توانید هیچ محتوا را از یک کتاب ، پادکست یا … دریافت کنید. به عبارت دیگر ، شما با تصمیم “همه یا چیزی” هستید! یا تمام مطالب ارزشمند برای کتاب یا هیچ چیز!

مهمترین ویژگی نسلهای مختلف رسانه حداقل زمان لازم برای دریافت محتوا بوده است. از روزنامه ها گرفته تا وب سایت های خبری و وبلاگ ها و امروز تا رسانه های اجتماعی ، هر کس زمان لازم برای دریافت محتوا را کاهش داده است. در نتیجه می توانید ظرف 5 دقیقه یا یک دقیقه محتوا را دریافت کنید. بدیهی است ، این محتوا به طور کلی حاوی کیفیت محتوای کتاب نیست. اما در گذشته شما برای بدست آوردن محتوا مجبور بودید کتاب بخوانید و امکان دریافت محتوا در مدت زمان کوتاه (البته با کیفیت پایین) وجود نداشت. امروز ، به لطف پیشرفت های فناوری ، این امکان پذیر است. حال سوال اینجاست که چه عواملی در رسانه های اجتماعی (یعنی ابزاری برای انتقال محتوا) تغییر کرده است؟

کاهش مدت زمان صرف مطالعه باعث می شود افراد گزینه های زیادی برای مطالعه آینده داشته باشند. این می تواند تأثیر منفی ، مثبتی و منفی بر فضای رسانه داشته باشد (یعنی یک ابزار انتقال محتوا). تأثیر خنثی برای بسیاری از افرادی که تا دیروز در مخاطبان رسانه نبودند ، به دلیل کمبود وقت برای خواندن کتاب ، روزنامه و غیره در آن روز ، آنها عامل رسانه شدند. افزایش زیاد مخاطبان رسانه طبیعتاً مثبت یا منفی نیست. تأثیر مثبت تحمل را می توان به عنوان رقابت در تولید محتوا تفسیر کرد. امروز نیز مانند 200 سال پیش ، تولید محتوا محدود به گروه خاصی با توانایی نوشتن کتاب نمی شود. امروز ، هر کسی می تواند رسانه خود را داشته باشد و دیگران را به خواندن مطالب خود دعوت کند. در نتیجه این محیط رقابتی ، کیفیت محتوا افزایش می یابد. امروز این خبرگزاری می داند که اگر کیفیت پایین بیاید ، این قافیه را به راحتی در وب سایت های خبری باز می کند. در نتیجه ، کیفیت آن را بهبود می بخشد. این موضوع تا حدودی در همه نوع رسانه ها مشاهده می شود (از کتاب گرفته تا سیستم عامل!). اما تأثیر منفی در اختیار داشتن رسانه با زمان کمی ممکن است ذائقه مخاطب را تغییر دهد. در این حالت ، مخاطب کمتر با زمان زیادی ، محتوا بسیار غنی شده را دریافت می کند. به عبارت دیگر ، رسانه های اجتماعی مخاطبان جدیدی را برای خود ایجاد کرده اند (کسانی که تا دیروز مخاطب رسانه نبودند) و هدف دیگری برای رسانه های دیگر (کتاب ، روزنامه ، مجله ، وبلاگ و …)!

صرف نظر از جنبه های مثبت و منفی دوران رسانه های اجتماعی ، مشخص است که نمی توانید به عقب برگردید! در نتیجه ، دارندگان رسانه (یعنی رسانه ای برای انتقال محتوا) باید الزامات این دوره را درک کرده و با این محتوا سازگار شوند.


* خطایی که رخ داد بازتاب دانشجوی اقتصاد در موضوع تصمیم گیری مردم در انتخاب رسانه بود. قطعاً خام است.

** آیا وبلاگ نویسی در این مورد عاقلانه است؟ در این بازار چیزی رقابتی بنویسید! ممکن است مخاطب جدی نباشد. نکته این است که نوشتن می تواند نوعی سرمایه گذاری باشد! نوشتن با ارائه زمان نویسنده و قدرت دیالکتیکی را افزایش می دهد. بنابراین ، به نظر من ، وبلاگ نویسی حتی در این دوره ارزشمند است.

جهت دیدن مقالات بیشتردر مجموعه مطالب عمومی کلیک کنید 


منبع خبر: شبکه های اجتماعی ، رسانه ، مطالعه و زندگی ما!

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا