سلامتی و پزشکی

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر توسط جراح دیسک کمر

تاریخ ارسال:

07 سپتامبر 2021

فتق دیسک کمر زمانی رخ می دهد که مرکز ژلاتینی دیسک ، مانند دیسک ، پاره شده یا بیرون زده است. در ستون فقرات ، بین مهره ها ، صفحاتی از غضروف وجود دارد که دیسک کمر نامیده می شود. دیسک کمر به عنوان ضربه گیر عمل می کند و می تواند فشار بر ستون فقرات را جذب کند. دیسک کمری ساختاری ژله مانند دارد که از آب و پروتئین تشکیل شده است. افراد می توانند به دلیل داشتن دیسک کمر که در فعالیت های روزانه آنها اختلال ایجاد می کند ، درد زیادی داشته باشند.
به طور متوسط ​​مردان بیشتر از زنان به این عارضه مبتلا می شوند. بیماری دیسک کمر یکی از بیماری هایی است که می تواند باعث ناتوانی شود. این بیماری آنقدر شایع است که عدم توجه به آن می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. با توجه به کاهش سن بیماری دیسک کمر ، این بیماری در جوانان افزایش می یابد. در صورت بیرون زدگی دیسک ، ماده دیسک روی عصب نخاعی مجاور فشار وارد می کند و بیمار دچار فتق دیسک و کمر درد می شود. بهترین جراح دیسک کمر ابتدا سعی می کند فرد را با روش های غیر جراحی شفا دهد ، که عموماً با روش های غیر جراحی طی 6 هفته بهبود می یابد. در صورت عدم بهبود بیمار ، جراحی توصیه می شود. جراحی دیسک کمر باید توسط بهترین جراح دیسک کمر انجام شود تا عوارض به حداقل برسد.

قسمتهای اصلی ستون.
سایر قسمت های ستون فقرات شما عبارتند از:
طناب نخاعی و اعصاب: این “سیم های الکتریکی” از طریق کانال نخاعی حرکت کرده و پیام هایی را بین مغز و ماهیچه ها منتقل می کند. ریشه های عصبی از نخاع از طریق شکافی در مهره ها منشعب می شوند. دیسک های بین مهره ای بین مهره ها قرار دارند. این دیسک ها صاف و گرد هستند و ضخامت آنها حدود نیم اینچ است. دیسک های بین مهره ای هنگام راه رفتن یا دویدن به عنوان ضربه گیر عمل می کنند. آنها از دو جزء تشکیل شده اند:

Annulus fibrosus. این حلقه بیرونی درایو سخت و انعطاف پذیر است.
Nucleus pulposus. این مرکز دیسک نرم و ژلاتینی است.

دیسک کمر چیست؟
ستون فقرات انسان از 24 استخوان به نام مهره تشکیل شده است. این مهره ها روی هم چیده شده اند. این استخوان ها به یکدیگر متصل هستند که از نخاع محافظت می کند. 5 مهره قسمت پایینی کمر را تشکیل می دهند. به این ناحیه ستون فقرات کمری می گویند. فتق دیسک در هر نقطه از ستون فقرات رخ می دهد ، اما بیشتر اوقات در ناحیه کمر ایجاد می شود. گاهی اوقات دیسک بیرون زده ، بیرون زده یا پاره شده نامیده می شود. این یکی از شایع ترین علل کمردرد و همچنین درد پا یا “سیاتیک” است. بین 60 تا 80 درصد از افراد در طول زندگی خود از کمردرد رنج می برند. برخی از این افراد از درد کمر و پا ناشی از فتق دیسک رنج می برند. اگرچه فتق دیسک می تواند بسیار دردناک باشد ، اما اکثر مردم پس از چند هفته یا چند ماه درمان بدون جراحی احساس بهتری دارند.
دیسک زمانی شروع به فتق می کند که هسته ژلاتینی به دلیل سایش یا آسیب ناگهانی به حلقه بیرونی خود فشار می آورد. این فشار روی حلقه خارجی می تواند باعث کمردرد شود. در صورت ادامه فشار ، هسته ژلاتینی می تواند تمام حلقه بیرونی دیسک را فشرده کرده یا باعث برآمدگی حلقه شود.این امر به نخاع و ریشه های عصبی مجاور فشار وارد می کند. همچنین ، دیسک مواد شیمیایی را تحریک می کند که به التهاب عصب کمک می کند. هنگامی که ریشه عصبی تحریک می شود ، ممکن است درد ، بی حسی و ضعف در یک یا هر دو پا وجود داشته باشد ، حالتی که سیاتیک نامیده می شود.
علت فتق دیسک کمر.
فتق دیسک کمر اغلب ناشی از ساییدگی و پارگی طبیعی ستون فقرات مربوط به سن است. این فرایند را انحطاط دیسک می نامند. در کودکان و نوجوانان ، دیسک ها دارای محتوای آب بالایی هستند. با افزایش سن ، میزان آب دیسک ها کاهش می یابد و انعطاف پذیری دیسک ها کاهش می یابد. دیسک ها کوچک می شوند و فاصله بین مهره ها کاهش می یابد. این روند طبیعی پیری ، دیسک ها را بیشتر مستعد فتق می کند. یک رویداد آسیب زا مانند سقوط نیز می تواند باعث فتق دیسک شود.
عوامل خطر
عوامل خاصی می توانند خطر فتق دیسک را افزایش دهند. این شامل:

