سرطان لوزالعمده، از علائم تا درمان

تاریخ انتشار: 17 آذر 1400

سرطان پیشرونده پانکراس

سرطان پانکراس یکی از کشنده ترین سرطان ها در جهان است. بر اساس برخی آمارها، 75 درصد افراد مبتلا به این سرطان در عرض 3 تا 6 ماه پس از تشخیص می میرند. میزان بقای سرطان پانکراس تا 5 سال پس از درمان حدود 5 درصد است. اگرچه در سال 2017 حدود 53600 نفر به این سرطان مبتلا شدند. اما از حدود 43000 مرگ در سال جاری، سرطان چهارمین علت مرگ و میر زنان و مردان در ایالات متحده است. بنابراین با توجه به آمار فوق تصمیم گرفتیم که در این مقاله ژورنال از روی یک مقاله پزشکی باشد. سیب بیایید در مورد این سرطان توضیح دهیم.

نقش پانکراس در بدن

لوزالمعده یک غده افقی بین قسمت فوقانی شکم و پشت معده است. عملکرد لوزالمعده آزاد کردن آنزیم های گوارشی در روده برای هضم است. عملکرد دیگر لوزالمعده ترشح دو هورمون به نام انسولین در جریان خون برای تنظیم سطح قند خون است. سلول های مختلف در پانکراس می توانند باعث سرطان این غده شوند.

علائم بیماری پانکراس

متأسفانه علائم سرطان لوزالمعده با پیشرفت بیماری رخ می دهد و شانس درمان به شدت کاهش می یابد. علائم بیماری پانکراس شامل خستگی، کاهش وزن، سوءتغذیه، حالت تهوع و درد خفیف در قسمت بالای شکم است که به سمت عقب تابش می کند. با پیشرفت بیماری، احساس سیری زودرس و تورم ممکن است به علائم اضافه شود. اگر مجاری توسط تورم مسدود شود و صفرا به جریان خون بازگردد، ممکن است بیمار علائمی مانند زردی، ادرار تیره، رنگ شفاف مدفوع و خارش پوست داشته باشد. همچنین، اگر سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده مشکل داشته باشند، ممکن است فرد مبتلا به دیابت نیز باشد (در افرادی که سابقه دیابت ندارند). بنابراین با توجه به این علائم می توان گفت که سرطان پانکراس تقریبا کشنده است.

علائم - آرتین - پانکراس

باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس می شود

حدود 5 تا 10 درصد از خانواده های مبتلا به سرطان پانکراس در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. با این حال، ژن های خاصی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند هنوز شناخته نشده اند. سیگار عاملی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

افرادی که چاق و کم تحرک هستند و برای مدت طولانی دیابت داشته اند بیشتر در معرض خطر هستند. بیماری پانکراس یا کیست در این غده خطر ابتلا به سرطان این اندام را افزایش می دهد. برخی از مطالعات نشان می دهد که بین رژیم های غذایی پرچرب و گوشت های پرچرب (به ویژه گوشت های دودی یا فرآوری شده) با این سرطان ارتباط وجود دارد. با این حال، همه تحقیقات این را ثابت نمی کنند. مانند بسیاری از سرطان های دیگر، پیری این بیماری را تشدید می کند و بیشتر افراد بالای 65 سال سن دارند. از عوامل ذکر شده در بالا، مصرف دخانیات، دیابت مزمن و کنترل نشده و سوءتغذیه مهمترین آنهاست.

پیشگیری از سرطان پانکراس

ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش می دهد. سیگاری ها برای اجتناب از سیگار کشیدن و سایر درمان ها و گروه ها نیاز به مشاوره دارند. افراد مبتلا به دیابت باید سطح قند خون خود را کنترل کنند و وزن خود را حفظ کنند.

موثرترین جنبه های پیشگیری از این سرطان برای همه عبارتند از: کاهش وزن در افراد چاق، فعالیت بدنی منظم و ورزش روزانه (حداقل یک بار) در هفته، غذاهایی مانند غلات کامل، سبزیجات و میوه هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند.

تشخیص سرطان پانکراس

متأسفانه این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود و هیچ آزمایش خونی برای مشاهده و تشخیص از قبل وجود ندارد. بنابراین پس از بروز اولین علائم سرطان غربالگری با مشورت پزشک، شرح حال و معاینه فیزیکی، انجام آزمایش خون، سونوگرافی شکم و انجام آزمایشاتی مانند سی تی اسکن و ام آر آی انجام می شود. اگر همه این شرایط نشان دهنده وجود تومور در لوزالمعده باشد، بیوپسی از تخمدان ها و معاینه توسط پاتولوژیست می تواند سرطان پانکراس را تایید کند. نمونه برداری از چربی پانکراس با توجه به شرایط بیمار به روش های مختلفی مانند نمونه گیری سوزنی، آندوسکوپی دهانی یا لاپاراسکوپی (ایجاد چند قوس کوچک در پانکراس) از شکم انجام می شود.

سرطان پیشرونده پانکراس

سرطان لوزالمعده پیشرفته یک بیماری التهابی است که قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. سلول های سرطانی و تومور به اندازه کافی در بدن رشد کرده اند. از طریق خون و لنف، آنها می توانند به سایر اندام ها و بافت های بدن حمله کنند. به عنوان مثال، سرطان پانکراس می تواند به سایر اندام ها مانند کبد، ریه ها و حتی مغز سرایت کند. در این مورد گفته می شود که تومور متاستاز دارد و در اغلب موارد عود تومور، این مرحله نهایی تومور است.

با پیشرفت سرطان پانکراس، شانس زنده ماندن از سرطان لوزالمعده تقریباً بسیار کم است و اکثر افراد در این مرحله در کمتر از 5 سال می میرند.

شانس زنده ماندن از سرطان پانکراس

درمان سرطان پانکراس

درمان سرطان پانکراس به پیشرفت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، پس از تشخیص بیماری، می توان تمام یا بخشی از پانکراس را برداشت و پرتو درمانی یا شیمی درمانی را اضافه کرد. با این حال، در موارد پیشرفته تر، برداشتن پانکراس به دلیل تورم پیشرونده رگ های خونی مجاور امکان پذیر نیست و به درمان بیمار کمکی نمی کند، بنابراین پزشک از شیمی درمانی به تنهایی یا با پرتودرمانی استفاده می کند. اگر سرطان واقعاً در حال پیشرفت باشد، هدف پزشکان کاهش درد و سایر مشکلات بیمار است. متاسفانه همانطور که قبلا ذکر شد، شانس درمان بیماران مبتلا به سرطان پانکراس بسیار کم است. بنابراین بهتر است تمام روش های تجویز شده برای پیشگیری از این سرطان را رعایت کنید تا از خطر ابتلا به این سرطان کشنده جلوگیری کنید.

تشخیص سرطان پانکراس

همانطور که دیدیم، سرطان پانکراس سرطان خطرناکی است که اغلب خیلی دیر تشخیص داده می شود. حال در انتهای این مقاله ممکن است سوالاتی مانند دوره بقای سرطان لوزالمعده، خطر بقای سرطان لوزالمعده و مواردی که در این قسمت به آن پاسخ خواهیم داد برای شما پیش بیاید.

پیش آگهی بستگی به فرآیند تشخیصی دارد. پیش آگهی طولانی مدت سرطان پانکراس به اندازه و نوع تومور، درگیری غدد لنفاوی و اندازه متاستاز (گسترش) در زمان تشخیص بستگی دارد. هرچه سرطان لوزالمعده زودتر تشخیص داده شود و درمان شود، پیش آگهی بهتر است.

بروز سرطان پانکراس 5 ساله معمولاً بین 5 تا 10 درصد از افراد مبتلا به این بیماری است. از آنجا که سرطان لوزالمعده اغلب در مرحله IV تشخیص داده می شود، هیچ کاری نمی توان برای بیمار انجام داد. بنابراین می توان گفت برای سرطان پانکراس کشنده است.

پرسش و پاسخ

  1. آیا سرطان پانکراس کشنده است؟ آره. اگر سرطان لوزالمعده درمان نشود و به تاخیر بیفتد، یکی از کشنده ترین سرطان ها است.
  2. سرطان پانکراس چقدر طول می کشد؟ بیشتر 5 تا 10 درصد بیماران 5 سال عمر می کنند که دلیل آن تاخیر در تشخیص این سرطان است.
  3. چه زمانی باید به علائم سرطان پانکراس مشکوک بود؟ اگر درد مزمن در قسمت بالای کمر و شکم و همچنین حالت تهوع، زردی و کاهش وزن مزمن دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

منبع

https://www.mayoclinic.org

https://www.webmd.com

https://pancreasfoundation.org

https://www.hopkinsmedicine.org

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا