سلامتی و پزشکی

سرطان کبد، علائم بیماری، پیشگیری، تشخیص و درمان آن

کبد بزرگترین اندام غده ای در بدن انسان است و وظیفه اصلی آن حفظ بدن از سموم و ترکیبات مضر است. با این حال ، اگرچه نقش کبد دور نگه داشتن بدن از هرگونه ماده مضر است ، اما این عضو ممکن است از بیماری های مختلف رنج ببرد ، یکی از خطرناک ترین بیماری ها سرطان کبد است. در این مقاله ، ما قصد داریم این بیماری را بر اساس آخرین اطلاعات پزشکی بررسی کنیم و درباره علل ، عوامل خطر ، تشخیص پیشگیرانه و علائم سرطان کبد بحث کنیم.

سرطان کبد چیست؟
کبد در ربع فوقانی شکم ، درست زیر دنده ها قرار دارد. این ماده مسئول ترشح صفرا است و به هضم چربی ، ویتامین ها و سایر مواد مغذی کمک می کند. کبد همچنین مواد مغذی (مانند گلوکز) را در خود ذخیره می کند که می توانید هنگام غذا نخوردن استفاده کنید. این اندام مهم همچنین عامل تجزیه مواد مخدر و سموم در بدن است.

گفته می شود که با تشکیل سلولهای بدخیم غیرطبیعی در کبد ، فرد مبتلا به سرطان کبد است. در برخی مقالات و مطالعات ، از اصطلاح سرطان بدخیم کبد نیز به جای سرطان کبد استفاده شده است.
وقتی سرطان در کبد ایجاد می شود ، سلول های آن از بین می روند و دیگر نمی توانند عملکردهایی را که ذکر کردیم انجام دهند. سرطان کبد به طور عمده به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود. در نوع اولیه ، سلولهای سرطانی در خود کبد تشکیل می شوند ، اما در نوع ثانویه ، سرطان از اعضای دیگر به کبد گسترش می یابد.
از آنجا که سرطان ثانویه کبد عارضه جانبی سایر سرطان ها است و می تواند از اندامی به عضوی دیگر گسترش یابد ، تمرکز این مقاله بر روی سرطان اولیه کبد خواهد بود.
انواع سرطان کبد
سرطان یا سرطان بدخیم کبد می تواند از غده ای شروع شود که در یک نقطه از کبد رشد می کند یا چندین غده که مناطق مختلف کبد را تحت تأثیر قرار می دهند. به طور کلی ، سرطان کبد را می توان به انواع زیر تقسیم کرد:
کارسینوم سلولهای کبد
سرطان هپاتوسلولار که سرطان کبد نیز نامیده می شود ، متداول ترین نوع سرطان کبد است. این نوع سرطان در سلولهای کبدی که سلولهای اصلی کبد هستند ، رخ می دهد. این نوع سرطان می تواند از کبد به سایر قسمت های بدن مانند لوزالمعده ، روده و شکم منتقل شود.
سرطان هپاتوسلولر بیشتر در افرادی که از نوشیدن زیاد رنج می برند شایع است.
آنژیوسارکوم کبدی
آنژیوسارکوم کبدی نوعی سرطان کبد نادر است که از رگهای خونی کبد نشات می گیرد. این نوع سرطان بسیار سریع پیشرفت می کند و معمولاً در مراحل حاد یا پیشرفته تشخیص داده می شود.
هپاتوبلاستوما
هپاتوبلاستوما نادرترین نوع سرطان کبد است و معمولاً در کودکان به ویژه کودکان زیر 3 سال تشخیص داده می شود. میزان بقای این نوع سرطان کبد از انواع دیگر بیشتر است ، اگر زود تشخیص داده شود ، حدود 90٪ بیماران می توانند از طریق جراحی یا شیمی درمانی بهبود یابند.
علائم سرطان کبد
بیشتر افراد در مراحل اولیه علائم سرطان کبد اولیه را ندارند ، اما در صورت بروز این علائم ممکن است شامل خستگی و ضعف ، کاهش وزن بدون دلیل ، بی اشتهایی ، پر شدن شکم ، سوnut تغذیه ، حالت تهوع و استفراغ و تب باشد.برخی از علائم سرطان کبد شامل توده ای شکم راست در زیر خط دنده راست ، احساس ناراحتی ، گاهی اوقات درد در ناحیه ، درد در ناحیه شانه راست ، زردی و زردی چشم ، کبودی سریع است. تأثیر زیر جلدی ، خونریزی زیر جلدی و لخته شدن ناشی از ضربه و فشار به افزایش زمان ، مدفوع روشن و ادرار تیره علائم جدی تر و خاص بیماری گفته می شود.
عواملی که خطر عفونت را افزایش می دهند
برخی از عوامل احتمال ابتلا به سرطان بدخیم کبد را افزایش می دهند ، از جمله:

از هپاتیت B یا C رنج می برند. داشتن همزمان هپاتیت C و هپاتیت B خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.
سیروز یک بیماری پیشرونده کبدی است که سلول های کبدی را از بین می برد و جای زخم را می گیرد. سیروز می تواند به علت هپاتیت (به خصوص هپاتیت C) یا مصرف بیش از حد الکل در طول سالها ایجاد شود. علاوه بر اینکه یک عامل خطر است ، ممکن است باعث نارسایی کبدی در بیماران سرطانی شود.
سندرم متابولیک ، از جمله چربی بالای شکم ، افزایش قند خون و فشار خون ، تری گلیسیرید بالا ، کلسترول خون پایین (HDL) و مشکلات قلبی و کلیوی. در بیماران رخ می دهد و خطر سرطان کبد را افزایش می دهد.
با هموکروماتوز ، بدن آهن بیش از مقدار مورد نیاز خود را جذب و ذخیره می کند ، که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.
خوردن غذاهای حاوی آفلاتوکسین ترشح شده توسط قارچ های خاص که روی مغزها و سایر مواد غذایی رشد می کنند می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

از سرطان کبد جلوگیری کنید
برای جلوگیری از سرطان کبد ، واکسن هپاتیت B را واکسین کنید ، از نوشیدن زیاد پرهیز کنید ، سطح قند خون بیماران دیابتی را از نزدیک کنترل کنید ، وزن بیماران چاق را کاهش دهید ، ورزش را افزایش دهید و ورزش کنید ، رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید ، از جمله غلات کامل ، سبزیجات و میوه های توصیه شده ، و اقدامات احتیاطی ایمنی اقدامات برای جلوگیری از آفلاتوکسین.
تشخیص سرطان کبد
با توجه به سابقه بیمار و علائم سرطان کبد ، پزشکان معاینات بدنی ، آزمایش خون را برای بررسی آزمایشات عملکرد کبد (آزمایش عملکرد کبد) و تشخیص پروتئین های خاص در خون (مارکرهای تومور) انجام می دهند. سونوگرافی و سی تی اسکن کبد و MRI M در دسترس هستند سرطان کبد شناسایی شده است. بیوپسی کبد و معاینه آسیب شناس نیز ممکن است به تشخیص سرطان کبد کمک کند.
درمان سرطان کبد
سرطان کبد با توجه به پیشرفت و شیوع آن درمان می شود. به عنوان مثال ، در صورت تشخیص به موقع بیماری ، ممکن است بخشی از کبد برداشته شود و رادیوتراپی یا شیمی درمانی به درمان اضافه شود. بدون پیوند کبد ، حذف کامل کبد غیرممکن است زیرا باعث مرگ سریع بیمار می شود. پیوند کبد باید پس از نارسایی کبدی بیماران سرطانی انجام شود این یک عمل گران و پرهزینه است و معمولاً نیاز به زمان طولانی انتظار دارد. بنابراین ، ارزش دارد اقدامات جدی تری برای پیشگیری از این سرطان انجام شود تا در حد امکان از ابتلا به این سرطان جلوگیری شود و از خطر مرگ ناشی از سرطان کبد جلوگیری شود.آیا سرطان کبد کشنده است؟
مسئله مهمی که بیماران سرطانی کبد یا اطرافیان ممکن است نگران آن باشند کشنده بودن سرطان کبد است یا خیر.
متأسفانه ، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان کبد بسیار زیاد است.طبق گفته موسسه سرطان آمریکا ، تنها 15٪ بیماران سرطانی کبد پس از تشخیص بیماری بیش از 5 سال زنده می مانند. پایین بودن میزان بقای سرطان کبد بیشتر به این مشکل برمی گردد.اکثر افراد مبتلا به این بیماری تحت تأثیر بیماری های دیگری مانند سیروز کبدی قرار دارند.
با این حال ، میزان بقای 5 ساله نیز به پیشرفت بیماری و زمان تشخیص بستگی دارد. اگر سرطان کبد زود تشخیص داده شود و در کبد خیلی شایع نباشد یا به سایر اندام ها سرایت نکند ، احتمال زنده ماندن 5 ساله ممکن است تا 50٪ افزایش یابد.
کلمات اخر
تشکیل غدد سرطانی در کبد ، سرطان کبد نامیده می شود. این وضعیت می تواند از کبد شروع شود یا به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. برخی از افراد به دلیل بیماری های مختلف بیشتر در معرض خطر سرطان کبد هستند. این موارد شامل هپاتیت B یا C ، سیروز ، سندرم متابولیک و هموکروماتوز است. خوردن غذاهای حاوی آفلاتوکسین ممکن است در ابتدا خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. متأسفانه خطر مرگ ناشی از سرطان کبد زیاد است. میزان بقای این سرطان بسیار کم است ، فقط 15٪ از بیماران می توانند 5 سال یا بیشتر پس از تشخیص زنده بمانند. بنابراین ، بهترین توصیه این است که تا حد ممکن از سرطان کبد جلوگیری کنید.

منبع:
1. سرطان
خط تلفن سلامت
Cancer.gov2

کلیه محتوای وب سایت به عهده منبع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب مسئولیتی در قبال مطالب آن ندارد.

دکمه بازگشت به بالا