مردان بین 20 تا 50 سال بیشتر در معرض ابتلا به فتق دیسک هستند.
بلند کردن نادرست استفاده از ماهیچه های پشت به جای پاها برای بلند کردن اجسام سنگین می تواند باعث فتق دیسک شود. چرخش هنگام بلند شدن نیز می تواند کمر شما را آسیب پذیر کند.
وزن. اضافه وزن فشار بیشتری به دیسک های کمر وارد می کند.
فعالیت های مکرر که به ستون فقرات شما فشار وارد می کند. بسیاری از مشاغل از نظر فیزیکی مشکل هستند. برخی نیاز به بلند کردن ، کشیدن ، خم شدن یا پیچاندن دائمی دارند. استفاده از تکنیک ها و حرکات ایمن بلند کردن می تواند از کمر شما محافظت کند.
رانندگی مکرر نشستن طولانی مدت و همچنین لرزش موتور خودرو می تواند به ستون فقرات و دیسک های شما فشار وارد کند.
شیوه زندگی کم تحرک. ورزش منظم در پیشگیری از بسیاری از بیماریها از جمله فتق دیسک مهم است.
از سیگار کشیدن اعتقاد بر این است که سیگارها اکسیژن رسانی به دیسک را کاهش داده و باعث انحطاط سریعتر آن می شوند.

علائم دیسک کمر
در بیشتر موارد ، کمردرد اولین علامت فتق دیسک است. این درد می تواند چند روز طول بکشد و سپس بهبود یابد. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

سیاتیک این درد شدید در ناحیه کمر است که از باسن تا پشت یک پا امتداد دارد.
بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پاها.
ضعف پا
از دست دادن کنترل مثانه یا روده
این بسیار نادر است و ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی تر به نام سندرم cauda equina باشد. این وضعیت در اثر فشرده شدن ریشه های عصب نخاعی ایجاد می شود. فرد باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

درمان دیسک کمر
برای اکثر بیماران ، فتق دیسک کمر طی چند روز تا چند هفته به آرامی بهبود می یابد. به طور کلی ، اکثر بیماران 3 تا 4 ماه هیچ علامتی ندارند. با این حال ، برخی از بیماران در طول دوره بهبودی خود قسمت هایی از درد را تجربه می کنند.
درمان غیر جراحی
درمان اولیه فتق دیسک معمولاً ماهیت غیر جراحی دارد. درمان بر تسکین درد متمرکز است. درمان غیر جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
یک یا دو روز استراحت در بستر معمولاً به تسکین درد کمر و ساق پا کمک می کند. با این حال ، دیگر از پای خود دور نشوید. وقتی فعالیتهای خود را از سر می گیرید ، موارد زیر را امتحان کنید:

در طول روز استراحت کنید ، اما از نشستن طولانی مدت اجتناب کنید.
سرعت و فعالیتهای بدنی خود را بخصوص سرعت خم شدن به جلو و بلند کردن را کاهش دهید و کنترل کنید.فعالیتهای روزانه خود را تغییر دهید تا از حرکاتی که باعث درد بیشتر می شوند اجتناب کنید.
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs). داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به تسکین درد کمک کنند.
فیزیوتراپی تمرینات ویژه به تقویت عضلات پشت و شکم کمک می کند.
تزریق استروئید اپیدورال. تزریق دارویی شبیه کورتیزون به فضای اطراف عصب می تواند با کاهش التهاب در کوتاه مدت درد را تسکین دهد. تزریق اپیدورال می تواند با موفقیت درد بسیاری از بیمارانی را که 6 هفته یا بیشتر تحت مراقبت های غیر جراحی قرار نگرفته اند ، تسکین دهد.

درمان جراحی
تنها درصد کمی از بیماران مبتلا به دیسک کمر نیاز به جراحی دارند. جراحی ستون فقرات به طور کلی تنها پس از آنکه یک دوره درمان بدون جراحی علائم دردناک را تسکین نداد یا برای بیمارانی که علائم زیر را تجربه می کنند توصیه می شود:

ضعف عضلانی
مشکل در راه رفتن
از دست دادن کنترل مثانه یا روده

میکروسکوپی دیسک کمر – میکرودیسکتومی رایج ترین روشی است که برای درمان فتق دیسک استفاده می شود. جراحی دیسک میکروسکوپی از طریق یک برش کوچک در سطح فتق دیسک انجام می شود و اغلب شامل استفاده از میکروسکوپ است. قسمت فتق شده دیسک به همراه قطعات اضافی که بر عصب نخاعی فشار وارد می کنند برداشته می شود. اگر فتق دیسک در بیش از یک سطح وجود داشته باشد ، ممکن است به روش گسترده تری نیاز باشد.
توانبخشی. پزشک یا فیزیوتراپیست شما ممکن است یک برنامه پیاده روی ساده (مانند 30 دقیقه در روز) با تمرینات خاص را برای کمک به بازیابی قدرت و انعطاف پذیری کمر و پاها توصیه کند. برای کاهش خطر عود فتق ، از خم شدن ، بلند کردن و پیچ خوردن در چند هفته اول پس از عمل خودداری کنید.

تمام مطالب موجود در سایت به عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا