ده حقیقت که در مورد ویتامین D باید بدانید

تاریخ ارسال:

25 سپتامبر 2021

بر اساس مطالعه ای در سال 2005 ، حدود 42 درصد از بزرگسالان آمریکایی دچار کمبود ویتامین D هستند. این آمار در ایران بین 40 تا 60 درصد است. تقریباً 1 میلیارد نفر در جهان دچار کمبود ویتامین D هستند. کمبود ویتامین D به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و رژیم غذایی نامناسب رایج شده است.
در مجله پزشکی اپل ما حقایق مهم در مورد ویتامین D را مرور خواهیم کرد.

علل کمبود ویتامین D
شیوع کمبود ویتامین D از دهه 1970 به دو دلیل افزایش یافته است: اول ، تغییر شیوه زندگی که باعث می شود افراد کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند ، و دوم ، افزایش استفاده از کرم های ضد آفتاب هنگامی که افراد در معرض نور خورشید اما در معرض نور خورشید قرار می گیرند. از طریق پوست جذب نمی شود. این دو دلیل هنوز وجود دارد و حتی در حال افزایش است. به همین دلیل یافتن راه حلی برای کمبود ویتامین D بسیار مهم است.
عوارض ناشی از کمبود ویتامین D
تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. بسیاری از عوارض جانبی کمبود ویتامین D می تواند سالها ادامه داشته باشد. برخی از این عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

مشکلات قلبی عروقی ، فشار خون.
مشکلات سیستم عصبی
احتمال بیشتری برای سرطان ، دیابت و نقص ایمنی وجود دارد.

کمبود ویتامین D با کاهش جذب کلسیم و افزایش میزان پوکی استخوان ، به ویژه در سنین بالا ، خطر شکستگی استخوان (به ویژه استخوان لگن) را افزایش می دهد. شکستگی های لگن علت شایع استراحت طولانی مدت در رختخواب ، زخم های فشاری و مرگ در افراد مسن است.
همچنین بخوانید: همه چیز درباره ویتامین E ؛ از نحوه استفاده تا عوارض و مزایای آن.

منابع ویتامین D
برای یافتن راه حلی برای کمبود ویتامین D ، ابتدا باید انواع مختلف منابع ویتامین D را بشناسیم.

ویتامین D حیوانات (D3): ویتامین D در گوشت یا روغن های حیوانی یافت می شود. منابع حیوانی ویتامین D شامل ماهی (بیشتر پرورش داده نمی شود) ، روغن جگر ماهی ، جگر و تخم مرغ است.
ویتامین D گیاهی (D2): منابع گیاهی ویتامین D شامل قارچ و آووکادو است.

منبع مهم دیگر ویتامین D خورشید است. این منابع می توانند تمام ویتامین D مورد نیاز بدن ما را تأمین کنند. به همین دلیل است که با تغذیه مناسب و شیوه زندگی سالم ، می توانید نیاز خود به ویتامین D را بدون نیاز به مکمل های غذایی برطرف کنید.
مکمل های ویتامین D
مکمل های غذایی زیادی وجود دارد که با ویتامین D غنی شده اند. قرص ها و کپسول های زیادی وجود دارد که حاوی مقادیر زیادی ویتامین D هستند. البته ویتامین D موجود در مکمل ها یا محصولات غنی شده مانند شیر و غلات نیز باید در بدن فعال شود. اگر بسیاری از بزرگسالان در معرض نور کافی خورشید نباشند باید از مکمل های ویتامین D استفاده کنند. همچنین باید بعد از مصرف مکمل ویتامین D در معرض نور آفتاب باشید.
عملکرد ویتامین D
نکته مهم در مورد ویتامین D این است که ویتامین D به طور طبیعی در بدن فعال نمی شود. این بدان معناست که برای فعال شدن ویتامین D در کبد ، باید در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرد. هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید ، غذای کبد شما تبدیل به کلسترول می شود.پس از تبدیل غذا به کلسترول ، نور خورشید این کلسترول را به ویتامین D تبدیل می کند. این بدان معناست که حتی اگر از غذاهای حاوی ویتامین D استفاده کنید ، اگر در معرض نور خورشید قرار نگیرید ، ویتامین D در بدن شما فعال نمی شود.

نور خورشید و ویتامین D
اکثر عینک ها از عبور اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کنند ، بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پشت شیشه به تجمع ویتامین D در زیر پوست کمک نمی کند. کرم های ضد آفتاب با SPF 15 یا بیشتر تا 99 درصد از تولید ویتامین D را در پوست متوقف می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت نیم ساعت در روز نیاز روزانه به ویتامین D را در بیشتر فصول تأمین می کند. میزان مصرف ویتامین D با توجه به سن ، فصول مختلف ، شرایط جغرافیایی مختلف و رنگ پوست متفاوت است.
همچنین بخوانید: همه چیز درباره ویتامین B ؛ از آسیب به خواص ویتامین b
ویتامین D و پوکی استخوان
ویتامین D به همراه کلسیم می تواند قدرت استخوان را افزایش دهد. کمبود ویتامین D در بدن قدرت استخوان ها را کاهش می دهد. اگر کودکان در سنین جوانی کمبود ویتامین D داشته باشند ، می توانند به پوکی استخوان مبتلا شوند. پوکی استخوان یک بیماری است که در اثر کمبود استحکام استخوان ایجاد می شود. استخوان کودکان مبتلا به پوکی استخوان با کمترین ضربه می شکند. بنابراین بهتر است میزان ویتامین ها در بدن را از سنین پایین بررسی کنید تا دچار بیماری های مربوط به ویتامین D نشوند.
تاثیر ویتامین D بر مو
ویتامین D بر فولیکول های مو تأثیر زیادی دارد. مصرف ویتامین D می تواند تاثیرات زیادی روی موها داشته باشد. برخی از این اثرات عبارتند از:

ویتامین D می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.
ویتامین D با تحریک فولیکول های مو به رشد سریع موها کمک می کند.

تحقیقات نشان داده است که ریزش مو در بسیاری از افراد پس از افزودن ویتامین D متوقف شده است.

تاثیر ویتامین D بر پوست.
پوست ما وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرد می تواند ویتامین D3 تولید کند. این ویتامین محلول در چربی است و می تواند از خشکی پوست و اگزما جلوگیری کند. البته باید توجه داشت که برای استفاده از خواص ویتامین D برای پوست باید از آن به شکل مکمل غذایی یا کرم موضعی استفاده کرد. ویتامین D دارای خواص ضد التهابی است و می تواند التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را به سرعت از بین ببرد.
خواص ویتامین D برای پوست فراتر از موارد قبلی است. ویتامین D دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند به جوانسازی پوست کمک کند. وی به تاثیر ویتامین D بر پوست ، افزایش تولید کلاژن و از بین بردن چین و چروک های پوست اشاره کرد. تاثیر قرص ویتامین D بر روی پوست ممکن است بعد از مدت کوتاهی استفاده شما را شگفت زده کند.
همچنین بخوانید: همه چیز درباره ویتامین K ؛ ویتامین برای لخته شدن خون
قرص ویتامین D برای صورت
پوست صورت ما بسیار حساس است و مراقبت از آن بسیار مهم است. قرص ویتامین D3 خواص زیادی برای پوست صورت دارد. قرص ویتامین D نقش روان کننده و ضد التهابی برای پوست صورت دارد. این ویتامین داروی بسیار خوبی برای پیشگیری و درمان پسوریازیس است. ویتامین D باعث رشد سلول های پوستی و جوانسازی آن می شود.
شما همچنین می توانید با ماساژ مایع در قرص های ویتامین D از تأثیر قرص های ویتامین D بر پوست خود بهره مند شوید.قرص ویتامین D حتی می تواند به عنوان ضد آفتاب روی پوست برای محافظت از آن استفاده شود.
آخرین کلمه
ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین ها برای بدن شما است. شما می توانید ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت کنید. پس از مصرف مقدار کافی ویتامین D ، ویتامین D را در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید. علاوه بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن ، ویتامین D می تواند تأثیر زیادی بر سلامت پوست و موهای شما داشته باشد. به همین دلیل بهتر است ویتامین D را به طور منظم مصرف کنید و با نور خورشید مواجه شوید.
منابع:
Healthline magizine
orthoinfo

تمام مطالب موجود در سایت به عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا